AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #1 Skrevet 26. februar 2019 Sønnen vår er nå helt tørr hjemme, både på dag og natt. Han har til nå ønsket å bruke bleie i barnehagen, men i dag valgte han heller truse. Ble møtt veldig negativt av barnehagen med kommentarer som: "tjaaa det spørs om vi ikke må ha bleie på her. Du vet de glemmer seg oftere ut i barnehagen". Og det forstår jeg, men jeg trodde virkelig at det var en del av jobben deres å støtte barnet gjennom bleieslutt også, og minne de på å gå på do. Forventer jeg for mye? Hvilke erfaringer har dere? Anonymkode: 769ac...e98 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #2 Skrevet 26. februar 2019 Hva med å få til et samarbeid, hvor de har på bleie når de skal ut feks? Det er veldig lett å glemme seg når man leker ute, å det å måtte styre og ordne med våte klær flere ganger om vinteren er slitsomt når de har flere barn å ta seg av. De er ikke superhelter, de har mye ansvar så det er ikke alt de kan ta på seg. Anonymkode: d486e...5b9 8
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #3 Skrevet 26. februar 2019 Hvor gammelt et barnet? Det har litt å si. Barnehagen møtte oss helt positive når vi.fikk til å slutte med bleie. Det var ingen problrm for dem. Anonymkode: a9fce...753
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #4 Skrevet 26. februar 2019 Varierer nok fra barnehage til barnehage. Da vår sluttet helt her hjemme, tok de bleie på på tur. Og det er greit nok det, for om han hadde tisset i dressen midtvinters når de er et stykke fra barnehagen så er jo ikke det noe særlig akkurat. Men opplevde flere ganger at han hadde bleie på da jeg hentet, da hadde de vært inne en del timer allerede. Ba om at de da tok av bleia når de faktisk var inne med et toalett i nærheten, for han hadde jo sluttet med bleie tross alt. Nå har han vært tørr i barnehagen uten et eneste uhell siden nyttår, så tror de har droppet bleie helt der. Anonymkode: 3980d...d5f
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #5 Skrevet 26. februar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Sønnen vår er nå helt tørr hjemme, både på dag og natt. Han har til nå ønsket å bruke bleie i barnehagen, men i dag valgte han heller truse. Ble møtt veldig negativt av barnehagen med kommentarer som: "tjaaa det spørs om vi ikke må ha bleie på her. Du vet de glemmer seg oftere ut i barnehagen". Og det forstår jeg, men jeg trodde virkelig at det var en del av jobben deres å støtte barnet gjennom bleieslutt også, og minne de på å gå på do. Forventer jeg for mye? Hvilke erfaringer har dere? Anonymkode: 769ac...e98 I dette tilfellet hadde jeg helt klart oppfordret barnet til å bruke truse i barnehagen! Ja, det er lettere å glemme seg i barnehagen, men det skal jo læres det også! Her har vi nektet å la flere av barna gå med truse, men det er fordi barna virkelig ikke er klare. Noen hadde ikke prøvd hjemme i det hele tatt og forventet at vi skulle ta alt fordi barnet nektet hjemme.. vi har veldig mange barn og altfor liten tid til å følge opp bleieslutt på barn som ikke er tørr hjemme enda, så det kan vi ikke. Gutten din virker helt klar, og jeg hadde følt jeg hadde gitt ham et meganederlag ved å ta på bleie i barnehagen. Vi har faste dotider, pluss at vi lærer fort å kjenne igjen tegnene på at barnet må på do, så vi kan minne de på det:) Anonymkode: 0ba9b...c4b 2
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #6 Skrevet 26. februar 2019 Vi møtte aldri noe problem i bhg når barna sluttet med bleie, de var veldig støttende og var flinke til å følge på do (det kan bli glemt under lek). Nå sluttet mine på vår/sommer, så jeg kan ikke huske at de brukte bleie ute, men det er mulig. Selv når ett av barna fikk et tilbakeslag og startet å tisse og bæsje i trusa så var de fantastiske. De lagde et klistremerkeskjema som skulle motivere, det var flere barn som hadde det. Anonymkode: 76c5c...3d6 1
Hactar Skrevet 26. februar 2019 #7 Skrevet 26. februar 2019 Når han er tørr hjemme, synes jeg du kan forvente at han slipper bleie inne i barnehagen. Hvordan de skal gjøre det ute og på tur, kommer litt an på hvor ofte han er på do og hvor mye det haster hver gang. 3
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #8 Skrevet 26. februar 2019 Har opplevd barn som tisser seg ut og 15 minutter etterpå, etter at nytt tøy er kommet på tisser, seg ut igjen. Barnet var 5 år. Hjemme og på hyttetur kunne barnet gå flere timer uten uhell. Hendte og at barnet bæsjet seg ut. Når foreldre sier at barna holder på å slutte med bleie, hjelper vi til. I overgangsfasen så hender det at vi tar bleie utenpå trusen når vi skal på tur. Ikke alle som har ytterklær til ettermiddagen om det blir uhell. Anonymkode: 68f9d...c2d
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #9 Skrevet 26. februar 2019 Jeg ga klare føringer for hvordan det skulle være 😅 Førstemann slutta himla tidlig med bleie, så var ikke så nøye på det i bhg. Hvis du sier at barnet ditt skal være uten bleie så skal det det. De skal også følge barnet ditt på do. Vi begynte trening med bleie. Ga beskjed om at barnet skulle følges på do og prøve sammen med de andre "dobarna". Etterhvert kom ho i bhg uten bleie på og hadde den av frem til sovetid. Da kom den på. Så av igjen etter luren, men noen ganger ba ho om å få ha den på. Hvis de skulle på litt lengre tur kom også bleia på. Trente sikkert på bleieslutt i bhg 6 måneder etter at ho var tørr hjemme. Ho fylte 2 i juli, og brukte sommeren på å slutte, funka bra 😊 slutta til og med med bleie på natta som 2.5åring.. Midterste slutta ikke før ho nærma seg 3. Fyller i slutten av august. Øvde lenge hjemme før sommerferien men ville alltid ha på bleie i barnehagen. Helt ok, fikk velge selv. Ga henne beskjed om at siste dagen i bhg også var siste dagen med bleie på. Og sånn blei det. Så når hun kom i bhg etter ferien var ho ferdig. Men bruker fremdeles bleie på natta som 3.5åring. De var kjempeflinke på motivasjon i barnehagen til mine barn. Skrøyt masse av trusene til og med, og jublet sammen med barnet da det fortalte at det hadde bæsjet på do for første gang. Anonymkode: 93e75...740
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #10 Skrevet 26. februar 2019 Min sluttet plutselig over en langhelg rett ettr han fylte to. Sa bare selv at han ville slutte og så var han tørr dag og natt i løpet av en uke. Leverte han til barnehagen etter helgen med en pose med mye ekstra klær og ytterklær og sa at han sluttet med bleie i løpet av helgen og det var mye ekstra klær på plassen. De ble overrasket i barnehagen, men lot han gå uten og det var vel tre uhell frem til sommerferien 3 mnd etter. Så her var barnehagen helt med Anonymkode: a8dfd...d7e 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #11 Skrevet 26. februar 2019 Å 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg ga klare føringer for hvordan det skulle være 😅 Førstemann slutta himla tidlig med bleie, så var ikke så nøye på det i bhg. Hvis du sier at barnet ditt skal være uten bleie så skal det det. De skal også følge barnet ditt på do. Vi begynte trening med bleie. Ga beskjed om at barnet skulle følges på do og prøve sammen med de andre "dobarna". Etterhvert kom ho i bhg uten bleie på og hadde den av frem til sovetid. Da kom den på. Så av igjen etter luren, men noen ganger ba ho om å få ha den på. Hvis de skulle på litt lengre tur kom også bleia på. Trente sikkert på bleieslutt i bhg 6 måneder etter at ho var tørr hjemme. Ho fylte 2 i juli, og brukte sommeren på å slutte, funka bra 😊 slutta til og med med bleie på natta som 2.5åring.. Midterste slutta ikke før ho nærma seg 3. Fyller i slutten av august. Øvde lenge hjemme før sommerferien men ville alltid ha på bleie i barnehagen. Helt ok, fikk velge selv. Ga henne beskjed om at siste dagen i bhg også var siste dagen med bleie på. Og sånn blei det. Så når hun kom i bhg etter ferien var ho ferdig. Men bruker fremdeles bleie på natta som 3.5åring. De var kjempeflinke på motivasjon i barnehagen til mine barn. Skrøyt masse av trusene til og med, og jublet sammen med barnet da det fortalte at det hadde bæsjet på do for første gang. Anonymkode: 93e75...740 Det må faktisk barnehagen vurdere om de kan følge opp. Du kan ikke bare komme pg si at barnet skal være uten bleie når barnehagen opplever at det ikke er klar til det. Anonymkode: 0ba9b...c4b 4
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #12 Skrevet 26. februar 2019 Vårt barn startet i bhg da hun var 2 år. Da hadde hun sluttet med bleie hjemme ett par måneder før. Vi sa at vi var usikre på hvordan det skulle gå i bhg da hun var flink til å si fra til oss, men hun var jo ikke like godt kjent i bhg. Vi ble enige om at hun skulle fortsette uten, men at de skulle spørre henne litt hyppig i starten om når hun måtte på do. Det gikk helt fint, hun sa i fra selv. Hatt ett uhell i bhg på ett år (da var de ute). Anonymkode: c752c...bf2
Minlillelykke Skrevet 26. februar 2019 #13 Skrevet 26. februar 2019 Vår snart 4 åring har vært uten bleie noen månder nå. Inne har han ikke på bleie, ute har de på han bleie. Rett og slett fordi han ofte sier ifra sent. Vi trener på å være uten bleie ute hjemme, og det går bedre for hver gang. Jeg opplever barnehagen som samarbeidsvillige, de følger på do, gir ut klistremerker, legger tilrette med krakk og potte for de som ønsker det. Aldri vært noen som har sagt noe på det. Vi prøvde også i høst, hadde trent masse i ferien, hab var flink til å si ifra, men måtte også minnes på og ha hjelp til å avbryte lek. Da ble vi enige med barnehagen om å fortsette øvingen hjemme, fordi han kunne ha opptill 5 uhell på en dag. Så jeg mener man må samarbeide med barnehagen for at det skal gå, og finner det rart at ikke de også ønsker sammarbeid.
myrfivel Skrevet 26. februar 2019 #14 Skrevet 26. februar 2019 Jeg forventer at de følger opp etter ønske fra oss foreldre og barnet. Hvis barnet ikke vil ha bleie på bør det ikke påtvinges det heller, og i hvert fall ikke når han er tørr hjemme. Eldste vår sluttet med bleie på vinteren iløpet av en ferieuke hjemme og hadde da på bleie ute i en kort overgangsperiode (et par uker) til han rakk å kjenne på hvor lang tid han trengte for å si ifra ute, komme seg inn, kle av og gå på do. Har ikke ubegrenset med yttertøy i tilfelle uhell. Hadde ikke et eneste uhell. Barnehagen har ikke vært noe annet enn en god støtte, oppmuntret og motivert barna til bleieslutt. Og det er da MYE lettere å følge på do enn å skifte x antall bleier. 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #15 Skrevet 26. februar 2019 Barnehagen til barnet vårt var negative til bleieslutt . Så det ble litt drama. Mye fordi jeg forventet at de skulle være positive. Men i den barnehagen jeg jobber i selv er vi alltid positive. Kommer foreldrene å sier at barnet har sluttet med bleie, ja da gjør vi vårt beste for å følge det opp. Det er jo jobben vår 😊 Det å slutte med bleie er jo også en læringsprosess. Og viser vi at alle er på samme lag og er positive til bleieslutt går prosessen raskere. Men kanskje du kan snakke med barnehagen først og høre hva de tenker rundt dette. Jeg syns dog det er merkelig at alle forventer at når barn slutter med bleie så skal det ikke være uhell. Uhell skjer. Det er jo en del av læringen. Anonymkode: 999d3...ea5 2
MissPierce Skrevet 26. februar 2019 #16 Skrevet 26. februar 2019 Synes i hvertfall de må prøve før de er negative. Spesielt når dere sier at barnet er tørr hjemme. Har opplevd barn som vi vet ikke er klare, og vi sier alltid at vi skal prøve uansett. Om det så er å starte i det små. Men er det mange uhell hver dag, så setter vi en stopp. Både fordi vi ikke har tid til det dessverre, men også fordi at det føles som nederlag for barnet å ha uhell på uhell flere ganger om dagen. 1
minister-mio Skrevet 26. februar 2019 #17 Skrevet 26. februar 2019 Dersom barnet er tørr burde det selvsagt gå uten bleie. Både dere som mlar barnet ta ansvar for å velge truse eller bleie og barnehagen som ikke gidder følge opp bleie slutt må ta dere sammen
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #18 Skrevet 26. februar 2019 1 time siden, MissPierce skrev: Synes i hvertfall de må prøve før de er negative. Spesielt når dere sier at barnet er tørr hjemme. Har opplevd barn som vi vet ikke er klare, og vi sier alltid at vi skal prøve uansett. Om det så er å starte i det små. Men er det mange uhell hver dag, så setter vi en stopp. Både fordi vi ikke har tid til det dessverre, men også fordi at det føles som nederlag for barnet å ha uhell på uhell flere ganger om dagen. Det at barnehagen ikke har tid er ikke det samme som at barnet ikke er klar. Hvis man klarer å ikke vise barnet at det er et nederlag så går det bra. Hvor får barnet det fra? Anonymkode: 999d3...ea5
MissPierce Skrevet 26. februar 2019 #19 Skrevet 26. februar 2019 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det at barnehagen ikke har tid er ikke det samme som at barnet ikke er klar. Hvis man klarer å ikke vise barnet at det er et nederlag så går det bra. Hvor får barnet det fra? Anonymkode: 999d3...ea5 Virker ikke som du helt forsto hva jeg mente. Om barnet tisser seg ut 5+ ganger om dagen, så er ikke barnet klar for å slutte med bleie. Noen foreldre ønsker veldig streket at barnet slutter, selv om det absolutt ikke er klar for det. Vi prøver så godt vi kan å følge opp, og om ett barn har ett uhell eller to om dagen er ikke det noe problem. Alle vet at det tar tid å bli tørr. Men da det er over 5 uhell om dagen, så blir det vanskelig. Både med tid, men også når det kommer til skiftetøy. Noen barn takler det veldig fint, mens noen barn synes det er ett nederlag å tisse seg ut. Uansett hvor mye vi voksne sier at det ikke gjør noe. De vil jo så gjerne klare det, og da det går galt gang på gang kan de bli lei seg, og føle at de ikke mestrer. 2
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #20 Skrevet 26. februar 2019 Takk for mange gode svar! Snakket med barnehagen igjen i ettermiddag og avtalte at han er bleiefri inne fra nå av, men at han har bleie ute i starten. Selv om han er tørr trenger han litt påminnelse for å huske å gå på do enda, men ser bedring daglig så regner med det går seg til snart TS Anonymkode: 769ac...e98 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå