AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #1 Skrevet 26. februar 2019 ...når huseier har begynt å bruke boligen som feriebolig? Hennes argument er at det er vanskelig for henne å beholde boligen etter at hun ble skilt, og det har jeg full forståelse for, men da bør dette føres inn i kontrakten, ikke bare deles som i "du forresten, i neste uke kommer det en familie som skal bo her....", som hun gjorde forrige sommer. Frem til nå har det gått greit, fordi de hun leier ut til er rolige og er mest sannsynlig her ifm jobb, fremfor å være i feriemodus som de hun har leid ut til den siste uken nå. Likevel synes jeg huseieren snur det mot meg, fremfor å vise hensyn, for her er et lite utdrag av det hun svarte meg tidligere i kveld: Nå merker jeg jo selv at det er veldig lytt (vi hører hvilke sanger du synger og hva du ser på på TV) men jeg har tenkt at det er noe jeg må tåle når jeg har leieboere selv om vi tydeligvis har veldig forskjellig døgnrytme. Det er vanskelig å unngå noe støy, men til neste gang skal jeg spesifisere i kontrakten at det skal være ro etter kl 22 som vel er normalt i husordensregler. Og etter dette er jeg så uendelig fortvilet at jeg har grått i flere timer, fordi jeg har ME og blir helt utslitt bare av tanken på å flytte. Og så opplever jeg også alltid, uten unntak, at folk som kommer min vei alltid skal ha ting på sin måte, og forsøker jeg forsiktig å sette grenser snur de alltid alt mot meg. For har jeg spurt henne tidligere om hun hører meg og da har svaret alltid vært på natten ingenting, på dagtid knapt noe. Så det å dra frem døgnrytmen min da - som jeg faktisk ikke kan noe for - synes jeg var utrolig lavmål. Siden det er en del av sykdommen. Noen ganger sover jeg døgnet rundt, andre ganger knapt to timer i døgnet, og det kan jeg ikke noe for. Det dreier seg ikke om å ha en annen døgnrytme enn andre, det dreier seg om å være syk. Jeg betaler ellers 12 000,- for 40 kvm, og synes derfor det bør få være lov å si i fra når støyen blir for høy, noe jeg sjelden har klagd på frem til nå, selv om det er som hun sier veldig lytt her. Det rister til og med i taklampa når hun går over gulvet. Anonymkode: 3369d...31a
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #2 Skrevet 26. februar 2019 Jeg er ikke ekspert, men skulle vel tro at huseier kan gjøre som hun vil med en leilighet som du ikke bor i, såfremt det ikke skaper masse støy mellom klokka 23 og 7. Har medfølelse med deg, men min uprofesjonelle oppfatning er at det ikke er en grunn til å si opp kontrakten før den gir mulighet for det. Hvor lenge er du bundet av kontrakten da? 12.000 var grusomt mye for 40kvm! Bor du midt i Oslo? Jeg bor i sentrum i en by med 50,000 innbyggere 1,5 timer fra Oslo og betaler det samme for 115 kvm. Anonymkode: 70f3f...676 2
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #3 Skrevet 26. februar 2019 Hva står i kontrakten om lengde på leie og oppsigelsestid? Jeg har også ME og anbefaler deg sterkt, hvis du sier opp, å finne ett sted der du ikke har noen hverken over eller under deg. Se også, om det er mulig, å finne noe som er dobbelt isolert imellom til sidene, eller noe som ligger for seg selv. Anonymkode: ccc04...cbe
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #4 Skrevet 26. februar 2019 41 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg er ikke ekspert, men skulle vel tro at huseier kan gjøre som hun vil med en leilighet som du ikke bor i, såfremt det ikke skaper masse støy mellom klokka 23 og 7. Har medfølelse med deg, men min uprofesjonelle oppfatning er at det ikke er en grunn til å si opp kontrakten før den gir mulighet for det. Hvor lenge er du bundet av kontrakten da? 12.000 var grusomt mye for 40kvm! Bor du midt i Oslo? Jeg bor i sentrum i en by med 50,000 innbyggere 1,5 timer fra Oslo og betaler det samme for 115 kvm. Anonymkode: 70f3f...676 Takk for nyttig svar! Vil legge til noe om manglende isolering, for rett etter at jeg flyttet inn her hadde jeg besøk av en enhetsleder i en annen bydel som påpekte (hun jobber med regulering av støy i sin bydel) at her var det ikke god nok isolering. Da fordi det både rister og dunker når de går over gulvet. Synes derfor jeg allerede har funnet meg i langt mer enn jeg trenger, og ble nok derfor mest lei meg for å ikke bli møtt med forståelse. Men jeg har likevel tenkt en stund, før dette skjedde, at jeg ikke har noen livskvalitet igjen etter at jeg flyttet hit, fordi jeg er så immari fattig. Så kanskje er det dette som skulle til, for jeg kan helt ærlig ikke fortsette å bo her når det er så mye støy. Det er som sagt som å sitte på et utested. Jeg bor på Oslo Vest, og har bodd både i Ullern og Vestre Aker bydel, men ser det er omtrent samme priser over hele byen nå, så sant det ikke er falleferdige rønner eller leiligheter sist pusset opp i 1990. Anonymkode: 3369d...31a
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #5 Skrevet 26. februar 2019 1 hour ago, AnonymBruker said: Hva står i kontrakten om lengde på leie og oppsigelsestid? Jeg har også ME og anbefaler deg sterkt, hvis du sier opp, å finne ett sted der du ikke har noen hverken over eller under deg. Se også, om det er mulig, å finne noe som er dobbelt isolert imellom til sidene, eller noe som ligger for seg selv. Anonymkode: ccc04...cbe Takk for godt tips! Vi har tre måneders gjensidig oppsigelse, helt standard kontrakt. Grunnen til at jeg spør er fordi jeg tidligere har hatt utfordringer med å finne et sted å bo, og helst ikke vil bli stående i samme situasjon som de to siste gangene jeg flyttet. Det var altfor mye stress, og siden du selv har ME har du nok også kjent på fortvilelsen ved å være forferdelig syk, og likevel måtte gjøre alt alene. I tillegg til alle fordommer man møter på som at 'du tydeligvis har en annen døgnrytme enn meg', som om dette er noe jeg har valgt selv. Anonymkode: 3369d...31a
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #6 Skrevet 26. februar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for godt tips! Vi har tre måneders gjensidig oppsigelse, helt standard kontrakt. Grunnen til at jeg spør er fordi jeg tidligere har hatt utfordringer med å finne et sted å bo, og helst ikke vil bli stående i samme situasjon som de to siste gangene jeg flyttet. Det var altfor mye stress, og siden du selv har ME har du nok også kjent på fortvilelsen ved å være forferdelig syk, og likevel måtte gjøre alt alene. I tillegg til alle fordommer man møter på som at 'du tydeligvis har en annen døgnrytme enn meg', som om dette er noe jeg har valgt selv. Anonymkode: 3369d...31a Jeg tror kanskje du legger litt mer i den kommentaren enn det som faktisk er ment. Jeg har også fått kommentarer fra huseiere om annen døgnrytme, uten at de mener det på noen negativ måte, mer som en konstatering av «du støyer på andre tider av døgnet enn oss, derfor høres det ekstra godt». Det finnes jo forøvrig mange mennesker som synes døgnrytme er kjempeviktig og interessant, og at alle som har en annen døgnrytme er unormale. Men det gjør da ingenting. Jeg har også stort sett en litt annen døgnrytme enn folk flest, men jeg tar meg ikke nær av at det blir påpekt. Og det gjelder uansett grunn. For min del handler det bare om at jeg fungerer best hvis jeg har en litt annen døgnrytme, ikke at jeg er syk, og det går helt fint. Hvis andre mennesker synes det er veldig problematisk, så får det være deres problem, for det er ikke noe problem for meg uansett. Angående oppsigelse osv. Kan du ikke snakke med huseieren om det? Prøv å legge det frem som om du vil flytte fordi du trenger det, ikke fokuser så mye hva som eventuelt er galt der du leier nå, folk går gjerne litt i vranglås hvis de føler at noen dømmer dem eller er misfornøyd med dem, og i dette tilfellet har du jo ingenting å tjene på det. Kanskje hun kan leie ut din enhet som feriebolig en periode f.eks., hvis du må flytte veldig brått og hun sliter med å finne ny leieboer? Lykke til i hvert fall, jeg skjønner at det er ekstra vanskelig å flytte når man har ME! Anonymkode: c8ca3...06c 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2019 #7 Skrevet 27. februar 2019 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for godt tips! Vi har tre måneders gjensidig oppsigelse, helt standard kontrakt. Grunnen til at jeg spør er fordi jeg tidligere har hatt utfordringer med å finne et sted å bo, og helst ikke vil bli stående i samme situasjon som de to siste gangene jeg flyttet. Det var altfor mye stress, og siden du selv har ME har du nok også kjent på fortvilelsen ved å være forferdelig syk, og likevel måtte gjøre alt alene. I tillegg til alle fordommer man møter på som at 'du tydeligvis har en annen døgnrytme enn meg', som om dette er noe jeg har valgt selv. Anonymkode: 3369d...31a Det jeg har uthevet her sier oss ingenting som kan hjelpe deg, dessverre! Det er stor avtalefrihet i leiekontrakter, så for å kunne hjelpe deg å se om du kan si den opp eller vente til leieforholdet opphører, må du kopiere de delene av kontrakten til oss Jeg vet alt om ett umulig leiemarked ja Var selv bostedsløs og måtte flytte hjem til foreldrene mine en periode, fordi jeg ikke fant noe egnet Nå har jeg ikke lenger den muligheten hvis det skulle skjære seg her jeg bor nå, så da blir det ett helvete. Dette med døgnrytmer må man bare overse, hva om du hadde jobba natt? Da hadde det plutselig vært godtatt? Anonymkode: ccc04...cbe
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2019 #8 Skrevet 27. februar 2019 2 hours ago, AnonymBruker said: Det jeg har uthevet her sier oss ingenting som kan hjelpe deg, dessverre! Det er stor avtalefrihet i leiekontrakter, så for å kunne hjelpe deg å se om du kan si den opp eller vente til leieforholdet opphører, må du kopiere de delene av kontrakten til oss Jeg vet alt om ett umulig leiemarked ja Var selv bostedsløs og måtte flytte hjem til foreldrene mine en periode, fordi jeg ikke fant noe egnet Nå har jeg ikke lenger den muligheten hvis det skulle skjære seg her jeg bor nå, så da blir det ett helvete. Dette med døgnrytmer må man bare overse, hva om du hadde jobba natt? Da hadde det plutselig vært godtatt? Anonymkode: ccc04...cbe Takk for fint svar. Dette med døgnrytme (ser også en annen kommenterer det over her) stemmer ikke engang, og det er derfor jeg reagerer på det. Det virker egentlig som noe hun dro frem fordi hun følte seg stilt til veggs (har fått to venninner siden sist til å tenke høyt med meg) og derfor bare sparket så hardt hun kunne der det gjorde mest vondt. Jeg har ME, men skriver noen tekster av og til som publiseres i en digital ressurs for Norges største forlag, og det er kun i skriveperioder jeg har bedt henne om å få beskjed om det skal være mye støy her, så jeg eventuelt kan få mulighet til å reise bort, eller finne en annen tid på døgnet å skrive på - som når de har barnebursdag eller eldstedatteren har full fest. Jeg er ufør, men kan skrive litt, hvis jeg får sitte i ro hjemme. Så da jeg sendte klage begynte den med veldig høflig å påpeke at jeg hadde 'skrivedager' og at det hadde vært fint å få beskjed på forhånd hvis det skulle bli mye lyd i huset. Fordi det er helt umulig for meg å konsentrere meg når det er så mye hoiing. Fikk da beskjed om det kun var en barnefamilie som skulle låne huset, og at det sikkert ikke kom til å lage mye lyd. Men det gjorde de, fordi de var i feriemodus og satt og ropte til hverandre og hoiet hele tiden. Forferdelig slitsomt. Holdt ut i tre dager uten å si noe, men sendte e-post på lørdag. Fikk ikke svar, og sendte e-post igjen på mandag, hvor jeg understreket at jeg satt og skrev og svaret var da at men jeg har tenkt at det er noe jeg må tåle når jeg har leieboere selv om vi tydeligvis har veldig forskjellig døgnrytme. Jeg har bestemt meg for å si opp leiligheten, da den også både er den minste og dyreste jeg har bodd i noensinne, og da har jeg tatt med konsumprisindeks. Ikke er det spesielt sentralt heller, så prøver å tenke at det er en mening her. For jeg har aldri vært så fattig i hele mitt liv som etter jeg flyttet hit, har ikke egentlig råd til det. Anonymkode: 3369d...31a
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2019 #9 Skrevet 27. februar 2019 Hun må jo få lov til å gjøre som hun vil selv om du har me. Så lenge det ikke er masse bråk om natten, skjønner jeg ikke at du skulle ha noe å klage på. Du burde bo i et hus i skogen om du ikke tåler normale lyder fra de rundt deg. Anonymkode: 37b2d...bae 2
Tvist Skrevet 27. februar 2019 #10 Skrevet 27. februar 2019 Hva er det hun leier ut i tillegg til din leilighet? Hennes egen bolig?
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2019 #11 Skrevet 27. februar 2019 Så lenge det er to adskilte boenheter, som f.eks enebolig med utleieleilighet, så har du ikke noe du skulle sagt om hva hun bruker sin boenhet til. At du er syk, og har behov for mer ro, at du jobber hjemmefra og trenger ro til dette, og at du blir ekstra sliten av lyder fordi du er syk er ikke noe godt argument. Du risikerer at hun ikke gir deg god referanse videre, og at hun og eventuelt venner av henne også blir mer negativ til å leie ut til syke/uføre videre. Anonymkode: d0a66...13b
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2019 #12 Skrevet 1. mars 2019 On 2/27/2019 at 10:39 AM, AnonymBruker said: Hun må jo få lov til å gjøre som hun vil selv om du har me. Så lenge det ikke er masse bråk om natten, skjønner jeg ikke at du skulle ha noe å klage på. Du burde bo i et hus i skogen om du ikke tåler normale lyder fra de rundt deg. Anonymkode: 37b2d...bae Hvis normale lyder for deg er - når noen hopper i gulvet, så hardt at taklampa di står og rister i flere timer i strekk, samtidig som de skriker og hoier og helt tydelig er i feriemodus - når noen roper til hverandre, fremfor å ha vanlig innestemme, og den eneste måten du kan stenge lyden ute på er å ha TVen på fullt volum - da er du et eller annet som heller burde være i en dyrepark, eventuelt noen som ser på hver dag som en fest og forventer at alle naboer skal akseptere det. Kanskje det heller da er du som burde ha bodd i et hus i skogen? Anonymkode: 3369d...31a
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2019 #13 Skrevet 1. mars 2019 On 2/27/2019 at 11:44 AM, Tvist said: Hva er det hun leier ut i tillegg til din leilighet? Hennes egen bolig? Ja, hele hennes egen bolig. Og det er i tillegg svært dårlig isolert her. Anonymkode: 3369d...31a
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2019 #14 Skrevet 2. mars 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis normale lyder for deg er - når noen hopper i gulvet, så hardt at taklampa di står og rister i flere timer i strekk, samtidig som de skriker og hoier og helt tydelig er i feriemodus - når noen roper til hverandre, fremfor å ha vanlig innestemme, og den eneste måten du kan stenge lyden ute på er å ha TVen på fullt volum - da er du et eller annet som heller burde være i en dyrepark, eventuelt noen som ser på hver dag som en fest og forventer at alle naboer skal akseptere det. Kanskje det heller da er du som burde ha bodd i et hus i skogen? Anonymkode: 3369d...31a Hvis de har barn så er alt det normalt ja... Anonymkode: 37b2d...bae 4
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2019 #15 Skrevet 2. mars 2019 Står det noe i kontrakten om at du ikke kan si opp første 12 mnd eller noe sånt, siden du spør? Anonymkode: ceb12...fe3
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2019 #16 Skrevet 7. mars 2019 On 3/2/2019 at 10:24 AM, AnonymBruker said: Hvis de har barn så er alt det normalt ja... Anonymkode: 37b2d...bae Igjen, det virker som du (og de du omgås) hører hjemme i en dyrepark, for jeg har leid leilighet av familier med barn i alle år og dette er langt fra normalt støynivå. På barnebursdager, ja, men de holdes 2-3 ganger i året, ikke hver dag. Huseier har forresten beklaget nå og lovet hun skal undersøke bedre hvem hun leier ut til neste gang. Derfor blir jeg boende. Anonymkode: 3369d...31a
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2019 #17 Skrevet 7. mars 2019 On 3/2/2019 at 10:42 AM, AnonymBruker said: Står det noe i kontrakten om at du ikke kan si opp første 12 mnd eller noe sånt, siden du spør? Anonymkode: ceb12...fe3 Hvis du leser første del av teksten står det før oppsigelsestiden - altså som i hvis jeg fant leilighet før det hadde gått tre måneder, siden det er vanskelig å finne noe når man har ME. Men huseier har nå beklaget og vil være mer nøye med hvem hun leier ut til neste gang, før denne opplevelsen har hun leid ut til folk som er i byen på grunn av jobb, og da er det samme lydnivå som når de selv er hjemme = helt greit. Anonymkode: 3369d...31a
Caggie Skrevet 7. mars 2019 #18 Skrevet 7. mars 2019 I mine tidligere leieforhold har det gått greit å flytte ut før oppsigelsestiden har gått ut, mot at jeg da har tatt ansvaret og jobben med å finne ny leietaker som selvsagt godkjennes av huseier før kontrakten skrives. Du kan jo foreslå det, men det kan også bli litt tungt for deg med ME?
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2019 #19 Skrevet 7. mars 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Igjen, det virker som du (og de du omgås) hører hjemme i en dyrepark, for jeg har leid leilighet av familier med barn i alle år og dette er langt fra normalt støynivå. På barnebursdager, ja, men de holdes 2-3 ganger i året, ikke hver dag. Huseier har forresten beklaget nå og lovet hun skal undersøke bedre hvem hun leier ut til neste gang. Derfor blir jeg boende. Anonymkode: 3369d...31a Ørepropper og støydempende øretelefoner fungerer bra for meg. Noen ganger på samme tid. Bare et tips. Anonymkode: 6d63a...fc4
Gjest Freya Sand Skrevet 8. mars 2019 #20 Skrevet 8. mars 2019 (endret) 18 hours ago, Caggie said: I mine tidligere leieforhold har det gått greit å flytte ut før oppsigelsestiden har gått ut, mot at jeg da har tatt ansvaret og jobben med å finne ny leietaker som selvsagt godkjennes av huseier før kontrakten skrives. Du kan jo foreslå det, men det kan også bli litt tungt for deg med ME? Bra tips, står litt i samme situasjon! Endret 8. mars 2019 av Freya Sand
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå