Gjest Peanut Skrevet 28. februar 2019 #21 Skrevet 28. februar 2019 (endret) Jeg husker jeg kjørte med noen fra et studie, vi var fem i bilen. Jeg var den eneste som hadde med bensinpenger. Hun som kjørte var litt overrasket/ skuffet/ snurt over de tre andre. Hun mente det var dårlig folkeskikk. Endret 28. februar 2019 av Peanut
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #22 Skrevet 28. februar 2019 Jeg skjønner ikke at dette er et problem. Det er da bare å gjøre en avtale: Vi to, A og B, bytter på å kjøre, og deler dermed på utgiftene. Vi passer på at det blir likt. Hvis du C vil sitte på med oss så ofte som du gjør, er du hjertelig velkommen til det, det er bare hyggelig, men da vil vi inkluderer vi deg i utgiftene og deler på tre heretter. Det blir ca x kroner, i måneden. Hva sier du? Anonymkode: 41b49...c95 8
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #23 Skrevet 28. februar 2019 Det er nok av mennesker som tror at eksistensen deres er en belønning for andre. Selv om det et motparten som står for utgiftene. Kaller dem for klegger. Og klegger spør aldri om lov. Anonymkode: 48d34...78c 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #24 Skrevet 28. februar 2019 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Hadde det akkurat slik som TS. Vi var to, A og B, som kjørte annahver dag, og det kom en tredje "snylter", X. Vi to, A og B, gjorde det enkelt. Hver dag begynte vi to og gi sjåføren en femtilapp for skyssen, sånn rett før vi kom fram til jobben. For oss to som kjørte, A og B, spilte det jo ingen rolle, vi byttet jo bare femtilapp, men maska ble ganske lang på "snylteren". Gikk ikke mange dagene før han tilbød seg å bidra han også. Anonymkode: cc254...3e7 Blir jo fort fem ganger så dyrt som busskortet om man skal betale en femtilapp dagen i en hel måned. Anonymkode: cad64...dfb 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #25 Skrevet 28. februar 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Blir jo fort fem ganger så dyrt som busskortet om man skal betale en femtilapp dagen i en hel måned. Anonymkode: cad64...dfb 22 arbeidsdager a 50 kroner = 1100 delt på 5 = 220. Hvor finner du busskort til under 220 kroner i måneden som går over en lang strekning? Når person sier 1500-2000 i mnd i drivstoff + bom + parkering, og disse 1500 er 50% av kjøringa, så kan du jo regne med at det er over 2 km til jobb. Anonymkode: b5786...284 3
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #26 Skrevet 28. februar 2019 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Blir jo fort fem ganger så dyrt som busskortet om man skal betale en femtilapp dagen i en hel måned. Anonymkode: cad64...dfb Nå høres det ikke akkurat ut som om de bor innenfor sone 1 i Oslo. Jeg betaler kr 1329 for mitt busskort, 2 soner. Jeg bruker det sjelden utover jobb, så å betale kr 50 per dag til og fra jobb ville både vært rimeligere og ikke minst mer komfortabelt (50 kr x 22 arbeidsdager = kr 1100). Om TS bruker over 1500 kr bare på bensin i måneden, så gjør kollegaen det samme. Og det er bare bensik, bom er jo svindyrt! Så 50 kr per dag er faktisk rimelig. Den 3. personen står fritt til å velge kollektivt om h*n foretrekker det fremfor å bidra 🙂 Anonymkode: b1211...a2b 6
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #27 Skrevet 28. februar 2019 (3,9*avstand*20)/3= Anonymkode: 219e8...d7b
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #28 Skrevet 28. februar 2019 Folk som ikke har bil (jeg snakker nå for meg selv for mange år siden da jeg ikke hadde bil), tenker ikke så mye på hvor dyrt det er, hvorfor skulle de det? Ikke fordi de er gjerrige, snyltere, spesielt egoistiske, men bare litt korttenkte, fordi de har ikke de utgiftene. De vet godt hva busskort og taxi koster, og vet også hva som er praktisk og upraktisk med det, hvor langt de må gå osv, men de vet faktiske ikke hva bompenger, parkering og bensin utgjør i måneden, for det har de aldri hatt en grunn til å sette seg ned og regne på. Jeg var ikke noe flink til å tenke på slikt som bensinpenger til sjåfører før, men jeg tok det aldri ille opp når noen ba om det. Så dere må snakke med vedkommende. Akkurat nå har han/hun det bare praktisk (og billig). Ikke gå ut fra at det er vondt ment. Anonymkode: 41b49...c95 10
Morten1 Skrevet 28. februar 2019 #29 Skrevet 28. februar 2019 On 2/25/2019 at 7:00 PM, solmåneogstjerner said: Det er jo mer her: slitasje på bil, forsikring, veiavgift (eller hva nå enn det heter nå) Er ikke bare bom og drivstoff. Man kan jo si at disse skal kjøre uansett, det koster ikke så mye at han skal sitte på. Men det er jo ikke riktig at han kjører gratis til jobb mens de to andre betaler for det. Enten får han sykle/gå/ta buss, ellers så må han bli med på å betale kostnaden. Ikke slik at de som har bil skal bli forsørget fullstendig når det gjelder forsikring osv. Men at han betaler for sin del. Jeg er helt enig at det er mye mer enn kun bompenger og bensin som spiller inn når det kommer til bil. Derfor skrev jeg "i det minste" når det kom til bompenger 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2019 #30 Skrevet 28. februar 2019 14 timer siden, Peanut skrev: Jeg husker jeg kjørte med noen fra et studie, vi var fem i bilen. Jeg var den eneste som hadde med bensinpenger. Hun som kjørte var litt overrasket/ skuffet/ snurt over de tre andre. Hun mente det var dårlig folkeskikk. Man må være ganske smålig av seg hvis man blir snurt fordi folk sitter på EN gang på vei hjem fra et sted og ikke betaler for seg. Hva blir det neste å telle kroner man skylder hverandre for en kjøretur? Anonymkode: d3071...8cf 2
Gjest Peanut Skrevet 1. mars 2019 #31 Skrevet 1. mars 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Man må være ganske smålig av seg hvis man blir snurt fordi folk sitter på EN gang på vei hjem fra et sted og ikke betaler for seg. Hva blir det neste å telle kroner man skylder hverandre for en kjøretur? Anonymkode: d3071...8cf Nuvel, det kommer sikkert an på lengden på kjøringen. I mitt tilfelle var det frem og tilbake totalt 8t. Det koster litt i bensin tror jeg
Thyra Skrevet 1. mars 2019 #32 Skrevet 1. mars 2019 På 25.2.2019 den 18.48, solmåneogstjerner skrev: Det er snylting. Han må jo bidra med sin andel av bompenger, drivstoff, slitasje, generelle kostnader ved det å ha bil (forsikring, veiavgift, slitasje) og evt parkeringsutgifter. Og når dere må kjøre ekstra i tillegg.... Enig i at hen bør bidra økonomisk. Men da til kostnadene ved de turene hen faktisk sitter på. Slitasje og bensin i forbindelse med transport til og fra jobb. Hen har jo ikke samme nytteverdien av din bil som du har. Så jeg mener det ikke er riktig at vedkommende skal betale for dine kostnader av å ha bil. Ja, det er dyrt å ha bil. Men det er ditt valg, og din bil står til din disposisjon når du enn måtte trenge den. 1
Thyra Skrevet 1. mars 2019 #33 Skrevet 1. mars 2019 24 minutter siden, Peanut skrev: Nuvel, det kommer sikkert an på lengden på kjøringen. I mitt tilfelle var det frem og tilbake totalt 8t. Det koster litt i bensin tror jeg Det gjør det. Enig i at de andre kunne tilbydt seg å bidra. Men på den annen side virker det som om mange er mer opptatt av at man "ikke skal snylte" når man sitter på med andre enn i mange andre sammenhenger. 2
solmåneogstjerner Skrevet 1. mars 2019 #34 Skrevet 1. mars 2019 1 time siden, Thyra skrev: Enig i at hen bør bidra økonomisk. Men da til kostnadene ved de turene hen faktisk sitter på. Slitasje og bensin i forbindelse med transport til og fra jobb. Hen har jo ikke samme nytteverdien av din bil som du har. Så jeg mener det ikke er riktig at vedkommende skal betale for dine kostnader av å ha bil. Ja, det er dyrt å ha bil. Men det er ditt valg, og din bil står til din disposisjon når du enn måtte trenge den. Det er lite av kostnadene ved bilen som er upåvirket av hvor mye man kjører. Jeg mener selvsagt ikke at folk som sitter på fast skal sponse bilholdet mitt. Men betale litt mer enn andelen av drivstoff og bom. Man betaler litt for tjenesten på en måte. Jeg kjører gjerne den ene og den andre uten å forvente noe betaling i det hele tatt. Men om noen tar det som en selvfølge at de skal sitte på omtrent hver dag, og i tillegg skal bli plukket opp hjemme (som er en omvei), da bør de betale for det. Ellers vil jeg heller kjøre alene. 2
Vera Vinge Skrevet 1. mars 2019 #35 Skrevet 1. mars 2019 Det er en selvfølge at han deler på utgiftene. Da jeg hadde en slik ordning på min gamle jobb, fikk jeg fast en sum fra hun som pleide å sitte på. Men når en annen kollega en sjelden gang spurte om å sitte på til eller fra, ba jeg ikke om betaling for det, det syns jeg blir noe annet. 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2019 #36 Skrevet 1. mars 2019 Tenker at sannsynligheten er stor for at denne kollegaen ikke tenker over utgiftene med bilkjøring når h*n ikke har bil selv. Du kan jo si det på en pen måte: «du Nils, tenker du å fortsette å sitte på med oss til/fra jobb på fast basis? I så fall ønsker vi litt økonomisk bidrag, da vi bruker ganske mye i bensinpenger, bom og parkering.» Dere kan jo sette et bestemt beløp på forhånd, feks regne ut hvor mye bensin dere bruker på turen og så legge til penger for bom, parkering etc. Hvis vedkommende blir sur, er det jo bare å si at de da får ta bussen i stedet. Anonymkode: 8b6fd...955 7
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2019 #37 Skrevet 1. mars 2019 Jeg foreslår å bruke statens satser per kilometer og plusse på parkering og bom og så dele på tre. Da trenger dere ikke finne på og argumentere for hvorfor det må være høyere enn bensinpris, da er det en kjent sats som man kan forholde seg til. Anonymkode: 99be7...3b6 2
Vox_populi Skrevet 1. mars 2019 #38 Skrevet 1. mars 2019 Det koster noe slikt som 6 kr pr. km å kjøre bil. Bompenger og parkering kommer ev. i tillegg. Men jeg har gitt opp å forklare billøse folk hva dette koster, det trenger ikke inn uansett. (Også mange bileiere vil nødig få fram i lyset hvor mye bilholdet deres egentlig koster). Derfor har jeg gått over til å bruke busstakstene som utgangspunkt: enkeltbilletter for enkeltturer, månedskort for faste ordninger. Det er beløp som de billøse har vanskeligere å argumentere mot. Selvfølgelig må en regne tillegg om en må kjøre omveg. Fordelen med å bli kjørt til døra og at det går raskere, blir gratis bonus for passasjeren. 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2019 #39 Skrevet 1. mars 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg foreslår å bruke statens satser per kilometer og plusse på parkering og bom og så dele på tre. Da trenger dere ikke finne på og argumentere for hvorfor det må være høyere enn bensinpris, da er det en kjent sats som man kan forholde seg til. Anonymkode: 99be7...3b6 Enig! I dette tilfeller blir det 4+1+1 = 6 kr pr. kilometer. Dvs. 2 kr/km å betale for tredjemann, pluss hans del av bom og parkering. (Og 6 kr/km for omvegen, om den er nevneverdig). Det blir ei ordning han burde være meget godt fornøyd med. Anonymkode: 56dfa...511
AndreasBR Skrevet 10. mars 2019 #40 Skrevet 10. mars 2019 På 25.2.2019 den 19.19, AnonymBruker skrev: Fyller drivstoff for ca 1500-2000 kr/mnd, og da er 90% av det jeg kjører til og fra jobb. Anonymkode: a9f45...552 Hadde du kjørt frem og tilbake dersom de to ikke var med? Hvis ja.. Vel, hvorfor skal du ha noe som helst av dem da?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå