Morea Skrevet 13. april 2005 #1 Skrevet 13. april 2005 Om to uker skal jeg i bursdagen til en kamerat. Alle sammen skal ta med en kaldrett hver. Hva i alle dager kan jeg finne på? Jeg er ganske ok til å lage mat, men har helt ide-tørke. Noen gode tips der ute??
Gjest piaf Skrevet 13. april 2005 #2 Skrevet 13. april 2005 Tabbouleh, - marrokansk couscoussalat med tomat, rødløk og urter - er perfekt til slike anledninger. Eller en pastasalat der du putter oppi det du liker.
Arkana Skrevet 13. april 2005 #3 Skrevet 13. april 2005 Pai, fylte tomater, forskjellige oppkuttede grønnsaker med diverse diper, piroger, smørbrødkake.
Morea Skrevet 13. april 2005 Forfatter #4 Skrevet 13. april 2005 Takk! Det var akkurat slike ting jeg tenkte på. Noe marokkansk,libanesisk.. han elsker jo sånn mat.
Morea Skrevet 13. april 2005 Forfatter #5 Skrevet 13. april 2005 Piaf kan jeg plage deg med å spørre om du har en god oppskrift?
Gjest piaf Skrevet 13. april 2005 #6 Skrevet 13. april 2005 Jeg kan gjerne forsøke, men det blir litt omtrentlig - de fleste oppskriftene jeg bruker har jeg i hodet og fingrene, dessverre. 250 gram couscous 2,5-3 dl nykokt vann saft av ca. 1/4 sitron 3 ss extra virgin olivenolje salt og pepper Ha couscousen i en bolle. Tilsett varmt vann (jeg pleier å koke det opp i vannkokeren først), presset sitron, olivenolje, salt og pepper. Dekk med plastfolie og la couscousen svelle mens du lager klar resten av salaten. 4-5 tomater i terninger 1/2-1 hakket rødløk (avh. av hvor sterk den er) evnt. grillet rød og gul paprika i småbiter (kan sløyfes) masse hakket bladpersille litt hakket frisk mynte salt og pepper saft av 1/4 sitron 3 ss extra virgin olivenolje Bland sammen alle ingrediensene i den bollen du skal ha salaten i. Rør inn couscousen etter ca. 20-30 min, når den har absorbert all væsken og er litt avkjølt. Etter at salaten har fått stå en times tid, kan du så smake for å sjekke om den trenger mer sitron, salt eller pepper. Lykke til!
Gjest piaf Skrevet 13. april 2005 #7 Skrevet 13. april 2005 PS: For at couscoussalaten skal bli god, lønner det seg forresten å bruke skikkelig gode og søte tomater, feks klasetomater.
Morea Skrevet 13. april 2005 Forfatter #8 Skrevet 13. april 2005 Supert! Jeg er overhode ikke noen oppskriftfascist selv. Gjør matlaging kjedelig mener jeg da. Men det er litt greit å vite det grunnleggende. Visste det var en salat med couscous eller bulgur, men dett var dett på en måte :oops: .
Gjest piaf Skrevet 13. april 2005 #9 Skrevet 13. april 2005 Jeg er overhode ikke noen oppskriftfascist selv. Gjør matlaging kjedelig mener jeg da. Men det er litt greit å vite det grunnleggende. Visste det var en salat med couscous eller bulgur, men dett var dett på en måte :oops: . Alltid noe nytt å oppdage i matverdenen - ingen kan jo vite alt. At man har ulik kunnskap og erfaring som man kan dele er jo det som er så fint med et forum som dette. Ellers har jeg forøvrig planer om å skjerpe meg når det gjelder nedskriving av oppskrifter for å gjøre livet lettere for meg selv hver gang jeg skal lage noe jeg ikke har lagd på lenge :oops: - og for å forhindre at mannen min dør av sult hvis han en vakker dag må lage middag på egenhånd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå