Gå til innhold

Pris ang bygging av nye veier


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vet ikke helt om jeg har huket av riktig kategori. Uansett. Det er mulig jeg er stokk dum, men kan noen forklare meg hvorfor det koster så hinsides mye penger å bygge ut veier? Jeg var inne og leste på vegvesen.no at hvis dem skal bygge en 2-felts vei med 6,5 m veibredde, vil dette koste mellom 50 000 - 90 000 kr per meter!  Altså, hvordan er det mulig?? Hvor går disse pengene hen? Jeg forstår jo at de som arbeider skal ha lønn, but still. Det er jo helt syke priser?! 

 

Anonymkode: 948d3...403

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skjønner jo også at materialene koster, men jeg klarer fremdeles ikke å forstå prislappen per meter :P 

Anonymkode: 948d3...403

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veien skal planlegges. Det er en lang og omstendelig prosess i seg selv, som krever sterk grad av faglighet og mange personer som involveres, samt at det skal vedtas i mange instanser, lokalt og mer sentralt. Planleggerne skal også ha lønn.

Terrenget skal måles opp, og til det trengs også kompetente mennesker og dyrt utstyr. 

De som jobber på veganleggene skal ha lønn.

De store store anleggsmaskinene skal ha drivstoff, de skal ha vedlikehold og reparasjoner og de skal nedskrives over en viss periode.

Veien skal fundamenteres skikkelig. Det skal sprenges fjell. Det skal graves. Det skal ofte skiftes masser. De massene som skal skiftes ut skal transporteres vekk. Sprengmasser skal transporteres vekk. Nye masser skal kjøpes. De skal transporteres til rett område. Det kreves flere ulike lag med masser.

Broer skal bygges. Underganger skal bygges. Eksisterende veger i området må legges om. Eksisterende bygninger i området må eksproprieres (kjøpes), og i mange tilfeller rives.

Det skal anlegges miljøtiltak som viltgjerder, viltoverganger/underganger, vannkilder skal beskyttes mot avrenning fra veg +++ Ikke rart det koster litt. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye planlegging, det skal kjøpes opp grunn til å bygge veien på, terrenget må jevnes ut og fylles på, skytes bort og planeres. Kanskje det må jevnes i en stor bredde fra sidene og veien må "heves på midten" med store grøfter i kantene for å sikre mot ras. Andre steder må fjellet rassikres med sånn netting. Noen steder må det bores tunneler eller bygges små broer over ugunstig terreng som også blir en del av gjennomsnittsprisen. Det må ordnes med ordentlig drenering under veien for å få bort vann. Det er mange tekniske ting ved veier som merking, veikryss med lyssignal, skilting, lyktestolper med kabler og strømforsyning, autovern, støpekanter. Det er gjerne krav om at det må være mobildekning på strekningen og at dette må utbedres hvis dekningen er dårlig. Det må etableres nødnett og annet av sikkerhet. Så har man selvfølgelig kostnadene med arbeid, asfalt osv.

50000-90000kr per meter er faktisk ganske "billig" til vei å være. Noen veier kan koste flere hundretusen per meter. I Bergen bygger de en bybane/trikk som i snitt koster over 700.000kr/meteren. Det er forventet at kostnaden kan komme opp til en million per meter.

Anonymkode: 16dae...388

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Ullvott skrev:

Veien skal planlegges. Det er en lang og omstendelig prosess i seg selv, som krever sterk grad av faglighet og mange personer som involveres, samt at det skal vedtas i mange instanser, lokalt og mer sentralt. Planleggerne skal også ha lønn.

Terrenget skal måles opp, og til det trengs også kompetente mennesker og dyrt utstyr. 

De som jobber på veganleggene skal ha lønn.

De store store anleggsmaskinene skal ha drivstoff, de skal ha vedlikehold og reparasjoner og de skal nedskrives over en viss periode.

Veien skal fundamenteres skikkelig. Det skal sprenges fjell. Det skal graves. Det skal ofte skiftes masser. De massene som skal skiftes ut skal transporteres vekk. Sprengmasser skal transporteres vekk. Nye masser skal kjøpes. De skal transporteres til rett område. Det kreves flere ulike lag med masser.

Broer skal bygges. Underganger skal bygges. Eksisterende veger i området må legges om. Eksisterende bygninger i området må eksproprieres (kjøpes), og i mange tilfeller rives.

Det skal anlegges miljøtiltak som viltgjerder, viltoverganger/underganger, vannkilder skal beskyttes mot avrenning fra veg +++ Ikke rart det koster litt. 

Takk! 😊

Nei, når du nevner alt dette, ser jeg jo at det ikke er rart det koster litt! Av en eller annen grunn har jeg ikke tenkt over hvor mange instanser som er involert :P Noen ganger fungerer ikke hjernen skikkelig, og da er KG veldig grei å ha 😂

Anonymkode: 948d3...403

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk! 😊

Nei, når du nevner alt dette, ser jeg jo at det ikke er rart det koster litt! Av en eller annen grunn har jeg ikke tenkt over hvor mange instanser som er involert :P Noen ganger fungerer ikke hjernen skikkelig, og da er KG veldig grei å ha 😂

Anonymkode: 948d3...403

Og i tillegg til alt det @Ullvott ramser opp må det gjøres arkeologiske undersøkelser, og skulle de finne noe spennende da blir det enda mye dyrere. Og grunnervervet krever ofte lange forhandlinger og involvering av advokater, selv når alle blir enige til slutt. Og Vegvesenet må også betale for grunneiernes advokater. (Ekspropriasjon er forresten "salg under tvang", og skjer bare når man ikke blir enige. Oftest slipper man heldigvis å gå til det skrittet.)

Så det er ganske enorme kostnader som ikke "synes" for folk flest. :) 

Anonymkode: 98cd7...4ff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og i tillegg til alt det @Ullvott ramser opp må det gjøres arkeologiske undersøkelser, og skulle de finne noe spennende da blir det enda mye dyrere. Og grunnervervet krever ofte lange forhandlinger og involvering av advokater, selv når alle blir enige til slutt. Og Vegvesenet må også betale for grunneiernes advokater. (Ekspropriasjon er forresten "salg under tvang", og skjer bare når man ikke blir enige. Oftest slipper man heldigvis å gå til det skrittet.)

Så det er ganske enorme kostnader som ikke "synes" for folk flest. :) 

Anonymkode: 98cd7...4ff

Takk for korreksjon når det gjelder ekspropriasjon. Du har selvsagt helt rett. Innlegget mitt ble skrevet i forbifarten, og det gikk på bekostning av grundighet og presise beskrivelser, pluss at jeg fikk liksom ikke med riktig alle detaljer - inkludert arkeologiske undersøkelser :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...