Gå til innhold

Ferie i Danmark - kjøre tur til Tyskland?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi planlegger Danmark ferie til sommeren og skal blant annet være på Jylland en stund. Vi kunne tenke oss å kjøre til Tyskland en tur (mest bare for å ha vært der 😊) og lurer på om noen har tips til steder ikke langt fra grensen.

Det kan være dagstur eller overnatting, vi kjører selv. Kom gjerne med tips til hyggelige steder, overnattingssteder eller severdigheter. 

Anonymkode: 827e6...ca9

Skrevet

Ingen?

- ts

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingen?

- ts

Vannorgelkonsert i Planten um Blomen i Hamburg. Sent på kvelden hvor musikk, lys og vannfontener jobber sammen i et fantastisk samspill.

• Liker 1
Skrevet

Lübeck er en veldig koselig by. Ligger ca 2 timers kjøring fra grensen til Danmark.

Skrevet
3 timer siden, Kjetil E skrev:

Vannorgelkonsert i Planten um Blomen i Hamburg. Sent på kvelden hvor musikk, lys og vannfontener jobber sammen i et fantastisk samspill.

Takk for tips 😊 Vi tenker mer i retning av småby med bademuligheter 

- ts

Skrevet
2 timer siden, Eliza Doalot skrev:

Lübeck er en veldig koselig by. Ligger ca 2 timers kjøring fra grensen til Danmark.

Har faktisk sett Lübeck nevnt andre steder, takk for tips. Noe du kan anbefale der? Ift overnatting, restaurant, severdighet etc?

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har faktisk sett Lübeck nevnt andre steder, takk for tips. Noe du kan anbefale der? Ift overnatting, restaurant, severdighet etc?

Det er så mange år siden jeg var der, at det har jeg dessverre ikke, utover at dere bør bo i gamlebyen.

Skrevet

Rett ved Lübeck er det flotte steder med strender. Google Travemunde :) Jeg har ellers skrevet en liten guide til Lübeck, virkelig en sjarmerende by. http://alltidreiseklar.no/guide-48-timer-i-lubeck/

Vil anbefale å bo på Radisson Blu eller Park Inn, rett utenfor byporten -  slik at det er lett å parkere og 1 minutt å gå til gamlebyen. 

Skrevet
7 timer siden, Alltidpånett skrev:

Rett ved Lübeck er det flotte steder med strender. Google Travemunde :) Jeg har ellers skrevet en liten guide til Lübeck, virkelig en sjarmerende by. http://alltidreiseklar.no/guide-48-timer-i-lubeck/

Vil anbefale å bo på Radisson Blu eller Park Inn, rett utenfor byporten -  slik at det er lett å parkere og 1 minutt å gå til gamlebyen. 

Takk 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Husk pass

Anonymkode: 0b132...3d8

AnonymBruker
Skrevet
På 28.2.2019 den 16.54, Alltidpånett skrev:

Bra, men et dyrt alternativ.  Flensburg, like ved grensen er helt ok småby ved sjøen. Der er også en gamlebydel, om ikke så stor. Flere koselige små hoteller.  Så kan man kjøre kystveien (B 199) til småbyen Eckernførde, eller evt. helt til Kiel. Masse koselige smålandsbyer langs veien med bademuligheter.

Anonymkode: aef63...d6f

• Liker 1
Skrevet

Rothenburg ob der Tauber er en by i Landkreis Ansbach i distriktet Mittelfranken i den tyske delstaten Bayern. Navnet betyr Rothenburg over Tauber, dvs. byen skuer over elva Tauber. En nesten intakt middelaldersk byarkitektur som er omkranset av de opprinnelige bymurene, har sikret den plass på UNESCOs verdensarvliste. Byen hadde per juni 2011 et innbyggertall på 10 930.

Rothenburg ob der Tauber GJORDE INNTRYKK FOR Snaut 40 år siden...

https://no.wikipedia.org/wiki/Rothenburg_ob_der_Tauber#/media/File:Rothenburg_ob_der_Tauber_TRS_040523_016.jpg

Bommer vel på alle kriterier, ser jeg nå... MEN... 

a.

Skrevet

Jeg syns det er veeeldig koselig i Husum.. Ikke lange biten syd for DK. Ellers er Flensburg veldig greit. Ang bading aner jeg ikke :) Det er veldig mye billigere å shoppe i Tyskland. Alle danskene drar dit, sånn som vi drar til Sverige 😄

AnonymBruker
Skrevet
På 3.3.2019 den 11.17, AnonymBruker skrev:

Bra, men et dyrt alternativ.  Flensburg, like ved grensen er helt ok småby ved sjøen. Der er også en gamlebydel, om ikke så stor. Flere koselige små hoteller.  Så kan man kjøre kystveien (B 199) til småbyen Eckernførde, eller evt. helt til Kiel. Masse koselige smålandsbyer langs veien med bademuligheter.

Anonymkode: aef63...d6f

Takk for tips 😊

ts

AnonymBruker
Skrevet
På 3.3.2019 den 11.34, Sliten&kjørt51 skrev:

Rothenburg ob der Tauber er en by i Landkreis Ansbach i distriktet Mittelfranken i den tyske delstaten Bayern. Navnet betyr Rothenburg over Tauber, dvs. byen skuer over elva Tauber. En nesten intakt middelaldersk byarkitektur som er omkranset av de opprinnelige bymurene, har sikret den plass på UNESCOs verdensarvliste. Byen hadde per juni 2011 et innbyggertall på 10 930.

https://no.wikipedia.org/wiki/Rothenburg_ob_der_Tauber#/media/File:Rothenburg_ob_der_Tauber_TRS_040523_016.jpg

a.

Takk uansett 😊

-ts

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Absurdah skrev:

Jeg syns det er veeeldig koselig i Husum.. Ikke lange biten syd for DK. Ellers er Flensburg veldig greit. Ang bading aner jeg ikke :) Det er veldig mye billigere å shoppe i Tyskland. Alle danskene drar dit, sånn som vi drar til Sverige 😄

Takk 😊

-ts

• Liker 1
Skrevet
På 3.3.2019 den 11.34, Sliten&kjørt51 skrev:

a.

Jeg er helt enig! Det er en fin by (til tross for manglende kriterietreff).

En digresjon: Jeg var barn den gangen jeg var der, og av en eller annen grunn som jeg ikke husker, fikk vi bo i en suite på hotellet. Den var stor og staselig, og hele resten av familien fikk soverom, mens jeg skulle sove i stua.

Over sengen min hang det et portrettmaleri av en dame. Og alle i min generasjon, med et forhold til Brødrene Dal og "Jakten på Spektralstenene", kan forestille seg hvordan 9-år gamle jeg lå i full angst hver natt, i redsel for at maleriet skulle begynne å kikke på meg.😲😂

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I Jylland, ikke på Jylland. Flensburg er en koselig liten by rett ved grensen til Danmark. Er jo masse familieparker og mye å finne på i hele Jylland. 

Anonymkode: c8fd4...1ee

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...