Gå til innhold

Samkjøring til jobb - snylting?


Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ta det opp med vedkommende, da vel. Direkte, ikke noen av de barnslige indirekte hintene som foreslås.

Anonymkode: 68cf6...736

  • Liker 2
Skrevet

Si til vedkommende at det er greit at h*n sitter på, men da må h*n betale sin del av kostnadene. Kanskje vedkommende ikke er klar over hvor dyrt det blir i lengden, siden h*n ikke har lappen og kjører selv?

  • Liker 1
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi det er mye mer behagelig å sitte alene i bilen? For meg er det derfor jeg ikke tar bussen, jeg liker ikke å ha folk klint oppi meg.

Anonymkode: 87f95...0e0

Kan ikke sammenligne å sitte ved siden av noen på buss/bane med å ha noen i passasjersetet i bilen din... Vesentlig mer plass i sistnevnte.. 

 

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forstår at dette kan være vanskelig å ta opp, når det har blitt et kutyme at ekstrakollegaen sitter på gratis. Hva om dere to med bil avtaler et lite "spill", som får øynene opp på denne ekstrapassasjeren?

Si "ser i kalenderen vår at du faktisk kjørte 3 ganger mer enn meg forrige måned, skal jeg betale dagprisen, eller holder det at jeg kjører tre ganger ekstra denne måneden"?

Anonymkode: 61916...dd5

Hvordan skal dette være noe som helst hint til tredjemann? Jeg ville antatt at det var en avtale mellom de to jeg.. Ingen har sagt eller spurt meg om noe enda, så da er det mellom dem... 

Skrevet
2 timer siden, Apekatten skrev:

Si til vedkommende at det er greit at h*n sitter på, men da må h*n betale sin del av kostnadene. Kanskje vedkommende ikke er klar over hvor dyrt det blir i lengden, siden h*n ikke har lappen og kjører selv?

Det blir ikke dyrt i lengden fordi de skal samme vei uansett! 

Skrevet
18 timer siden, Vox_populi skrev:

Logikken mangler her. Bompassering er pr. bil og størrelse, ikke etter antall passasjerer. Drivstoffforbruket er helt ubetydelig større ved 3 i bilen mot 2, så det blir heller ingen ting utav det. Du mener altså at den eller de av disse tre som har bil, skal ta alle kostnadene alene, mens gratispassasjer(ene) skal slippe. 
Du finner det ikke rimelig at de betaler det en bussbillett koster, da? Det er vel rundt 3 kr/km, alt etter avstand. I hvert fall er det slik for en 2 mils tur (30 min i buss). Eventuelt noe mindre om det fins månedkort el. l. for strekninga. Det blir i hvert fall kortere veg å gå om en sitter på i privatbil, så de fleste vil nok foretrekke det framfor å ta bussen.

Nei. Om vi skal samme vei, selvfølgelig kan du sitte på.. Jeg skal dit uansett.. Koster ikke meg noe mer om du skal dit.. 
Hadde jeg derimot måttet kjøre en total omvei for å hente deg.. Da blir det noe annet.. Da må jeg en omvei jeg egentlig ikke skulle.. 

Eksempel: Jeg var på YSK kurs her for 2-3 uker siden. Vi var 4 stk som dro på Meny for å handle. Han fikk da ikke noe ekstra han som kjørte, han skulle jo dit allikevel.. Hadde han spurt om å dele de 20 kronene det kosta å kjøre dit hadde han nå fått det, men synes det er tullete å ta betalt når man allikevel skal samme veien uansett. 

Som jeg spurte her tidligere , skal vedkommende også være med på å betale på verditapet? Blir dyr tur det der gitt! 

"For en nybil kan du forvente 20 prosent første året. Deretter om lag 14 prosent av bruktprisen fra det andre året" 
Okei. Altså så om bilen koster 750 000 ny, så er det 150 000 første året.. Deler vi det på 20 000 km årlig så skal vedkommende betale (7,50/antall passasjerer)  per km i verditap.. Men vent, kanskje vedkommende kun kjører 16 000 ?  Da er det 9,375kr som skal fordeles på de som sitter på.. (inkl fører)
 
(2,50 i verditap dersom det er 3 stk i bilen) Fortsetter han å sitte på neste år slipper han er det 4,20 per km i verditap som skal fordeles på antall som er med.. Vel, om han kjører 20 000 km i året ihvertfall. 

Det er jo helt patetisk.. Selvfølgelig skal ikke vedkommende være med på disse kostnadene.. 

Men... Dersom han som kjører vurderer begynne ta kollektivt istedet.. DA ville jeg nok sagt "Du, nå tenker jeg at jeg skal begynne å ta kollektivt.. Men kan gjerne fortsette å kjøre om vi deler på kostnadene.."

Da ville jeg kun hatt betalt for bensin og bom. Forsikringskostnaden er fast per år basert på antall km. Enten jeg kjører 43 km dagen eller 10km dagen så betaler jeg for 16 000 km årlig.. 

 

Skrevet

Bussen går samme vei som jeg skal, hvorfor skal jeg da betale for å sitte på?

  • Liker 5
Skrevet
På 12.3.2019 den 18.52, Zzyzx skrev:

Bussen går samme vei som jeg skal, hvorfor skal jeg da betale for å sitte på?

Samme tanke som finansminister(!) Per Kleppe ble beryktet for i sin tid, da det ble kjent at han og familien hadde omgått reglene og flydd gratis på feriereiser: Flyene går jo likevel!

  • Liker 1
Skrevet (endret)
På 12.3.2019 den 18.52, Zzyzx skrev:

Bussen går samme vei som jeg skal, hvorfor skal jeg da betale for å sitte på?

Du bør ikke betale i det hele tatt, alt av kollektivt bør være finansiert over skatteseddelen.. 
Spør heller hvor det blir av de milliardene som tas inn i bilavgifter som ikke går ut igjen til bilistene.. 

EDIT: Det er ikke egentlig helt sammenlignbart heller. 
Når du tar kollektivt (eller annen buss/fly) vet du allerede at dette er en tjeneste de tilbyr, og du har godtatt å betale den prisen det koster å være med. Samme gjelder fly. 

Det kan ikke direkte sammenlignes med det å sitte på med en kollega til jobb. Det er ikke tredjemann sin skyld at første og andremann ikke har spurt om tredjemann kan være med å dekke noe av kostnadene. 

Tredjemann har ikke blitt presentert med noen kostnad for å være med, dog jeg tipper at han ikke hadde hatt noe imot å være med å betale hadde de bare spurt.. (Innenfor rimelighetens grenser) 


 

Endret av AndreasBR

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...