AnonymBruker Skrevet 25. februar 2019 #1 Skrevet 25. februar 2019 Da har jeg et lite spørsmål..! Jeg er 27 år og har oppspart noe egenkapital for investering og utleie av bolig mens jeg har studert. Men giftemål og nytt bolig for oss blir nok førsteprioritet. Så da må jeg legge dette boligprosjektet til side i noen år til. Men da er jeg antakeligvis gift og bor med mannen. Og kommer til å satse på denne utleieboligen/oppussingsobjektet med min egenkapital som jeg har spart opp både før og etter ekteskap. Hvordan vil det da bli den dagen jeg selger leiligheten? Vil inntekten jeg får fra dette være delt 50-50 mellom han og meg fordi vi er gift? Eller har jeg rettighet til å ikke dele denne boligverdien med noen i følge loven? For jeg har skjønt det slik at ved eventuell skilsmisse vil alt bli 50-50 på det man har skapt fra den dagen man giftet seg. Men dette vil være en investering skapt av en egenkapital fra både før og etter ekteskap. Hva har man rettigheter og krav på mens man er gift og evt. videre etter? Høres drastisk ut kanskje , men det er lurt å vite litt i forkant når det er snakk om store summer. ❤️ Anonymkode: d3b66...091
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2019 #2 Skrevet 25. februar 2019 Da må dere inngå en detaljert særeiekontrakt dere mellom (med vitner og eventuelt advokat) slik at du er sikret. Da vil det jo isåfall gjelde begge veier - altså at han også kan ha investeringer som er kun hans. Anonymkode: 650c2...1d6 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2019 #3 Skrevet 25. februar 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da må dere inngå en detaljert særeiekontrakt dere mellom (med vitner og eventuelt advokat) slik at du er sikret. Da vil det jo isåfall gjelde begge veier - altså at han også kan ha investeringer som er kun hans. Anonymkode: 650c2...1d6 Ja. Saken er at jeg tviler på at han har klart å sparte opp til stor nok egenkapital da han har leid leilighet i 8 år dessverre.. så om han skulle spare opp noe mer mens vi lever sammen og vil investere i noe da, så anses det jo som oppsparte penger gjennom ekteskapet.. og da er det vel fair å ha det 50-50 hvis du skjønner.. Hvor lurt er det egentlig av meg å foreslå å inngå en særeiekontrakt på dette..? For planen er å informere han om at jeg sitter per dags dato med lav egenkapital men har ønsker om å investere noe om noen år... Betyr det at alt i utgangspunktet eies 50-50 uansett om man er gift eller skilt? Anonymkode: d3b66...091
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå