Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber med en innsendingoppgave, oppgaven er rettet mot pensum, jeg bruker boken for å få en grunnleggende forståelse for visse temaer, men skriver kun ifra mitt eget hode og det jeg tenker meg frem til. Men siden dette er rettet mot pensum så må jeg bruke det. Må jeg da oppgi kilden på boken på alt jeg skriver da? 

Anonymkode: e3510...e97

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det ville jeg gjort, ja. Bedre med en kilde for mye, enn en for lite! 😊 

• Liker 2
Skrevet

Du skriver jo ikke en oppgave «fra ditt eget hode». Det er jo noe du har lest og lært et sted og fått forståelse av. Så ja du må bruke boken som kilde. Du skal alltid ha kilder når du skriver oppgaver på universitet og høyskole nivå. 

Anonymkode: aa961...17e

• Liker 9
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber med en innsendingoppgave, oppgaven er rettet mot pensum, jeg bruker boken for å få en grunnleggende forståelse for visse temaer, men skriver kun ifra mitt eget hode og det jeg tenker meg frem til. Men siden dette er rettet mot pensum så må jeg bruke det. Må jeg da oppgi kilden på boken på alt jeg skriver da? 

Det er ikke fra ditt eget hode. en eller annen gang har du fått det fra et sted, og da gjerne gjennom studiet du går. Referer du ikke land i faktisk blitt tatt for fusk og plagiat.

Anonymkode: c5bfd...a64

• Liker 2
Skrevet

Hvis det er relevant og noe du bruker i oppgaven ta det med. Selv om du ikke siterer eller bruker noe direkte, så kan du jo skrive at du er inspirert av den. 

Særlig om det i boka ikke er alminnelig kjent. 

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer an på om boken er godkjent faglitteratur til høyskole- eller universitetetsutdanning. Dersom boken ikke er det kan du ikke henvise til den dersom tar en høyskole/universitetsutdannelse. 

Skrevet
1 time siden, Snaskesnusken skrev:

Det kommer an på om boken er godkjent faglitteratur til høyskole- eller universitetetsutdanning. Dersom boken ikke er det kan du ikke henvise til den dersom tar en høyskole/universitetsutdannelse. 

Og hva mener du med at boken er "godkjent faglitteratur"?

Anonymkode: 061a3...729

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Og hva mener du med at boken er "godkjent faglitteratur"?

At boken for eks er på pensumlisten din. 

Skrevet
19 minutter siden, Snaskesnusken skrev:

At boken for eks er på pensumlisten din. 

Det finnes ingen eksplisitt eller implisitt liste over godkjente bøker å referere til når man skriver oppgaver ved universitetet, men man må naturligvis henvise til kilder av en viss kvalitet.

• Liker 3
Skrevet

Du må jo huske hvor du har lest det som gjør at du får en forståelse for stoffet og lære deg å referere. F.eks så vil du vite hvorfor du vet det og det fordi det sto på side 23-27 i den gitte boka. Dette skal du skrive som referanse inn i teksten din. Selv "kunnskap fra ditt eget hode" bør du sjekke opp i faglitteratur for å finne ut hvorfor du vet dette. Om du har kommet så langt at du lager egne data,så skal jo også dette diskuteres i lys av annen relevant litteratur på feltet.

Anonymkode: 60b6f...5ff

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes ingen eksplisitt eller implisitt liste over godkjente bøker å referere til når man skriver oppgaver ved universitetet, men man må naturligvis henvise til kilder av en viss kvalitet.

Jo, det gjør det. Du kan ikke bruke pensum som tilhører VGs eller som blir ansett som useriøse kilder. Dette lærer du første uken på universitet (det gjorde iallefall jeg).

Skrevet

Om du skal skrive en oppgave på universitetsnivå godkjenner de neppe en oppgave skrevet uten kilder. Hele poenget er jo st fu skal ha kilder som underbygger det du sier.

Hver gang du kommer med en faglig påstand skal du oppgi kilde. F.eks «Sykdommer i muskel- og skjelettsystemet er hyppigste årsak til sykefravær» (KILDE). 

Bak hvert eneste argument skal du ha en kilde. Bruker du samme kilde i et avsnitt, angir du kilden på slutten av avsnittet. Bruker du en kilde de to første setningene og en annen kilde de tre siste setningene, angir du første kilde bak de to første setningene, og andre kilde bak 5. setning.

Når du kommer med egne tolkninger og refleksjoner trenger du ikke angi kilde. Feks «Hvilken betydning dette kan ha for videre forskning er usikkert», eller «Fordelene må veies opp av ulempene. Skal man administrere legemiddel og risikere bivirkninger, eller skal man la være og risikere hjerteinfarkt?»

Det å «stjele» en TOLKNING/REFLEKSJON fra en bok uten å angi kilde syntes jeg er greit. Lar meg ofte inspirere av andres tolkninger. Omskriver dem så klart, men angir ikke kilde. men bak hver eneste faglige påstand SKAL du ha kilde.

Anonymkode: cfaff...495

Skrevet
3 timer siden, Snaskesnusken skrev:

Jo, det gjør det. Du kan ikke bruke pensum som tilhører VGs eller som blir ansett som useriøse kilder. Dette lærer du første uken på universitet (det gjorde iallefall jeg).

At du ikke skal bruke useriøse kilder er ikke synonymt med at det finnes en liste med all litteratur som kan brukes som kilder. Om kilden er god eller ikke kommer også an på hva man skal bruke den til. 

Anonymkode: cd889...99a

• Liker 2
Skrevet (endret)
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At du ikke skal bruke useriøse kilder er ikke synonymt med at det finnes en liste med all litteratur som kan brukes som kilder. Om kilden er god eller ikke kommer også an på hva man skal bruke den til. 

Leser du hva jeg skriver? Pensum fra VGs skal ikke brukes som kilde da det ikke ligger på høyskole eller universitetsnivå faglig! 

I en oppgave skal det referes til pensum som du finner på pensumlisten din men du kan også supplere med eget fagstoff. Dersom du er usikker om kilden er ok spør du lektor. Du kan også benytte deg av aktuell teori på biblioteket som er tilknyttet skolen din!

Endret av Snaskesnusken
Skrevet
6 minutter siden, Snaskesnusken skrev:

Leser du hva jeg skriver? Pensum fra VGs skal ikke brukes som kilde da det ikke ligger på høyskole eller universitetsnivå faglig! 

I en oppgave skal det referes til pensum som du finner på pensumlisten din men du kan også supplere med eget fagstoff. Dersom du er usikker om kilden er ok spør du lektor. Du kan også benytte deg av aktuell teori på biblioteket som er tilknyttet skolen din!

La meg gjette, fersk student? 

Det er mye mulig det er slik på ditt studie, men som du ser på flere av svarene du får, dette er ikke generelle regler som gjelder alle studier eller studiesteder. 

Og joda, stoff fra VGS kan brukes, hvis man feks ser på fremstillingen av et gitt tema i litteratur for VGS. Som sagt, hva som er en god kilde kommer helt an på hvordan man skal bruke den. Jeg har brukt Vigrid sin nettside som kilde på uni, ikke for å underbygge faktapåstander, men for å drøfte siden i seg selv. 

• Liker 1
Skrevet

La meg gjette, fersk student? 

Det er mye mulig det er slik på ditt studie, men som du ser på flere av svarene du får, dette er ikke generelle regler som gjelder alle studier eller studiesteder. 

Og joda, stoff fra VGS kan brukes, hvis man feks ser på fremstillingen av et gitt tema i litteratur for VGS. Som sagt, hva som er en god kilde kommer helt an på hvordan man skal bruke den. Jeg har brukt Vigrid sin nettside som kilde på uni, ikke for å underbygge faktapåstander, men for å drøfte siden i seg selv. 

La meg gjette? Du har ikke fullført høyere utdanning.. Nei, jeg er ingen fersk student!

Skrevet

Ts spør ikke etter det som du skriver om, AB 99A! Jeg har også referert til læreplaner og bøker som blir brukt i VGs da jeg skulle belyse noe som jeg syntes var bra / dårlig men det er ikke kilden jeg underbygget oppgavene eller eksamen med. Da hadde jeg fått stryk! 

Skrevet
4 minutter siden, Snaskesnusken skrev:

La meg gjette? Du har ikke fullført høyere utdanning.. Nei, jeg er ingen fersk student!

Joda, det har jeg, og nå jobber jeg på uni. :) 

Skrevet

Joda, det har jeg, og nå jobber jeg på uni. :) 

Nei, det gjør du ikke. Du viser manglende kunnskap om hvordan kilder skal bli brukt i en oppgave / eksamen og kommer med «råd» som kan føre til at Ts stryker. 

Skrevet
1 minutt siden, Snaskesnusken skrev:

Ts spør ikke etter det som du skriver om, AB 99A! Jeg har også referert til læreplaner og bøker som blir brukt i VGs da jeg skulle belyse noe som jeg syntes var bra / dårlig men det er ikke kilden jeg underbygget oppgavene eller eksamen med. Da hadde jeg fått stryk! 

Nei, men TS etterspør heller ikke feilaktig info a la den du kommer med. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...