Gå til innhold

Er det noen barn som går mye aleine i klassen til barnet ditt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller som du vet har få venner?

Har du gjort deg noen tanker rundt dette?

Anonymkode: 9fec5...fd1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke som jeg vet om per i dag. Håper jeg får vite det på en eller annen måte hvis det skjer.

På foreldresamtale i første klasse fikk vi vite at det var en gutt som ofte ikke hadde noen å være sammen med. Læreren så at han og min gutt gikk godt overens og visste dessuten at de bodde i samme nabolag, derfor nevnte han dette (med tillatelse fra foreldrene). Vi begynte da å legge mer til rette for at de skulle være sammen, inviterte denne gutten hjem til oss, med på kino osv. Og foreldrene hans inviterte vår gutt tilbake. Læreren hadde rett i at de gikk godt sammen, og i dag er de bestevenner. :)

Anonymkode: acad6...8fb

• Liker 3
Skrevet

Ja, jeg vet om barn i begge mine barns klasser som har få venner. Dette er alle gutter, mens jeg kjenner i mindre grad til tilstandene blant jentene. Jeg tenker at alle foreldre har et ansvar for klassemiljøet og forholdet mellom elevene i en klasse. Det gleder meg at begge skoleguttene våre får ros av lærerne sine for å være inkluderende barn som tar til seg nye elever i klassen og er hyggelige og snille mot alle. Å være inkluderende og raus med andre mennesker er en god egenskap. Dette har vi bevisst vært opptatt av og jeg føler definitivt at begge skolebarna mine har en positiv påvirkning på klassemiljøet. 

Jeg tenker også at foreldre til ensomme barn må tørre å snakke om det og si i fra, f.eks. på foreldremøte eller på klassens Facebookside. En skoleklasse er stor og folk flest lever i sin egen boble. Man er dessuten ikke venner med absolutt alle andre så at enkelte barn er ensomme er ikke nødvendigvis bevisst utelatelse fra de andres side. Da er det fint å bli gjort bevisst på at her er det et barn som hadde trengt noen å være sammen med. I tillegg tenker jeg at målet heller ikke er å ha mange eller flest mulig venner. Det viktigste er at alle barn har noen og det er ikke noe dårligere å ha 1-2 bestevenner man alltid er sammen med enn det er å være en sosial sommerfugl. Å føle seg inkludert og å ha et fellesskap med noen måles ikke i antall venner. :) 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...