Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan dere ta ut ferie når dere vil i løpet av året? Eller sier sjefen nei til å ta ut ferie i visse perioder? Har dere en begrensning på hvor mange uker dere kan ta ut sammenhengende?

Er det vanlig at man kan velge ferien sin fritt/forholdsvis fritt nå til dags?

Anonymkode: 94378...fba

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min arbeidsplass er stengt i fellesferien og juleuken. Det blir fem uker til sammen ca, så da er det ikke noe valg egentlig. Kan ta ferie uten lønn om det passer med bestillinger den tiden det gjelder, men ellers ikke. Sjefen er ganske fleksibel på hjemmekontor, men det lar seg ofte ikke gjøre da jeg jobber i helsevesenet. 

Anonymkode: 9e14a...b0c

Skrevet

Der jeg jobber må man søke om ferie, og vi får ikke ta ferie i desember.

Skrevet

Nei. Dersom personen jeg jobber i team sammen med også ønsker ferie på samme tid, eller det er en hektisk periode, får jeg ikke ta ut ferie når jeg ønsker. Vi blir pålagt å ta ut en uke ferie på våren, 3 uker om sommeren og 1 uke på høsten. På sommeren blir juli måned delt, slik at ingen får 3 sammenhengende uker i juli (med mindre man er sjefens favoritt. I så fall får ingen man jobber på team med ferie i juli i det hele tatt...)

Det er forøvrig ingen god grunn til at man må ta ut en uke på våren og en på høsten der jeg jobber. Det er bare sjefen som har et kontrollbehov og liker å forpurre planer om å reise 2 uker til syden på vinteren. 

Søker nye jobber, ja. 

Anonymkode: 77e8e...0d8

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan dere ta ut ferie når dere vil i løpet av året

Nei. Jeg har de samme ukene hvert år, de ligger fast. 

Anonymkode: c8743...cab

Skrevet

Jeg jobber i skolen, men er ikke lærer; det er ønskelig at vi primært tar ferie i skoleferiene. 

Skrevet

Nja. Vi har fri i påsken og i romjula. I tillegg skal vi ha tre uker ferie om sommeren, men akkurat hvilke tre uker det blir er avhengig av hvilket prosjekt man jobber på, men vanligvis er det en gang i juli. Kun en gang har jeg hatt en av ferieukene i begynnelsen av august. Ellers har vi to uker som vi disponerer fritt. 

Anonymkode: 86000...cc5

Skrevet

Ja. Jeg kan ta ferie/fri når som helst. Må såklart gi beskjed i rimelig tid, men har aldri vært et problem. 

Anonymkode: 0b222...a42

Skrevet

Vi har vært tre i kontoret, så jeg kunne nok tatt ferie ganske fritt det meste av året bare jeg gjorde unna oppgåver i forkant. Sommeren har vi blitt enige om slik at vi er to så mye av tiden som mulig.

Nå har den ene av oss fått annen jobb i samme firma, da er vi to igjen. Hun andre har små barn og "må" ha ferie hele juli, så da regner jeg med at min ferie blir ganske oppstykket i år.

Eventuelt får hun ny jobb om noen uker, jeg risikerer faktisk å bli alene igjen i kommunen om en måned. Jobber på et NAV-kontor med tre, nå to, ansatte som ikke får erstattet ansatte som slutter.

Anonymkode: dd854...f65

Skrevet

Ja og nei. Jeg bestemmer egentlig helt fritt det meste av året, men siden jeg jobber med regnskap så kan jeg ikke ta fri når vi rapporterer. Det skjer ved slutten og starten av hver måned, da må jeg jobbe. Utenom dette står jeg helt fritt, men det er ingen som tar jobben min når jeg er borte så det må også passe opp mot eventuelle andre leveringer. 

Anonymkode: afa65...b52

• Liker 3
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Jeg kan ta ferie/fri når som helst. Må såklart gi beskjed i rimelig tid, men har aldri vært et problem. 

Anonymkode: 0b222...a42

Hvor jobber du/hva jobber du med?

TS

Skrevet

Delvis. Min arbeidsplass er stengt to uker i juli, så da må vi ta ferie de to ukene + minst en uke i tilknytning til disse to ukene. Så jeg kan da spare to uker som jeg kan ta når jeg vil, men må søke om ferie og kan få avslag hvis det ikke passer for arbeidsplassen de ukene eller dagene jeg søker om. 

Anonymkode: 9dcbe...276

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Delvis. Min arbeidsplass er stengt to uker i juli, så da må vi ta ferie de to ukene + minst en uke i tilknytning til disse to ukene. Så jeg kan da spare to uker som jeg kan ta når jeg vil, men må søke om ferie og kan få avslag hvis det ikke passer for arbeidsplassen de ukene eller dagene jeg søker om. 

Og sjefen min påstår at det er helt vanlig at all ferie er fastlagt og at man ikke får velge noe ferie selv.

Er det tilfelle? 

Skrevet

Nei, det er i praksis aldri mulig å ta ut ferie på grunn av for liten bemanning. 

Anonymkode: 67d24...47f

Skrevet (endret)

Kan ta ut ferie når vi ønsker. Har liste en må føre seg opp på til sommerferie, påske, jul, høst og vinter, men i løpet av mine 7 år har jeg aldri opplevd at det ikke «gikk opp» slik at alle fikk sine ønsker. Er 60 ansatte, og må til en hver tid ha 5 stk på jobb, så ferieuttak pleier ikke være et problem. Dersom vi vil ta ferie utenfor de typiske ferietidene behøver vi ikke gjøre annet enn å si i fra, og sette opp i kalenderen vår. 

Endret av NotYou
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er i praksis aldri mulig å ta ut ferie på grunn av for liten bemanning. 

Anonymkode: 67d24...47f

Samme på min jobb. Heldigvis jobber jeg kun deltid, så om jeg klarer å bytte bort noen få dager, kan jeg få en ferie på 1-2 uker. Jeg vet jeg har rett på 5 ukers ferie, men har aldri kunnet benytte meg av deg. Blir bytting av jobbdager heller.

Anonymkode: 5d307...8bb

Skrevet

Nei, vi som jobber i samme gruppe må tilpasse ferien etter hverandre. Vi kan ikke alle ta fri samtidig. 

Skrevet (endret)

Ja. Det vil si; det er sjeldent et problem å få ferie når man ønsker. Det må være minst 1 på jobb, helst 2, men det er sjeldent vi ønsker ferie samtidig slik at det alltid løser seg. Vi er et team på 4, så 2-3 kan ta ferie samtidig. Aldri opplevd at det har vært en problemstilling, skal sies. :)

Endret av SPOCA
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kan dere ta ut ferie når dere vil i løpet av året? Eller sier sjefen nei til å ta ut ferie i visse perioder? Har dere en begrensning på hvor mange uker dere kan ta ut sammenhengende?

Er det vanlig at man kan velge ferien sin fritt/forholdsvis fritt nå til dags?

Hos oss er det en periode hvor ingen får lov til å ta ferie, ikke engang en fridag. Dette gjelder to måneder pr år. Ellers har vi frie tøyler og kan ta ferie når vi ønsker. Men akkurat disse to månedene er hellige og er den perioden som løfter firmaet vårt til suksess, derfor kan vi kose oss resten av året. 

Anonymkode: 3f944...d57

Skrevet

Jobber i helsevesenet: får ikke ferie i jula eller påsken. Noen får ferie i vinter- og høstferien, men det er «forbeholdt» foreldre med skolebarn :) 

Ut over det er det rimelig fritt.

Anonymkode: 3fbfb...a6f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...