AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #1 Skrevet 26. februar 2019 Jeg hører ofte kommentarer om at man blir sliten av å være sosial, og jeg kan skjønne det når det er snakk om feks fester, jobbsammenkomster og andre eventer med mange mennesker og mye lyd. Men er det vanlig å "bli sliten" av sosial kontakt med nære venner? Slapper man ikke mer av når man kjenner menneskene godt? Vi er en gjeng med 4 jenter, som liker å dra på tur sammen. Nå til helgen var vi på hyttetur hvor vi gikk på ski (men ikke lange turer), hadde god mat og drikke, og bare chillet oss gjennom dagene under hvert sitt pledd. Men hun ene sa at hun hadde blitt sliten etter denne helgen, og skulle ønske at hun ikke måtte på jobb på mandagen. (Hun er introvert) Skjønte ikke helt den, vi hadde jo bare slappet av....(?) Anonymkode: 2ddca...307
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #3 Skrevet 26. februar 2019 Det er fordi man hele tiden må forholde seg til andre menneskers blikk, tale og tanker. Svare dem, se på dem, høre på det der har å si konstant. Man får ikke koble ut slik man gjør når man er hjemme alene en kveld, og bare kan sysle med sitt og egne tanker. Anonymkode: f6e87...ebb 8
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 26. februar 2019 #4 Skrevet 26. februar 2019 Introverte blir slitne av mennesker rundt seg, det har ingenting å si om dere slappet av eller ei. Introverte trenger alene tid for å lade batteriene. Ta å les litt om introverte så kanskje du for står litt mer.
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #5 Skrevet 26. februar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hører ofte kommentarer om at man blir sliten av å være sosial, og jeg kan skjønne det når det er snakk om feks fester, jobbsammenkomster og andre eventer med mange mennesker og mye lyd. Men er det vanlig å "bli sliten" av sosial kontakt med nære venner? Slapper man ikke mer av når man kjenner menneskene godt? Vi er en gjeng med 4 jenter, som liker å dra på tur sammen. Nå til helgen var vi på hyttetur hvor vi gikk på ski (men ikke lange turer), hadde god mat og drikke, og bare chillet oss gjennom dagene under hvert sitt pledd. Men hun ene sa at hun hadde blitt sliten etter denne helgen, og skulle ønske at hun ikke måtte på jobb på mandagen. (Hun er introvert) Skjønte ikke helt den, vi hadde jo bare slappet av....(?) Anonymkode: 2ddca...307 det har jo ikke noe med aktiviteten å gjøre. Det har med det å gjøre at som introvert lader du batteriene når du er alene, og du bruker energi når du er sammen med andre. En ekstrovert lader batteriene sammen med andre, og (antar jeg) blir sliten av å være alene. Sikkert ikke så enkelt, men kort fortalt. Som introvert ville jeg elsket en slik weekend med avslapping sammen med noen få gode venner. Jeg ville likevel hatt behov for en god dose alenetid etterpå for å lade batteriene. Anonymkode: ac87c...da2
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #6 Skrevet 26. februar 2019 Jeg blir stresset og sliten (og etterhvert veldig sur) om jeg må forholde meg til folk hele tiden. En helg går, men jeg trenger å slappe av etterpå ja. Mann og barn går, men det er alltid deilig å ha alene tid fra dem også. Men det er ikke dermed sagt at det ikke er hyggelig å være sammen med venner og familie, for det er det jo. Men ikke så lenge om gangen også må jeg ha mulighet til å komme meg litt, før man igjen skal være sosial på jobb. Anonymkode: e3cf8...bfb
MortenMinstelønn Skrevet 26. februar 2019 #7 Skrevet 26. februar 2019 Alle har en viss grad av introverte gener i seg. Det bare varierer fra person til person. Noen overtenker og analyserer mer enn andre. Synes det er vanskelig å svare da det kan være helt andre ting som hun har grublet på og gjort henne sliten.
mammamora90 Skrevet 26. februar 2019 #8 Skrevet 26. februar 2019 Jeg er introvert, og jeg blir sliten av all sosial aktivitet, selv barndomsvenninnen min og samboeren min. Samboeren min har en reisejobb, som gjør at han ofte er borte 1-2 uker av gangen, noe jeg egentlig synes er litt deilig (selv om jeg begynner å savne ham etter hvert). Når han er hjemme setter jeg pris på hans selskap, og vi kan prate om alt mulig, men jeg merker etter hvert at jeg trenger litt tid i mitt eget hode. Etter jeg fikk egen familie (samboer og barn), så har jeg bare overskudd til å pleie ett vennskap utenom, altså denne barndomsvenninnen min.
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #9 Skrevet 26. februar 2019 Jeg er introvert og skjønner venninnen din godt. Jeg kan få energi av å være med venner, hvis vi har en interessant og givende samtale (fjasing og småprat sliter meg fortere ut). Men da noen timer en kveld, ikke en hel helg. En hel helg med venner på den måten hadde gjort meg også sliten. Skal jeg lade opp ordentlig, må jeg være alene. Anonymkode: 9d545...ec9 2
mangolassie Skrevet 26. februar 2019 #10 Skrevet 26. februar 2019 I en sånn situasjon ville jeg også vært sliten etterpå. Det har ikke så mye med aktiviteten å gjøre, men at jeg er "mentalt aktivert" når jeg er rundt andre. Jo nærere venner, jo enklere (ofte), men det er en faktor uansett. Selv sammen med samboer eller min egen mor. Det er bare en tilstand av å være alert for andres blikk, tonefall, ord, bevegelser osv. Jo mer man tenderer til å overtenke, jo mer slitsomt er det også. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå