AnonymBruker Skrevet 25. februar 2019 #1 Skrevet 25. februar 2019 Konspirasjonsforestillinger er svært utbredt på nettsteder knyttet til ytre høyre fløy, både i Norge og i utlandet. Blant de innvandrings- og islamfiendtlige gruppene er det muslimene, alliert med Arbeiderpartiet, som er konspiratørene. Hos de høyreekstreme og nazistiske gruppene er det jødene som blir utpekt som hovedfienden. Innvandringen blir her forklart som en bevist strategi fra jødenes side for å rasemessig utvanne og ødelegge Europa. Felles for alle gruppene er at de mener at mediene er en del av konspirasjonen og bevisst skjuler sannheten. Fra tidligere forskning vet man at troen på konspirasjonsteorier kan kobles til en følelse av frustrasjon, avmakt og mistillit til samfunnsautoriteter. Konspirasjonsteorier blir en måte å finne en enkel årsak til alt man misliker ved samfunnsutviklingen, gjerne i form av en syndebukk. Dette kan skape en slags følelse av orden og kontroll. Finnes det konspirasjonsforestillinger hos venstreekstreme? Anonymkode: 675c9...1fa 6
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2019 #2 Skrevet 25. februar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Finnes det konspirasjonsforestillinger hos venstreekstreme? Anonymkode: 675c9...1fa Det er jeg litt usikker på. Jeg tror flere enn vi tror er "høyreekstreme". Anonymkode: 7603e...241
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2019 #3 Skrevet 25. februar 2019 Kommunisme er jo en fin teori mange på venstresiden liker å dra frem. Det samme er sosialisme. Eventyr begge deler selvsagt. Anonymkode: df959...a08 5
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2019 #4 Skrevet 25. februar 2019 Det har med IQ å gjøre. Mindre intelligente mennesker krever forenklede forklaringer på komplekse problemstillinger. Og både populistisk høyrevridd tankegods og konspirasjonsteorier tilbyr dette: https://www.livescience.com/18132-intelligence-social-conservatism-racism.html Anonymkode: 74de6...d96 7
Hentacruel Skrevet 25. februar 2019 #5 Skrevet 25. februar 2019 Folk tror på så mye rart. Noen tror at jorda er flat, noen tror på holocaust, noen tror myndighetene sto bak flykrasjene i twin towers, noen tror Kina overvåker oss og mye mer. 1
herzeleid Skrevet 25. februar 2019 #6 Skrevet 25. februar 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Finnes det konspirasjonsforestillinger hos venstreekstreme? Anonymkode: 675c9...1fa Det kommer kanskje an på hvor en legger lista. En kan sikkert argumentere for at mange av teoriene, eller påstandene, som viser til diffuse størrelser, som "patriarkatet", "kapitalen" eller rett og slett diskriminerende holdninger som forklaringsmodell i sammenhenger der bevis for dette ikke foreligger kan karakteriseres som konspirasjonsteorier/-forestillinger. På samme måte som deler av ytre høyres avfeiing av klimaforskning og dataene en sitter på der fronten ofte beveger seg over i "konspirasjonsteori-land" gjør nok deler av venstresiden noe lignende ved avskriving av naturvitenskapen i andre sammenhenger, som når en diskuterer biologiske forklaringsmodeller på samfunnsmessige problemstillinger. Jeg tror nok uansett venstresiden jevnt over bærer preg av en noe mer dannet tilnærming i disse tilfellene, kanskje primært grunnet at disse forestillingene finnes igjen i et bredere lag. Så spørs det samtidig hvor nyttig det er å kalle noe konspirasjonsteori, gitt de negative assosiasjonene en har til ordet. Jeg merker meg ofte at representanter for mediene bruker dette begrepet for å avfeie påstander/bekymringer om at deres dekning er skjev og preges av journalistenes holdninger. Denslags tror jeg ikke gavner diskusjonen. 2
Djungelvrål Skrevet 25. februar 2019 #7 Skrevet 25. februar 2019 2 timer siden, Hentacruel skrev: Folk tror på så mye rart. Noen tror at jorda er flat, noen tror på holocaust, noen tror myndighetene sto bak flykrasjene i twin towers, noen tror Kina overvåker oss og mye mer. Noen tror på holocaust? Mener du at 7 mill jøder bare forsvant i løse lufta eller hva er din teori på det? 4
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2019 #8 Skrevet 25. februar 2019 2 minutter siden, SupaWoman skrev: Noen tror på holocaust? Mener du at 7 mill jøder bare forsvant i løse lufta eller hva er din teori på det? Er tallet 7 millioner nå? Det vokser stadig. For øvrig er det mye ved historien som skurrer. Tallet 6 millioner, som jo er det tallet de fleste opererer med, er jo nevnt allerede før krigen brøt ut. Det jeg lurer på er hvordan de klarte å bli kvitt alle likene. 6 millioner lik liksom. Den tidens krematorieovner var ikke like effektive som i dag, og 6 millioner er veldig mange! Jeg vet faktisk ikke hva man skal tro og mene. Historien ble skrevet av seierherrene. Historien er full av hull og mangler. Anonymkode: 7603e...241 4
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2019 #9 Skrevet 25. februar 2019 Kokoooooo! Anonymkode: dd5b7...3fb 2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2019 #10 Skrevet 25. februar 2019 10 minutter siden, SupaWoman skrev: Noen tror på holocaust? Mener du at 7 mill jøder bare forsvant i løse lufta eller hva er din teori på det? Og hvorfor er det alltid jødeutryddelsen vi hører om og har som pensum på skolen og ikke feks. Holodomor? Det var faktisk fler ofre der. Anonymkode: 7603e...241 3
Djungelvrål Skrevet 25. februar 2019 #11 Skrevet 25. februar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er tallet 7 millioner nå? Det vokser stadig. For øvrig er det mye ved historien som skurrer. Tallet 6 millioner, som jo er det tallet de fleste opererer med, er jo nevnt allerede før krigen brøt ut. Det jeg lurer på er hvordan de klarte å bli kvitt alle likene. 6 millioner lik liksom. Den tidens krematorieovner var ikke like effektive som i dag, og 6 millioner er veldig mange! Jeg vet faktisk ikke hva man skal tro og mene. Historien ble skrevet av seierherrene. Historien er full av hull og mangler. Anonymkode: 7603e...241 Det totale antallet er vel på 11 millioner når man tar med de homofile, sigøynere, psykisk utviklingshemmede osv. brenning av lik foregikk i stor skala, graving til massegraver også. De hadde 4-5 år på seg så jeg ser det ikke som uoverkommelig. Anslagsvik 200 000 stk medvirket til dette utenfor Tyskland. Så de var mange. https://no.wikipedia.org/wiki/Holocaust Holocausts gjerningsmenn tok livet av cirka 6 millioner jøder, cirka 400 000 sigøynere[1] og 250 000 funksjonshemmede og homofile. Om man regner med alle minoritetene, kan man anslå at 9–11 millioner ble drept.[ 4
Djungelvrål Skrevet 25. februar 2019 #12 Skrevet 25. februar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Og hvorfor er det alltid jødeutryddelsen vi hører om og har som pensum på skolen og ikke feks. Holodomor? Det var faktisk fler ofre der. Anonymkode: 7603e...241 Fordi vi ikke var direkte involvert, det var vi og 1500 norske jøder ble utryddet i Holocaust. Den varte dessuten bare i et år.
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2019 #13 Skrevet 25. februar 2019 Høyrevridde i et nøtteskall Anonymkode: d901e...cf0 2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2019 #14 Skrevet 25. februar 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Det har med IQ å gjøre. Mindre intelligente mennesker krever forenklede forklaringer på komplekse problemstillinger. Og både populistisk høyrevridd tankegods og konspirasjonsteorier tilbyr dette: https://www.livescience.com/18132-intelligence-social-conservatism-racism.html Anonymkode: 74de6...d96 Slike konspirasjonsteorier får deg kanskje til å føle deg bedre, men hvordan forklarer du de med høy IQ som mener det samme som disse fra "ytre høyre" med påstått lav IQ? Med din egen logikk at de med lav IQ krever forenklede forklaringer på komplekse problemstillinger sier jo det sitt om flesteparten av vestlige mennesker som tror USA går inn i Venezuela for å redde sultende barn. Det er den forenklede, usanne forklaringen, og det er den flertallet i vesten tror på. Så her gikk du deg litt vill, men det spørs om du ser det selv. Anonymkode: d84c9...234 4
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #15 Skrevet 26. februar 2019 9 timer siden, SupaWoman skrev: Fordi vi ikke var direkte involvert, det var vi og 1500 norske jøder ble utryddet i Holocaust. Den varte dessuten bare i et år. Nettopp. Ett år og tok livet av like mange som det offisielle tallet er for hele andre verdenskrig, men fordi det ikke var jødene som ble drept så er det ikke dette vil lærer om. Det der er en grusom del av Europas historie, og den gjengse mann i gata har ikke engang hørt om det! 9 timer siden, SupaWoman skrev: Det totale antallet er vel på 11 millioner når man tar med de homofile, sigøynere, psykisk utviklingshemmede osv. brenning av lik foregikk i stor skala, graving til massegraver også. De hadde 4-5 år på seg så jeg ser det ikke som uoverkommelig. Anslagsvik 200 000 stk medvirket til dette utenfor Tyskland. Så de var mange. https://no.wikipedia.org/wiki/Holocaust Holocausts gjerningsmenn tok livet av cirka 6 millioner jøder, cirka 400 000 sigøynere[1] og 250 000 funksjonshemmede og homofile. Om man regner med alle minoritetene, kan man anslå at 9–11 millioner ble drept.[ Ok, så 11 millioner da, totalt sett. Det er 251 lik i timen de skal kvitte seg med, dersom de jobber 24/7/365/5. Det enorme antallet der er det nødt til å finnes rester og bevis for, hvor er det? Og ja, jeg har har vært i konsentrasjonsleirene, jeg har sett askesjøene osv. Likevel, jeg er ikke overbevist om den totale summen. Jeg sier ikke at ingen ble drept, langt der i fra, men jeg er skeptisk til de offisielle tallene. Og tallet 6 millioner, som er spesielt da bare jøder, hvorfor er det ikke navn på alle, eller i alle fall nesten alle? De hadde folketellinger i 1930. Nei, det er så mye ved denne historien som skurrer. At noe har skjedd, ja. At det vi blir fortalt er det som faktisk har skjedd? Neppe! Anonymkode: 7603e...241 3
Camlon Skrevet 26. februar 2019 #16 Skrevet 26. februar 2019 14 hours ago, AnonymBruker said: Konspirasjonsforestillinger er svært utbredt på nettsteder knyttet til ytre høyre fløy, både i Norge og i utlandet. Blant de innvandrings- og islamfiendtlige gruppene er det muslimene, alliert med Arbeiderpartiet, som er konspiratørene. Hos de høyreekstreme og nazistiske gruppene er det jødene som blir utpekt som hovedfienden. Innvandringen blir her forklart som en bevist strategi fra jødenes side for å rasemessig utvanne og ødelegge Europa. Felles for alle gruppene er at de mener at mediene er en del av konspirasjonen og bevisst skjuler sannheten. Fra tidligere forskning vet man at troen på konspirasjonsteorier kan kobles til en følelse av frustrasjon, avmakt og mistillit til samfunnsautoriteter. Konspirasjonsteorier blir en måte å finne en enkel årsak til alt man misliker ved samfunnsutviklingen, gjerne i form av en syndebukk. Dette kan skape en slags følelse av orden og kontroll. Finnes det konspirasjonsforestillinger hos venstreekstreme? Anonymkode: 675c9...1fa Dette er et godt eksempel på "Guilt by association".https://en.wikipedia.org/wiki/Association_fallacy Du sier først at konspirasjonsteorier er svært utbredt på nettsider knyttet til ytre høyre fløy i både Norge og utlandet. Basert på dette og hvordan mediene beskriver det, så snakker du om velgerene til FRP, Sverigedemokratene, Nasjonal Front, etc. Hvis ikke så er det ikke svært utbredt. Samtidig sier du at de tror jødene har skyld på innvandringen og AP konspirerer sammen med muslimer. Dette er holdninger som ikke er utbredt i Norge. Enhver meningsmåling vil vise det. Kan du ikke heller snakke om holdninger som er vanlig blant ytre høyre, som mostand mot EU, mostand mot innvandringen og kritikk mot LGBT-bevegelsen.
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #17 Skrevet 26. februar 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Og hvorfor er det alltid jødeutryddelsen vi hører om og har som pensum på skolen og ikke feks. Holodomor? Det var faktisk fler ofre der. Anonymkode: 7603e...241 Hvis du ikke tror på Holocaust, hvorfor tror du på Holodomor? PS: Dere som sier historien er full av hull er jo nettopp dere som ikke leser historie, og som fyller deres egne hull med mistanke om løgn og konspirasjon i stedet for å forsøke å tette deres egne hull. Historien i seg selv er ikke fylt med hull - selv om den er selektiv og setter andre ting til side (men dette andre kan leses i andre bøker). En klok mann sa en gang at hvis mennesker har kunnskapshull så tetter de dem med det som er enklest og mest behagelig for dem, i stedet for å gjøre en innsats for å faktisk finne ut av noe. Anonymkode: 15fd6...bae 1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #18 Skrevet 26. februar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nettopp. Ett år og tok livet av like mange som det offisielle tallet er for hele andre verdenskrig, men fordi det ikke var jødene som ble drept så er det ikke dette vil lærer om. Det der er en grusom del av Europas historie, og den gjengse mann i gata har ikke engang hørt om det! Ok, så 11 millioner da, totalt sett. Det er 251 lik i timen de skal kvitte seg med, dersom de jobber 24/7/365/5. Det enorme antallet der er det nødt til å finnes rester og bevis for, hvor er det? Og ja, jeg har har vært i konsentrasjonsleirene, jeg har sett askesjøene osv. Likevel, jeg er ikke overbevist om den totale summen. Jeg sier ikke at ingen ble drept, langt der i fra, men jeg er skeptisk til de offisielle tallene. Og tallet 6 millioner, som er spesielt da bare jøder, hvorfor er det ikke navn på alle, eller i alle fall nesten alle? De hadde folketellinger i 1930. Nei, det er så mye ved denne historien som skurrer. At noe har skjedd, ja. At det vi blir fortalt er det som faktisk har skjedd? Neppe! Anonymkode: 7603e...241 Det skurrer ikke bare fordi du ikke gidder å finne ut av det. Jees. Anonymkode: 15fd6...bae
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2019 #19 Skrevet 26. februar 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis du ikke tror på Holocaust, hvorfor tror du på Holodomor? Jeg har ikke skrevet at jeg ikke tror på holocaust. Jeg sier at jeg ikke tror på den historien vi blir servert. Altså da hele historien. Jeg har ikke heller satt meg inn i Holodomor, fordi det er noe vi ikke lærer om. Jeg syns likevel det er merkelig at det ikke er pensum på skolen. Likevel, det er stort sprik i antall døde under holodomor også, så der krangler de vel fortsatt om antallet. Anonymkode: 7603e...241 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2019 #20 Skrevet 27. februar 2019 Jeg ser ikke helt hvordan konspirasjoner er knyttet til politisk akse. Det er bare inntrykk man prøver å skape. Anonymkode: 3b894...712
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå