AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #1 Skrevet 26. februar 2019 Hei Dere som har, eller som kjenner noen som har, main coon. Hvilke erfaringer har dere med rasen? Titter etter selskapskatt til huskatten, og main coon er et alternativ. Anonymkode: acec7...83a 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #2 Skrevet 26. februar 2019 Jeg kjenner en del som har eller har hatt Main Coon. Dem krever en del pelsstell siden dem er langhåret. De jeg har møtt er ganske rolige, og generelt veldig behagelige puser. Men samtlige jeg har møtt har hatt tannproblemer, så man må følge med tenner en del og være forberedt på tanntrekking. Og man bør være forberedt på vannsøl, da rasen er kjent for å like leke med vann 😛 Anonymkode: b73cd...1ec 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #3 Skrevet 26. februar 2019 Vi har en maine coon. Det er veldig barnevennlig rase, de er utrolig snille og godtar mye. Vær forberedt på at maine coon "prater" mye, løper gjerne i beina dine og vil være i nærheten av menneskene sine. Kan skrive under på det med vannsøl. Vi har store, tunge porselensskåler til mat og vann - noe annet blir bare søl. Men han driver likevel og tar tørrfôret over den høye kanten og opp i vannskåla, før han skal plaske med labben og få det videre ned på gulvet 😂 Jeg synes ikke det er så mye pelsstell. Børster ham en gang i uka på sommeren og litt oftere nå når det er vinter og snø. Av helsemessige utfordringer har vår slitt litt med ørebetennelse, men ikke noe annet. Anonymkode: 6f8b7...e29 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #4 Skrevet 26. februar 2019 Vær jævlig nøye med å velge oppdretter. MCO er den mest populære rasen i Norge, og det er mange useriøse bakgårdsoppdrettere der ute, der du ender opp med en overpriset huskatt (ingen stamtavle) der foreldre ikke er testet for ting som seriøse oppdrettere er pålagt å gjøre. De jeg kjenner som er seriøse tar ultralyd av hjertet, og HD-røntger. DNA-test for HCM er pålagt for oppdrettere i NRR. I tillegg er det jo problemer med tennene som nevnt over her, og tannkjøtt. Jeg driver med en helt annen rase selv, men siden jeg er aktiv utstiller så kjenner jeg jo mange oppdrettere av andre raser også. Anonymkode: 96de4...e3e 1
Emmelise Skrevet 26. februar 2019 #5 Skrevet 26. februar 2019 Moren min har hatt 3. De er flotte katter som egner seg kjempegodt til familie og andre katter. De er "bedagelige" dyr som gjør at det er lite bry og hassle med dem. Men, det HAR vært problemer i avlsmiljøet som gjør at jeg vil på det aller sterkeste anbefale at du skaffer deg katt fra en oppdretter som faktisk tester kattene sine før de avles på. Nyresvikt og hjertelidelser er de to store som har vært et problem for rasen lenge og når man tross alt gir så mye penger for en katt så forventer man jo at den skal leve lengre enn to år. Så pass på at oppdretteren tester og at du får kopi av resultatene. 3
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #6 Skrevet 26. februar 2019 Takk for flotte svar Har en oppdretter i rimelig nærhet, og den virker seriøs. Godt tips om å sjekke at oppdretter har testet kattungen og at kopi av resultatene følger med. Hvordan vet jeg ellers om en oppdretter er seriøs? Noen gode tips om hva jeg kan eller bør sjekke? Er det noen som kan spesielt anbefales i det sentrale østlandsområdet? Anonymkode: acec7...83a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå