AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #1 Skrevet 26. februar 2019 Jeg har alltid vært slank, men etter at jeg ble 40 merker jeg at kiloene kommer snikende på. Jeg har klart å gå ned noe i vekt tidligere, men synes det blir vanskeligere og vanskeligere. Siden nyttår har jeg ligget på maks 1200 kcal (1500 i helgene) - jeg logger alt. Det vil si at jeg ligger ca 1000 i kaloriunderskudd hver dag.Jeg har gått ned to kilo. Jeg gikk ned 4, men med 1200 kcal har jeg nå gått opp to kilo igjen. Jeg har over 10 000 skritt hver dag og trener kondisjonstimer i treningsstudio 3-4 timer hver uke i tillegg til ca 1-1,5 time styrke. Jeg har heller ikke merket noe særlig på målebåndet. Burde ikke dette være fysisk umulig? Blir veldig glad for tips og råd. Anonymkode: 24546...c25
Ian Skrevet 26. februar 2019 #2 Skrevet 26. februar 2019 Heisann, På tide å variere nå! Bytt til styrketrening og reduser kondisjonstreningen til halvparten. Ville nå ha sagt at du behøver mer kalorier hvis du trener så mye. 1500-1800 de dagene du ikke trener, og ca 2000 de dagene du trener med et proteinrikt kosthold. Fettdepåer kan være vanskelig å få has på, hvis det er det du henger deg opp i? 3
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #3 Skrevet 26. februar 2019 Takk for svar! Men jeg går vel ikke ned i vekt med mer kcal? Hva er fettdepåer? Jeg trodde man forbrant mest kcal ved kondisjonstimer? Jeg er ikke ute etter å få definerte muskler, men vil jo gjerne være relativt "stram". Jeg vil ned 10 cm rundt bryst, mage og hofte. Anonymkode: 24546...c25
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #4 Skrevet 26. februar 2019 Hva er din høyde og vekt da? Kanskje du ikke trenger å gå ned stort? Da tar det gjerne litt tid Anonymkode: be031...2f0 1
Ian Skrevet 26. februar 2019 #5 Skrevet 26. februar 2019 For å være ærlig kan du slutte å fokusere så mye vekten, den kan jo variere med flere kilo avhengig av hvor mye vann og hva du har spist, og hvor lite du har vært på toalettet det siste døgnet. Det er som du sier målene du skal legge vekt på (Faen den var god!). Har du mer muskler vil du også forbrenne mer. Fettdepoer, ser at jeg skrev feil over, er lokale ansamlinger av fett som er vanskelige å bli kvitt, som ofte er en kilde til selvkritikk og dårlig selvbilde. 3
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #6 Skrevet 26. februar 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er din høyde og vekt da? Kanskje du ikke trenger å gå ned stort? Da tar det gjerne litt tid Anonymkode: be031...2f0 174, 74 kg. Ja, jeg er ikke veldig tykk, men trives mer med en BMI rundt 20. Anonymkode: 24546...c25
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #7 Skrevet 26. februar 2019 4 minutter siden, Ian skrev: Det er som du sier målene du skal legge vekt på (Faen den var god!). Har du mer muskler vil du også forbrenne mer. Skjer bra lite der også 🙂 Men skal forsøke mer styrketrening. Anonymkode: 24546...c25
Ian Skrevet 26. februar 2019 #8 Skrevet 26. februar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker said: Skjer bra lite der også 🙂 Men skal forsøke mer styrketrening. Anonymkode: 24546...c25 For å sette det på spissen kan du jo søke på "Cardio Vs weights" og se hva du foretrekker. Ta det med en klype salt, såklart og lykke til videre!
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #9 Skrevet 26. februar 2019 Jeg ser, vet og skjønner at det bare er tips og råd du blir glad for, men tips og råd fungerer ikke hvis du skal ned i vekt på ordentlig. På åtte uker vil et daglig kaloriunderskudd på 1000 føre til tap av 8 kilo fett. Dermed har du ikke hatt et daglig underskudd på 1000. Enten har du ikke et så stort kaloribehov som du tror, eller du spiser ikke så lite som du tror. Utslag på inntil to-tre kilo er irrelevante i den store sammenhengen, det kan være normale variasjoner i væske i kroppen, avføring i tarmene. Vektnedgang er så enkelt at det gjør vondt, men det betyr ikke at det er lett, for det er noen få ting man må vite, men enda flere ting man må slutte å fortelle seg selv. Anonymkode: 8a046...964 3
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #10 Skrevet 26. februar 2019 Hvis du med sikkerhet vet at du ligger i kaloriunderskudd, og likevel ikke går ned i vekt, synes jeg du skal ta en prat med fastlegen. Da kan det være noe underliggende som vanskeliggjør vektnedgang. Det kan være stoffskifte, insulinresistens, eller noe annet som du kan få hjelp med. Anonymkode: 7f445...ee7 2
Ian Skrevet 26. februar 2019 #11 Skrevet 26. februar 2019 Det er ikke farlig å ha fett på kroppen. Det som er farlig er det ekstremt usunne psykologiske presset om å se ut som toppidrettsutøvere. Jeg kan tenke meg du ser helt fantastisk ut allerede, og kjenner du deg sunn og frisk er alt tipp topp! 3
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #12 Skrevet 26. februar 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ser, vet og skjønner at det bare er tips og råd du blir glad for, men tips og råd fungerer ikke hvis du skal ned i vekt på ordentlig. På åtte uker vil et daglig kaloriunderskudd på 1000 føre til tap av 8 kilo fett. Dermed har du ikke hatt et daglig underskudd på 1000. Enten har du ikke et så stort kaloribehov som du tror, eller du spiser ikke så lite som du tror. Utslag på inntil to-tre kilo er irrelevante i den store sammenhengen, det kan være normale variasjoner i væske i kroppen, avføring i tarmene. Vektnedgang er så enkelt at det gjør vondt, men det betyr ikke at det er lett, for det er noen få ting man må vite, men enda flere ting man må slutte å fortelle seg selv. Anonymkode: 8a046...964 Stort kaloribehov? 1200kcal er ikke stort for noen voksne mennesker! Men enig i at hun kanskje ikke spiser så lite som hun tror, er ofte der feilen ligger. Anonymkode: a6498...de6
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #13 Skrevet 26. februar 2019 Sjekk stoffskifte Anonymkode: a8458...543
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #14 Skrevet 26. februar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Stort kaloribehov? 1200kcal er ikke stort for noen voksne mennesker!Anonymkode: a6498...de6 Kaloribehov = kalorier for å holde vekta, og 1285+1000=2285. Sitat Men enig i at hun kanskje ikke spiser så lite som hun tror, er ofte der feilen ligger. "Heldigvis" har noen allerede "kommet til unnsetning" og foreslått legesjekk. Anonymkode: 8a046...964
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #15 Skrevet 26. februar 2019 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ser, vet og skjønner at det bare er tips og råd du blir glad for, men tips og råd fungerer ikke hvis du skal ned i vekt på ordentlig. På åtte uker vil et daglig kaloriunderskudd på 1000 føre til tap av 8 kilo fett. Dermed har du ikke hatt et daglig underskudd på 1000. Anonymkode: 8a046...964 Jo, det er nettopp derfor jeg blir frustrert. Dvs jeg baserer kaloriforbruket på Fitbiten, kan jo være den tar feil? Jeg tar med olje til steking, en neve nøtter alt! Kaloriene er basert på myfitnesspal. Kanskje den ikke er til å stole på? Anonymkode: 24546...c25
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #16 Skrevet 26. februar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo, det er nettopp derfor jeg blir frustrert. Dvs jeg baserer kaloriforbruket på Fitbiten, kan jo være den tar feil? Jeg tar med olje til steking, en neve nøtter alt! Kaloriene er basert på myfitnesspal. Kanskje den ikke er til å stole på? Anonymkode: 24546...c25 Man skal aldri basere et kaloriforbruk av en fitbit. Under treningsøkter kan et pulsbelte gi nesten korrekt resultat. Anonymkode: d8bf2...4c4
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #17 Skrevet 26. februar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo, det er nettopp derfor jeg blir frustrert. Dvs jeg baserer kaloriforbruket på Fitbiten, kan jo være den tar feil? Jeg tar med olje til steking, en neve nøtter alt! Kaloriene er basert på myfitnesspal. Kanskje den ikke er til å stole på? Anonymkode: 24546...c25 Vi har testet kaloriestimatet fra Fitbit med estimatet fra klinisk ernæringsfysiolog på sykehuset ved 5 anledninger, og det skilte på det meste 50 kcal, og det er så nærme at den kliniske ernæringsfysiologen anbefalte oss å følge den. Men det er viktig å huske på at det kun er et estimat, ikke en fasit. Kaloriinformasjonen på myfitnesspal og andre apper kan være svært feil! Der må du både dobbelt og trippelsjekke tallene. Jeg har opplevd at en ingrediens (havregryn) har vist alt fra 140 kcal pr 100 gram til 500 kcal. (Korrekt kcal er 370) Anonymkode: 7f445...ee7
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #18 Skrevet 26. februar 2019 Du kan lett sjekke om kalori stemmer på my fitness pall. Bare sjekk tallene på matvare emballasjen mot appen, jeg har brukt den i over et år nå og på alle strekkoder som jeg scannet så har den alltid stemt. Aldri oppdaget at det er lagt inn feil. Verre med det jeg skriver inn og ikke vet nøyaktig (feks bolle, det finnes uendelig størrelser og variasjoner av hva en skoleboller er). Anonymkode: 56660...354 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #19 Skrevet 26. februar 2019 Ang havregryn så må du passe på hvilken du velger og om du har laget med vann/melk og velge enten ferdig havregrøt m melk eller havregrøt uten. Men jeg pleier å lage på vann og da legger jeg bare inn tørre havregryn via strekkoden, jeg veier havregrynene og ikke den ferdige grøten. Og det stemmer mot baksiden av det som står på havregrynpakken. Anonymkode: 56660...354 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #20 Skrevet 26. februar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jo, det er nettopp derfor jeg blir frustrert. Dvs jeg baserer kaloriforbruket på Fitbiten, kan jo være den tar feil? Jeg tar med olje til steking, en neve nøtter alt! Kaloriene er basert på myfitnesspal. Kanskje den ikke er til å stole på? Anonymkode: 24546...c25 Det er mye enklere å estimere kaloriforbruket/behovet ditt etter kjønn, høyde og vekt og gjette et rimelig aktivitetsnivå, deretter sbestemme seg for et rimelig kaloriunderskudd, og logge matinntak korrekt, dvs veie - korrekt - alt som går an å veie, innenfor rimelighetens grenser, og logge den mengden du faktisk inntar, av den matvaren du faktisk inntar, deretter veie deg jevnlig og se på vektutviklingen din. Ett kilo ned tilsvarer 7000 kalorier i underskudd, men kroppsvekta di kan variere med 2-3 kilo uavhengig av om du har mistet eller lagt på deg fett, så du trenger lang tid og mange datapunkter og korrekt registrering for å få pålitelige data. Som flere allerede har vært inne på, må du forsikre deg om at den maten du spiser er den maten du logger, og det må du sjekke vha etikett, eller matvaretabellen, eller produsentens hjemmeside. Disse prinsippene er enkle og burde være lette å forstå og følge, og følger du dem til punkt og prikke, går du ned i vekt med matematisk forutsigbarhet. Det som er den virkelige utfordringen, er at vi ofte har lyst på mer mat/godteri enn vi trenger/har godt av, er redde for å virke usosiale og takke nei eller skille oss ut, ëventuelt ser hva andre spiser og blir misunnelige, tenker at "litt" ikke teller og dette er "bare litt", tar sensasjonelle slankehistorier i aviser og blader for god fisk, har urealistiske ideer om hva en sunn og pen kropp er, eller er altfor fokusert på utseende, eller på helse, blir utålmodige og spiser mindre enn vi trenger og derfor blir utsultet og utligner (og vel så det) kaloriunderskuddet vi opparbeidet, hopper på merkelige dietter eller et knalltøft treningsprogram, blir drittleie og trøstespiser og til slutt kaster inn håndkleet fullstendig, osv, osv., og for hver gang vi må gi etter for grunnleggende behov og naturlige instinkter, forsterkes tanken om at vektmestring er vanskelig. Bryt den sirkelen, og du vil lykkes. Anonymkode: 8a046...964 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå