Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kunne tenkt meg å utvekslet litt erfaringer ang polyamorøst forhold. Selv om vi tidligere har testet åpent forhold, så er det en ny verden vi er på vei inn....

Så om noen av dere som har erfaring med det har noe å dele, hva som er lurt å tenke på, som man kanskje ikke ser før man lærer det den harde veien..... Snakket mye, lest mye, fått med mye av det som må snakkes om, men det vil alltid være ting som kommer med erfaring, ting man ikke tenkte over at det kan være lurt å snakke om....

Åpen for å ta det på PM også evt.....

Og jeg vet mye av bakdelene med det, jeg er ute etter erfaringer som gjør at vi kan få det til å fungere best mulig..... Og slippe å gå på same feilene som andre har gjort.... 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Føler ikke at vi gjorde så mange feil egentlig. Varte flere år. Jeg angrer ingenting. 

Anonymkode: 02706...92e

• Liker 1
Skrevet

Lykke til !

Anonymkode: b5c6b...db7

• Liker 1
Skrevet

Hvordan løser dere ferier? Merkedager? Bursdagsfest med familien? Er den nye part helt innforstått med at den som får 2 partnere ikke har tenkt å forlate den første partneren? Har hovedpart kapasitet, kjærlighet, og oppmerksomhet nok til å ivareta to romantiske relasjoner?

Anonymkode: bb8d7...27c

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lykke til !

Anonymkode: b5c6b...db7

Takk!

Hvordan løser dere ferier? Merkedager? Bursdagsfest med familien? Er den nye part helt innforstått med at den som får 2 partnere ikke har tenkt å forlate den første partneren? Har hovedpart kapasitet, kjærlighet, og oppmerksomhet nok til å ivareta to romantiske relasjoner?

Først og fremst så er primærpartner og barn førsteprioritet, det gjelder også bursdagsfest og lignende.... Dersom det er noen som også jeg eller han har et greit forhold til, noe som er målet.... vi vet jo ikke helt hvor vi ender, vi snakker mye nå for å prøve å ha snakket gjennom det vi på forhånd ser kan være problemer.

Finnes ikke noen nye partnere pr nå, men det er noe vi er enige om å være helt klare på, primær er førsteprioritet og klarer ikke nye partnere å forholde seg til det, så er de uaktuelle for både meg og for han.

Har man kjærlighet nok til barn nr 2...? Fordeling av tid er også noe vi må snakke om, men foreløpig er vi enige om hva som skal være viktigst. Nemlig oss og familien.... 

Ferier blir med oss som familie, ikke aktuelt å ta feriene med annen partner.... Det kan såklart endre seg, men vi er viktigst for hverandre og det er vi fokusert på å vedlikeholde og opprettholde.

Føler ikke at vi gjorde så mange feil egentlig. Varte flere år. Jeg angrer ingenting. 

Noe dere gjorde som gjorde at det lykkes bra?

• Liker 1
Skrevet

Anonymkode: 7bf43...2ff

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, *Mocca* skrev:

Takk!

Først og fremst så er primærpartner og barn førsteprioritet, det gjelder også bursdagsfest og lignende.... Dersom det er noen som også jeg eller han har et greit forhold til, noe som er målet.... vi vet jo ikke helt hvor vi ender, vi snakker mye nå for å prøve å ha snakket gjennom det vi på forhånd ser kan være problemer.

Finnes ikke noen nye partnere pr nå, men det er noe vi er enige om å være helt klare på, primær er førsteprioritet og klarer ikke nye partnere å forholde seg til det, så er de uaktuelle for både meg og for han.

Har man kjærlighet nok til barn nr 2...? Fordeling av tid er også noe vi må snakke om, men foreløpig er vi enige om hva som skal være viktigst. Nemlig oss og familien.... 

Ferier blir med oss som familie, ikke aktuelt å ta feriene med annen partner.... Det kan såklart endre seg, men vi er viktigst for hverandre og det er vi fokusert på å vedlikeholde og opprettholde.

Noe dere gjorde som gjorde at det lykkes bra?

Høres ut som en ordning det kan bli vanskelig å få med noen andre på? De andre partene skal aldri få leve som «fullverdig» partner da? 🤔

Anonymkode: fc8c5...6d3

• Liker 14
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som en ordning det kan bli vanskelig å få med noen andre på? De andre partene skal aldri få leve som «fullverdig» partner da? 🤔

Anonymkode: fc8c5...6d3

Enig her, det du beskriver der kalles elskerinne for den nye parten. 

• Liker 11
Skrevet

Har dere snakket om hvorfor dere ønsker et forhold til? 

Dere legger mange restriksjoner, men har dere tenkt på hvordan dere er når dere er forelsket? Den dere skal inngå forhold til vil jo sikkert ønske seg en partner å dra på tur med osv. Jeg tenker som de andre over her, det høres mer ut som (en av..?) dere ønsker en elsker (-inne) enn et forhold.

Anonymkode: 24a46...003

• Liker 5
Skrevet

Tror det blir vanskelig å få noen med i et forhold som du skisserer over, TS. Å aldri bli prioritert, å aldri være "førstepri", å aldri kunne reise på ferie med partneren... Høres egentlig ganske så trist ut. For å være med i noe sånt må sex være det eneste man er ute etter.

Anonymkode: 965da...d18

• Liker 7
Skrevet (endret)
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig her, det du beskriver der kalles elskerinne for den nye parten. 

Enig denne.

Dere må nok være ganske klare på at det dere egentlig ønsker er et forhold på si, eller kun noe ekstra. Det du beskriver er i grenseland hva hjelder poly. Det utarter seg som regel litt mer inkluderende. 

Endret av duplexx
  • Liker 5
Skrevet

Mange poly forhold hvor primær er førsteprioritet, pluss det er paret selv som setter egne rammer i forholdet.

Som sagt vi er ikke på jakt etter kjæreste, men vi utelukker ikke muligheten om følelser skulle oppstå. En jeg/han treffer må vite forutsetningene såklart og velge ut ifra det. Vi utelukker heller ikke muligheten for at han og eller jeg finner noen den andre går godt overens med og, og vi kan ha litt andre løsninger.....  Dele mer av hverdagen enn vi har tenkt nå.

Men en sekundær partner blir ikke prioritert foran primær og barna, merkedager, bursdager og lignende er vårt, hvertfall foreløpig.

En annen fleksibilitet kunne vi hatt på deling av tid om vi ikke hadde barn eller de var flytta ut.... 

Samtidig som vi er veldig klar over at dette er litt at veien blir til mens man går.... Man må være fleksibel, lydhør osv.....

Skrevet

Høres ut som dere er interessert i å få inn en elskerinne, en ff 

Anonymkode: e909d...ee8

• Liker 4
Skrevet

Som jeg har skrevet så er det sex ja... Men vi utelukker ikke biten med følelser fordi vi begge vet at det kan skje, og vi er åpne for det. Folk som involveres med meg/han vil være klar over hva det er, treff, sex gøy, dukker det opp følelser så er ikke det farlig, men de kan ikke få oss for seg selv.

Ikke veldig uvanlig egentlig, men det er stor variasjon i hvordan folk lever poly livet...og vi har tidligere truffet de som lever poly for sex sammen.... Alle med klare regler på hvem som er primær, og at den er førsteprioritet og man ikke kan stjeles fra den eller kreve all oppmerksomhet.

Skrevet

Det beste er vel å finne en fra polly miljøet. Så 2 valget vet hva som skjer.  For jeg personlig hadde nok ikke klart å være 2 valget viss ikke jeg hadde vært noen andre 1 valg. Hadde tæret litt på selvtillit. Er litt sær sånn.  Kan ha sex bare for å ha sex . Men sitter av og til med en tom følelse etter på.   Så jeg hadde satset på noen med erfaring.

Anonymkode: 4e99d...9e9

• Liker 3
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det beste er vel å finne en fra polly miljøet. Så 2 valget vet hva som skjer.  For jeg personlig hadde nok ikke klart å være 2 valget viss ikke jeg hadde vært noen andre 1 valg. Hadde tæret litt på selvtillit. Er litt sær sånn.  Kan ha sex bare for å ha sex . Men sitter av og til med en tom følelse etter på.   Så jeg hadde satset på noen med erfaring.

Anonymkode: 4e99d...9e9

Absolutt viktig at de som går inn i noe slikt vet hva de går til... Og når man går inn i noe med noen som allerede har en ektefelle, så vet man i utgangspunktet at man ikke er 1.valget.... men ja, alle klarer det ikke.

Ei jeg kjenner trodde hun taklet det, men hun prøvde å få alle hun traff for seg selv og klarte ikke å respektere at den andre hadde en partner den ikke skulle forlate.

Skrevet

Du glemmer at deres primære kan få følelser for den sekundære og dermed slite med å velge primærforholdet. Man kan legge så mange føringer man vil, men når det kommer til følelser går de ofte sine egne veier. Hvorfor tror du mange med elsker(inner) lyver for den hjemme, selv om de også har det fint (nok) på hjemmebane? Dere planlegger å legge til rette for følelser og et nært forhold utenom den primære, og det trenger ikke å være sekundærpartner som er den som sliter mest med følelsene. Det kan like gjerne bli du. Da er det lett å "jobbe overtid" i tante Olgas bursdag, fordi man heller vil være sammen med ny flamme enn med svigerfamilien. 

Anonymkode: 24a46...003

• Liker 4
Skrevet

En ting er å sitte ved kjøkkenbordet og drømme/planlegge..Problemet blir at den nye partneren blir utrolig mye mer spennende enn den kjente og gamle. Det kan ingen styre, og slik blir det alltid. Og alle hverdagslige praktiske problemer tilfaller også din gode gamle partner, og sett motsatt vei, deg.

Anonymkode: 17c4d...2fb

• Liker 5
Skrevet

Var en dokumentar på NRK (tror jeg) for et par år siden som fulgte ihvertfall et par som forsøkte nå leve lignende det du skisserer. Det ble mye styr mener. Jeg å huske. Du kan jo sjekke om den ligger på nett.

Skrevet

Da jeg var sammen med to menn, behandla jeg dem likt, dvs begge var primærpartnere. To sett svigerfamilier og to sett den andres venner osv. Og sex med minst én av dem de fleste dager i uka. Lite aleinetid i de årene 😅

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...