Gå til innhold

Samkjøring til jobb - snylting?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og en kollega samkjører ofte til jobb når det passer, og har gjort det over flere år. Dette fordi det er lang reisevei, bompenger på veien, pluss parkeringsavgift for å stå parkert på jobben. Vi kjører annenhver gang. Med andre ord kutter vi en del transportutgifter ved å gjøre det slik, og det har funger bra.

For en stund siden fikk vi derimot en ny kollega som bor i nærheten av oss. H*n har verken lappen eller bil. H*n begynte derfor raskt å spørre om å sitte på med oss til og fra jobb. I starten synes jeg det var greit, men nå tar h*n det som en selvfølge at h*n skal få gratis transport til og fra jobb hver dag uten å bidra med noe selv, pluss at vi nå må bruke 5 minutter ekstra tid hver vei på den allerede lange reiseveien for å plukke opp og slippe av vedkommende. H*n takker jo for å få sitte på, men jeg begynner å bli lei av å kjøre gratis drosje.

Hva tenker dere? Er det bare jeg som synes det er litt snylting?

Anonymkode: a9f45...552

• Liker 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er snylting. Han må jo bidra med sin andel av bompenger, drivstoff, slitasje, generelle kostnader ved det å ha bil (forsikring, veiavgift, slitasje) og evt parkeringsutgifter. Og når dere må kjøre ekstra i tillegg....

• Liker 38
Skrevet

Ja kjære vene. Så klart det skal være rom for å sitte på som passasjerer uten å betale en gang i blant. Men man tilbyr seg uansett litt kjørepenger. Og på fast basis - så klart man skal bidra. 

Anonymkode: 3d9b1...59d

• Liker 22
Skrevet

Det er en selvfølge at man bidrar, og burde være uproblematisk å ta det opp på en ryddig måte.

• Liker 16
Skrevet

Når vedkommende ikke kan stille med bil selv vil jeg se på det som selvfølge at h*n betalte bombepenge i det minste, den andre som sitter på stiller med bil annen hver dag, på den måten kan de som stiller med bil i det minste slippe bompenger totalt. Hvor mye drivstoff utgifter har dere?

• Liker 7
Skrevet
1 minutt siden, Morten1 skrev:

Når vedkommende ikke kan stille med bil selv vil jeg se på det som selvfølge at h*n betalte bombepenge i det minste, den andre som sitter på stiller med bil annen hver dag, på den måten kan de som stiller med bil i det minste slippe bompenger totalt. Hvor mye drivstoff utgifter har dere?

Det er jo mer her: slitasje på bil, forsikring, veiavgift (eller hva nå enn det heter nå)

Er ikke bare bom og drivstoff. 

Man kan jo si at disse skal kjøre uansett, det koster ikke så mye at han skal sitte på. Men det er jo ikke riktig at han kjører gratis til jobb mens de to andre betaler for det. Enten får han sykle/gå/ta buss, ellers så må han bli med på å betale kostnaden. 

Ikke slik at de som har bil skal bli forsørget fullstendig når det gjelder forsikring osv. Men at han betaler for sin del. 

• Liker 8
Skrevet

Det er mye snylting. Men det er et litt ubehagelig tema å ta opp, ikke bare for dere som kjører, men passasjeren også. 

• Liker 6
Skrevet

Har dere snakket med han/henne om det, eller synes dere det er vanskelig å ta opp? Det handler kanskje mer om at h*n ikke har tilbudt seg, eller gitt noe tilbake, enn om penger? 

Er det ok for dere om h*n går et stykke først, så dere slipper å kjøre ekstra langt? Det er kanskje enklere å spørre om h*n kan være på f.eks busstoppet kl. 0730 i stedet, for da slipper dere ekstraturen i hvert fall. Om dere synes penger er en bedre løsning så er det innafor. Hadde lett betalt det samme som månedspris for busskort, om jeg fikk sitte i en privat og varm bil ☺️

Anonymkode: 0f906...b6f

• Liker 5
Skrevet
28 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Det er snylting. Han må jo bidra med sin andel av bompenger, drivstoff, slitasje, generelle kostnader ved det å ha bil (forsikring, veiavgift, slitasje) og evt parkeringsutgifter. Og når dere må kjøre ekstra i tillegg....

Herrefred. Bensin og bompenger er nok.

Anonymkode: 0efbf...e62

• Liker 19
Skrevet
13 minutter siden, Morten1 skrev:

Fyller drivstoff for ca 1500-2000 kr/mnd, og da er 90% av det jeg kjører til og fra jobb.

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Herrefred. Bensin og bompenger er nok.

Anonymkode: 0efbf...e62

Nei ikke etter min mening. Sier ikke at han skal betale 1/3 av forsikring osv (av de totale kostnadene. Selvsagt har ts og venn nytte av bilen ellers også). Men det bør være mer enn bare bom og drivstoff for en som sitter på jevnlig, og sparer penger på det.  

• Liker 2
Skrevet

Bare ta det opp mens dere kjører til jobb? 

"Du Turi.. Kari og jeg bytter på å betale bom, parkering og bensin annenhver gang siden vi bytter på å kjøre, hadde du vært villig til å bidra med noen kronasjer for de gangene du sitter på ?"

Se hva de sier, om de sier nei så MÅ dere ikke la de sitte på.

• Liker 18
Skrevet

Å sitte på med dere på fast basis er jeg nesten det samme som å ha en periodebillett på bussen. Jeg er helt enig i at kostnadene skal deles på 3.

Anonymkode: bb179...d34

• Liker 7
Skrevet

Du og den andre kollegaen din som kjører er naive og idioter... la oss ta en dag der din kollega kjører. Hvorfor skal du betale.men ikke han som ikke har bil? Altså hvor er logikken? Enda verre er at dagrn etterpå så kjører du selv og fortsatt betaler han ingenting. 

Veldig fin irdning at dere kjører sammen alle tre. Men del utgiftene på tre også og han betaler da sin del. Vil ikke han? Nei vel, han får ta bussen 😁

Anonymkode: 0b42e...667

• Liker 6
Skrevet

Del utgiftene på tre. Bare rett og rimelig.

• Liker 1
Skrevet

Hadde det akkurat slik som TS. Vi var to, A og B, som kjørte annahver dag, og det kom en tredje "snylter", X. 

Vi to, A og B, gjorde det enkelt. Hver dag begynte vi to og gi sjåføren en femtilapp for skyssen, sånn rett før vi kom fram til jobben. For oss to som kjørte, A og B, spilte det jo ingen rolle, vi byttet jo bare femtilapp, men maska ble ganske lang på "snylteren". 

Gikk ikke mange dagene før han tilbød seg å bidra han også. 

Anonymkode: cc254...3e7

• Liker 28
Skrevet
På 25.2.2019 den 18.45, AnonymBruker skrev:

Hva tenker dere? Er det bare jeg som synes det er litt snylting?

Nei.

Skrevet

Det koster såppas mye å ha bil (forsikring, veiavgift, verditap, etc), at passasjeren burde betale bensin+bompenger+parkering. Jeg orker ikke rote frem tall på dette nå, men jeg har sett flere regnestykker på dette.

I tillegg er det en enorm verdi i å bli kjørt fra dør til dør.

Hvordan dere vil gjøre dette får dere to med bil bli enige om, men det er ikke ok st tredjemann sitter på gratis

• Liker 1
Skrevet

Ren snylt.

Anonymkode: 1495d...8ec

Skrevet

Ja, jeg synes det er snylting. At dere deler på bompenger, bensin og parkering er selvsagt. Vedkommende kan også gjerne gå 5-10 min slik at hen kan plukkes opp på et mer praktisk sted hvis dere mener fem min ekstra har mye å si. 

Anonymkode: ff333...0ae

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...