Gå til innhold

Passkontrollen på Gardermoen som stiller masse spørsmål

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det vanlig at de sier annet enn "hei"?. Da jeg gikk i gjennom spurte han om hvor jeg skulle, om jeg reiste alene, når jeg kom hjem igjen og hva jeg skulle gjøre der og skulle vite hvilke ting jeg skulle se på også da jeg svarte at jeg bare skulle se på ting.. syns ikke akkurat han hadde noe med det

Normalt eller ser jeg kriminell ut,?

Anonymkode: 1cd58...ac1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvsagt har de noe med det, det er jobben deres. Det er helt normalt med slike spørsmål. 

Anonymkode: 34627...f8d

• Liker 10
  • Hjerte 1
Skrevet

Det er helt normalt. Når jeg reiser til England blir jeg alltid spurt om mitt ærende der. 

• Liker 3
Skrevet

Det er helt rutine og standardspørsmål. 

Da vi skulle til Karibien så ble vi spurt om hva vi skulle, hvor vi skulle bo, om vi kjente noen der, hvor lenge vi skulle være borte og om vi hadde vært der før. Ikke noe unormalt ved det.

Det leter nok etter folk som får helt panikk og ikke greier å gi noen gode svar for seg, for da har man gjerne ikke helt ærlige hensikter tenker jeg. Men det er veldig uskyldige spørsmål syns jeg, og spørsmål de fleste som har god hensikter skal greie å besvare på stående fot. 

Anonymkode: 86f04...7aa

• Liker 1
Skrevet

Er det passkontroll på Gardermoen?

Anonymkode: ddb8f...39f

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det passkontroll på Gardermoen?

Ja, men føler de aldri har passkontroll når jeg reiser.

Anonymkode: 4bbde...9ae

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kommer seg ikke igjennom til F-gatene uten å ha vært igjennom en passkontroll. 

-

Ble forsåvdt spurt både til London, Perth og Svalbard. Tenker nok at den siste var noe humoraktig da han spurte om jeg hadde med meg svømmetøy i midten av mars ;)

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Aha, jeg har nemlig aldri sett noen som bare kontrollerer pass, har kunn vært gjennom innsjekking og sikkerhetskontroll etter hva jeg husker. Og har iallefall aldri fått et spørsmål om hva jeg skal.

Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det vanlig at de sier annet enn "hei"?. Da jeg gikk i gjennom spurte han om hvor jeg skulle, om jeg reiste alene, når jeg kom hjem igjen og hva jeg skulle gjøre der og skulle vite hvilke ting jeg skulle se på også da jeg svarte at jeg bare skulle se på ting.. syns ikke akkurat han hadde noe med det

Normalt eller ser jeg kriminell ut,?

Anonymkode: 1cd58...ac1

Hvor skulle du når dette skjedde? Fly ut fra gardermoen?

Er du etnisk norsk?

Ingen kan se at du er kriminell, hvertfall ikke her på kvinneguiden. Her er det ingen som vet hvordan du ser ut! 🙂 

Anonymkode: ddd71...b51

Skrevet (endret)
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Aha, jeg har nemlig aldri sett noen som bare kontrollerer pass, har kunn vært gjennom innsjekking og sikkerhetskontroll etter hva jeg husker. Og har iallefall aldri fått et spørsmål om hva jeg skal.

Det er alltid passkontroll, men ikke for alle land. Reiser man til Storbritannia eller andre land utenfor EØS må man gjennom passkontroll. Da må man gjennom en slik sluse før man kommer til F-gatene.

Ts; dette er helt normalt.

Endret av SPOCA
Skrevet

Jeg går gjennom flere ganger i året og har aldri blitt spurt om noe annet enn hvor jeg skal. Eneste årsak jeg kan tenke meg er at jeg virker reisevant og holder passet oppe på riktig side når jeg gir det fra meg.

Anonymkode: 24293...2fc

Skrevet

Noen ganger er det bare hei, andre ganger er det "Hva skal du i London da?" (reiser mye dit). Svarer at jeg skal besøke venner, noe som stemmer, og de svarer noe som "oi, så forfriskende med noen som ikke skal shoppe!". 

Anonymkode: bd7da...41c

• Liker 1
Skrevet

Reiser mye i til scotland pga jobben, blir som regel ikke spurt men innimellom. Litt om hvor, hvor lenge og hvorfor. Kan ikke påstå at jeg ser kriminelle ut😅

Anonymkode: 8d921...2f6

Skrevet

Flyr en del til Bangkok og får iblant spørsmål om hvor jeg skal. Ikke noe mer enn det. 

Anonymkode: b6b79...596

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

holder passet oppe på riktig side når jeg gir det fra meg.

Anonymkode: 24293...2fc

Gjør ikke alle det? 

Anonymkode: f3140...3fa

• Liker 4
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gjør ikke alle det? 

Anonymkode: f3140...3fa

Nei, jeg bare gir dem passet, så får de bla opp selv.

Anonymkode: 87d7a...170

Skrevet

Det er to typer passkontroll på OSL:

• Den faste før F-gatene for reisende til land utenfor Schengen.
  • Tilfeldig kontroll på gate, stort sett ved ankomst. Da dukker grensekontrollen opp på gate og sjekker alle reisende i det de kommer av flyet, før de slipper inn i terminalen.

Det hender også at personalet på gate sjekker pass før de slipper folk ombord på flyet.

Det er helt normalt at de stiller spørsmål. Reiser ganske mye og blir stort sett alltid spurt om hvor jeg skal og hvor lenge jeg skal være borte, og noen ganger har de spurt litt mer om hva jeg skal gjøre. Jeg har aldri følt at det har vært påtrengende eller ubehagelig. Har opplevd langt mer "ubehagelige" og inngående spørsmål i passkontrollen i andre land, de norske grensekontrollørene er proffe og hyggelige.

Anonymkode: 9ccb2...332

AnonymBruker
Skrevet

Tror aldri jeg har fått et eneste spørsmål på Gardermoen utover "hvor skal du", som jeg tror de spør om kun for at du ikke skal gå gjennom passkontrollen ved en feil. Det er nemlig litt styr å komme ut igjen. Men det er normalt mange steder med flere spørsmål, så det forekommer sikkert på Gardermoen også. Mulig de kjenner meg igjen der og vet hvor og hva jeg skal 😛 

Anonymkode: eacd3...333

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke opplevd å bli spurt i passkontrollen i Norge hva vi skal, bare når vi ankommer andre land og skal igjennom passkontroll der. Men når man reiser med barn i skolens ferier er det vel kanskje logisk at formålet er ferie. Både jeg og mannen er etnisk norske og vi har kun barn sammen, så alle har samme etternavn. 

Anonymkode: 78d0c...0c2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...