Gå til innhold

Hunden er for stor for meg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 
jeg har en hund på 10 måneder som jeg fikk når han var 2 måneder, Han er en ganske stor golden retriever på nesten 40kg,

Problemet er at han trekker veeldig mye i båndet hele tiden under absolutt hele turen. Han hopper også på meg, folk, besøkende og spesielt når vi går forbi andre hunder blir det veldig vanskelig. Jeg har masse blåmerker nedover armene ,vonde såre hender, og jeg har falt og slått meg flere ganger når jeg har gått med han, i tillegg trekker han meg uti bilveien. Det blir da utrolig vanskelig å slitsomt å gå med han spesielt når jeg bare er 60 kg selv...
Han trenger minst 2 timer med turer daglig, og jeg vet ikke om jeg klarer det lenger. Jeg er veldig glad i han å sånn, men han er så utrolig vanskelig å slitsom å ta seg av. Jeg får liksom bare lyst til å grine når jeg går tur med han, det er helt umulig, Alle andre som har prøvd å gått med han har sagt det samme også.
Jeg Har prøvd alt for å båndtrene og oppdra han i 8 måneder nå, men det er noen her i huset som har ødelagt for all trening å dressur å det gjør meg fly forbanna, Det funker jo ikke når jeg er den eneste som gjør det.. det er jo også mye mer vanselig å skulle trene han på nytt nå som han er 10 måneder. Det tar jo masse tid som jeg rett å slett ikke har.
Jeg ønsket meg egentlig en liten/mindre hund som jeg er i stand til å gå med og ikke er like krevende, men ble en stor rase da alle i familien var så uenig med meg ang størrelse og rase.

Så nå er jeg dessverre i en sånn situasjon hvor jeg lurer på om jeg skulle ha omplassert han. Jeg synes jo det er utrolig synd at det skal bli sånn siden han er en veldig snill hund ellers, men jeg har ikke kapasitet til å ta meg av en sånn hund i lengden...

hva mener dere om dette, noen som kan hjelpe meg/gi meg noen tips eller forslag? Er litt desperat...:/

Anonymkode: d2bdd...bb9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjekk om det finnes noe lydighetskurs i nærheten? Jeg tror absolutt det er håp, men det krever jo innsats - fra hele familien. Usikker på hva du mener med at noen i huset har ødelagt for trening og dressur, det høres kanskje ut som om ikke alle i familien var klar over hvor mye arbeid det er å ha hund? Det høres også ut som om du har uproporsjonalt mye av ansvaret for hunden, hvis det er flere voksne i familien bør dere dele ansvaret mellom dere, og eventuelle ungdommer kan også bli gitt ansvar.

• Liker 3
Skrevet

Ja, jeg har tenkt på om lydighetskurs kunne være noe, men har bare funnet til små valper så langt. Vet ikke helt Hvor jeg kan finne tak i et kurs for hunder på hans alder evnt?

Alle i familien var klar over hvor mye arbeid det er med å ha en hund, men har vært masse uenigheter med oppdragelsen og båndtreningen og har derfor til tider ikke blitt fulgt opp i det hele tatt fra andre enn meg. Vi har hatt flere schæfere og snauzer, men har ikke hatt sånne problemer med de.

jeg har som regel ansvaret for turgåing og litt annet, men får hjelp ellers.

Alle i familien er nå enige om at vi må se å få gjort noe med dette, vi håper jo at det ikke går til at vi må omplassere han..

Skrevet

Her bør dere ta ett familiemøte, hvor den som har hovedansvaret for bikkja setter kravet om at de metodene dere lærer på kurset, er de som SKAL følges, hvis ikke må dere omplassere hunden. 

De fleste hundeskoler har unghundkurs, hverdagslydighetskurs, gå pent i bånd-kurs og div andre kurs som kan passe. Ring til en hundeskole i nærheten av deg, så vil de kunne veilede deg. 

En annen ting: får hunden brukt hjernen sin? Eller får den bare en times tur om dagen, og thats it?

Anonymkode: cfa62...dde

• Liker 5
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her bør dere ta ett familiemøte, hvor den som har hovedansvaret for bikkja setter kravet om at de metodene dere lærer på kurset, er de som SKAL følges, hvis ikke må dere omplassere hunden. 

De fleste hundeskoler har unghundkurs, hverdagslydighetskurs, gå pent i bånd-kurs og div andre kurs som kan passe. Ring til en hundeskole i nærheten av deg, så vil de kunne veilede deg. 

En annen ting: får hunden brukt hjernen sin? Eller får den bare en times tur om dagen, og thats it?

Anonymkode: cfa62...dde

hundeskole høres ut som en god ide, jeg skal prøve å finne tak i en snarest mulig så får vi håpe på det beste.

han får minst 2 timer med tur hver eneste dag, i helgene får han ofte dra i hundepark, bade i sjø, gå i skog, by eller bli med hvor enn vi skal. Ellers så har vi ganske stort hus der han går rundt helt fritt å får være på veranda, han har også veldig masse leker og får mye kos og oppmerksomhet inne, så jeg tror nok han får brukt hjernen sin.

Skrevet

Jeg er enig med de andre som sier hundekurs. Forøvrig har det ikke så mye å si om de ulike familiemedlemmene oppdrar litt ulikt - hundetrening er en relasjon mellom hunden og den som trener. Du kan dermed få hunden til å gå fint når du går tur med den og den drar med de andre. Men går selvsagt raskere for alle om alle gjør det samme.

Når det kommer til masse draing i bånd, så er det grunnet høyt stress. Hunden lærer etterhvert at det er veldig kjekt å gå på tur. Denne forventningen fører til iver som fører til høyt stress. Nøkkelen for å få hunden til å gå fint i bånd er dermed å få roet den ned. Samt at man også lærer hunden at det lønner seg for den å se på deg av seg selv ute (hunden kan ikke dra i bånd og se på deg samtidig).

Jeg ville startet med godbitsøk på tur. Kast en neve godbiter i grøften/gresset som hunden å lete etter. Både det å spise og det å bruke nesen aktivt er med på å roe ned. Stå gjerne i ti minutter - går det tomt, kast mer. (Her kan du gjerne bruke hundens mat om det går - jo mer av maten hunden må jobbe for og jo mindre den får i skål, jo bedre er det for aktive unghunder).

Start gjerne med kontaktrening også. Gi hunden en gratis godbit og stå så med hendene på ryggen. Når han ser på deg, si "bra", tell 1-2 så beveger du hånda og gir godbiten. Gjenta igjen og igjen. Øk etterhvert til hunden klarer å holde blikket ditt i flere sekunder før du sier "bra" og belønner.

Så tar du kontakttrening og godbitsøk med deg ut. Stopp flere ganger på turen for å gjøre begge deler. Er stresset høyt, er godbitsøk mer effektit enn kontaktrening. Hvis hunden etterhvert begynner å snu hodet for å ta kontakt med deg ute, si "bra" og belønn. 

Lykke til! :)

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...