Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk jobb i fjor og i seks mnd prøvetid. Etter prøvetiden hadde bedtrifen ikke lyst til å forlengere arbeidskontrakten. De sa at jeg hadde ikke erfaring. Men etter det begynte jeg å søke jobb ved andre bedrifter og jeg har vært på 3-4 jobb intervju og på jobb intervjuer gikk ganske great, synes jeg. Men bedriftene sendte meg email og hvor det står at de ansatte noen andre som har bedre erfaring enn meg. Og den ene sa at han fikk ikke gode tilbakemelding fra tideligere arbeidsplassen min. Det gjorde veldig lei meg når jeg hørte det. 

Har noen andre var på en lik situasjon? 

hva kan jeg gjøre nå? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er nok bare til å fortsette å søke jobb. At referansen din sa til en arbeidsgiver du søkte jobb hos at du ikke kunne bli anbefalt, gjør at du bør vurdere å fjerne denne referansen. Aldri lurt å oppgi en referanse som ikke kan anbefale deg. Gå til den arbeidsgiveren og be om attest på at du har jobbet der, og legg det med som vedlegg istedenfor telefonnummer til referansen din.

Kanskje lurt å be om en samtale med tidligere arbeidsgiver og, kanskje spørre hva han følte at du hadde problemer med? Slik at du kan bli bedre.

At du har vært inn til 3-4 intervju er jo strålende, da går det nok ikke lange tida før du får et jobbtilbud heller. 

Anonymkode: 2bdf9...a17

• Liker 11
Skrevet

Du bør ikke oppgi referanser fra ett sted hvor de har valgt å si deg opp -de må jo være ærlige på hvorfor de ikke ønsket å ansette deg videre. Velg da evt referanser du vet vil si noe positivt, vet at det også er vanlig å ikke bruke leder ved bedriften man jobbet ved som referanse, men kanskje en likeverdig kollega eller noen andre du kom godt overens med ved samme bedrift som kan si noe positivt om deg. Enig med den som svarte deg over -få eb skriftelig bekreftelse for tiden du jobbet det og velg en referanse som du vet vil si noe positivt. Lykke til.

Anonymkode: 5bac3...5ff

• Liker 3
Skrevet
18 minutter siden, Teri skrev:

Jeg fikk jobb i fjor og i seks mnd prøvetid. Etter prøvetiden hadde bedtrifen ikke lyst til å forlengere arbeidskontrakten. De sa at jeg hadde ikke erfaring. Men etter det begynte jeg å søke jobb ved andre bedrifter og jeg har vært på 3-4 jobb intervju og på jobb intervjuer gikk ganske great, synes jeg. Men bedriftene sendte meg email og hvor det står at de ansatte noen andre som har bedre erfaring enn meg. Og den ene sa at han fikk ikke gode tilbakemelding fra tideligere arbeidsplassen min. Det gjorde veldig lei meg når jeg hørte det. 

Har noen andre var på en lik situasjon? 

hva kan jeg gjøre nå? 

For slike situasjoner har vi fagforeninger i Norge, der man betaler en liten slant i måneden ror å få hjelp når man trenger hjelp.

Anonymkode: 22cc8...b92

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Du bør ikke oppgi referanser fra ett sted hvor de har valgt å si deg opp -de må jo være ærlige på hvorfor de ikke ønsket å ansette deg videre. Velg da evt referanser du vet vil si noe positivt, vet at det også er vanlig å ikke bruke leder ved bedriften man jobbet ved som referanse, men kanskje en likeverdig kollega eller noen andre du kom godt overens med ved samme bedrift som kan si noe positivt om deg. Enig med den som svarte deg over -få eb skriftelig bekreftelse for tiden du jobbet det og velg en referanse som du vet vil si noe positivt. Lykke til.

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg jobbet i team med en kollegen , han synes at jeg er flink nok til å forsette der. Men verksmesteren ser uførnød ut. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

For slike situasjoner har vi fagforeninger i Norge, der man betaler en liten slant i måneden ror å få hjelp når man trenger hjelp.

Anonymkode: 22cc8...b92

Jeg er dessverre ikke medlem på noe av dem

Skrevet

Det er meningen at man skal ha oppfølging under prøvetiden og få veiledning dersom man står i fare for å ikke være flink nok til å få jobb videre.

Som det sies, ta bort referansen. Evnt.spør om kollegaen din kan være referanse hvis du er 100% sikker på at han kun vil snakke positivt om deg.

Anonymkode: 3b49f...8ee

• Liker 4
Skrevet

Bruk en annen som referanse, f. eks. kollega, arbeidsleder e.l. 

Anonymkode: 70c6a...f01

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...