palex82 Skrevet 25. februar 2019 #1 Skrevet 25. februar 2019 Hei, jeg har ett spørsmål. Jeg er gravid, jeg kommer fra utlandet og vil besøke mine familie , så kjøpte jeg flybilletter. Kanskje det var litt for tidlig. Jeg spørte ikke sjefen min, men jeg ga ham beskjed nesten 2 måneder før flyreisen. Jeg bare forventet ikke arbeidsgiveren vil nekte ferien. Jeg vil ha total 10 dager fri. Siden jeg er gravid, jeg lurte på om det er lovlig for arbeidsgiveren å nekte ferien min i det hele tatt. Også når jeg har send ham beskjed 2 måneder i forhånd. Er det noe jeg kan gjøre for å forsvare meg ? Det er veldig viktig for meg å besøke familien min fordi , de vil aldri komme hit og det betyr neste gang jeg kan se på dem blir det kanskje 1 år fra nå. Beklager min dårlig norsk :)
Gjest Albbas Skrevet 25. februar 2019 #2 Skrevet 25. februar 2019 Ja, sjefen har medbestemmelsesrett på når du tar ferien. At du er gravid spiller ingen rolle i denne sammenheng.
Ny Bruker Skrevet 25. februar 2019 #3 Skrevet 25. februar 2019 Graviditet har ingenting med ferien å gjøre. Arbeidsgiveren har rett. Du burde avtale ferien før du bestilte billettene. 30
viren Skrevet 25. februar 2019 #4 Skrevet 25. februar 2019 Sjefen kan ikke nekte deg å ta ut fri du har krav på, men sjefen kan legge føringer for NÅR du skal få fri. Med andre ord: Man bør alltid søke om fri FØR man bestiller billetter , slik at arbeidsgiver har mulighet til å se om det passer for bedriften, og innvilge fri. At du er gravid har ingen innvirkningen på retten på ferie forøvrig. Hvor lenge har du jobbet der du jobber? Hva sa sjefen din? Kan det være mulig å få noen andre til å jobbe for deg mens du vil være borte? 15
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2019 #5 Skrevet 25. februar 2019 Du kan selvflgekug ikke bare bestille deg en tur og ta ferie når det passer deg. Du lever ikke i et anarki liksom. Anonymkode: 55214...770 14
Viktualia Skrevet 25. februar 2019 #6 Skrevet 25. februar 2019 Sjefen din bør ha en god grunn for å nekte ferie på det tidspunktet du ønsker. Når du er tidlig ute så skulle man tro at det lot seg tilpasse. Jeg hadde bedt om en begrunnelse. Generelt sett er det en god tommelfingerregel å ikke bestille billetter man ikke kan avbestille uten at ferie er avklart med sjefen. 6
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2019 #7 Skrevet 25. februar 2019 Man må alltid avklare med sjefen når man skal ha ferie. Ellers kunne man jo risikert at alle de ansatte dro på ferie samtidig - og det går jo ikke for bedriften (som regel). Du har rett på ferie, men du har ikke rett på ferie akkurat når du vil. Du må spørre før du bestiller billetter. Anonymkode: 96a3f...a18 3
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2019 #8 Skrevet 25. februar 2019 Man kan ikke ta ferie når det passer seg selv best selv om man er gravid. Så du må nok bare belage deg på å ikke få reist. Anonymkode: 11b15...141 9
Måbarefåsiat... Skrevet 25. februar 2019 #9 Skrevet 25. februar 2019 Man søker om ferie. Det er ikke bare å gi beskjed. Gravid eller ikke, har ikke noe med det å gjøre. 6
palex82 Skrevet 25. februar 2019 Forfatter #10 Skrevet 25. februar 2019 Generelt er det tro at vi ikke bor i anarkisamfun. Men samtidig er det også et spørsmål om empathy. Jeg vil ikke se på folk jeg elsker i ett veldig lang periode, jeg tok de dagene rundt påske og påske er ett familie helligdag. Er det bedre tid å være sammen med familie ? Samtidig kusinen min blir gift og det er ikke noe som kan utsettes. Unnskyld meg hvis jeg er berørt, men jeg forventer litt mer empathy.
viren Skrevet 25. februar 2019 #11 Skrevet 25. februar 2019 2 minutter siden, palex82 said: Generelt er det tro at vi ikke bor i anarkisamfun. Men samtidig er det også et spørsmål om empathy. Jeg vil ikke se på folk jeg elsker i ett veldig lang periode, jeg tok de dagene rundt påske og påske er ett familie helligdag. Er det bedre tid å være sammen med familie ? Samtidig kusinen min blir gift og det er ikke noe som kan utsettes. Unnskyld meg hvis jeg er berørt, men jeg forventer litt mer empathy. Men hvorfor snakket du ikke med sjefen før du bestilte billettene? 15
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2019 #12 Skrevet 25. februar 2019 2 minutter siden, palex82 skrev: Generelt er det tro at vi ikke bor i anarkisamfun. Men samtidig er det også et spørsmål om empathy. Jeg vil ikke se på folk jeg elsker i ett veldig lang periode, jeg tok de dagene rundt påske og påske er ett familie helligdag. Er det bedre tid å være sammen med familie ? Samtidig kusinen min blir gift og det er ikke noe som kan utsettes. Unnskyld meg hvis jeg er berørt, men jeg forventer litt mer empathy. Du må uansett spørre først. Det spiller ingen rolle hvilke gode grunner du har for å ønske denne ferien, du må spørre. Påsken er selvsagt en tid mange ønsker ferie, og alle kan ikke få det likevel. «Empathy» går også begge veger. Du ønsker at sjefen viser deg medfølelse og respekt, men du må skjønne at du også må vise sjefen respekt ved å spørre. Du kan ikke bare bestemme selv. Sjefen har et ansvar for at bedriften skal fungere, og da kan ikke folk komme og gå som de vil! Det kan forresten godt hende du hadde fått ja hvis du hadde spurt på forhånd. Folk blir generelt ikke så medgjørlige og glade når folk bare tar seg til rette og gjør som de vil. Min erfaring er at hvis man spør og forteller at dette er viktig for en - så strekker sjefer seg langt for å hjelpe. Anonymkode: 96a3f...a18 21
palex82 Skrevet 25. februar 2019 Forfatter #13 Skrevet 25. februar 2019 Først som jeg sa, påske og ekteskapet til kusine min er ikke noe som kan utsettes.
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2019 #14 Skrevet 25. februar 2019 4 minutter siden, palex82 skrev: Generelt er det tro at vi ikke bor i anarkisamfun. Men samtidig er det også et spørsmål om empathy. Jeg vil ikke se på folk jeg elsker i ett veldig lang periode, jeg tok de dagene rundt påske og påske er ett familie helligdag. Er det bedre tid å være sammen med familie ? Samtidig kusinen min blir gift og det er ikke noe som kan utsettes. Unnskyld meg hvis jeg er berørt, men jeg forventer litt mer empathy. Jeg forstår det er vanskelig for deg, men du må sette deg inn i rettigheter og plikter som arbeidstaker. Arbeidsgiver har lov å bestemme tidspunkt for ferie innafor visse rammer, og din fremgangsmåte er ikke noe god måte og gjøre det på. Anonymkode: 81018...6b2 7
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2019 #15 Skrevet 25. februar 2019 4 minutter siden, palex82 skrev: Generelt er det tro at vi ikke bor i anarkisamfun. Men samtidig er det også et spørsmål om empathy. Jeg vil ikke se på folk jeg elsker i ett veldig lang periode, jeg tok de dagene rundt påske og påske er ett familie helligdag. Er det bedre tid å være sammen med familie ? Samtidig kusinen min blir gift og det er ikke noe som kan utsettes. Unnskyld meg hvis jeg er berørt, men jeg forventer litt mer empathy. Du må nok legge av deg prinsessenykkene kjære deg. Du får penger for å gjøre et ARBEID for din sjef. Han skal overholde en del regler, men det du forventer er helt malplassert i en arbeidssituasjon. Han er sjefen din: ikke faren din. Du er arbeidstager og kan ikke bare gjøre som du vil når du får penger fra noen for å jobbe for dem. Anonymkode: 55214...770 16
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2019 #16 Skrevet 25. februar 2019 1 minutt siden, palex82 skrev: Først som jeg sa, påske og ekteskapet til kusine min er ikke noe som kan utsettes. Nei, men du må uansett spørre sjefen først. Det er sånn at man ikke har rett på fri selv om et familiemedlem gifter seg! Likevel vil de fleste sjefer prøve å få til at man kan få fri når det er noe viktig, fordi de fleste sjefer er hyggelige og behjelpelige! Men det er klart de fleste blir langt mindre behjelpelige når du tramper inn å KREVER ferie, og bestiller billetter uten å spørre først. Anonymkode: 96a3f...a18 26
The Kitten Skrevet 25. februar 2019 #17 Skrevet 25. februar 2019 9 minutter siden, palex82 skrev: Generelt er det tro at vi ikke bor i anarkisamfun. Men samtidig er det også et spørsmål om empathy. Jeg vil ikke se på folk jeg elsker i ett veldig lang periode, jeg tok de dagene rundt påske og påske er ett familie helligdag. Er det bedre tid å være sammen med familie ? Samtidig kusinen min blir gift og det er ikke noe som kan utsettes. Unnskyld meg hvis jeg er berørt, men jeg forventer litt mer empathy. Hvor er din empati for kollegane dine som kanskje også vil ha påskeferie? Som kanskje har sin egen familie de vil treffe i påsken? Skjønner godt at sjefen din har satt seg på bakbeina. 20
The Kitten Skrevet 25. februar 2019 #18 Skrevet 25. februar 2019 8 minutter siden, palex82 skrev: Først som jeg sa, påske og ekteskapet til kusine min er ikke noe som kan utsettes. Påsken kan ikke utsettes for noen. Til kusinen din må du pent takke nei til bryllupsinvitasjon om du ikke får fri. 11
palex82 Skrevet 25. februar 2019 Forfatter #19 Skrevet 25. februar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei, men du må uansett spørre sjefen først. Det er sånn at man ikke har rett på fri selv om et familiemedlem gifter seg! Likevel vil de fleste sjefer prøve å få til at man kan få fri når det er noe viktig, fordi de fleste sjefer er hyggelige og behjelpelige! Men det er klart de fleste blir langt mindre behjelpelige når du tramper inn å KREVER ferie, og bestiller billetter uten å spørre først. Anonymkode: 96a3f...a18 Først sjefen har ikke noe ide jeg har bestilt de billettene. Det er grunnet jeg skriver her. For det andre du bruker litt for mye "exclamation marks" Jeg er ikke veldig flink når det gjelder norsk men du kan jobbe litt med dine kommunikasjonsevner.
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2019 #20 Skrevet 25. februar 2019 I påsken ønsker nok mange å ha fri, da er jo skoler og barnehager stengt også. Så at du ikke får fri da er bare noe du må regne med, dessverre. At du er gravid har ingen betydning for ferie-uttaket. Anonymkode: 3a20d...f83 13
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå