Gå til innhold

Tidsbestemt leiekontrakt, kan den bestrides?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dersom man har et leieforhold med tidsbestemt kontrakt som slutter X dato. Er det da slik at man MÅ ut X dato? Er det noe rom for å krangle på det, kreve å få bli boende, bestride «oppsigelse» eller lignende? Noen som vet? 

Vurderer å leie ut leiligheten min en stund, men jeg MÅ ha den tilbake innen X dato. Er heldt nødt, ellers må jeg selv bo på gata. Og så leser man så mange skrekkhistorier om leietakere så nekter og flytte osv - så er veldig skeptisk :( 

Anonymkode: f51c1...e2f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I utgangspunktet ja, men dersom leietaker ikke flytter ut frivillig, vil en utkastelsesprosess gjennom namsmannen ta noe tid. 

Vær også klar over at en tidsbestemt leiekontrakt ikke kan løpe kortere enn tre år. 

Anonymkode: 1bc5a...3af

Skrevet

Du står fri til å si opp et leieforhold dersom du selv skal bruke boligen. Men greit å informere leietaker på forhånd.

Anonymkode: 568a8...38b

• Liker 1
Skrevet

Du har mye bedre rettigheter når du skal flytte tilbake til egen bolig. Sjekk husleieloven. 

Anonymkode: c8184...db7

• Liker 1
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dersom man har et leieforhold med tidsbestemt kontrakt som slutter X dato. Er det da slik at man MÅ ut X dato? Er det noe rom for å krangle på det, kreve å få bli boende, bestride «oppsigelse» eller lignende? Noen som vet? 

Vurderer å leie ut leiligheten min en stund, men jeg MÅ ha den tilbake innen X dato. Er heldt nødt, ellers må jeg selv bo på gata. Og så leser man så mange skrekkhistorier om leietakere så nekter og flytte osv - så er veldig skeptisk :( 

Anonymkode: f51c1...e2f

En tidsbestemt leiekontrakt går over i en tidsubestemt leiekontrakt dersom den ikke avsluttes på x dato. 

Her ville jeg som et minimum meldt meg inn i Huseiernes landsforbund. Betalt kr. 520 og benyttet meg gratis av deres telefonjurister for hjelp og råd. 

Anonymkode: 03ad7...4e0

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

I utgangspunktet ja, men dersom leietaker ikke flytter ut frivillig, vil en utkastelsesprosess gjennom namsmannen ta noe tid. 

Vær også klar over at en tidsbestemt leiekontrakt ikke kan løpe kortere enn tre år. 

Den regelen gjelder ikke når ts skal bo i leiligheten igjen selv. Leier hun ut møblert så har hun også bedre rettigheter enn umøblert. 

Anonymkode: 03ad7...4e0

• 2 uker senere...
Skrevet
På 26.2.2019 den 13.46, AnonymBruker skrev:

Kan den vel, jeg leide ut på kortere enn 3 år for en del år siden da jeg skulle bruke leiligheten selv etter utleieperioden... 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...