Gå til innhold

Barn som bruker hijab

Anbefalte innlegg

Skrevet
17 minutter siden, MollyJones skrev:

Temaet er vel strengt tatt en person som lurer på om hun burde melde foreldre til barnevernet fordi barna deres går med hijab. Så er det noen som mener at hijab er seksualisering av små barn. Så påpeker jeg et vestlig kulturelt fenomen som også er seksualisering av små barn, som er å dekke til småjenters pupper. Så da er jo spørsmålet om det også burde meldes til barnevernet?  Siden HI er så redd for seksualisering av små barn, bør jo all seksualisering av små barn være inkludert? Eller er det bare muslimene vi skal ta?  

Eksempelet med tildekking av barn med bikini er forresten ikke eksempel på typisk vestlig kultur. Dette er amerikanisering.

Kultur med tildekking av barns pupper kommer først og fremst fra USA. Påvirket av ekstreme kristne bevegelser, som har god grobunn der. I likhet med hvordan vi er i ferd med å gi islam god grobunn her i Europa. 

Trenden du beskriver er ganske ny, vi snakker et tiår eller to. Så dette er et dårlig eksempel på "vestlig kultur". 

Anonymkode: 57abd...e83

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er det. Vi må definitivt begynne med et oppgjør med islam. For på barneseksualuseringsfronten har de ekstremt mye mer å svare for enn vanlige vestlige borgere. Selv om seksualisering av barn ikke er kun forbeholdt islam. 

Vi må starte med å tak i de helt åpenlyst overgrepene som blir gjort i islams navn mot små jenter. 

Ditt forsøk på avsporing er hån mot ofrene. 

Det vi må er å skille mellom snørr og bart. Selvfølgelig må vi som samfunn ta tak i urett begått mot barn, kvinner og menn. At dette skal rettes noe mer mot Islam enn katolisismen, kristendommen, frikirkene eller den ateistiske delen av befolkningen har jeg et sterkt problem med.

• Liker 1
Skrevet
38 minutter siden, MollyJones skrev:

Jeg tenker det samme når jeg ser småjenter i to-tre-fire års alderen som har bikinitopp for å skjule "puppene" sine når de er på stranda..

Forskjellen er at mange småbarn som bruker hijab blir tvunget til det, mens bruk av bikini er noe helt annet. Blir forøvrig idiotisk å komme med "whataboutism" når du hele klart skjønner at det er en stor forskjell mellom de to plaggene her.

Anonymkode: 62533...429

Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker said:

Sammenlikningen din blir feil. 

Det du har gått glipp av er at hijab er et seksualiserende, undertrykkende og politisk plagg, av et helt annet kaliber enn dine eksempler. 

Den er et symbol på religiøs og seksuell fromhet, og har ingen praktisk anvendelse. Kun det motsatte, da jentene hele tiden må ha kontroll på den og hvert hårstrå i lek. Klam og varm er den helt sikkert også. 

Kjønnsnøytrale klær er i hovedsak praktiske. At et barn ikke får gå i prinsessekjole på vinteren er til barnets beste. Barn har ingen nytte av hijab (utenom å skjule seg for menns begjærende blikk). 

Akkurat det samme som bikinitopper på småjenter. Nær sagt alle småjenter brukte ikke topp og barn i førskolealder var ofte nakne på stranda. Og nå skal de kles før de kan gå! Varmt, hemmende og ekkelt! Sett mange barn som tydelig har det veldig mye bedre nå de slipper disse tvangsklærne. Og nå er vi liksom mer opplyste! Hvilken kunnskap er det som medfører at vi nå plutselig har begynt å seksualisere noe som ikke er der hos småjenter?

Anonymkode: cd54a...03d

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser titt og ofte småbarn som løper rundt med hijab. Med min bakgrunn og det jeg vet, så tviler jeg STERKT på at flesteparten av disse barna har begynt med det "frivillig" når de er 4-8 år gamle. Er dette noe som enkelte kan finne på å melde om til barnevernet og tar BV slike saker videre hvis det er tilfelle?

Hijab er enklere å få barnet til å bruke enn lue. Funskjonen er den samme på små jenter, de holder seg varm på hodet. 

Hva skal du melde til bv? At foreldrene tar vare på barna sine og kler på dem? Stilongs og sokker er like bra som strømpebukse på så små barn. Begynn å tenke litt før du tror andre vannskjøtter sine barn.

Anonymkode: c32bb...6fe

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, MollyJones skrev:

Det vi må er å skille mellom snørr og bart. Selvfølgelig må vi som samfunn ta tak i urett begått mot barn, kvinner og menn. At dette skal rettes noe mer mot Islam enn katolisismen, kristendommen, frikirkene eller den ateistiske delen av befolkningen har jeg et sterkt problem med.

Kristendommen har vi allerede brukt utallige tiår på å ta oppgjør med, og den er nå rimelig temmet. 

Islam får herje fritt, mens folk som deg ser en annen vei. 

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Eksempelet med tildekking av barn med bikini er forresten ikke eksempel på typisk vestlig kultur. Dette er amerikanisering.

Kultur med tildekking av barns pupper kommer først og fremst fra USA. Påvirket av ekstreme kristne bevegelser, som har god grobunn der. I likhet med hvordan vi er i ferd med å gi islam god grobunn her i Europa. 

Trenden du beskriver er ganske ny, vi snakker et tiår eller to. Så dette er et dårlig eksempel på "vestlig kultur". 

Er ikke USA endel av vesten?

For trenden med hijab er også veldig ny. I Tyrkia gikk veldig få med hijab på søtti og åttitallet. Påvirket av ekstreme islamske bevegelser som har fått en del makt har den trenden fått grobunn. 

Jeg er ikke for hijab, ei heller imot. Det jeg er imot er at noen som kreve det ene eller andre. Om du vil være med på kjempe for kvinnefrigjøring av muslimske kvinner er det uendelig bra! Applaus til deg! Kanskje du bør ta kontakt med et feministisk muslimsk initiativ og høre hvordan du kan hjelpe best mulig!

• Liker 3
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, det er det. Vi må definitivt begynne med et oppgjør med islam. For på barneseksualuseringsfronten har de ekstremt mye mer å svare for enn vanlige vestlige borgere. Selv om seksualisering av barn ikke er kun forbeholdt islam. 

Vi må starte med å tak i de helt åpenlyst overgrepene som blir gjort i islams navn mot små jenter. 

Ditt forsøk på avsporing er hån mot ofrene. 

Det er noe som heter å feie for egen dør først...

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hijab er enklere å få barnet til å bruke enn lue. Funskjonen er den samme på små jenter, de holder seg varm på hodet. 

Hva skal du melde til bv? At foreldrene tar vare på barna sine og kler på dem? Stilongs og sokker er like bra som strømpebukse på så små barn. Begynn å tenke litt før du tror andre vannskjøtter sine barn.

Å ja, så hijab er sesongbasert!? Bare å rive av seg og slå ut håret når det blir varmt i været. 

• Liker 4
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det du har gått glipp av er at hijab er et seksualiserende, undertrykkende og politisk plagg, av et helt annet kaliber enn dine eksempler. 

Den er et symbol på religiøs og seksuell fromhet, og har ingen praktisk anvendelse. Kun det motsatte, da jentene hele tiden må ha kontroll på den og hvert hårstrå i lek. Klam og varm er den helt sikkert også. 

Kjønnsnøytrale klær er i hovedsak praktiske. At et barn ikke får gå i prinsessekjole på vinteren er til barnets beste. Barn har ingen nytte av hijab (utenom å skjule seg for menns begjærende blikk). 

Jeg har ikke gått glipp av det du sier. Jeg er muslim, og jeg vet hvorfor man bruker hijab. Barn skal ikke bruke hijab, nettop fordi de er barn. Det er verken seksualiserende, ment kvinneundertrykkende eller politisk. Men jeg kan godt forstå at du tenker det, når vi har to vidt forskjellig tankeganger, ergo er det ikke vits at vi diskuterer det. 

Det er utrolig trist at noen tvinger barna sine. Jeg ser ikke poenget med det, fordi det gjør mer skade enn godt. 

Jeg tror vi er enige i at hijab på barn blir helt feil. Jeg kommer likevel ikke til å nekte datteren min å prøve osv. Men ikke kom å fortell meg hva min hijab  står for, når min og mange andres intensjon ved å bruke den er for vårt forhold til Gud. 

Anonymkode: cc571...a03

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forskjellen er at mange småbarn som bruker hijab blir tvunget til det, mens bruk av bikini er noe helt annet. Blir forøvrig idiotisk å komme med "whataboutism" når du hele klart skjønner at det er en stor forskjell mellom de to plaggene her.

Jeg sier som i tråden før, jeg synes det er rørende at dere vil kjempe for kvinnefrigjøring av den muslimske kvinnen. Ta kontakt med et muslimsk kvinnenettverk og hør hvordan dere kan hjelpe best mulig! 

Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker said:

For noen er hijab politisk. For noen er det religion. For noen er det kultur. Og for noen er det bare mote. Sikkert nesten like mange forskjellig syn som det er brukere. Man kan ikke bruke som begrunnelse for et forbud at noen tolker det som ekstrem islam.

Men hvordan vil du forsvare at småjenter skal tvinges til å bruke bikinitopper? 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Å ja, så hijab er sesongbasert!? Bare å rive av seg og slå ut håret når det blir varmt i været. 

På vinter og vår kan hijab på barn være en løsning, ja. Så barn går ikke nødvendigvis med hijab hele året. 

Og en annen ting, har du aldri vært barn og ønsket å gå kledd slik din mor går kledd? Eller slik andre fra samme kultur går kledd? Fikk ikke du eller ønsket ikke du deg samme typen klær som venninnene dine? 

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes "små søte bikinier" er seksualisering av barn. Jeg er heller ikke for nakenhet ute på stranda heller. Sikkert deilig for barnet å løpe fritt, men de skal beskyttes mot potensielle overgripere. 

Her kjører jeg kjønnsnøytral uv drakt med korte armer og bein :)

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For noen er hijab politisk. For noen er det religion. For noen er det kultur. Og for noen er det bare mote. Sikkert nesten like mange forskjellig syn som det er brukere. Man kan ikke bruke som begrunnelse for et forbud at noen tolker det som ekstrem islam.

Men hvordan vil du forsvare at småjenter skal tvinges til å bruke bikinitopper? 

Enig;) 

Skrevet
3 minutter siden, MollyJones skrev:

Jeg sier som i tråden før, jeg synes det er rørende at dere vil kjempe for kvinnefrigjøring av den muslimske kvinnen. Ta kontakt med et muslimsk kvinnenettverk og hør hvordan dere kan hjelpe best mulig! 

Hehe lykke til sier jeg bare. Er på mange sånne grupper på fb kun for kvinner. Skulle likt å se en norsk kvinne som ikke er muslim "hei jeg kan redde deg!'😂

Skrevet
3 minutter siden, MollyJones skrev:

Er ikke USA endel av vesten?

For trenden med hijab er også veldig ny. I Tyrkia gikk veldig få med hijab på søtti og åttitallet. Påvirket av ekstreme islamske bevegelser som har fått en del makt har den trenden fått grobunn. 

Jeg er ikke for hijab, ei heller imot. Det jeg er imot er at noen som kreve det ene eller andre. Om du vil være med på kjempe for kvinnefrigjøring av muslimske kvinner er det uendelig bra! Applaus til deg! Kanskje du bør ta kontakt med et feministisk muslimsk initiativ og høre hvordan du kan hjelpe best mulig!

Beklager å ødelegge den vakre illusjonen din, men feminisme og islam er umulig å forene. Så nei, de hører ikke fra meg med det første. 

Du kan ikke bruke vestligorienterte Tyrkia som bærende eksempel på den muslimske verden. 

Uansett, det at hijabtrenden er økende, viser jo at det først og fremst er et politisk plagg, og bør bekjempes. 

Ehh, siden du verken er for eller imot hijab er det vel åpenlyst at du er imot folk som krever det ene eller det andre. 

Hadde du sagt det samme om kjønnslemlesting? At du er imot at noen skal kreve det ene eller det andre? 

Skrevet
7 minutter siden, MollyJones skrev:

Jeg er ikke spesielt opptatt av muslimske kvinner. Jeg ønsker først og fremst at tankegodset deres ikke skal få feste her i vår del av verden. 

• Liker 3
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor er bikini noe annet? Blant muslimer er det forskjellig syn og det er mange muslimer som ikke bruker hijab. De har faktisk et valg. Når det gjelder bikinitopper så er det ikke lenger et valg. Du ser nærmest ikke jenter (eller kvinner) som er toppløse lenger. I praksis er det sosiale presset så enormt at de i realiteten ikke har noe valg. Og hvor er det rasjonelle i det? Fullstendig fraværende! Det er ingen som helst grunn til at småjenter skal behøve å bruke bikinitopper på stranda.

• Liker 2
Skrevet

Nei, det er ikke omsorgssvikt/vanskjøtsel å kle på barna sine hijab! 

Selv ser jeg ofte små barn med hull i ørene.  Er helt sikker på at de ikke har bestemt det selv!  Tror likevel ikke at det kvalifiserer til melding til Barnevernet. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...