Gå til innhold

Med Provera får man bare sjansen hver andre mnd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har akkurat startet på Provera som jeg gå på i 10 dager for så å ta letrozol på syklusdag 3. Mangler eggløsning. 

I forbindelse med dette satt jeg å tenkte på at hvis ikke jeg blir gravid denne runden så blir neste sjansen min i mai. Man får ikke en ny sjanse hver mnd som "vanlig". Riktig? 🤔

Gynekologen har også anbefalt meg å vente til syklusdag 35 før jeg starter på Provera. Er det flere som bruker Provera som vil dele sine erfaringer? Hvilken syklusdag begynner dere? 

Anonymkode: 828ed...997

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei :) SKal du ta Provera i hver syklus hvis du ikke blir gravid? Jeg tok Provera før jeg begynte på letrozol, og deretter tok jeg bare Letrozol hver måned, på dag 3 i syklusen. Fikk veldig regelmessige mestruasjoner da jeg begynte på eggløsningstablettene. 

Da jeg begynte på Provera begynte jeg med en gang jeg fikk dem, og deretter fikk jeg mens etter 10 dager etter pilleslutter, deretter Letrozol. Får du noe oppfølging av gyn. etter du har tatt eggløsningstablettene? :) 

Anonymkode: a2ada...3df

Skrevet

Godt spørsmål! Kanskje jeg ikke trenget det. Gynekologen sa at dersom jeg får eggløsning denne mnd så kan det godt hende mensen kommer av seg selv etter denne runden med Provera (første gang jeg prøver Provera, men prøvd letrozol forrige mnd, men ingen eggløsning skjedde). 

Jeg tar provera fordi syklusene mine er så utrolig lange. 

Sjekket med blodprøve etter eggløsning på syklusdag 24 forrige mnd og det kan jeg gjøre nå også. Men det er siste henvisningen jeg har til blodprøve. Tenkte å ta eggløsningstester for å sjekke selv også denne runden. 

Bare så kjedelig at Provera tar 10 dager og så vente på mens noen dager og så blø i en uke. Går jo en evighet før man kaaanskje har eggløsning 🙄 men skal vel bare være glad for at det finnes hjelp å få når man sliter med å bli gravid 😊

Tok det ti dager etter proverakuren før du fikk mensen? Leste 3-7 dager i pakningsvedlegget.. fikk du eggløsning av letrozol? 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Godt spørsmål! Kanskje jeg ikke trenget det. Gynekologen sa at dersom jeg får eggløsning denne mnd så kan det godt hende mensen kommer av seg selv etter denne runden med Provera (første gang jeg prøver Provera, men prøvd letrozol forrige mnd, men ingen eggløsning skjedde). 

Jeg tar provera fordi syklusene mine er så utrolig lange. 

Sjekket med blodprøve etter eggløsning på syklusdag 24 forrige mnd og det kan jeg gjøre nå også. Men det er siste henvisningen jeg har til blodprøve. Tenkte å ta eggløsningstester for å sjekke selv også denne runden. 

Bare så kjedelig at Provera tar 10 dager og så vente på mens noen dager og så blø i en uke. Går jo en evighet før man kaaanskje har eggløsning 🙄 men skal vel bare være glad for at det finnes hjelp å få når man sliter med å bli gravid 😊

Tok det ti dager etter proverakuren før du fikk mensen? Leste 3-7 dager i pakningsvedlegget.. fikk du eggløsning av letrozol? 

Ja det føles veldig lenge, fordi en syklus er så mange dager, og når det er litt ekstra i tillegg blir det enda lenger 😕 Skal du ta dobbel kur Letrozol nå, siden du ikke fikk eggløsning sist? :) Bra du tar blodprøver for da får du se hva som skjer. Jeg tok ultralyd noen dager etter siste Letrozol tablett og fikk da se hvor store eggene var, og evt. når jeg fikk eggløsning. Dette kan man jo også gjøre med eggløsningstester som du sier😊

Ja jeg tror det tok 10 dager for jeg ble irritert over hvor lang tid det tok :P Men det er veldig forskjellig når folk får mensen etter siste Provera tablett. Jeg fikk eggløsning av Letrozol, men det virket som det tok litt tid før kroppen vendte seg til tablettene. Er nå gravid og det var på min 3. runde med Letrozol :) Tok også Ovitrelle som skulle gjøre det lille ekstra for eggløsningen :) 

• Liker 1
Skrevet

Hei!

Jeg har akkurat tatt en runde med provera og leteozol. Har selv PCO.

Jeg fikk det utskrevet etter å ha vært hos gynekolog på syklusdag 20. Det var ingen tegn til nylig gjennomgått eller snarlig kommende eggløsning. Så da bare startet jeg på provera et par dager senere. Sto på provera i 10 dager og på dagen etter at jeg sluttet fikk jeg mensen. Tok så leteozol fra syklusdag 3 til 9. På syklusdag 13 var jeg til ultralyd og fikk påvist en dominant og sprekkeklar follikkel. Fikk beskjed om å teste med LH-tester daglig. Dersom jeg ikke hadde fått LH-stigning innen syklusdag 20 skulle jeg komme tilbake mtp. eggløsningsprøyte. Men nå fikk jeg positiv LH-test, så da regner jeg med å få mensen etter 14 dager (eller bli gravid). Og da er det jo ikke nødvendig med noen videre provera-kur.

Sånn jeg ser det blir eneste grunnen til å ta regelmessige provera-kurer at man ikke klarer å fremprovosere eggløsning.

TS, skal du til ultralyd for kontroll på sd 12-13? I så fall blir nok mye avklart da. Hvis ikke ville jeg testet med LH-tester selv!

Anonymkode: 70f4f...b66

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for svar, begge to! 

Ja jeg får ta dobbel dose med letrozol denne runden. Jeg skal ikke inn til noe kontroll hos gynekolog. Har kun fått beskjed om å prøve dette i 3-4 sykluser og hvis ikke må jeg ta kontakt for å søke om prøverør.. 

Jeg har fått henvisning til en til blodprøve jeg kan ta, det er på syklusdag 23-24. 

Tenker selv at jeg skal teste med eggløsningstest gjennom hele syklusen. 

Syns det er rart at jeg ikke blir tilbudt eggløsningssprøyte som jeg leser mange andre gjør. 

Jeg må vel først ha litt tålmodighet å prøve dobbel dose letrozol noen runder først. Leser jo om flere som skriver at det gikk på andre eller tredje kuren. En ting er jo hvis jeg får eggløsning og ikke blir gravid, men hvis jeg ikke får eggløsning en gang så syns jeg jo at man burde kunne prøvd noen mer. Før prøverør liksom. 

Skrevet
På 25.2.2019 den 20.57, AnonymBruker skrev:

Ja det føles veldig lenge, fordi en syklus er så mange dager, og når det er litt ekstra i tillegg blir det enda lenger 😕 Skal du ta dobbel kur Letrozol nå, siden du ikke fikk eggløsning sist? :) Bra du tar blodprøver for da får du se hva som skjer. Jeg tok ultralyd noen dager etter siste Letrozol tablett og fikk da se hvor store eggene var, og evt. når jeg fikk eggløsning. Dette kan man jo også gjøre med eggløsningstester som du sier😊

Ja jeg tror det tok 10 dager for jeg ble irritert over hvor lang tid det tok :P Men det er veldig forskjellig når folk får mensen etter siste Provera tablett. Jeg fikk eggløsning av Letrozol, men det virket som det tok litt tid før kroppen vendte seg til tablettene. Er nå gravid og det var på min 3. runde med Letrozol :) Tok også Ovitrelle som skulle gjøre det lille ekstra for eggløsningen :) 

Må bare spørre om det med ovitrelle: fikk du det med første runden med letrozol? 

Jeg bor i Vestfold hvis du vet om noen gynekologer i nærheten som gir resept på det 😅

Og gratulerer så mye med graviditeten!😊 

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Må bare spørre om det med ovitrelle: fikk du det med første runden med letrozol? 

Jeg bor i Vestfold hvis du vet om noen gynekologer i nærheten som gir resept på det 😅

Og gratulerer så mye med graviditeten!😊 

Nei fikk ikke Ovitrelle første runde, men det var nok at jeg ikke visste om det😄 Spurte når jeg skulle ta min andre runde, og da sa gyn. at det kunne jeg gjøre og fikk da resept på det. Det er jo for å hjelpe egget til å slippe. 

Vet ikke om noen gynekologer der du bor :P Men jeg tror da alle gynekologer kan gi resept på det. Du får spørre av den som ga deg Letrozol :) 

Takk❤️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...