Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og samboeren min kjøpte bolig sammen for mange år siden. Boligen var i dårlig stand og vi tok opp to forbrukslån, ett når taket røyk og det andre når vi tok drenering. Vi tok også småting som sofa osv på delbetaling. Det gikk bra i en periode, frem til begge to mistet jobbene med ikke så langt mellomrom. Da ballet det på seg og som det er nå har jeg 9 gamle betalingsanmerkninger.

ønsker ingen moralpreken eller pekefingre, jeg har absolutt lært av mine feil og har slitt med dette hele mitt voksne liv (18 år når boligen ble kjøpt, 28 nå), i form av at jeg ikke kan ha mobilabonnement, ikke får Internett hjemme, kan ikke ha forsikringer eller ta meg råd til feks nye klær. 

Har dere noen tips til hva jeg kan gjøre for å bli kvitt gjelden raskest mulig?

- jeg har snakket med eiendomsmegler for å sette ned prisen på huset med noen hundre tusen. Salget ville dekt hele gjelden og gitt meg en god buffer. 

- jeg har forsøkt å søke refinansiering via husbanken, fikk avslag 

- jeg har vært hos nav for å få hjelp fra gjeldsrådgiver, vi satte opp et budsjett men fikk ikke tiltak da ikke situasjonen var alvorlig nok. 

- har fått et vikariat og blir trekt 18000,- hver mnd fra namsmann, noe som gjør at jeg sitter igjen med akkurat nok til husleie, har ikke nok til strøm

gjelden er på rundt 300.000 totalt så det er ikke snakk om så veldig mye penger, men det vokser og jeg blir ikke kvitt den. 

Refinansiering er ikke aktuelt siden jeg har betalingsanmerkninger. 

Anonymkode: 87ba5...01e

Skrevet

Kanskje løsningen blir å selge huset, bruke fortjenesten på å dekke gjelden, og kanskje ha igjen nok til egenkapital til å kjøpe et nytt hus/leilighet, som er litt rimeligere? Hvor mye har dere i lån på boligen nå, og hva er taksten?

Anonymkode: b92af...068

• Liker 7
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje løsningen blir å selge huset, bruke fortjenesten på å dekke gjelden, og kanskje ha igjen nok til egenkapital til å kjøpe et nytt hus/leilighet, som er litt rimeligere? Hvor mye har dere i lån på boligen nå, og hva er taksten?

Ja, huset ligger til salgs og det var det gjeldsrådgiveren mente var løsningen. Jeg bor ikke i huset selv lengre, og eksen har ikke råd til å kjøpe meg ut selvfølgelig, siden vi begge er i samme situasjon med felles gjeld. Taksten er 2,4 og det er 634 000,- igjen på huslånet. Dette er ikke misligholdt. Vi har slitt med å få det solgt, men megler setter ned prisen i dag så håper det går fortere da.. bor på en liten plass så her er det bare å være tålmodig. 

Skrevet

Forresten, har du hørt om Bluestep? De gir refinansiering til folk med betalingsanmerkninger, og folk på AAP og med vikariat. Les her:

https://www.bluestep.no/lane/refinansiere/content/om-refinansiering/

Jeg ville ringt dem og forhørt meg ihvertfall. Men hvis du ikke bor i huset lenger, så høres det jo ut som det er best for deg at det blir solgt, så kan du gå videre og kjøpe deg noe annet.

• Liker 3
Skrevet

I deres tilfelle kan det faktisk være verd å vurdere å selge huset.

Du sier:

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Salget ville dekt hele gjelden og gitt meg en god buffer. 

Betyr det du sier at et salg både ville dekke utestående gjeld på selve huset og den gjelden du nå har som har gitt betalingsanmerkninger?

Dersom all gjeld dekkes, og det fremdeles blir et ok overskudd så tror jeg det kan være veien å gå her.

Anonymkode: cea58...ab1

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, huset ligger til salgs og det var det gjeldsrådgiveren mente var løsningen. Jeg bor ikke i huset selv lengre, og eksen har ikke råd til å kjøpe meg ut selvfølgelig, siden vi begge er i samme situasjon med felles gjeld. Taksten er 2,4 og det er 634 000,- igjen på huslånet. Dette er ikke misligholdt. Vi har slitt med å få det solgt, men megler setter ned prisen i dag så håper det går fortere da.. bor på en liten plass så her er det bare å være tålmodig. 

Verdien er 2,4 mill. Det er igjen 634.000 kr på lånet. Altså er differansen 1.766.000 kr. Dette er fortjenesten ved salg, hvis dere oppnår markedsverdi.

Halvparten av fortjenesten er 883.000 kr. Din halvdel. Kunne du være villig til å gå med på litt mindre fortjeneste, sånn at han som bor igjen i huset kan ta over lånet og fortsette å bo der? F eks hvis han kontaktet Bluestep og fikk finansiering til dette via dem. Det kunne være en løsning.

Skrevet

Han må altså da ta over hele huslånet på 634.000 kr, f eks med refinansiering fra Bluestep, og kjøpe ut deg for la oss si 650.000 kr. Han har da totalt behov for cirka 1.300.000 i lån, og det er godt innenfor verdien på huset på 2.400.000 kr.

Med 650.000 kr blir du kvitt gjelden på 300.000 kr, og har 350.000 kr til å investere i ny bolig.

Skrevet

Kan dere leie ut et rom eller to (skattefritt) til dere får solgt?

Skrevet

Jeg mener å huske at Bluestep opererer med 7% rente. Avdragene hans ville blitt 8.700 kr i mnd, på et lån på 1,3 mill til 7% rente. Men, etter ett år kan han refinansiere til vanlig bank igjen. Jeg ville foreslått dette. Han er sikkert interressert i å bli boende der, og det er jo som du sier vanskelig å få solgt.

Skrevet

Andre forslag:

Kontakt Namsmannen og få redusert trekket, de har ikke lov til å trekke mer enn at du får dekket et moderat forbruk. 

Søk om å forlenge nedbetaling av lånet. Kanskje opp til 30 år?

Og/eller avdragsfrihet på boliglånet et stund til det dyreste lånet er betalt ned?

• Liker 1
Skrevet

Hvor mye må du betale på dette lånet i måneden? Jeg har samme, og betaler 4000,- i måneden. Men jeg fikk samlet alle lån til ett. 

Anonymkode: 5771c...928

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

har fått et vikariat og blir trekt 18000,- hver mnd fra namsmann, noe som gjør at jeg sitter igjen med akkurat nok til husleie, har ikke nok til strøm

Dersom du er enslig og barnløs har du rett til å ha kr 8658 på konto etter at husleie er betalt. Det forutsetter at den er dokumentert og ikke uforholdsmessig høy.

Dersom du er samboer/gift og barnløs har du rett til å ha 7330, med samme forutsetninger.

Anonymkode: d19d8...d35

Skrevet

Ønsker dere i utgangspunktet å selge huset eller beholde det? Hvis dere selger er jo problemet løst. Når belåningsgraden på huset er så lav og det er et stort potensial for å belåne det mer, virker det veldig rart for meg at det ikke skal være mulig å få bakt inn all inkassogjeld/kredittlånene i huslånet til lavere rente hvis dere ønsker å beholde huset. Selv om det ligger en betalingsanmerkning der. Hadde huset vært maksimalt lånt og huslånet misligholdt, hadde det vært en annen sak. Men vanligvis vil man jo kunne belåne opptil 85% av markedsverdi forutsatt at man har betjeningsevne.

Men jeg tenker at det blir litt "høna og egget", hvor man ikke får refinansiert uten å fjerne betalingsanmerkninger, og ikke får fjernet betalingsanmerkninger uten refinansiering. Jeg tenker også som andre nevner at det må være mulig å bruke et mellomledd som bluestep eller lignende for å samle alt, slette alle anmerkninger, og deretter forhandle med banken hvor dere har huslånet om å bake det inn. I og med at du faktisk er i pluss så vil jo aldri gjeldssanering være aktuelt.

Eventuelt kan det være du kan høre med et familiemedlem som kan hjelpe med å stille sikkerhet eller utbetale all kredittgjelden som et mellomledd for å bryte ut av "høna og egget"-sirkelen. Så kan du etterpå refinansiere og tilbakebetale familiemedlemmet. Det krever jo selvfølgelig god tillit.'

Anonymkode: 5f9ec...b31

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og samboeren min kjøpte bolig sammen for mange år siden. Boligen var i dårlig stand og vi tok opp to forbrukslån, ett når taket røyk og det andre når vi tok drenering. Vi tok også småting som sofa osv på delbetaling. Det gikk bra i en periode, frem til begge to mistet jobbene med ikke så langt mellomrom. Da ballet det på seg og som det er nå har jeg 9 gamle betalingsanmerkninger.

ønsker ingen moralpreken eller pekefingre, jeg har absolutt lært av mine feil og har slitt med dette hele mitt voksne liv (18 år når boligen ble kjøpt, 28 nå), i form av at jeg ikke kan ha mobilabonnement, ikke får Internett hjemme, kan ikke ha forsikringer eller ta meg råd til feks nye klær. 

Har dere noen tips til hva jeg kan gjøre for å bli kvitt gjelden raskest mulig?

- jeg har snakket med eiendomsmegler for å sette ned prisen på huset med noen hundre tusen. Salget ville dekt hele gjelden og gitt meg en god buffer. 

- jeg har forsøkt å søke refinansiering via husbanken, fikk avslag 

- jeg har vært hos nav for å få hjelp fra gjeldsrådgiver, vi satte opp et budsjett men fikk ikke tiltak da ikke situasjonen var alvorlig nok. 

- har fått et vikariat og blir trekt 18000,- hver mnd fra namsmann, noe som gjør at jeg sitter igjen med akkurat nok til husleie, har ikke nok til strøm

gjelden er på rundt 300.000 totalt så det er ikke snakk om så veldig mye penger, men det vokser og jeg blir ikke kvitt den. 

Refinansiering er ikke aktuelt siden jeg har betalingsanmerkninger. 

Enkelt. Selg huset. Det burde dere sannsynligvis gjort for lenge siden.

Får dere ikke solgt, sett ned prisen

Skrevet
17 timer siden, prt90 skrev:

Enkelt. Selg huset. Det burde dere sannsynligvis gjort for lenge siden.

Får dere ikke solgt, sett ned prisen

Enklest er å selge, men spørsmålet er jo hva TS og samboer ønsker. Slik jeg ser regnestykket burde det være mulig å få ting til å gå opp uten å selge, hvis det er ønsket. Pengene er jo brukt på tiltak som øker husets verdi, og boligprisene har gått mye opp på 10 år.

Det er en del detaljer som er litt uklare for meg. Først er det snakk om "TS og samboer". Deretter "TS og eksen" samt at TS ikke bor i huset. Er "samboer" og "eksen" samme person? Eller er det slutt slik at boet i utgangspunktet deles? Er noen av partene interessert i å beholde huset? Hvis ikke så er det jo bare å vente til huset selges, og problemet løser seg. Sikkert ikke vits i å sette himmel og jord i bevegelse med gjelden før salget, med mindre det er snakk om at dette kan ta mange måneder til år.

Anonymkode: 5f9ec...b31

• Liker 1
Skrevet

Her ville jeg gjort det enkelt

1. Selg huset

2. Betalt ned gjelda med gevinsten (antar at huset har steget betraktelig i verdi ila de siste 10 årene)

3. Ut i fra det du sitter igjen med: se hva du har råd til på boligmarkedet, og prøv å kjøp et hjem der du slipper å ta "max" lån. Kjøp heller et hjem som gjør at du kan ha noen penger i buffer, samt minst mulig gjeld. 

Livet er kort, og psykiske problemer pga økonomi er bare tragisk. Du får ikke med deg huset ditt i grava når du dør, og når du er gammel vil du ikke angre på at du valgte lykke fremfor materialisme. 

Ønsker deg lykke til! Du er ung, og det er ikke for sent å snu situasjonen din til det bedre.

• Liker 4
  • 2 uker senere...
Skrevet

Tråden er ryddet for annonsering og verving. 

Perelandra, mod. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...