Mrs. K Skrevet 13. april 2005 #1 Skrevet 13. april 2005 Vi har en perserkatt som IKKE liker å bli børstet (fikk ham som voksen). Pelsen floker seg mye og jeg lurer på om det er for mye. Jeg hørte at pelsen kan floke seg ekstra mye hvis han får for fettfattig mat og at jeg skulle gi ham fløte i maten. Han får perserfor dels fra dyrlegen og dels fra dyrebutikken. Han har sensitiv tarm så jeg vil ikke eksperimentere med maten hans. Jeg finner ikke noe særlig på nettet om fettfattig mat og pels. Noen som har erfaringer? Hilsen Trille
Cherie Skrevet 13. april 2005 #2 Skrevet 13. april 2005 finnes det ikke noe spraybalsam for katter da? som kan hjelpe børsting?
Gjest Anonymous Skrevet 13. april 2005 #3 Skrevet 13. april 2005 Persere har en vanskelig pels dessverre, som overhode ikke kan sammenlignes med andre katteraser. Så lenge han får perserfôr vil jeg tro at det er tilpasset de spesielle behovene denne rasen har, også i forhold til pels. Prøv spraybalsam, samt prøv å ha en jevn rutine på børstingen. Småprat og belønn med kos eller snacks når han har oppført seg pent:)
Mrs. K Skrevet 13. april 2005 Forfatter #4 Skrevet 13. april 2005 Vi har jevn og god rutine med børsting, ros og godbiter. Katten er en tilløpende kat, som vi har hatt i 2 år. Vi aner ikke noe om hans tidligere liv annet enn at han hater børster og spray (sikkert brukt som straff). Han blir veldig stresset når han blir børstet. Han vet at han skal stå i ro og ikke klore og bite, men hjertet hans holder på å banke ut av den lille kroppen. Nå har jeg vært i byen og kjøpt spraybalsam. Han ble bare helt hysterisk da jeg pumpet spray på ham. :-( Men vi må vel gi det en sjanse. Takk for svar. Hilsen Trille
Gjest Anonymous Skrevet 13. april 2005 #5 Skrevet 13. april 2005 Huff, stakkars pusen. Er nok ikke lett for han da. Vet ikke om du har vurdert å klippe pelsen kort/ere? Du kan jo da ev. ta han med til vetirinær og få han klippet under narkose eller annet beroligende? Kjenner noen som må gjøre det med sin perserblanding. Ev. kan du jo prøve å se om det hjlper med en lite dose beroligende før børsting? Hvis du vil prøve kosttilskudd, så unngå fløte og melkeprodukter! Sats heller på fiskeolje e.l.
Mrs. K Skrevet 13. april 2005 Forfatter #6 Skrevet 13. april 2005 Har lest litt mer på nettet og tror at vi fortsetter med den mat han får nå. Evt. skal jeg prate med dyrlegen om kosttilskudd. Vi har lagt ham i narkose da vi fikk ham og snauklippte ham. Da han kom til oss var pelsen fullstendig tovet sammen så han ikke kunne røre seg. Nå er det faren i huset som av og til klipper en floke av. Ikke populært, nei. Vi har prøvd med beroligende med tanke på almindelig klipping og det var ikke så bra for ham. Da vi ikke vet hvor gammel han er, tør vi ikke satse på narkose med mindre han må opereres/undersøkes. Hilsen Trille
Cherie Skrevet 14. april 2005 #7 Skrevet 14. april 2005 Det er jo dessuten de som mener at det å gi dyr beroligende faktisk kan være et mareritt for dyra. Da de er like redd, men er for dopa til å gjøre noe. Derfor mange har slutta å dope dyrene sine på nyttårsaften.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå