AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #1 Skrevet 26. februar 2019 Har vært på et uttall intervjuer, både som et 1. gangs, kun 1 hovedintervju, tlf. intervju, osv. Ulempen med vår utdannelse er at med mindre du har skaffet deg PRAKTISK erfaring på egenhånd, så lærer vi ingenting praktisk rundt noe. Vi kan absolutt ALLE teorier om ALT mulig innenfor fagområdet, men selve hands-on erfaring har vi ikke. Jeg blir kalt inn til intervjuer fordi jeg kan jo besvare det de spør om. Men blir raskt kastet da det ikke holder å kunne alt i teorien, du må tydeligvis ha praktisk erfaring også. Ulempen er: hvor skal du få den praktiske erfaringen fra i starten? Du må jo starte et sted. Og når selv jobber uten høye krav til erfaring velger de mest erfarne... hvor skal du starte da? Det blir som å gå ut med bachelor, master, doktorgrad, osv. og få i døren: ''Ja, vi vet du kan alt om verden og kunne hjulpet oss, men du har ikke praktisk erfaring, så good bye''. Hvordan fikk du din første praktiske erfaring FØR du fikk den praktiske erfaringen, slik at du faktisk får den praktiske erfaringen arbeidsgivere leter etter? Anonymkode: 21930...58d 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #2 Skrevet 26. februar 2019 Få fram alt du har lært gjennom verv og deltidsjobb. Du har nok lært mye der om du tenker deg om. Samarbeidsevne, tverrfaglig samarbeid, være en delnav et team/gruppe, konflikthåndtering, ta ansvar, finne løsniger, tidsplanlegging. Få også fram alt du har lært bare ved å være student. Tilegne deg ny kunnskap i hurtig tempo, disponere tiden din, formidle det du har lært osv. Osv. Beskriv akkurat din erfaring på en smart måte som passer stillingen du søker på. Anonymkode: 0280e...c42 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #3 Skrevet 26. februar 2019 Hår nettopp fått jobb, uten noen erfaring whatsoever i yrket, samt at jeg ikke har arbeidet på 5 år. Jeg søkte kun på én jobb, og fikk den med en gang, selv om det var så mange søkere at arbeidsgiver ikke kunne lese alle søknadene. Grunnen til at jeg fikk jobben var at jeg viste entusiasme og potensiale i søknaden min. Jeg var helt ærlig på mangel på erfaring,men tydeliggjorde hvorfor jeg egnet meg til stillingen. Jeg slang til og med inn en morsom strofe. Da jeg kom til intervju stilte jeg spørsmål, viste interesse og pratet løst og fast med arbeidsgiver. Han fortalte meg senere at grunnen til at jeg fikk jobben var nettopp at jeg var ærlig på mangel på erfaring, men at jeg også viste tydelig lyst og potensiale. Arbeidsgiver bryr seg inne nødvendigvis så mye om hvor mye du kan bidra den første uka, de er ofte opptatt av hvilken rolle du vil få i deres bedrift over tid. Dersom du ikke viser egenskaper de mener har flott utvilklingspotensiale, er du ikke interessant for dem. Anonymkode: 023dd...2c4 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #4 Skrevet 26. februar 2019 Har du aldri jobbet i ditt liv? Hva slags utdannelse har du? Anonymkode: 5ba34...287
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #5 Skrevet 26. februar 2019 24 minutter siden, AnonymBruker said: Har du aldri jobbet i ditt liv? Hva slags utdannelse har du? Anonymkode: 5ba34...287 Ikke TS, men når jeg studerte, så var det flere av studentene som aldri hadde jobbet før. (Studerte Sivilingeniør) Anonymkode: 502f7...88b
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #6 Skrevet 26. februar 2019 Deres svar er jo av typen: ''Utdannelse og det å være student er en erfaring du kan prate om'', men jeg prater mer om faktisk erfaring fra de konkrete arbeidsoppgavene du skal gjøre. Er stillingen preget av mye Excel, og du ikke vet hva det er, så hjelper ikke all annen erfaring deg i hele verden. Stillingen blir gitt til de andre som faktisk vet hva Excel er. Synd, men sant. Erfaring er ikke erfaring før den er relevant. ''Personlig egnethet, entusiasme, og lærevillighet'' er ikke erfaring. Anonymkode: 21930...58d
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #7 Skrevet 26. februar 2019 Da må du spille på motivasjonen din til å lære deg oppgavene, motivasjonen din for å få en fot innafor hos den enkelte arbeidsgiver. Vis til at du tidligere har satt deg raskt inn i lignende oppgaver eller programmer osv. Les deg opp på programmer og arbeidsoppgaver før du søker slik at du på forhånd skjønner hva du faktisk søker på. Google har svar på det aller meste men det krever en innsats fra deg å finne ut hva ulike arbeidsoppgaver går ut på. Min første jobb etter endt masterstudier hadde 400 søkere. Jeg måtte virkelig smøre på med motivasjon, lese meg opp om bedriften og det de jobbet med, pluss selge inn mine personlige egenskaper og forklare hvordan mine tilsynelatende urelevante arbeidserfaringer kan brukes. Det er vanskeligst å få sin første relevante jobb, men stå på så blir det bra til slutt og enklere å få i havn jobb nr 2! Hilsen meg over. Anonymkode: 0280e...c42 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #8 Skrevet 26. februar 2019 Har du ikke vært forberedt på dette? Det fantes vel studentforeninger eller lignende du kunne jobbet frivillig i for å få erfaring? Anonymkode: bff4a...f3c
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #9 Skrevet 26. februar 2019 Kom på en ting til. Legg også merke til hva som står i utlysningen. Om det f.eks er et KRAV om 3 års erfaring (i offentlig sektor) så er det ikke vits å søke, da krav er ufravikelig. Om det står at det er ØNSKELIG kan du søke. Private bedrifter kan stort sett ansette hvem de vil så der er det bare å søke. Anonymkode: 0280e...c42
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #10 Skrevet 26. februar 2019 Jobbet som tilkallingsvikar Anonymkode: 58a9a...ede
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #11 Skrevet 26. februar 2019 Har søkt på stillinger hvor det ikke har vært mange KRAV, bare ØNSKER. Men ja, føler vi prater forbi hverandre her. Jeg prøver å skissere at erfaring ikke er erfaring før den er relevant, men jaja. Anonymkode: 21930...58d
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #12 Skrevet 26. februar 2019 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jobbet som tilkallingsvikar Anonymkode: 58a9a...ede Hvis du er TS. Bruk det som erfaring da! Tilkallingsvikar er jobb jo. Bruk også andre ting som erfaring, kan være medlem i et eller annet, ting i livet ditt, en vinnene av meg er leder i et konsern nå, hun startet som skiftleder og avdelingsleder deretter med 0 leder erfaring, men hun hadde 2 døtre og en syk mor som hun tok vare på, hun brukte dette som et ansvars eksempel. Kompetansen var på plass self. Mange bedrifter som ansetter nyutdannede også= Se etter de.Tenk strategisk. Men hva er du utdanne i da? Anonymkode: 5ba34...287
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #13 Skrevet 26. februar 2019 Flyttet til en liten plass der de var villige til å ta den opplæringen av meg siden de slet med å få fagfolk. Anonymkode: 0e90f...a21 2
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #14 Skrevet 26. februar 2019 Relevant deltidsjobb/internship, relevante verv og andre faglige aktiviteter av relevans. Hvis du ikke har gjort noe av relevans under studiet ditt skjønner jeg at du ikke er så attraktiv for arbeidsgivere når det er flust av de som har nettopp dette. Utover det er jo kontakter selvfølgelig viktig, spesielt når du ikke har noe annet å vise til. Anonymkode: 36315...0d1
Knirke Skrevet 27. februar 2019 #15 Skrevet 27. februar 2019 Det er litt vanskelig å svare på iom at du ikke skriver hva du er utdannet til, men jeg vil si jeg er i en lignende situasjon selv. Jeg har fullført høyskolen med gode karakterer, men ingen praksis utenom kursene på skolen. Jeg måtte ta en jobb «på gølvet» for å i det hele tatt få en jobb. Alle kollegaene mine har fagbrev (2 år på VGS og 2 år som lærling) og de kan følgelig mye mer enn meg om det praktiske. Jeg er ærlig på hva jeg kan og ikke kan, og jeg passer på å spørre masse. Det går sakte men sikkert fremover, og jeg tror jeg snart har lært meg nok «gulv-kunnskap» og blitt skitten nok på henda til å kvalifisere for de jobbene jeg ikke fikk for et år siden. 1
Gjest Albbas Skrevet 27. februar 2019 #16 Skrevet 27. februar 2019 Jeg er økonom, og det er heldigvis flust av arbeidsgivere som var villige til å gi jobb til noen uten praktisk erfaring. Syns faktisk det er langt vanskeligere nå som jeg HAR erfaring, men ønsker erfaring på et nytt område. For nå havner jeg i "har erfaring men ikke den erfaringen vi ønsker"-bunken.
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2019 #17 Skrevet 27. februar 2019 20 minutter siden, Knirke skrev: Det er litt vanskelig å svare på iom at du ikke skriver hva du er utdannet til, men jeg vil si jeg er i en lignende situasjon selv. Jeg har fullført høyskolen med gode karakterer, men ingen praksis utenom kursene på skolen. Jeg måtte ta en jobb «på gølvet» for å i det hele tatt få en jobb. Alle kollegaene mine har fagbrev (2 år på VGS og 2 år som lærling) og de kan følgelig mye mer enn meg om det praktiske. Jeg er ærlig på hva jeg kan og ikke kan, og jeg passer på å spørre masse. Det går sakte men sikkert fremover, og jeg tror jeg snart har lært meg nok «gulv-kunnskap» og blitt skitten nok på henda til å kvalifisere for de jobbene jeg ikke fikk for et år siden. Det er bra. Da lærer du mer om hva du holder på med og for hvem. Det er slitsomt når det kommer inn folk som ikke har erfaring og bare skolegang. Anonymkode: 82eee...178 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2019 #18 Skrevet 27. februar 2019 Jeg tror folk forveksler personlig egnethet og erfaring i denne tråden her. Jeg prater om at jeg kan ALT i teorien, men det er den PRAKTISKE erfaringen jeg mangler, og det er ALLTID den PRAKTISKE erfaringen som feller meg og gjør at de velger andre foran meg. Det å vise engasjement? Kult! Det å vise lærevillighet? Kult! Det å si at du lærer fort? Kult! Har det noe som helst av relevans å gjøre? Nei. Hvor mange leser ikke om ''do's and dont's'' for jobbintervju? Jo, veldig mange. Det du IKKE kan kontrollere er at andre har mer erfaring enn deg. Det er så interessant: hvordan få den erfaringen du trenger, når du aldri får den erfaringen du trenger, fordi ingen vil ansette en uten erfaring? Et sted må jo denne erfaringen du trenger, begynne? Anonymkode: 21930...58d
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2019 #19 Skrevet 27. februar 2019 Det spørs på utdanningen du har! Er du utdannet innafor noe som ikke er relevant i arbeidslivet så blir det dessverre sånn. Anonymkode: 5ba34...287
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2019 #20 Skrevet 27. februar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror folk forveksler personlig egnethet og erfaring i denne tråden her. Jeg prater om at jeg kan ALT i teorien, men det er den PRAKTISKE erfaringen jeg mangler, og det er ALLTID den PRAKTISKE erfaringen som feller meg og gjør at de velger andre foran meg. Det å vise engasjement? Kult! Det å vise lærevillighet? Kult! Det å si at du lærer fort? Kult! Har det noe som helst av relevans å gjøre? Nei. Hvor mange leser ikke om ''do's and dont's'' for jobbintervju? Jo, veldig mange. Det du IKKE kan kontrollere er at andre har mer erfaring enn deg. Det er så interessant: hvordan få den erfaringen du trenger, når du aldri får den erfaringen du trenger, fordi ingen vil ansette en uten erfaring? Et sted må jo denne erfaringen du trenger, begynne? Anonymkode: 21930...58d Da er det jo merkelig at du kun svarer på disse innleggene og ikke de som svarer på det du faktisk adresserer. Anonymkode: 36315...0d1 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå