AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #1 Skrevet 26. februar 2019 Jeg ble ikke invitert i barnedåp til min søskenbarns barn, men hun inviterer min mor og far, noen av sine venner osv, så det er ikke bare n'rmeste familie. Det er litt leit å ikke bli invitert da jeg alltid har vært veldig nære med min kusine, men helt opp til henne og pappan til barnet, da jeg har forstått det slik at hvis hun skal invitere noen av sine søskenbarn må han begynne å invitere sine. Er det greit å dra til kirka å få med seg dåpen for å så dra rett hjem etterpå? Det er jo kaffen og det etterpå jeg ikke er invitert på? Eller hadde det vært frekt å møtt opp i kirka da jeg ikke er invitert i dåpen? Anonymkode: a5cb7...cf8
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #2 Skrevet 26. februar 2019 Dåp er jo som regel en del av en helt vanlig gudstjeneste, så der kan hvem som helst komme ☺️ Foreldrene synes sikkert det bare er koselig at du kommer, hvis det er slik at du ikke er invitert pga plasshensyn (og ikke konflikter og slik). Gjestelister kan virkelig være så vanskelig. Man ønsker jo ikke å tråkke noen på tærne. Forstår at det sikkert er lettere å droppe alle søskenbarna enn å begynne å rangere etter hvem man er nærmest. Da er det på en måte «rettferdig», ikke sant. Anonymkode: 67bc3...ba0 24
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #3 Skrevet 26. februar 2019 Bare å møte opp i kirka! På et sted må man liksom sette grensen mtp hvem man inviterer. Anonymkode: 25e51...1a3 6
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #4 Skrevet 26. februar 2019 Om det er i forbindelse med en vanlig gudstjeneste er det vel ikke noe som står i veien for å delta i den? Og det er nok som du sier, ingen eller alle søskenbarn som er grunnen til de ikke har invitert deg. Kanskje du kan spørre om å komme på dåpsbesøk dagen etter om du står ditt søskenbarn nær. Sikkert kaker igjen og du kan ta med dåpsgave. Da har du dessuten større anledning til å bruke tid med mor og barn, enn i disse større selskap. Anonymkode: a2797...598 11
Loglog Skrevet 26. februar 2019 #5 Skrevet 26. februar 2019 23 minutter siden, AnonymBruker said: Om det er i forbindelse med en vanlig gudstjeneste er det vel ikke noe som står i veien for å delta i den? Og det er nok som du sier, ingen eller alle søskenbarn som er grunnen til de ikke har invitert deg. Kanskje du kan spørre om å komme på dåpsbesøk dagen etter om du står ditt søskenbarn nær. Sikkert kaker igjen og du kan ta med dåpsgave. Da har du dessuten større anledning til å bruke tid med mor og barn, enn i disse større selskap. Anonymkode: a2797...598 Ja det var en god ide
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #6 Skrevet 26. februar 2019 Kirken setter vel begrensninger på hvor mange gjester hvert dåpsbarn kan ha? Synes du burde gå sist inn i kirken, slik at du ikke tar opp noen andres plass. Anonymkode: 69843...f19 2
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #7 Skrevet 26. februar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Kirken setter vel begrensninger på hvor mange gjester hvert dåpsbarn kan ha? Synes du burde gå sist inn i kirken, slik at du ikke tar opp noen andres plass. Anonymkode: 69843...f19 Det har jeg aldri hørt om. De gir sjelden mer enn 1-2 benker reservert til hver dåpsfamilie, men de andre gjestene må finne ledig plass lengre bak. Anonymkode: fa0f0...bff 17
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #8 Skrevet 26. februar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kirken setter vel begrensninger på hvor mange gjester hvert dåpsbarn kan ha? Synes du burde gå sist inn i kirken, slik at du ikke tar opp noen andres plass. Anonymkode: 69843...f19 Nei, alle er velkomne i kirken, og en dåpsgudstjeneste er bare en vanlig gudstjeneste med dåp, så kirken kan ikke og vil ikke sette begrensninger for hvem som får lov til å komme. Det eneste som gjelder, er at dåpsbarna med foreldre og faddere skal sitte på bestemte benker, og der kan ikke TS sette seg. Anonymkode: 10bef...01f 19
Liven_ Skrevet 26. februar 2019 #9 Skrevet 26. februar 2019 Ville aldri møtt opp der jeg ikke er invitert til. Bare kleint. Er det plassmangel kunne de bare sagt det og invitert til kirke 5
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #10 Skrevet 26. februar 2019 Helt normalt at søskenbarn av dåpsbarnets foreldre ikke er invitert i barnedåp, ingen grunn til å være snurt av den grunn. Det er nok helt sikkert plass til deg om du går på gudstjenesten, men jeg syns det blir et dårlig skjult forsøk på guiltblaming fordi du ikke er invitert, og at du derfor holder deg hjemme. Anonymkode: 5bd99...34c 8
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #11 Skrevet 26. februar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker said: Helt normalt at søskenbarn av dåpsbarnets foreldre ikke er invitert i barnedåp, ingen grunn til å være snurt av den grunn. Det er nok helt sikkert plass til deg om du går på gudstjenesten, men jeg syns det blir et dårlig skjult forsøk på guiltblaming fordi du ikke er invitert, og at du derfor holder deg hjemme. Anonymkode: 5bd99...34c Tenkte som deg. Anonymkode: 1741b...1e4
FrankDrebin Skrevet 26. februar 2019 #12 Skrevet 26. februar 2019 Ingen som stopper deg i kirken, hvem som helst kan gå inn og være vitne til dåpen. Selv hadde jeg ikke giddet om jeg ikke ble invitert. 5
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #13 Skrevet 26. februar 2019 Hvis du er nær søskenbarnet ditt ville jeg bare spurt hva hun tenker? Vær i så fall samtidig tydelig på at det er helt greit at du ikke er invitert og at du gjerne ville komme innom en annen dag med en gave. Anonymkode: 962d8...6ea 3
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #14 Skrevet 26. februar 2019 Nei, det vil virke kleint. Anonymkode: 3a1cd...4ee 4
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #15 Skrevet 26. februar 2019 Det er ikke vanlig å be søskenbarna til foreldrene til dåpsbarnet, ville ikke tatt det personlig. Anonymkode: 073f4...c97 2
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #16 Skrevet 26. februar 2019 Jeg hadde ikke dratt når jeg ikke ble invitert... Anonymkode: cd6d1...275 1
Ullvott Skrevet 26. februar 2019 #17 Skrevet 26. februar 2019 Hvis kirken ikke er langt unna ville jeg møtt opp. Barnedåp skjer jo under en helt vanlig søndagsgudstjeneste, så man trenger ikke være invitert til det. Med mindre kirken er knøttliten, og det samtidig er 10 dåpsbarn, er det aldri noe problem. Det er ingen kvote for antall gjester per dåpsbarn i en kirke. (Det er ofte det i forbindelse med konfirmasjoner, men det er fordi det nesten alltid er mange fler konfirmanter under en konfirmasjon enn dåpsbarn under en dåp.) Derfor: møt opp og gratuler foreldre og besteforeldre med dåpsbarnet. Men ikke pynt deg så mye at de tror du har misforstått og er på vei til selskap. Ta på deg normalt pene klær. 5
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #18 Skrevet 26. februar 2019 Helt vanlig å ikke invitere søskenbarn. Jeg hadde bare synes det var fint om noen jeg ikke hadde invitert hadde møtt opp i kirken😊 Anonymkode: 0d3e1...33b 4
FrodeF Skrevet 26. februar 2019 #19 Skrevet 26. februar 2019 Hold deg unna. Du hadde blitt invitert dersom de ønsket å se deg der
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #20 Skrevet 26. februar 2019 Jeg hadde nok ikke dratt, heller ikke levert noe gave. Er jeg ikke bedt så er jeg ikke bedt, og det kan også være helt greit for meg, ingen sure miner altså. Skulle jeg gitt gaver alle steder jeg ikke var bedt, eller møtt opp i kirker på ting jeg ikke er bedt på så får jeg det travelt. Anonymkode: e7a0c...0a3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå