Gå til innhold

Noen som har opplevd at kortisonsprøyte nr to har virket etter at den første ikke virket?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en betennelse/muskelknute i skulderen, ingen super effekt av den første sprøyta.

Anonymkode: 1d297...8f9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det tar gjerne et par dager før du oppnår maksimal effekt, men det forutsetter bl.a. at den som har satt sprøyten har truffet perfekt og det er vanskelig selv ved bruk av ultralyd. Det optimale er å sette sprøyten ved hjelp av røntgen, men det er det vel ikke så mange som tilbyr. Uansett bør du ikke fortsette å la dem sette kortison i håp om at neste sprøyte skal virke bedre. Det ble gjort på meg og nå, etter alt for mange kortisonsprøyter, har min tilstand blitt kronisk i den grad at ingen vet om jeg noensinne vil få skuldre som fungerer tilnærmet normalt igjen. Hadde jeg visst det jeg vet nå, så hadde jeg stoppet omtrent der du er nå og forlangt videre utredning. 

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en betennelse/muskelknute i skulderen, ingen super effekt av den første sprøyta.

Nøyaktig hvor i skulderen/leddet kortisonsprøytas når treffer er ofte avgjørende for effekten av innholdet du får sprøytet inn. Ville aldri latt ennfastlege eller nyutdannet lege sette kortisonsprøyte på meg i utgangspunktet, fordi det krever øvelse og kortison er ikke noen lettvindt løsning man tyr til før alt annet er prøvd. Fysioterapi og laser har ofte langt bedre og mer varig effekt ekk kortisonsprøyter. 

Anonymkode: f1f02...e80

Skrevet

Sprøyta ble satt av en lege med svært lang erfaring, og ved hjelp av ultralyd. Jeg ble raskt mye bedre, men nå, drøyt to uker etterpå, kjenner jeg at smerten er på vei tilbake. Jeg har fått tilbud om en sprøyte nr to, før evt annen behandling. Jeg er usikker på om jeg vil ta en ny sprøyte.

Skrevet (endret)

Ja. Jeg har fått drøssevis av dem. Men som nevnt ovenfor må legen treffe presist for at det skal funke ordentlig. Og en sprøyte varer bare en stund, etter min erfaring, så er elendigheten tilbake igjen.

Jeg ble advart om at det ikke var bra for muskler og sener å få for mange slike sprøyter mot denne typen lidelse. Legen min var ikke norsk, så mulig h*n formulerte seg litt klønete, men h*n sa at med årene kan musklene/senene bli "grøtete" av disse sprøytene.

Var desperat pga mange år med disse betennelsene, MYE smerter og til tider nesten ubrukelige armer, så jeg tok sprøyte på sprøyte likevel. Når en lege sa nei til flere, gikk jeg til lege nr to. 

Til slutt fikk jeg arr som syns oppå huden. Stor flekk. Da legen så dette, sa h*n at det var første gangen h*n hadde sett dette, hadde bare hørt tidligere at man kunne få arr pga for mange kortisonsprøyter. Og dette var en lege som nærmet seg pensjonsalder etter utseendet å dømme. H*n ville selvsagt ikke sette en eneste sprøyte til etter dette, så det var det. Måtte leve med smertene etter det.(jeg ble litt skremt så gikk ikke til en ny lege og ba om flere kortisonsprøyter etter det)

Hadde disse muskel/senebetennelsene i 17 år.

Endret av Million
Skrevet

Det er ikke aktuelt for meg å ta sprøyte etter sprøyte, kun to stk til sammen. Men jeg er som sagt usikker på om jeg gidder dersom det ikke finnes gode eksempler på at det kan fungere (jeg tror legen traff bra sist siden jeg opplevde smertereduksjon).

Skrevet

For slik jeg har forstått det, er de som blir bra etter kortisonsprøyter blitt bra allerede etter den første sprøyta (selvsagt om legen traff riktig, og det gjorde han nok med meg).

Skrevet
7 minutter siden, Million skrev:

Ja. Jeg har fått drøssevis av dem. Men som nevnt ovenfor må legen treffe presist for at det skal funke ordentlig. Og en sprøyte varer bare en stund, etter min erfaring, så er elendigheten tilbake igjen.

Jeg ble advart om at det ikke var bra for muskler og sener å få for mange slike sprøyter mot denne typen lidelse. Legen min var ikke norsk, så mulig h*n formulerte seg litt klønete, men h*n sa at med årene kan musklene/senene bli "grøtete" av disse sprøytene.

Var desperat pga mange år med disse betennelsene, MYE smerter og til tider nesten ubrukelige armer, så jeg tok sprøyte på sprøyte likevel. Når en lege sa nei til flere, gikk jeg til lege nr to. 

Til slutt fikk jeg arr som syns oppå huden. Stor flekk. Da legen så dette, sa h*n at det var første gangen h*n hadde sett dette, hadde bare hørt tidligere at man kunne få arr pga for mange kortisonsprøyter. Og dette var en lege som nærmet seg pensjonsalder etter utseendet å dømme. H*n ville selvsagt ikke sette en eneste sprøyte til etter dette, så det var det. Måtte leve med smertene etter det.(jeg ble litt skremt så gikk ikke til en ny lege og ba om flere kortisonsprøyter etter det)

Kortisonsprøyter er en kraftig sak som på sikt kan gi mange bivirkninger ingen, og særlig ikke kvinner, ønsker. Mange leger har tidligere vært for lite kritiske til bruk av kortisonsprøyter fremfor å bruke annen behandling. 

Betennelser i muskler og ledd kommer av en grunn, ofte feilbruk. Denne feilbruken elelr feilbelastningen blir ikke borte med en sprøyte dermed kommer problemet tilbake inntil man blir obs på feilbruken og dinner alternativ måte å bruke kroppen på. Derav mitt råd om helelr å ty til fysioterapeut.

• Liker 1
Skrevet

Dere som har kronisk betennelse i skulder, hvordan lever dere med det? Full jobb? Jobber som hva? 

Jeg fikk nylig avklart betennelse i skulder, og lurer på hva jeg kan forvente fremover... 

Anonymkode: 3e56a...7f4

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kortisonsprøyter er en kraftig sak som på sikt kan gi mange bivirkninger ingen, og særlig ikke kvinner, ønsker. Mange leger har tidligere vært for lite kritiske til bruk av kortisonsprøyter fremfor å bruke annen behandling. 

Betennelser i muskler og ledd kommer av en grunn, ofte feilbruk. Denne feilbruken elelr feilbelastningen blir ikke borte med en sprøyte dermed kommer problemet tilbake inntil man blir obs på feilbruken og dinner alternativ måte å bruke kroppen på. Derav mitt råd om helelr å ty til fysioterapeut.

Jeg har vært hos fysioterapeut hundrevis av timer over flere år. Det hjalp ikke en dritt, for å si det rett ut. Jeg ble heller verre for hver gang jeg var der, og han drev og "irriterte" de betente senene/musklene så fælt. Har også prøvd ultralyd eller hva det var. Det apparatet.

Nei, det hjalp ikke meg noe som helst.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Derav mitt råd om helelr å ty til fysioterapeut.

Jeg har gått i ett år, uten å bli bra. Kortison var det neste.

Skrevet
14 minutter siden, Million skrev:

Forklaringen jeg har fått er at vevet blir skadet/ødelagt av for mye kortison og det er jo ikke så langt unna forklaringen du har fått. Det jeg imidlertid er mest spent på er hvordan du ble kvitt disse muskel-/senebetennelsene?! 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere som har kronisk betennelse i skulder, hvordan lever dere med det? Full jobb? Jobber som hva? 

Jeg fikk nylig avklart betennelse i skulder, og lurer på hva jeg kan forvente fremover... 

Anonymkode: 3e56a...7f4

Jeg har vært i full jobb i flere tiår, men nå har jeg vært sykmeldt lenge fordi jeg så og si ikke kan bruke armene og har store smerter. Men det trenger jo ikke å bli slik. Hadde jeg visst det jeg vet nå ville jeg ha sørget for en skikkelig utredning hos ortoped og behandling hos en fysioterapeut med tilhørende treningsprogram. Manuellterapeut er også en mulighet. Kortison og NSAIDS (Voltaren, Voltarol osv.) bør brukes kun i nødsfall og da i begrenset omfang. Dessverre lærte jeg det på den harde måten og alt for sent! 

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, Million skrev:

Jeg har vært hos fysioterapeut hundrevis av timer over flere år. Det hjalp ikke en dritt, for å si det rett ut. Jeg ble heller verre for hver gang jeg var der, og han drev og "irriterte" de betente senene/musklene så fælt. Har også prøvd ultralyd eller hva det var. Det apparatet.

Nei, det hjalp ikke meg noe som helst.

Ja, jeg har også et ganske høyt antall timer hos ubrukelig fysioterapeuter bak meg, men jeg har funnet ut at de som har spesialisert seg på idrettsskader har en litt annen tilnærming. De er gjerne litt tøffere og stiller større krav til pasienten også! ;)

Skrevet (endret)
9 minutter siden, Leo skrev:

Forklaringen jeg har fått er at vevet blir skadet/ødelagt av for mye kortison og det er jo ikke så langt unna forklaringen du har fått. Det jeg imidlertid er mest spent på er hvordan du ble kvitt disse muskel-/senebetennelsene?! 

Jeg ble uføretrygdet for mange år siden (av flere grunner enn bare skuldere og armer), hadde da en kontorjobb, så pc bruk dagen lang.

Men hadde problemer med armene i mange år etter arbeidsslutt. Om enn i svakere grad. Det var ikke så "hissig" og ille vondt, selv om det hemmet meg i hverdagen. Men leste jeg en bok f.eks. to dager på rad, så var det i gang igjen med sterke smerter. Statiske bevegelser, som å sitte og holde en bok stille i samme posisjon over tid, var en typisk trigger. Eller å vaske mye. Hva som helst egentlig.

Du stiller et godt spørsmål som jeg har lurt på selv. Jeg aner ikke hvordan jeg ble frisk, fordi det skjedde faktisk helt av seg selv. Etter 17 lange år, så virker det som om det bare "brant ut" av seg selv. En dag jeg lå i sengen, oppdaget jeg at jeg faktisk klarte å ligge på siden, altså sånn at skulderen presset i madrassen. Det hadde jeg ikke kunnet gjøre på mange år, pga det har vært for smertefullt i så mange år. 

Nå sover jeg på siden hver natt, uten smerter og uten problemer. Det er utrolig behagelig, for det er min favorittsoveposisjon. Men i mange år måtte jeg tvinge meg selv til å sove på ryggen pga problemene med armer og skuldre.

Endret av Million
  • Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Million skrev:

Jeg ble uføretrygdet for mange år siden (av flere grunner enn bare skuldere og armer), hadde da en kontorjobb, så pc bruk dagen lang.

Men hadde problemer med armene i mange år etter arbeidsslutt. Om enn i svakere grad. Det var ikke så "hissig" og ille vondt, selv om det hemmet meg i hverdagen. Men leste jeg en bok f.eks. to dager på rad, så var det i gang igjen med sterke smerter. Statiske bevegelser, som å sitte og holde en bok stille i samme posisjon over tid, var en typisk trigger. Eller å vaske mye. Hva som helst egentlig.

Du stiller et godt spørsmål som jeg har lurt på selv. Jeg aner ikke hvordan jeg ble frisk, fordi det skjedde faktisk helt av seg selv. Etter 17 lange år, så virker det som om det bare "brant ut" av seg selv. En dag jeg lå i sengen, oppdaget jeg at jeg faktisk klarte å ligge på siden, altså sånn at skulderen presset i madrassen. Det hadde jeg ikke kunnet gjøre på mange år, pga det har vært for smertefullt i så mange år. 

Nå sover jeg på siden hver natt, uten smerter og uten problemer.

Jeg er der du var nå, men det er godt å vite at det kan finnes håp! Som du vet er smertene temmelig uutholdelige til tider... 

Skrevet
1 minutt siden, Leo skrev:

Jeg er der du var nå, men det er godt å vite at det kan finnes håp! Som du vet er smertene temmelig uutholdelige til tider... 

Ja! Det er som å ha tannverk i skuldrene. Vanskelig å konsentrere seg om annet når det er så vondt.

God bedring til deg:-)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...