AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #1 Skrevet 26. februar 2019 Hei, er det noen her som har erfaringer med Elvanse / Aduvanz? Lurer på virkning/bivirkning og hvor den evt kommer til kort med/ting den er spesielt bra på + hvorfor denne medisinen istedet for andre. Hilsen voksen med adhd som skal bytte fra Ritalin/methylfenidat. PS: Er noe her med at det ikke er lov å diskutere dosestyrker, da blir tråden stengt, så ikke nevn dose, bare virkning/bivirkning etc. Anonymkode: 8a703...8aa
AnonymBruker Skrevet 22. april 2019 #2 Skrevet 22. april 2019 Hei det er mye som er bra me aduvanz, som den roa man får av der hele dagen. I stede for ritalin som er opp å ned å opp å ned vær dag. Har godt på det nå i 6 mnd å ønsker ikke å bytte den ut eller slutte.. bivirkninger er til meg svetter mye når jeg blir stresset, dropp 1 kanne kaffe vis du er vant til de i løpet av en arb dag. Tran har en snodig virkning på aduvanz. Drikker det vær dag Å spiser magnesium for muskel kramper. Det er en fin start på dagen å medisinen har en bedre oppløsning i løpet av dagen inn uten. Ellers er jeg fornøyd me hverdagen min i forhold til va den va før aduvanz. Alt av nervøsitet som ritalin har er ikke hær. Alkohol å aduvanz er sprengstoff. Ikke bra.... heller la vær den dagen man skal drikke. Anonymkode: 10e32...23b
AnonymBruker Skrevet 27. april 2019 #3 Skrevet 27. april 2019 Hva slags virkning har tran på Aduvanz, er din erfaring? Jeg bruker også Aduvanz og synes at den i perioder blir altfor sterk (altså variabel virkning). Kjipt når den sitter i i 12 timer og man er i overmedisinert zombiemodus, da er den dagen ødelagt liksom Men bedre enn Ritalin ja, den er veldig rå og kjennes ut som hestedop. Anonymkode: 20107...d7d 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2019 #4 Skrevet 21. august 2019 Drar opp denne! Noe med erfaringer? Jeg startet idag. Føler meg bare merkelig og litt speeda. Har lang erfaring med selvmedisinering med gateamfetamin tidligere (mange år siden). Men første gang med "lovlig" amfetamin nå. Litt usikker på hva jeg syns. Fungerte litt bedre på jobb merket jeg. Men alt kjennes litt rart. Dere som har gått på det en stund, hvor lang tid tok innkjøringen? Jeg merker en forskjell idag (dag1) men litt usikker på om den er positiv eller ikke 😂 Anonymkode: b7094...a90
AnonymBruker Skrevet 21. august 2019 #5 Skrevet 21. august 2019 I starten sov jeg nesten ikke om nettene, men den bivirkningen gikk over, og etter relativt kort tid. Ellers opplevde jeg ingen bivirkninger, bortsett fra nedsatt matlyst. Jeg ble mer konsentrert (på høy nok dose), og mer tålmodig. Jeg ble også roligere, og opplevde å ha bedre "kontroll" over tankene mine. Jeg klarte for første gang å ta notater under forelesningene, og jeg falt ikke lenger ut etter 1 minutt. Det ble også lettere å sitte stille, da medikamentet dempet den indre uroen. Dog vil jeg si at ritalin hjalp mer på den indre uroen enn aduvanz, men aduvanz ga meg bedre konsentrasjon. Anonymkode: d4878...b7c
RRohr Skrevet 7. mai 2020 #6 Skrevet 7. mai 2020 På 21.8.2019 den 17.14, AnonymBruker skrev: Drar opp denne! Noe med erfaringer? Jeg startet idag. Føler meg bare merkelig og litt speeda. Har lang erfaring med selvmedisinering med gateamfetamin tidligere (mange år siden). Men første gang med "lovlig" amfetamin nå. Litt usikker på hva jeg syns. Fungerte litt bedre på jobb merket jeg. Men alt kjennes litt rart. Dere som har gått på det en stund, hvor lang tid tok innkjøringen? Jeg merker en forskjell idag (dag1) men litt usikker på om den er positiv eller ikke 😂 Anonymkode: b7094...a90 Hei. Jeg har min andre dag i dag på Aduvanz. Føler meg selv som du sier, føler meg litt speedet. Har dette avtatt for deg etterhvert?
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #7 Skrevet 11. juli 2022 Gammel tråd, men svarer likevel. Den følelsen avå være speeda gikk bort hos meg etter en tid. Men jeg er litt plaget med løs mage, tørr munn. Så har jeg gått ned ca 10 kg i vekt. Hvor lenge går man ned i vekt? Har brukt aduvanz i ca 3 måneder. Anonymkode: 861b7...2fb
Vimsepetra Skrevet 11. juli 2022 #8 Skrevet 11. juli 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hvor lenge går man ned i vekt? Har brukt aduvanz i ca 3 måneder. Har ikke brukt Aduvanz så lenge selv, så jeg er usikker. Men begynte på Ritalin i august i fjor, og etter februar virket vekta å holde seg stabil. Byttet til Aduvanz for en mnd siden, og på klærne virker det som at jeg har gått ned en kg til. Det skal dog sies at jeg har hatt tendens til å glemme å spise så ofte som jeg burde ila arbeidsdagen i det siste, det hjelper jo ikke.
Vimsepetra Skrevet 11. juli 2022 #9 Skrevet 11. juli 2022 Og den følelsen av å være speeda har jeg ikke hatt, hverken på Ritalin eller Aduvanz. På Ritalin kunne jeg bli mer nervøs/anspent, i verste fall få mer sånn angstfølelse i kroppen hvis dosen var for høy eller jeg drakk kaffe for tett på inntak av medisinen. (Er det det som er å være speeda, forresten? Aldri prøvd andre rusmidler enn alkohol, så jeg har vel egentlig kanskje ingen forutsetning for å vite om jeg har vært speeda eller ikke🙈)
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #10 Skrevet 16. april 2023 Kan jeg blåse liv i denne? Anonymkode: 5652a...17b
Burugla63 Skrevet 16. april 2023 #11 Skrevet 16. april 2023 Før brukte jeg metylfenidat fikk masse bivirkninger av det følte meg syk hele tiden med verking i ledd osv. så byttet jeg til elvanse eneste bivirkning er litt løs mage om morgenen ellers ingenting annet .
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #12 Skrevet 16. april 2023 Har gode erfaringer med aduvanz. Får motivasjon og fokus, men dessverre litt angst. Føler meg roligere de dagene jeg ikke tar pillen. Anonymkode: 93da7...581
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #13 Skrevet 18. april 2023 Jeg har gått på elvanse i noen uker nå. Ingen bivirkninger så langt. Tror jeg føler med på en ro, men usikker på om jeg konsentrerer meg bedre. Føler egentlig at jeg er mer paralysert/vansker med å komme i gang med oppgaver enn før medisin. Sover godt. Anonymkode: af5e4...91b
Embla Othea Skrevet 18. april 2023 #14 Skrevet 18. april 2023 (endret) AnonymBruker skrev (På 26.2.2019 den 8.15): Hei, er det noen her som har erfaringer med Elvanse / Aduvanz? Lurer på virkning/bivirkning og hvor den evt kommer til kort med/ting den er spesielt bra på + hvorfor denne medisinen istedet for andre. Hilsen voksen med adhd som skal bytte fra Ritalin/methylfenidat. PS: Er noe her med at det ikke er lov å diskutere dosestyrker, da blir tråden stengt, så ikke nevn dose, bare virkning/bivirkning etc. Anonymkode: 8a703...8aa Jeg går på Elvanse nå. Jeg har ikke ADHD, men adhd-aktige symptomer og det er noen studier som viser at Elvanse kan ha en «paradoksaleffekt» på Asperger syndrom - istedenfor å bli «speeda», blir man mer fokusert og «dempet». Men jeg kjenner ikke en særlig effekt. Jeg har dog hørt mye bra om Elvanse, mange som kjenner god effekt, så jeg ville absolutt ha gitt det et forsøk! 🙂 Endret 18. april 2023 av Embla Othea
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #15 Skrevet 18. april 2023 Går på aduvanz, har prøvd det enkelte dager noen uker nå. Men sliter veldig med søvn av den som går utover jobb. Har vurdert å spør lege om det er mulig å kombinere med noen sovetabletter de dagene jeg tar det og skal opp tidlig på jobb. Merker jeg blir mer rolig av det psykisk, men merker også at pulsen øker. Føler den hjelper på tankekjør og organisering. Anonymkode: 7ff6f...c6d
wonder1ng Skrevet 10. juli 2023 #16 Skrevet 10. juli 2023 Begynte først i dag på Aduvanz. Tok 30 mg, følte meg energisk i 2 timer og føler meg igjen helt vanlig.. Sliten, trøtt og føler at alt er et tiltak. Må vel sikkert ha 60 mg. Gikk tidligere på Ritalin, men sluttet da virkningen bare sluttet å virke og fikk mer bivirkninger med høyere dose. Er nervøs for hvordan nattesøvnen blir. Har alltid slitt med søvn, døgnrytme osv i store perioder av livet. Erfaringer??
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå