JuneR Skrevet 26. februar 2019 #1 Skrevet 26. februar 2019 Har de siste par- tre ukene slitt med smerte i bekkenet, foran ved symfysen. Det starta skikkelig da det var speilglatt ute, og ene benet skled ut til siden og jeg prøvde å holde det igjen. Da stakk det skikkelig til og ikke gått helt over etter det😕 Er nå i uke 27, og jeg synes det blir vondere for hver dag omtrent! Er livredd for at det skal bli så ille som man hører om at enkelte ikke klarer gå selv osv mot slutten! Smertene sitter mest foran ved symfysen som sagt, og mest mot venstre side. Må gå kortere steg for å ikke få altfor vondt når jeg går, og kan feks ikke bare slenge ene beinet ut av senga når jeg står opp. Har dere noen erfaringer rundt dette dere kan dele? Tips? Ble det mye værre for hver uke? Ble det bedre før endt svangerskap? Ble det bra med en gang etter fødselen? Er redd det kan bli noen lange uker fremover...
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #2 Skrevet 26. februar 2019 Jeg haltet meg gjennom halve svangerskapet, hadde ganske ille bekkenløsning. Men hadde en ganske sløv lege, som ikke tilbød meg krykker en gang. Gikk på jobb med det i perioder, men haltet rundt mellom skrivebordene hver gang folk ba om hjelp med systemet og sleit ganske mye hver gang jeg måtte reise meg. Var verst da, det "stivnet"liksom når man satt stille en stund. Ble sykemeldt til slutt fordi jeg hadde så sterke kynnere i tillegg. Anonymkode: a2b3c...46c
JuneR Skrevet 26. februar 2019 Forfatter #3 Skrevet 26. februar 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg haltet meg gjennom halve svangerskapet, hadde ganske ille bekkenløsning. Men hadde en ganske sløv lege, som ikke tilbød meg krykker en gang. Gikk på jobb med det i perioder, men haltet rundt mellom skrivebordene hver gang folk ba om hjelp med systemet og sleit ganske mye hver gang jeg måtte reise meg. Var verst da, det "stivnet"liksom når man satt stille en stund. Ble sykemeldt til slutt fordi jeg hadde så sterke kynnere i tillegg. Anonymkode: a2b3c...46c Jeg er også plaget med mye kynnere faktisk. Har det sammenheng med bekkenløsningen, tro? Og ja, sitter/ ligger jeg lenge så stivner det..
TidaFlyr Skrevet 26. februar 2019 #4 Skrevet 26. februar 2019 Jeg hadde bekkenløsning av symfysen i mitt første svangerskap. Jeg husker ikke nøyaktig i hvilken svangerskapsuke det begynte, men jeg vil tippe jeg var ca 4 måneder på vei. Jeg vagga som en gås da jeg gikk, brukte plutselig dobbelt så lang tid på å gå til jobb osv. Gikk til fysioterapeut for å få noen tips. Løsningen min ble å ta bussen deler av veien til og fra jobben, slippe de tyngste løftene, bli flink til å holde bena mest mulig samlet (f.eks når du reiser deg fra senga, går i trapper - ikke ta to trinn av gangen osv.), bøye meg riktig og hvile litt mer. Jeg hadde vondt ganske lenge, men det ble bedre før jeg fødte På slutten var jeg ganske sprek og kunne gå korte turer i fjellet til og med. Har ikke hatt problemer etter fødsel heller. 1
JuneR Skrevet 26. februar 2019 Forfatter #5 Skrevet 26. februar 2019 1 minutt siden, TidaFlyr skrev: Jeg hadde bekkenløsning av symfysen i mitt første svangerskap. Jeg husker ikke nøyaktig i hvilken svangerskapsuke det begynte, men jeg vil tippe jeg var ca 4 måneder på vei. Jeg vagga som en gås da jeg gikk, brukte plutselig dobbelt så lang tid på å gå til jobb osv. Gikk til fysioterapeut for å få noen tips. Løsningen min ble å ta bussen deler av veien til og fra jobben, slippe de tyngste løftene, bli flink til å holde bena mest mulig samlet (f.eks når du reiser deg fra senga, går i trapper - ikke ta to trinn av gangen osv.), bøye meg riktig og hvile litt mer. Jeg hadde vondt ganske lenge, men det ble bedre før jeg fødte På slutten var jeg ganske sprek og kunne gå korte turer i fjellet til og med. Har ikke hatt problemer etter fødsel heller. Håper inderlig det kan bli bedre mot slutten her også! Er så utrolig frustrerende å slite med å gå😳
TidaFlyr Skrevet 26. februar 2019 #6 Skrevet 26. februar 2019 1 minutt siden, JuneR skrev: Håper inderlig det kan bli bedre mot slutten her også! Er så utrolig frustrerende å slite med å gå😳 Krysser fingrene for at du også er heldig og blir bedre mot slutten Det er i hvert fall mulig! 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #7 Skrevet 26. februar 2019 Mitt ble ikke fryktelig ille, men måtte passe på å gå korte steg, holde beina samlet og slikt. Gikk i bassengtrening med fysioterapeut, det hjalp. Ble bedre etter fødsel, men stivner fremdeles hvis jeg sitter lenge, eller plutselig sklir/tar langt steg kjenner jeg det innimellom. Er over et år siden jeg fødte. Har blitt bedre etter at jeg begynte å trene igjen, hvis ikke hadde jeg tatt kontakt med legen. Anonymkode: 3fbf2...987
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #8 Skrevet 26. februar 2019 Jeg har bekkenløsning nå, er 33 uker på vei. For min del er det superviktig å ta hensyn til det. Jeg går minst mulig, sover med pute mellom bena, sitter minst mulig på harde stoler og helst i sofaen, og ligger i badekaret en time eller to hver dag. Da er det helt OK, og jeg jobber 50%. Dersom jeg går mye eller gjør annet som ikke er bra for bekkenet, blir jeg mye dårligere med en gang. Jeg vil råde deg til å ta det på alvor allerede nå, så slipper du kanskje å bli verre og verre.. Anonymkode: 854df...fb2 2
JuneR Skrevet 26. februar 2019 Forfatter #9 Skrevet 26. februar 2019 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har bekkenløsning nå, er 33 uker på vei. For min del er det superviktig å ta hensyn til det. Jeg går minst mulig, sover med pute mellom bena, sitter minst mulig på harde stoler og helst i sofaen, og ligger i badekaret en time eller to hver dag. Da er det helt OK, og jeg jobber 50%. Dersom jeg går mye eller gjør annet som ikke er bra for bekkenet, blir jeg mye dårligere med en gang. Jeg vil råde deg til å ta det på alvor allerede nå, så slipper du kanskje å bli verre og verre.. Anonymkode: 854df...fb2 Takk for gode råd!
Blingblingtahei Skrevet 27. februar 2019 #10 Skrevet 27. februar 2019 Jeg fikk bekkenløsning akkurat der du beskriver og gikk sykemeldt store deler av svangerskapet, slet også med ryggen. Sov med noe mellom bena, noe som en tykt og langt nok. Sov også gjerne på glatt silke eller sklikke slik at det er enklere å snu seg i senga. Ha samlet ben når du skal ut og inn av seng, bil, sofa. Ta hensyn til smertene dine! Jeg gikk sykemeldt og gikk korte turer som jeg brukte lang tid på, og ble likevel vondere og vondere jo større jeg ble. Meget vondt rett etter fødsel men idag er det så og så ok (4 mnd siden) , merker det bare om jeg har vært litt for ivrig på trilletur 😊 så ta hensyn slik at du ikke får langvarig smerter! 1
JuneR Skrevet 27. februar 2019 Forfatter #11 Skrevet 27. februar 2019 3 timer siden, Blingblingtahei skrev: Jeg fikk bekkenløsning akkurat der du beskriver og gikk sykemeldt store deler av svangerskapet, slet også med ryggen. Sov med noe mellom bena, noe som en tykt og langt nok. Sov også gjerne på glatt silke eller sklikke slik at det er enklere å snu seg i senga. Ha samlet ben når du skal ut og inn av seng, bil, sofa. Ta hensyn til smertene dine! Jeg gikk sykemeldt og gikk korte turer som jeg brukte lang tid på, og ble likevel vondere og vondere jo større jeg ble. Meget vondt rett etter fødsel men idag er det så og så ok (4 mnd siden) , merker det bare om jeg har vært litt for ivrig på trilletur 😊 så ta hensyn slik at du ikke får langvarig smerter! Er så redd det skal sitte lenge i. Skal jo tilbake til jobb etter 7 mnd, og jeg må bestå fysiske tester for å kunne begynne å jobbe igjen 😔 og må klarer jeg ikke trene slik jeg burde, og jeg er avhengig av å kunne begynne å trene ganske hardt igjen i løpet av sommeren for å klare testene til januar😕😕
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2019 #12 Skrevet 27. februar 2019 Bestill time hos fysioterapeut som kan bekkenløsning. Jeg går en gang i uka til fysioterapeut nå på slutten. Det har reddet min hverdag. Hadde så vondt før jeg bestilte time der. Tenker å gå dit noen uker etter fødselen også siden bekkenløsning kan vare en stund etterpå også. Det er en egenandel på 250 kr per gang, men det er verd det! Anonymkode: a4940...da0 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2019 #13 Skrevet 27. februar 2019 Jeg har også symfyseløsning. Dessverre har det blitt verre og verre for hvert svangerskap. Og nå er det så vondt at en liten tur kan få meg sengeliggende med store smerter. Mine tips for å holde det i sjakk er: BB Hug Me gravidpute, denne gir deg riktig støtte mellom knær og ben når du ligger på siden. Jeg er avhengig av denne for å sove, og redder dagen min. Sov uten en gang da jeg glemte å pakke den med meg på ferie og det var et mareritt. Den er verdt pengene!! Sklilaken under hoftene i sengen, det hjelper deg rundt når du snur deg for å avlaste bekkenet. Ikke sitt med bena i kryss, ta små skritt, ikke støvsuge, unngå trapper, ikke bær tungt og gjør minst mulig som belaster symfysen. Vanntrening i terapibasseng er å foretrekke om du har det tilgjengelig. Varmeflaske mellom beina er lindrende, et varmt bad eller en dusj. Jeg har prøvd fysio osv. Har dessverre ikke fungert. Anonymkode: 51908...359 1
JuneR Skrevet 27. februar 2019 Forfatter #14 Skrevet 27. februar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg har også symfyseløsning. Dessverre har det blitt verre og verre for hvert svangerskap. Og nå er det så vondt at en liten tur kan få meg sengeliggende med store smerter. Mine tips for å holde det i sjakk er: BB Hug Me gravidpute, denne gir deg riktig støtte mellom knær og ben når du ligger på siden. Jeg er avhengig av denne for å sove, og redder dagen min. Sov uten en gang da jeg glemte å pakke den med meg på ferie og det var et mareritt. Den er verdt pengene!! Sklilaken under hoftene i sengen, det hjelper deg rundt når du snur deg for å avlaste bekkenet. Ikke sitt med bena i kryss, ta små skritt, ikke støvsuge, unngå trapper, ikke bær tungt og gjør minst mulig som belaster symfysen. Vanntrening i terapibasseng er å foretrekke om du har det tilgjengelig. Varmeflaske mellom beina er lindrende, et varmt bad eller en dusj. Jeg har prøvd fysio osv. Har dessverre ikke fungert. Anonymkode: 51908...359 Tusen takk for gode tips! 😊 1
Mojahe Skrevet 5. mars 2019 #15 Skrevet 5. mars 2019 På 27.2.2019 den 12.43, AnonymBruker skrev: Jeg har også symfyseløsning. Dessverre har det blitt verre og verre for hvert svangerskap. Og nå er det så vondt at en liten tur kan få meg sengeliggende med store smerter. Mine tips for å holde det i sjakk er: BB Hug Me gravidpute, denne gir deg riktig støtte mellom knær og ben når du ligger på siden. Jeg er avhengig av denne for å sove, og redder dagen min. Sov uten en gang da jeg glemte å pakke den med meg på ferie og det var et mareritt. Den er verdt pengene!! Sklilaken under hoftene i sengen, det hjelper deg rundt når du snur deg for å avlaste bekkenet. Ikke sitt med bena i kryss, ta små skritt, ikke støvsuge, unngå trapper, ikke bær tungt og gjør minst mulig som belaster symfysen. Vanntrening i terapibasseng er å foretrekke om du har det tilgjengelig. Varmeflaske mellom beina er lindrende, et varmt bad eller en dusj. Jeg har prøvd fysio osv. Har dessverre ikke fungert. Anonymkode: 51908...359 Sklilaken - hvor kjøpte du det? 😊
Frostrose Skrevet 30. mars 2019 #16 Skrevet 30. mars 2019 På 5.3.2019 den 9.02, Mojahe skrev: Sklilaken - hvor kjøpte du det? 😊 Jeg fikk av jordmor. Ellers finnes de på hjelpemiddelsentralen og spesialbutikker. Mulig de også har på apotek. Jeg ser det ligger noen ute på finn.no
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå