AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #1 Skrevet 26. februar 2019 Hei, Beklager på forhånd for litt langt innlegg. Jeg har endelig klart å ta tak i livet mitt etter en lang periode med usunn livsstil. Jeg har nå vært røykfri i 2 mnd, og kommet i gang med trening og aktivitet i hverdagen. Jeg har også fått meg en treningskompis, som er veldig godt trent. Han har fått meg til å like styrketrening, og nå gleder jeg meg veldig til de øktene vi skal trene styrke. Vi trener sammen 3 dager i uka, og jeg trener kardio 2-3 av de andre dagene i uka. Jeg har ingen erfaring med manualer fra før, men begynner å få litt tak på teknikken i de øvelsene vi gjør. Jeg har også hatt litt framgang på hvor tungt jeg kan løfte. Vi begynte for ca. 10 uker siden. Samtidig som jeg kutta røyken så har jeg også mista all matlyst, og hvis jeg ikke hadde visst bedre så kunne jeg godt levd på kaffe og vann i en dag eller to. Jeg spiser middag sammen med mannen min, og prøver å få til 2 måltider utenom dette i løpet av dagen. I starten tenkte jeg at jeg er ganske heldig som ikke får ekstra matsug etter røykeslutt, i og med at jeg er overvektig fra før. De siste 5 ukene har jeg logget hva jeg har spist i en app, som har tatt utgangspunkt i at jeg trenger litt over 1900 kcal i døgnet (de dagene jeg ikke trener) hvis jeg skal gå ned ca. 0,5 kg i uka. Jeg har vært veldig nøye på å ikke underrapportere matinntak. Likevel så ser jeg at jeg ofte ender på mellom 1200-1600 kcal, og de dagene jeg f. eks har trent + gått tur på ca. 2 timer, så får jeg spist ca. 1800-2100 kcal. Det jeg lurer på er om jeg bør jobbe mer med å få opp matinntaket, eller om jeg kan slå meg til ro med at kroppen har overskuddsfett å tære på? Jeg har veldig mye energi nå, og syns kroppen føles lettere når jeg ikke presser i meg mer mat. Det samme gjelder hodet. Nå spiser jeg til jeg føler meg mett, og hopper over frokosten hvis det byr meg i mot den dagen. Jeg vil gjette at jeg hadde ca. 30 kg. overvekt når jeg begynte å trene. Har ikke veid meg. Kommer kaloriubderskuddet til å ødelegge fremgangen min på styrketreningen? Jeg bryr meg ikke om å få fine store muskler, bare hvor sterk jeg kan bli. Jeg har bare lyst til å kunne løfte litt mer hele tida. Samtidig må jeg bli kvitt det farlige fettet for å få en sunnere kropp. Setter veldig pris på svar/råd. Anonymkode: 03837...68f
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #2 Skrevet 26. februar 2019 I begynnelsen vil du kunne bygge noe styrke på kaloriunderskudd siden du er nybegynner. Dette varer dog ikke evig. Styrke og muskelvekst er avhengig av å ha energi å ta av, og hvis du er i et underskudd så vil energien gå til andre - mer viktige - prosesser i kroppen. Bare pass på at du får i deg tilstrekkelig med proteiner, gjerne 2 gram x per kg kroppsvekt, som et ledd i å bevare den muskelmassen du har. Anonymkode: f2b18...59d
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #3 Skrevet 26. februar 2019 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: I begynnelsen vil du kunne bygge noe styrke på kaloriunderskudd siden du er nybegynner. Dette varer dog ikke evig. Styrke og muskelvekst er avhengig av å ha energi å ta av, og hvis du er i et underskudd så vil energien gå til andre - mer viktige - prosesser i kroppen. Bare pass på at du får i deg tilstrekkelig med proteiner, gjerne 2 gram x per kg kroppsvekt, som et ledd i å bevare den muskelmassen du har. Anonymkode: f2b18...59d Tusen takk for svar. Når du sier i begynnelsen, sånn ca. hva slags tidsperspektiv snakker vi da? 6 mnd, 1 år? Kan jeg bare slappe av ang. maten frem til jeg ikke merker fremgang mer? Jeg spiser mye storfe, fisk og litt kylling, så jeg regner med jeg får i meg nok protein (uten at jeg har regnet på det). Jeg føler selv at jeg er inne i en god rytme nå, og kjenner at det kanskje kan bli litt mye å gape over om jeg også skal tenke veldig mye mer over kostholdet. Jeg er er veldig fornøyd med at jeg har klart å kutte røyken og å komme meg på trening, så er så redd for at det bare skal være typisk nyttårsforsett som ryker i april om jeg også tenker at jeg må spise etter en plan. Samtidig tror jeg det vil bli veldig demotiverende om styrketreningen ikke gir resultater. Anonymkode: 03837...68f
Gjest Dævendøtte Skrevet 26. februar 2019 #4 Skrevet 26. februar 2019 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: I begynnelsen vil du kunne bygge noe styrke på kaloriunderskudd siden du er nybegynner. Dette varer dog ikke evig. Styrke og muskelvekst er avhengig av å ha energi å ta av, og hvis du er i et underskudd så vil energien gå til andre - mer viktige - prosesser i kroppen. Bare pass på at du får i deg tilstrekkelig med proteiner, gjerne 2 gram x per kg kroppsvekt, som et ledd i å bevare den muskelmassen du har. Anonymkode: f2b18...59d Går helt fint å bygge muskler på 1,2 gr protein pr kg kroppvekt også. Har gjort det i fem år nå, øker både muskelmasse og styrke. Nøyaktig likt som da jeg fikk i meg dobbelt så mye proteiner. Er en myte at man må ha i seg så mye proteiner. Såfremt man ikke er topptrent utøver og driver med ekstremsport, er det helt unødvendig å ligge på så høyt nivå.
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2019 #5 Skrevet 27. februar 2019 Om du vil ned i vekt bør du huske på at kosthold er kilo, trening er gram. Altså er det kostholdet du må fokusere på om du vil gå raskere ned i vekt. Trening tar lenger tid. Anonymkode: 0b04e...4e3
Pierre Gynt Skrevet 27. februar 2019 #6 Skrevet 27. februar 2019 21 timer siden, Dævendøtte skrev: Går helt fint å bygge muskler på 1,2 gr protein pr kg kroppvekt også. Har gjort det i fem år nå, øker både muskelmasse og styrke. Nøyaktig likt som da jeg fikk i meg dobbelt så mye proteiner. Er en myte at man må ha i seg så mye proteiner. Såfremt man ikke er topptrent utøver og driver med ekstremsport, er det helt unødvendig å ligge på så høyt nivå. Jeg var en av 2g/kg-gjengen før, men har innsett at det er en myte, som du sier. Dog tror jeg man fint man ha utbytte av mer proteiner enn det du sier. Man kan fint legge på seg muskler med 1,2 g, men kunne du ha fått enda bedre resultater om du f.eks. spiste 1,6? Muligens. Og det kan være spesielt viktig særlig for de som er i kaloriunderskudd. Vil anbefale deg å sjekke ut denne her: https://mennohenselmans.com/the-myth-of-1glb-optimal-protein-intake-for-bodybuilders/ Man trenger ikke å være en topptrent utøver for å nyttegjøre seg av mye protein. En vanlig "bro" klarer fint å banke opp musklene sine rimelig greit (disse overdriver f.eks. trening til utmattelse, i motsetning til toppidrettsutøvere som faktisk vet hva de de driver med).
Pierre Gynt Skrevet 27. februar 2019 #7 Skrevet 27. februar 2019 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svar. Når du sier i begynnelsen, sånn ca. hva slags tidsperspektiv snakker vi da? 6 mnd, 1 år? Kan jeg bare slappe av ang. maten frem til jeg ikke merker fremgang mer? Jeg spiser mye storfe, fisk og litt kylling, så jeg regner med jeg får i meg nok protein (uten at jeg har regnet på det). Jeg føler selv at jeg er inne i en god rytme nå, og kjenner at det kanskje kan bli litt mye å gape over om jeg også skal tenke veldig mye mer over kostholdet. Jeg er er veldig fornøyd med at jeg har klart å kutte røyken og å komme meg på trening, så er så redd for at det bare skal være typisk nyttårsforsett som ryker i april om jeg også tenker at jeg må spise etter en plan. Samtidig tror jeg det vil bli veldig demotiverende om styrketreningen ikke gir resultater. Anonymkode: 03837...68f Jeg ville ha fortsatt med det du gjør nå. Man har ofte ikke uendelig mengder med disiplin, så jeg ville ha fokusert på å holde meg unna røyk. Når du føler for det, kan du introdusere noen næringsrike smoothier/shaker som kan utgjøre de kaloriene du trenger for å komme deg videre med styrketreninga. Melk/havremelk, banan, peanøttsmør, havregryn og ev. noe proteinpulver så kan du fort få i deg 500-1000kcal.
Gjest Dævendøtte Skrevet 27. februar 2019 #8 Skrevet 27. februar 2019 43 minutter siden, Purt Gull skrev: Jeg var en av 2g/kg-gjengen før, men har innsett at det er en myte, som du sier. Dog tror jeg man fint man ha utbytte av mer proteiner enn det du sier. Man kan fint legge på seg muskler med 1,2 g, men kunne du ha fått enda bedre resultater om du f.eks. spiste 1,6? Muligens. Og det kan være spesielt viktig særlig for de som er i kaloriunderskudd. Vil anbefale deg å sjekke ut denne her: https://mennohenselmans.com/the-myth-of-1glb-optimal-protein-intake-for-bodybuilders/ Man trenger ikke å være en topptrent utøver for å nyttegjøre seg av mye protein. En vanlig "bro" klarer fint å banke opp musklene sine rimelig greit (disse overdriver f.eks. trening til utmattelse, i motsetning til toppidrettsutøvere som faktisk vet hva de de driver med). Jeg har hatt en pause på fire år med trening, startet igjen for noen måneder siden. Synes jeg bygger muskler minst like fort nå på 1,2 g/kg enn da jeg lå på 2g/kg. Men det kan også ha en sammenheng med at resten av kostholdet er så mye bedre, altså ekstremt mye sunnere enn før. Da var det utelukkende proteinshake og karbs jeg tenkte, ikke på hvor jeg hentet disse fra. Skal legge til at jeg sjelden er i kaloriunderskudd, vel og merke. Nå spiser jeg mye renere mat, kun plantebasert og får i meg nok av alt via et sunt kosthold, tar B12 og Dvit utenom. Drikker erteprotein til frokost, kanskje et glass etter hard trening også. Ellers er det via et sunt kosthold resten kommer. Og ikke minst hvor mye mer overskudd og finere hud jeg har fått av å legge om Hvile og restituering er også alfa og omega.
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2019 #9 Skrevet 27. februar 2019 On 2/26/2019 at 11:55 AM, Dævendøtte said: Går helt fint å bygge muskler på 1,2 gr protein pr kg kroppvekt også. Har gjort det i fem år nå, øker både muskelmasse og styrke. Nøyaktig likt som da jeg fikk i meg dobbelt så mye proteiner. Er en myte at man må ha i seg så mye proteiner. Såfremt man ikke er topptrent utøver og driver med ekstremsport, er det helt unødvendig å ligge på så høyt nivå. 1 hour ago, Dævendøtte said: Jeg har hatt en pause på fire år med trening, startet igjen for noen måneder siden. Synes jeg bygger muskler minst like fort nå på 1,2 g/kg enn da jeg lå på 2g/kg. Men det kan også ha en sammenheng med at resten av kostholdet er så mye bedre, altså ekstremt mye sunnere enn før. Da var det utelukkende proteinshake og karbs jeg tenkte, ikke på hvor jeg hentet disse fra. Skal legge til at jeg sjelden er i kaloriunderskudd, vel og merke. Nå spiser jeg mye renere mat, kun plantebasert og får i meg nok av alt via et sunt kosthold, tar B12 og Dvit utenom. Drikker erteprotein til frokost, kanskje et glass etter hard trening også. Ellers er det via et sunt kosthold resten kommer. Og ikke minst hvor mye mer overskudd og finere hud jeg har fått av å legge om Hvile og restituering er også alfa og omega. Ikke i kaloriunderskudd. Jeg skrev 2 g per kg kroppsvekt basert på at TS er i underskudd. Ellers er det optimalt med rundt 1,6 gram per kg. Anonymkode: f2b18...59d
Gjest Dævendøtte Skrevet 27. februar 2019 #10 Skrevet 27. februar 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke i kaloriunderskudd. Jeg skrev 2 g per kg kroppsvekt basert på at TS er i underskudd. Ellers er det optimalt med rundt 1,6 gram per kg. Anonymkode: f2b18...59d Ja, skjønte det Var derfor jeg skrev at jeg personlig ikke lå i underskudd, for å presisere at da er det greit med 1.2 g/kg protein. Mulig det kom litt dårlig fram, er jo helt enig i hva du skriver.
Pierre Gynt Skrevet 27. februar 2019 #11 Skrevet 27. februar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ikke i kaloriunderskudd. Jeg skrev 2 g per kg kroppsvekt basert på at TS er i underskudd. Ellers er det optimalt med rundt 1,6 gram per kg. Anonymkode: f2b18...59d Nja, det er teknisk sett ikke nødvendig med et så høyt inntak heller. Se linken jeg la inn lenger opp. Men jeg skal ikke henge meg opp i 0,2 g/kg, altså
Gjest Raggy Skrevet 27. februar 2019 #12 Skrevet 27. februar 2019 Jeg tenker at du skal samarbeide med kroppen. Den pleier å være flink til å si i fra Fortsett som du gjør med fokus på at du får god næring av maten du spiser. Har du fremgang i treningen så ikke tenk på at du trenger å spise mer. Det er først når du stagnerer i trening at du trenger å justere kostholdet mener jeg.. Aller best er å tenke minst mulig og å kose seg med treningen og glede seg over at kroppen former seg fin
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2019 #13 Skrevet 27. februar 2019 Jeg ville heller fokusert på hva du får i deg fremfor hvor mye. Jeg spiser plantebasert og i perioder får jeg i meg ganske så lite, men veldig næringsrikt. Jeg bygger muskler som bare det og legger fort på mer vekter på styrketreningen. Anonymkode: 640fa...da1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå