AnonymBruker Skrevet 25. februar 2019 #1 Skrevet 25. februar 2019 Tror jeg ender med å bruke 7 år fremfor de normerte 5. Det har vært en blanding av lite motivasjon, dårlige arbeidsvaner og ekstrajobb samt praksis på flere måneder av gangen der jeg nedprioriterte studiene (fulltidsjobb og fulltidsstudier ble for mye). Hvor negativt ser dette ut på en CV når jeg søker jobb? Anonymkode: 6f9ba...ee0
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2019 #2 Skrevet 25. februar 2019 Selv studerte jeg juss og der var det mange som brukte 6 år på studiet og fikk toppjobber. Grunnen til at de brukte 6 år var for å ta opp fag. Arbeidsgiver så ikke ut til å bry seg. Har en søster som har mastergrad i økonomi. Hun tok to jobbår mellom bachelor og mastergraden. Arbeidsgiver brydde seg ikke. Men du vil sikkert bli spurt på jobbintervju hvorfor du brukte 7 år. Bare pass på at forklaringen din viser at du er motivert for å jobbe hos dem. Anonymkode: d2296...f2c
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2019 #3 Skrevet 25. februar 2019 Antakeligvis ikke noe problem, særlig hvis du går på NTNU. Jeg kommer selv til å bruke 7 år på min mastergrad, dog vil jeg ha en del flere studiepoeng enn 300 da. Anonymkode: 8511e...31e 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2019 #4 Skrevet 25. februar 2019 Helt ærlig opplever eg at arbeidsgiver sjeldent studere vitnemålet utover at eg har det i boks. Men så klart varer dette fra fagfelt til fagfelt Anonymkode: 2b4e4...94b
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2019 #5 Skrevet 25. februar 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Tror jeg ender med å bruke 7 år fremfor de normerte 5. Det har vært en blanding av lite motivasjon, dårlige arbeidsvaner og ekstrajobb samt praksis på flere måneder av gangen der jeg nedprioriterte studiene (fulltidsjobb og fulltidsstudier ble for mye). Hvor negativt ser dette ut på en CV når jeg søker jobb? Anonymkode: 6f9ba...ee0 Ta det med ro, det er faktisk helt vanlig å være "forsinket" fordi det er umulig for de aller fleste å score et visst forventet karaktersnitt, samtidig som man må ha deltidsjobb ved siden av (og tilpasse seg deltidsjobben fordi i mange tilfeller er det slik at man IKKE kan studere uten deltidsjobb eller uten en del penger ved siden av fra før av) og i tillegg forventes det at man skal "hoppe" rundt og være aktiv i diverse foreninger. Det går rett og slett ikke opp i opp for veldig mange. For hvis man skal prøve å følge denne "oppskriften" på normert tid, så er dette "ekspresstoget" mot det å bli utbrent i rekordfart. Ironien blir da at man er helt "low energy" når man faktisk skal begynne i fulltidsjobb etter studiene. Du sier bare at du fokuserte på fulltidsjobb fordi du måtte det og at du hadde økonomiske forpliktelser (lån eller regninger) som ikke kunne ignoreres, og heller ikke betales kun med studielån. Og det stemmer også siden det er umulig å leve av kun studielån i en større by om man er avhengig av kun Lånekassen. Anonymkode: b8289...3de 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2019 #6 Skrevet 25. februar 2019 Brukte selv seks år på siv.ing utdanningen min, og endte opp med god jobb selv om jeg ble ett år forsinket. Brukte det ekstra året på å ta opp fag som jeg ikke hadde bestått. Jeg var veldig bekymra før jeg fikk jobb, når jeg skrev 2008-2014 på CV'en, da det er ganske det fremkommer ganske klart på CV for arbeidsgiver at jeg har brukt ett ekstra år på utdanningen. Da jeg ble innkalt til intervju, så hadde jeg forberedt en god historie om at jeg brukte litt tid på å forbedre dårlige karakterer og lignende, men jeg ble aldri spurt om lengden på utdanningen min. Arbeidsgiveren sa til og med at han ikke hadde fått studert vitnemålet så nøye, kun sett på karakterene som var relevant for jobben når han gikk igjennom vitnemålet på intervjuet med meg, og konkluderte vel med at "det ser ut som om du har god kontroll på det faglige." Ingenting å bekymre seg om. Hvis du blir spurt så er det bare til å si som du sier her at du har kombinert studier med jobb for å spe på litt ekstra inntekter. Ikke nevn at du mistet motivasjonen. Anonymkode: d7246...41f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå