Gå til innhold

Chihuahua - lange turer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg skal kjøpe meg chihuahua... Grunnen til jeg valgte denne rasen er at jeg bor i leilighet og ikke har mulighet til å gå lange turer hver eneste dag... Så kunne overhodet ikke hatt en setter f.eks ... I tillegg er det lettere å få folk til å passe en liten hund, og jeg har en venninne med en helt herlig chihuahua som er den mest kosete hunden jeg har møtt :)

Men jeg går ofte på tur med venninner i 1,5 - 2t f.eks og lurer på om en chihuahua kan være med på det uten å bli for sliten? Og noen fjellturer iløpet av sommerhalvåret? Da kan jeg jo kjøpe bæremeis til hund hvis den blir sliten

Anonymkode: 1c680...c30

Skrevet

Denne bærer du jo bare om den blir sliten.

Anonymkode: 95bda...c76

• Liker 1
Skrevet

Neppe noe problem sålenge vekta står til størrelsen. De fleste hunder, uansett størrelse, kan gå lengre enn enn et gjennomsnitts menneske - så lenge de ikke har fysiske defekter som hindrer dem. Min kineser på 4,5 kg går like lange turer som setterne og er på samme fjelltoppene som dem. 

Anonymkode: ad8b2...fad

Skrevet

Min erfaring er at chihuahuaer er energiske hunder som tåler mye aktivitet selv om de også trives med korte turer. Jeg kan ikke se for meg at lange turer er noe problem, hunden vil nok elske Det! Har selv hatt med chihuahuaer på opptil 5 timer gåtur i strekk uten problem! Det viktige er å ha med vann så man unngår dehydrering og overoppheting. Samme som gjelder med andre hunder. 

Anonymkode: bb40b...a66

Skrevet

Ja chihuahua kan gjerne gå lange turer akkurat som andre hunder. De er veldig søte.

Skrevet

Har hørt at Chihuahua faktisk er en av de mest aggressive hunderasene som er, har dårlig erfaring med den rasen selv, men det kommer jo sikkert veldig Ann på hunden og oppdragelsen da.

man merker som oftest når hunden er sliten å ikke vil gå mer, denne rasen er jo veldig lett å bare bære med seg om den er sliten, så lange turer er det nok bare å gå. Det er litt mer problematisk for meg som eier en tung golden retriever 😉

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, D.J said:

Har hørt at Chihuahua faktisk er en av de mest aggressive hunderasene som er, har dårlig erfaring med den rasen selv, men det kommer jo sikkert veldig Ann på hunden og oppdragelsen da.

:link:

Anonymkode: 8ad2e...d80

Skrevet (endret)

Ja, de vil og kan, men de MÅ ikke, men det et store variasjoner fra individ til individ!. En chi liker det varmt og lunt. Stort sett avskyr de «drittvær», og snur i døren om det er ufyselig ute. Men heg lover deg, de kan gå langt og lengre en langt. Mest sannsynlig lengre en du selv!  :)

Kjøp renraset hund fra en seriøs oppdretter. Det er VELDIG forskjell fra en 4,5kg kjøkkenoppdrettet chihuahua 🙄)  ute  papirer, og et rasetypisk eksemplar på -1,8-2,5 kg fra en ordentlig oppdretter. Dette er viktig, da registrere oppdretter har bestemme helsekrav de må oppfylle. 

Skaffer du deg en hanne, kastrer med mindre du skal drive med avel og utstilling.  

Endret av Perle
  • Liker 1
Skrevet (endret)
16 minutter siden, D.J skrev:

man merker som oftest når hunden er sliten å ikke vil gå mer, denne rasen er jo veldig lett å bare bære med seg om den er sliten, så lange turer er det nok bare å gå. Det er litt mer problematisk for meg som eier en tung golden retriever 😉

Det er så dumt å svare på ting en ikke vet noe om.

Endret av Perle
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg tok med en chihuahua en gang på en times rolig løpetur, det gikk fint. Den sprang og gjemte seg neste gang den så meg, dog ... :) Ble nok litt mye for en innehund. Men når en innehund klarte en slik tur, så tenker jeg potensialet er stort om du trener den litt.

Endret av Horten Market
Skrevet

Venninnen min har chihuahua og den er med på fjellturer, skiturer, campingturer og løpeturer og er en knakanes god gårdshund sammen med elghunden. Hunder vender seg til sædet aktivitetsnivået du legger deg på. 

Anonymkode: b37cf...fa0

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Venninnen min har chihuahua og den er med på fjellturer, skiturer, campingturer og løpeturer og er en knakanes god gårdshund sammen med elghunden. Hunder vender seg til sædet aktivitetsnivået du legger deg på. 

Det, ikke sædet 😅

Skrevet
35 minutter siden, Perle skrev:

Det er så dumt å svare på ting en ikke vet noe om.

Jeg mente ikke at jeg ikke har erfaring med rasen men at jeg har dårlig altså negativ erfaring med den, tror muligens du misforsto? ..

Skrevet (endret)
1 time siden, D.J skrev:

Jeg mente ikke at jeg ikke har erfaring med rasen men at jeg har dårlig altså negativ erfaring med den, tror muligens du misforsto? ..

Uff, undsyld!  :blomst: Er så vandt til at folk dømmer disse småhundene «nedom og hjem». 

Ja, det er flere av de minste rasene som tenderer å til å bli agressive. Mye dårlig avel, null sosialisering dårlig egnede valpekjøpere

Dette er kjempeleit fordi de færreste som skaffer seg hund vill drive med hundekjøring, eller gå toppturer. De vil ha en velfungerende familievenn som henger med på hytteturer og som ellers ikke maser i hverdagen.

Igjen: kjøp hund fra seriøse oppdrettere! Hvis hunden din ikke har papirer, er den som en bil uten skilter å regne! Du vet IKKE hva du får! 

(nei, det har ikke noe med å gjøre, at alle er like mye verdt). 

Endret av Perle
Leifer-deluxe
Skrevet

Jeg har en chihuahua som fint kan gå 1 mil i fjellet på sommeren. I vinterhalvåret er hun veldig fornøyd med korte turer og sofa på drittværsdagene, men i pudder/nysnø kan hun gå ganske så lang tur. Hun er i det hele tatt en kvikk og sprek liten frøken som også elsker slaraffenliv og å sove lenge innimellom, altså omtrent som eieren sin..😛

Men hund er hund og en chihuahua trenger like mye stimuli / trening som alle andre hunder. Får helt vondt av å se chihuahuaene som bæres rundt overalt og behandles som dukker. Anbefaler boken "Valpen flytter hjemmefra", det var min bibel da jeg fikk henne, og mye av årsaken til at ting gikk så bra!

Med riktig oppdagelse får du deg en bestevenn for livet, både på late og aktive dager ❤. 

Anonymkode: 565bc...f91

• Liker 1
Skrevet (endret)
1 time siden, Perle skrev:

Uff, undkyld!  :blomst:

Er så vandt til at folk dømmer disse hundene nedom og hjem. 

Ja, det er flere av de minste handelssenter dom tenderer til å bli agressive. Mye dårlig avel og null sosialisering og oppdragelse. 

Dette er kjempeleit, fordi de færreste som skaffer seg hund vil drive med hundekjøring eller gå toppturer. De vil ha en velfungerende venn som henger med på hytta, og som ikke maser i hverdag dersom det ikke skjer noe særlig. 

Igjen, uansett kjøp hund fea en seriøs oppdretter! Hvis hunden din ikke har papirer er den som en bil uten skilter! Du vet IKKE hva du får!

Ja, jeg er veldig enig med deg der! det skulle også vært mye strengere regler for både hold og salg/avl av hunder spør du meg😕

Endret av D.J
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...