Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Nå har det seg slik at jeg ønkser å søke på master til neste år. Problemet er bare at man må minimun ha C i snitt. 

Jeg har D, C,C,C.. Men; den siste C`en er snittet av eksamene jeg hadde siste året. Der fikk jeg B på bachelor og C på di to andre. Så om man regner med alle karakterene har jeg C i snitt, men om de kun regner snittet av "snittet", kommer jeg vel ikke inn.. Noen som veit?

Anonymkode: a7d65...cf7

Skrevet

45 poeng per karakter står det på studentweb.. 

ts

Skrevet

Husk at det ikke alltid er alle karakterene i en bachelorgrad som teller for å komme inn på master. 

Anonymkode: 00f65...758

Skrevet

1356712537_Skjermbilde2019-02-27kl_12_09_00.thumb.png.8adf64960a71ebfa7f03545397a4b208.png

Slik er mine karakterer..

Det står at man må minimun ha C i snitt, så går ut i fra at jeg ikke kommer inn...

ts. 

Skrevet (endret)

A=5, B=4 osv. Så ganger du det med studiepoeng. Har du fått c i et 45 poengsfag, så blir det 3x45=135. Regn alt sammen på denne måten. Så legger du disse summene sammen og deler på totalt antall studiepoeng som gir karakter. Da får du et tall som i ditt tilfelle er rundt tre. Er det akkurat tre, så er det en ren c. De som du bare får bestått i, skal du ikke regne med.

Husk at for flere studier er det bare noen av fagene som regnes med, og noen krever at enkelte fag har en viss minimumskarakter selv om du totalt sett har høyt nok snitt. 

Du kan snakke med studieveileder på fakultetet ditt, så får du et klart svar. 

Det du har lagt ut tyder på at du har en svak c i snitt. Godt mulig du kommer inn likevel! Søk uansett. Og hør med studieveileder.

Edit: du har en b og to c hvor det ikke står studiepoeng. Hvorfor?

Endret av solmåneogstjerner
Skrevet

I min erfaring så er ikke C kravet et absolutt krav. Hvis det er få søkere på studiet så kommer du nok inn med snittet du har nå. Og hvis masterstudiet du søker på er ved samme universitet som du går på nå, så kan opptakskontoret være ganske fleksible. Kjenner til folk som ikke hadde 180 stp før de begynte på masterutdanningen, og da var det mot lovnad om at hun gjennomførte konteeksamen i desember påfølgende semester, men at hun ble kastet ut av masterutdanningen i andre semester hvis hun ikke bestod. 

Det ordner seg alltid, det er bare til å søke og se hva som skjer, også legger du bare en plan B i tillegg.

Anonymkode: 3f81b...c59

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Har søkt studie, og sendt mail om muligheten for å evt. ta opp eksamen for å bedre snittet.

TS.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...