Gå til innhold

Samkjøring til jobb - snylting?

Anbefalte innlegg

Skrevet
22 minutter siden, AndreasBR skrev:

Hadde du kjørt frem og tilbake dersom de to ikke var med? Hvis ja.. Vel, hvorfor skal du ha noe som helst av dem da? 

Jeg vil ha 2 kr/km (+ utgifter, se over) så tredjemann skal slippe å føle på fornedrelsen det er å være en snylter. Da får han en billig og komfortabel transport fra dør til dør og slipper å føle seg som ei lus.

• Liker 2
Skrevet (endret)
10 minutter siden, Vox_populi skrev:

Jeg vil ha 2 kr/km (+ utgifter, se over) så tredjemann skal slippe å føle på fornedrelsen det er å være en snylter. Da får han en billig og komfortabel transport fra dør til dør og slipper å føle seg som ei lus.

Jeg synes ikke det er riktig.. Hvorfor i alle dager skulle han føle seg som ei lus?? Du skal jo ffs samme veien! 
2,- km + utgifter? Det blir jo langt over bensinen du bruker... Du skal samme veien uansett.

Han snylter ikke... 

Endret av AndreasBR
AnonymBruker
Skrevet

Du får si at det er supert at dere er tre i bilen for da kan alle utgifter deles på tre...se om det kommer en reaksjon. Funker ikke det får du si det mer i klartekst, at det koster, og dere må også kjøre omvei for å hente personen. Si at det er fint om personen kan bidra med sin del som blir 300 i uka. Mange snyltere der ute dessverre. 

Anonymkode: f798d...b39

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, AndreasBR skrev:

Jeg synes ikke det er riktig.. Hvorfor i alle dager skulle han føle seg som ei lus?? Du skal jo ffs samme veien! 
2,- km + utgifter? Det blir jo langt over bensinen du bruker... Du skal samme veien uansett.

Bilhold koster noe slikt som 6 kr pr. km. Hvis du ikke har personlig erfaring med bilhold, kan du jo google kostnadene. Bensinforbruket, som du er så opptatt av, utgjør bare en mindre del av bilutgiftene, f.eks. 80 øre/km. Du mangler rett og slett kunnskap om det du skriver om.
Bare drittsekker nekter å betale for seg og forsøker å snylte på andre. Slike vil anstendige folk selvsagt ikke ha noe som helst med å gjøre, spesielt ikke ha så nær innpå seg som i bilen.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ei som satt på med meg ganske ofte i perioder, og hun ga meg 20-30 kroner. Akkurat passe når arbeidsplassen var ca. 15 minutter unna og jeg ikke måtte kjøre en omvei for å ta henne med. Selv følte jeg ikke at jeg trengte betaling for det, men hun insisterte alltid. Så klart skal man betale for seg. 

Anonymkode: 41b1b...e2e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du får legge det frem som at å kjøre til døra blir heretter 6kr PR km. Du avviker fra reiseruten. Take it or leave it. Dere to som bytter på kjøring har den ordningen dere har for å dele på utgiftene. Bilkjøring er ikke gratis. 

Anonymkode: dc258...4a1

• Liker 1
Skrevet

De som eier bil og faktisk har regnet på hva det koster, vet at "bensinpenger" er en vits. Bensin eller diesel utgjør mindre enn en tredjedel av utgiftene. Det som koster mest er forsikring, dekk, service, vinduspylervæske, vask, verditap, rentekostnader, låsolje, kjettinger, redning, parkering, bompenger, støvsuging, mattevask, tekstilrens og kostnader ved kjøp og salg, for å nevne noe. Som Vox_Populi sier, så koster dette 6 kroner per kilometer for en nyere bil, og kanskje ned mot 2,50 per kilometer for en litt eldre og mer økonomisk bil. Til sammenligning er drivstoffkostnaden ca 75 øre per kilometer for min bil.

• Liker 2
Skrevet
6 timer siden, AndreasBR skrev:

Hadde du kjørt frem og tilbake dersom de to ikke var med? 
Hvis ja.. Vel, hvorfor skal du ha noe som helst av dem da? 

🤪

AnonymBruker
Skrevet

Ihvertfall regn ut hva bompengene koster og parkering pr dag og del det på 3. Hun må betale den delen. Drivstoff er vanskelig å regne nøyaktig på, hadde ikke giddet det, men bompenger og parkering ihvertfall! 

Anonymkode: 428ba...070

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sitter av og til på med en kollega hjem fra jobb hvis han spør. Han slipper meg av på nærmeste bussholdeplass, og det blir en 3-5 minutters omvei for ham. Jeg har ikke tilbudt å betale, men her er det snakk om én gang maks annenhver uke, og det er kollegaen som tilbyr. Jeg hadde såklart betalt for bompenger og bensin hvis han spurte. Anser ikke det som snylting at jeg ikke tilbyr når det er så sjelden. Hadde kjørt ham gratis også hvis jeg hadde bil.

I ditt tilfelle derimot har kollegaen selv bedt om å bli fast medlem i samkjøringen som dere to andre deler utgiftene til, da bør vedkommede være med og betale. 

Jeg tror det bare er å ta det opp med kollegaen, så betaler nok vedkommede gladelig. Det hadde jeg gjort.

Anonymkode: b075d...cb5

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sitter av og til på med en kollega hjem fra jobb hvis han spør. Han slipper meg av på nærmeste bussholdeplass, og det blir en 3-5 minutters omvei for ham. Jeg har ikke tilbudt å betale, men her er det snakk om én gang maks annenhver uke, og det er kollegaen som tilbyr. Jeg hadde såklart betalt for bompenger og bensin hvis han spurte. Anser ikke det som snylting at jeg ikke tilbyr når det er så sjelden. Hadde kjørt ham gratis også hvis jeg hadde bil.

I ditt tilfelle derimot har kollegaen selv bedt om å bli fast medlem i samkjøringen som dere to andre deler utgiftene til, da bør vedkommede være med og betale. 

Jeg tror det bare er å ta det opp med kollegaen, så betaler nok vedkommede gladelig. Det hadde jeg gjort.

Hadde nok gitt ham en flaske vin eller noe annet som en gest i det minste. Blir som når man blir invitert på middag til de samme venninnene hver gang. Ja, de inviterer av egen fri vilje, og sier at jeg ikke skal ta med noe. Men jeg synes det blir feil og tar med noe godt til kaffen, eller noe hyggelig til vertinna. 

• Liker 5
Skrevet
På 25.2.2019 den 18.45, AnonymBruker skrev:

Jeg og en kollega samkjører ofte til jobb når det passer, og har gjort det over flere år. Dette fordi det er lang reisevei, bompenger på veien, pluss parkeringsavgift for å stå parkert på jobben. Vi kjører annenhver gang. Med andre ord kutter vi en del transportutgifter ved å gjøre det slik, og det har funger bra.

For en stund siden fikk vi derimot en ny kollega som bor i nærheten av oss. H*n har verken lappen eller bil. H*n begynte derfor raskt å spørre om å sitte på med oss til og fra jobb. I starten synes jeg det var greit, men nå tar h*n det som en selvfølge at h*n skal få gratis transport til og fra jobb hver dag uten å bidra med noe selv, pluss at vi nå må bruke 5 minutter ekstra tid hver vei på den allerede lange reiseveien for å plukke opp og slippe av vedkommende. H*n takker jo for å få sitte på, men jeg begynner å bli lei av å kjøre gratis drosje.

Hva tenker dere? Er det bare jeg som synes det er litt snylting?

Anonymkode: a9f45...552

Noe mer klassisk snylting enn det skal man vel lete lenge etter :ler:

• Liker 3
Skrevet (endret)
20 timer siden, Vox_populi skrev:

Bilhold koster noe slikt som 6 kr pr. km. Hvis du ikke har personlig erfaring med bilhold, kan du jo google kostnadene. Bensinforbruket, som du er så opptatt av, utgjør bare en mindre del av bilutgiftene, f.eks. 80 øre/km. Du mangler rett og slett kunnskap om det du skriver om.
Bare drittsekker nekter å betale for seg og forsøker å snylte på andre. Slike vil anstendige folk selvsagt ikke ha noe som helst med å gjøre, spesielt ikke ha så nær innpå seg som i bilen.

Leste du noe ? 
Han skal samme vei allikevel. 

Vedkommende skal SAMME VEI uansett.. Kostnader ifb forsikring er derfor TULLETE å regne inn. 
Slitasje er tullete å regne inn, vedkommende skal samme vei uansett! 

Jeg kan til nød være enig at vedkommende  burde ha tilbydd seg å betale deler av bom/bensin, men ikke noe mer enn det.

Forsikring er en statisk kostnad, den øker ikke av at noen sitter på... 

Endret av AndreasBR
  • Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AndreasBR skrev:

Leste du noe ? 
Han skal samme vei allikevel. 

Vedkommende skal SAMME VEI uansett.. Kostnader ifb forsikring er derfor TULLETE å regne inn. 
Slitasje er tullete å regne inn, vedkommende skal samme vei uansett! 

Jeg kan til nød være enig at vedkommende  burde ha tilbydd seg å betale deler av bom/bensin, men ikke noe mer enn det.

Forsikring er en statisk kostnad, den øker ikke av at noen sitter på... 

Selv om kostnaden ikke øker av at noen sitter på, bør den absolutt beregnes for alle som sitter på.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Husholdning1 skrev:

Selv om kostnaden ikke øker av at noen sitter på, bør den absolutt beregnes for alle som sitter på.

Der er jeg ikke enig med deg.. 

Mener du de skal betale en del av trafikkforsikringsavgiften også? 
Jeg betaler f.eks 816,- i mnd eller ca 9792 i året.. 9792/16 000 km = 0,612,- per km 
Du mener altså at jeg skal be noen som sitter på å betale 0,612,- per km, selv om dette er en fast kostnad som ikke øker av at de sitter på ? 

Nei, det er jeg uenig i.. hadde det vært at de spurte om jeg kunne kjøre dem et sted som jeg ikke skulle, da hadde det blitt noe annet.. 

Drivstoff på korte turer for meg er 32-40 kroner.. Du mener altså at jeg skal be noen som sitter på å betale 9,6 + 6,12,- per mil ? Nei, den mener jeg folk må lengre ut på landet med.. Igjen, kanskje hvis jeg ikke skulle den veien.. Men siden vedkommende skal samme vei, mener jeg det ikke er greit å dele på de kostnadene.. 

Mener du kanskje de skal være med å betale verditapet også? De nyter jo godt av bilen.. 

Annonse
Skrevet
8 minutter siden, AndreasBR skrev:

Der er jeg ikke enig med deg.. 

Mener du de skal betale en del av trafikkforsikringsavgiften også? 
Jeg betaler f.eks 816,- i mnd eller ca 9792 i året.. 9792/16 000 km = 0,612,- per km 
Du mener altså at jeg skal be noen som sitter på å betale 0,612,- per km, selv om dette er en fast kostnad som ikke øker av at de sitter på ? 

Nei, det er jeg uenig i.. hadde det vært at de spurte om jeg kunne kjøre dem et sted som jeg ikke skulle, da hadde det blitt noe annet.. 

Drivstoff på korte turer for meg er 32-40 kroner.. Du mener altså at jeg skal be noen som sitter på å betale 9,6 + 6,12,- per mil ? Nei, den mener jeg folk må lengre ut på landet med.. Igjen, kanskje hvis jeg ikke skulle den veien.. Men siden vedkommende skal samme vei, mener jeg det ikke er greit å dele på de kostnadene.. 

Mener du kanskje de skal være med å betale verditapet også? De nyter jo godt av bilen.. 

Alle utgifter kjøreturen innebærer bør deles.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde nok gitt ham en flaske vin eller noe annet som en gest i det minste. Blir som når man blir invitert på middag til de samme venninnene hver gang. Ja, de inviterer av egen fri vilje, og sier at jeg ikke skal ta med noe. Men jeg synes det blir feil og tar med noe godt til kaffen, eller noe hyggelig til vertinna. 

Jeg syns selv det ikke er naturlig. Jeg tar også med noe til verten/vertinnen når noen inviterer oss hjem. Men er ellers ikke av typen som kjøper ting på den måten, ville heller gjort tjenester i gjengjeld. Kunne lett tatt en helgevakt for ham eller en annen gest for at han generelt er en grei kollega og blant annet tar meg med i bilen iblant, men å komme på kontoret med en flaske vin for at jeg sporadisk sitter på de få gangene vi tilfeldigvis går fra kontoret samtidig blir ikke naturlig for meg. Han tjener også det dobbelte av meg, og jeg tror han hadde syns det var merkelig at jeg drev og kjøpte gaver til ham for å betale 20kr i bommen han likevel skulle gjennom..

Hadde jeg vært kollegaen til TS er det annerledes, da hadde jeg tilbudt å dele utgiftene i dét jeg spurte om å få bli med på samkjøringen. Typ «dere samkjører derfra? Der bor jo jeg også. Kunne jeg også sittet på, mot at jeg selvsagt betaler min del av utgiftene?»

Skrevet (endret)
42 minutter siden, AndreasBR skrev:

Logikken mangler her. Bompassering er pr. bil og størrelse, ikke etter antall passasjerer. Drivstoffforbruket er helt ubetydelig større ved 3 i bilen mot 2, så det blir heller ingen ting utav det. Du mener altså at den eller de av disse tre som har bil, skal ta alle kostnadene alene, mens gratispassasjer(ene) skal slippe. 
Du finner det ikke rimelig at de betaler det en bussbillett koster, da? Det er vel rundt 3 kr/km, alt etter avstand. I hvert fall er det slik for en 2 mils tur (30 min i buss). Eventuelt noe mindre om det fins månedkort el. l. for strekninga. Det blir i hvert fall kortere veg å gå om en sitter på i privatbil, så de fleste vil nok foretrekke det framfor å ta bussen.

Endret av Vox_populi
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
On 3/10/2019 at 6:57 PM, AndreasBR said:

Hadde du kjørt frem og tilbake dersom de to ikke var med? 
Hvis ja.. Vel, hvorfor skal du ha noe som helst av dem da? 

Fordi det er mye mer behagelig å sitte alene i bilen? For meg er det derfor jeg ikke tar bussen, jeg liker ikke å ha folk klint oppi meg.

Anonymkode: 87f95...0e0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Forstår at dette kan være vanskelig å ta opp, når det har blitt et kutyme at ekstrakollegaen sitter på gratis. Hva om dere to med bil avtaler et lite "spill", som får øynene opp på denne ekstrapassasjeren?

Si "ser i kalenderen vår at du faktisk kjørte 3 ganger mer enn meg forrige måned, skal jeg betale dagprisen, eller holder det at jeg kjører tre ganger ekstra denne måneden"?

Anonymkode: 61916...dd5

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...