Gå til innhold

Eggefri barnebursdag

Anbefalte innlegg

Gjest LoisLane
Skrevet

Har en liten eggeallergiker som snart fyller tre. Han ønsker seg en bursdag uten "kløkaker". Jeg er litt idetom, og ser for meg mye gele...

Synes ofte at de eggeløse kakene ikke er så gode. Noen som vet om oppskrifter på eggefrie kaker som smaker godt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Disse har jeg ikke prøvd selv, man fant på ei amerikansk side jeg bruker mye. Der er det gitt topp tilbakemeldinger på alle sammen.

Vet ikke om det er noe for 3 åringer, men legger inn :

Bringebær muffins (kopp = 2.25dl)

* 3/4 kopp graham kjeks knuste

* 1/4 kopp hakka pecannøtter

* 3 ss smeltet smør

* 3/4 kopp bringebær moste

* ca 225g kremost

* 3 dl melk

* 1 kopp krem

Til 12 former. Bruk papirformer. Bland kjeks, nøtter og smør. Fordel i formene og trykk ned ned skje. Som ostekakebunn.

Lag pure at bringebærene og sett tilside.

Pisk kremosten til den er luftig, ha i melk og halvparten av bringebærpuren og miks godt til det er blandet.

Fold kremen forsiktig i.

Ha i formene og frys i minst 5 timer. Når det skal serveres kan du ta der på fat, ta av pairet og ha resten av pureen over som pynt.

Banan spilt kake

450 g vaniljevaffler knuste

1 kopp smelta margarin

1 stor box med harmetiske ananas, avrente

6 bananer

225 g kremost

2 kopper melis

350 g krem

1/4 kopp hakka valnøtter

Bland vaffelkjeks og smør. Trykk ut i bunn på ei rund form.

Miks kremost og melis. Ha over kjeksbunnen.

Legg så på knust ananan oppå kremosten og oppå der bananer i skiver.

Dekk til med krem og strø valnøtter på toppen.

Ser at noen har byttet ut ananas med jordbær også med hell :)

Crazy cake:

3 kopper hvetemel

2 kopper sukker

1 ts salt

2 ts bakepulver

1/2 kopp kakaopulver

3/4 kopp vegetabilsk olje

2 ss destilert hvit vinegar

2 ts vaniljeekstrakt

2 kopper kaldt vann

Sikt det tørre i en liten langpanne. Lag 3 groper og ha vanilje i en , vinegar i en og olje i en.

Hell det kalle vannet over og rør godt med en gaffel.

(ser noen bare har blandet alt i en bolle og helt over i formogså, andre lagd muffins av de. Vinegar smakes ikke)

Stekes på 175 grader i 30-40 minutter.

Ha på favorittglasuren din :)

Disse har jeg som sakt ikke prøvd selv, men med alle de gode tilbakemeldingene kakene har fått så er de sikkert bra.

Lager du noen av disse og de blir bra så si fra da,

Skrevet

Eplemoskake

7,5 dl eplemos

325 g smeltet smør

400 g sukker

5 dl rosiner

3 dl mandler

4 ts bakepulver

900 g hvetemel

Bland alle ingrediensene og fyll røren i godt smurt og papirkledt langpanne. Stek kaken ved 170 grader i ca 1,5 timer, til den er fast og gjennomstekt.

Avkjøl kaken på rist og del den i passe stykker.

Kaken er saftig og holdbar.

Hasselnøttkake med melkesjokolade

175 g smør

150 g melis

200 g hvetemel

150 g malte hasselnøtter

1 ts bakepulver

60 g smør

125 g melis

2 ss hvetemel

4 dl melk

1 ss pulverkaffe

100 g lys melkesjokolade

3 dl kremfløte

høvlet sjokolade

Rør smør og melis lyst og kremet. Rør inn mel, nøtter og bakepulver. Elt deigen litt med hendene og sett kaldt 30 minutter. Del deigen i fire og kjevle hvert emne til et rektangel 10 x 20 cm. Legg kakene på stekebrett og stek ved 175 grader i ca 18 minutter, til de er såvidt stivnet. Avkjøl på stekebrettet.

Smelt smøret og rør inn melis og mel. Spe med melk og rør inn kaffe og sjokolade. Rør til kremen når kokepunktet og tykner. Avkjøl. Legg kakebunnene samen med sjokoladekrem mellom lagene. Dette kan med fordel gjøres en dag eller to i forveien, det blir kaken bare bedre av. Stivpisk fløten og dekk kaken med den og dryss høvlet sjokolade over.

Gjest Anonymous
Skrevet

Denne er en klassiker i alle besøk hjemme hos oss, og er mest populær blandt de yngste (og den tar kort tid å lage):

Jordbærkake:

1/2 pk gjende kjeks

1/3 pk Kornmo

ca. 125 g. smør/margarin

1 beger kremfløte, piskes til krem

1 beger primula (smøreost)

Osten blandes i kremen

2 pk jordbærgele

ca. 500 g. jordbær (helst frosne. Andre bær kan også brukes)

Lag gele med halvparten av vannmengden på pakken. ha i frosne bær.

Knus kjeks, smelt smør, bland sammen. Trykk ut ca. 3/4 av dette i en springform-ring (uten bunn), satt direkte på et kakefat

(om noen av disse kjeksene har egg, bytt ut med andre. Det skal være søte, men litt grove kjeks. Digestive kan også brukes)

Legg ca. halvparten av ostekremen på kjeksene i formen.

Hell halvstiv gele med bær (må ha stivnet en del, men ikke helt) over kremen.

Legg resten av ostekremen over geleen, strø resten av den knuste kjeksen på toppen.

La stå et par timer i kjøleskap.

Ved servering:

Før en kniv langs kanten på springformen, åpne den og ta den av.

Gjest LoisLane
Skrevet

Tusen takk! Er veldig takknmelig for rask og god hjelp! Skal melde tilbake hva jeg lager. :)

Skrevet

Kanelboller uten egg er også godt!

125 g smør smeltes

2,5 dl vann

2,5 dl melk has i og lunkes

50 g gjær blandes i

100 g sukker blandes i

ha i mel til passende deig.

Heves til dobbel størrelse, del deigen i to, kjevle hver del til en firkant og smør på meierismør samt sukker og kanel. Rulles og kuttes i passe store kanelboller. Etterheves 1/2 time og stekes 10 -12 minutter på 200 grader varmluft.

• 3 uker senere...
Gjest LoisLane
Skrevet

Bursdagen er over, dette bakte jeg:

* Pariserboller (hveteboller med vaniljefyll, penslet med smør og rullet i sukker). Disse slo bra an, selv om de var klissete.

* Crazykake. Skjønner ikke hva som var så crazy - denne var tung og treg. Vanskelig å steke også! Jeg tok sjansen på å sette den nederst, enda viste det seg at den var helt rå da jeg tok den ut av formen i dag! Bakte den i går, og måtte steke den tjue minutter lenger enn angitt. Jeg kastet den nederste delen, hadde over hermetiske mandariner og krem med hakket daim. Ble vel ikke så verst, men den var veldig tung og ikke noe spesielt god på smak. Men datteren min likte den godt.

* Surmelkskake, fant oppskrift her:

http://tradisjoner.no/oppskrift2422.html

Denne ble god!

* Muffins uten egg (Arkanas første oppskrift). Framgangsmåten var tungvinn, og deigen smakte utrolig vondt! De ferdige muffinsene ble spiselige, om ikke akkurat supergode. De så stusslige ut, men jeg pyntet dem med blå melis, og de gikk unna.

* Jordbærkake (Gjests oppskrift). Denne ble skikkelig mislykka! Ostekremen var rett og slett vond etter mine begreper, det hjalp litt da jeg skuffet i litt melis. Brukte primula, og det ble en ufyselig ettersmak av smelteost. Urk! Dessuten fløt kremen ut, den rant over kakefatet og tok seg ikke særlig ut. Noen modige sjeler smakte likevel på den og sa at den var god.

I tillegg lagde jeg tog av ferdig sjokoladepudding, karamellpudding og gele. Lettvint og raskt, og tok seg veldig bra ut. Karamellpuddingen er det jo egg i, kom jeg på nå, men det slo ikke særlig an allikevel.

Jeg skar også opp et fat med frisk frukt, det gikk egentlig mest unna blant de voksne...

Alt i alt har jeg fått bekreftet noen av mine fordommer mot eggefrie kaker... Ikke alt var like godt. Men dette er vel en prøve og feile-prosess. Jeg har i alle fall begynt... Og nå håper jeg treåringen slipper å våkne i natt og klø og klø og klø. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...