Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jepp. 

Vi som kan mest og har jobbet lengst blir verken sett eller respekterte. Det kommer nye til og med vikarer og får bedre oppdrag og vi som har jobba lengst får bare dritt. 

Prøver å søker meg ut desperat. 

Har du opplevd lignende hvordan forholder meg til sånt?

Anonymkode: 46f25...30f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er tøft i dagens arbeidsliv. Man må hele tiden hevde seg for å ikke miste goder, så jeg ville satt hardt mot hardt. 

Anonymkode: 4dc29...f98

Skrevet

Ta kontakt med fagforeningen? Det er liksom den eneste vegen og gå hvis det ikke hjelper å ta opp problemet med sjefen. 

Jeg har forresten en kollega som ble skikkelig sur når jeg ble ansatt i selskapet og fikk en «bedre jobb» enn henne. I hennes hode burde hun rykket opp nærmest for «lang og tro tjeneste», men i stedet for ble altså jeg (halvparten så gammel og nyutdannet) ansatt i denne stillingen. Jeg ble ansatt fordi jeg hadde utdannelse som sjefen mente var nødvendig for den aktuelle stillingen. 

Uansett hva du gjør - husk at det ikke er de nye folka sin skyld hvis sjefen behandler deg urettferdig. Jeg ble forsøkt utfrosset av ovennevnte kollega og hun prøvde ikke engang å skjule at hun ikke likte meg fordi jeg hadde «tatt jobben hennes». Men det var jo ikke min skyld, jeg hadde bare søkt en ledig stilling - akkurat som henne. Det var veldig ubehagelig for meg å være i den situasjonen som ny, men heldigvis hadde jeg andre kollegaer som støttet meg. Så husk å rette frustrasjonen der den hører hjemme - til sjefen og ikke til de nye. Det er sjefens ansvar. 

Anonymkode: 2ccc0...fbd

  • Liker 9
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta kontakt med fagforeningen? Det er liksom den eneste vegen og gå hvis det ikke hjelper å ta opp problemet med sjefen. 

Jeg har forresten en kollega som ble skikkelig sur når jeg ble ansatt i selskapet og fikk en «bedre jobb» enn henne. I hennes hode burde hun rykket opp nærmest for «lang og tro tjeneste», men i stedet for ble altså jeg (halvparten så gammel og nyutdannet) ansatt i denne stillingen. Jeg ble ansatt fordi jeg hadde utdannelse som sjefen mente var nødvendig for den aktuelle stillingen. 

Uansett hva du gjør - husk at det ikke er de nye folka sin skyld hvis sjefen behandler deg urettferdig. Jeg ble forsøkt utfrosset av ovennevnte kollega og hun prøvde ikke engang å skjule at hun ikke likte meg fordi jeg hadde «tatt jobben hennes». Men det var jo ikke min skyld, jeg hadde bare søkt en ledig stilling - akkurat som henne. Det var veldig ubehagelig for meg å være i den situasjonen som ny, men heldigvis hadde jeg andre kollegaer som støttet meg. Så husk å rette frustrasjonen der den hører hjemme - til sjefen og ikke til de nye. Det er sjefens ansvar. 

Anonymkode: 2ccc0...fbd

Jobben min er bare en deltidsjobb ved siden av studiene. Krever ingen utdannelse. Jeg sier ikke at det er ansattes feil. Men sjefen. Noen av de nye ansatte jobber ikke engang. 

Anonymkode: 46f25...30f

Skrevet (endret)
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jepp. 

Vi som kan mest og har jobbet lengst blir verken sett eller respekterte. Det kommer nye til og med vikarer og får bedre oppdrag og vi som har jobba lengst får bare dritt. 

Prøver å søker meg ut desperat. 

Har du opplevd lignende hvordan forholder meg til sånt?

Anonymkode: 46f25...30f

Disse nye vikarene , kanskje de fortjener det fordi de er flinkere til å sjarmere sjefen? Hvis det skinner igjennom at du er litt misfornøyd, så raser du bakover i køen.

Endret av I Grosny
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker said:

Jobben min er bare en deltidsjobb ved siden av studiene. Krever ingen utdannelse. Jeg sier ikke at det er ansattes feil. Men sjefen. Noen av de nye ansatte jobber ikke engang. 

Anonymkode: 46f25...30f

Men da kommer det garantert inn folk med bedre kvalifikasjoner enn deg?

Anonymkode: 0fe13...f58

  • Liker 2
Skrevet
1 time siden, I Grosny skrev:

Disse nye vikarene , kanskje de fortjener det fordi de er flinkere til å sjarmere sjefen? Hvis det skinner igjennom at du er litt misfornøyd, så raser du bakover i køen.

Jeg slutter uansett til Mai. Så tror ikke det har så mye å si. Der jeg jobber er alle misfornøyde. Jeg er kjent i bedriften som en veldig flink ansatt. Det er bare sjeffn min som ikke liker meg. Jeg er den eldelste i det gamle teamet alle de andre /eldra har slutta. Så alle jeg jobber med bare æ nye. Tror han prøver å presse meg til jeg slutter, han kan ikke sparke meg siden HR har tillit til meg. Egentlig hele bedriften. Han prøvde seg, men HR stå i veien.  

Anonymkode: 46f25...30f

  • Liker 2
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg slutter uansett til Mai. Så tror ikke det har så mye å si. Der jeg jobber er alle misfornøyde. Jeg er kjent i bedriften som en veldig flink ansatt. Det er bare sjeffn min som ikke liker meg. Jeg er den eldelste i det gamle teamet alle de andre /eldra har slutta. Så alle jeg jobber med bare æ nye. Tror han prøver å presse meg til jeg slutter, han kan ikke sparke meg siden HR har tillit til meg. Egentlig hele bedriften. Han prøvde seg, men HR stå i veien.  

Anonymkode: 46f25...30f

Det forklarer alt.

Du trenger å finne en jobb som har en sjef du liker. 

Skrevet

Verden er urettferdig.

 

Det er et asymmetrisk maktforhold mellom deg og arbeidsplassen. Spørsmålet er hva du er villig til å gjøre for å opprette balanse. Gjør du ingenting vil ingenting skje. Det som betyr noe er hvor risikovillig og konfliktsky du er.

Lykke til

Anonymkode: 12e3d...e9f

Skrevet
2 timer siden, I Grosny skrev:

Disse nye vikarene , kanskje de fortjener det fordi de er flinkere til å sjarmere sjefen? Hvis det skinner igjennom at du er litt misfornøyd, så raser du bakover i køen.

Jeg er ikke TS, men en som til tider deler samme frustrasjoner. 

Ja, sånn har arbeidslivet blitt. De som er flinke til å snakke for seg og være sjarmerende, men som ikke nødvendigvis jobber så veldig hardt er de som kommer lengst. Forstå det den som kan. Arbeidslivet i Norge er på vei ned i dass, om 20-30 år vil Norge nesten være som et U-Land siden de fleste er mest opptatt av å være sjarmerende og omgjengelig, men ikke gjøre så mye arbeid. 

Men det er fin motivasjon til å starte for seg selv, som jeg allerede har begynt å gjøre. Og jeg tar med meg kundene over :)

Anonymkode: 4dc29...f98

  • Liker 2
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke TS, men en som til tider deler samme frustrasjoner. 

Ja, sånn har arbeidslivet blitt. De som er flinke til å snakke for seg og være sjarmerende, men som ikke nødvendigvis jobber så veldig hardt er de som kommer lengst. Forstå det den som kan. Arbeidslivet i Norge er på vei ned i dass, om 20-30 år vil Norge nesten være som et U-Land siden de fleste er mest opptatt av å være sjarmerende og omgjengelig, men ikke gjøre så mye arbeid. 

Men det er fin motivasjon til å starte for seg selv, som jeg allerede har begynt å gjøre. Og jeg tar med meg kundene over :)

Anonymkode: 4dc29...f98

Er det en motsetning? Å være omgjengelig og jobbe hardt altså? Jeg synes at det å være hyggelig og omgjengelig er en viktig egenskap på arbeidsplassen, og streber etter å være høflig, inkluderende, ha et godt forhold til sjefen og så videre.

Det betyr ikke at jeg jobber mindre hardt enn andre. Jeg tror alle jobber hardest og leverer best dersom de har det fint på jobben og trives.

Anonymkode: 2ccc0...fbd

  • Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det en motsetning? Å være omgjengelig og jobbe hardt altså? Jeg synes at det å være hyggelig og omgjengelig er en viktig egenskap på arbeidsplassen, og streber etter å være høflig, inkluderende, ha et godt forhold til sjefen og så videre.

Det betyr ikke at jeg jobber mindre hardt enn andre. Jeg tror alle jobber hardest og leverer best dersom de har det fint på jobben og trives.

Anonymkode: 2ccc0...fbd

Det er ikke alltid en motsetning, men ofte er det det (derfor jeg skriver ..."ikke nødvendidgvis"...). Det er en balanse, men en del av de jeg har jobbet sammen med har latt det skli for mye ut og blir dem som stadig vekk skal sjarmere og være omgjengelige, i så stor grad at det går utover jobben (og kollegene, som må dekke opp for de som gjør mindre). 

Anonymkode: 4dc29...f98

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Jepp. 

Vi som kan mest og har jobbet lengst blir verken sett eller respekterte. Det kommer nye til og med vikarer og får bedre oppdrag og vi som har jobba lengst får bare dritt. 

Anonymkode: 46f25...30f

Du jobber deltid, skal slutte i mai og sjefen liker deg ikke. Selvfølgelig vil han gi bedre oppdrag til noen andre.

Du sier også at alle du jobber med er nye. I en bedrift hvor erfaring er viktig, så ville det gitt deg en svært gunstig posisjon, fordi hvis du slutter så er det ingen som kan trene opp ansatte. Siden det ikke er tilfellet så tyder det på arbeidsvilje og holdning er viktigere enn erfaring.

Anonymkode: fcfe1...fec

  • Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du jobber deltid, skal slutte i mai og sjefen liker deg ikke. Selvfølgelig vil han gi bedre oppdrag til noen andre.

Du sier også at alle du jobber med er nye. I en bedrift hvor erfaring er viktig, så ville det gitt deg en svært gunstig posisjon, fordi hvis du slutter så er det ingen som kan trene opp ansatte. Siden det ikke er tilfellet så tyder det på arbeidsvilje og holdning er viktigere enn erfaring.

Anonymkode: fcfe1...fec

Det uthevede: Kun i teorien. Men i dagens narsisisstiske arbeidsliv teller trynefaktor og rævslikking mer enn erfaring dessverre. 

Anonymkode: 4dc29...f98

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det uthevede: Kun i teorien. Men i dagens narsisisstiske arbeidsliv teller trynefaktor og rævslikking mer enn erfaring dessverre. 

Anonymkode: 4dc29...f98

Jeg er ikke enig. Bedrifter er drevet av penger, og det er ikke god butikk å miste ansatte med kritisk kunnskap. F.eks. jeg fikk beholde jobben selv om jeg flyttet ut av Norge, fordi ellers så er det ingen som kan utvikle appen.

Men en del folk overvurderer hvor viktig de er for arbeidsplassen. Jeg jobbet tidligere som teknisk support, og fra kundenes synspunkt så var ansatte med mye erfaring verdifult. Men bedriften fikk betalt for hver telefon de svarte, så de brydde seg bare om hvor fort man kunne svare.

Antall henvendelser gikk i syklus, de ansettet masse mot sommeren og sparket de som svarte for tregt mot vinteren. De var vant til at mange ansatte sluttet.

Anonymkode: fcfe1...fec

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke enig. Bedrifter er drevet av penger, og det er ikke god butikk å miste ansatte med kritisk kunnskap. F.eks. jeg fikk beholde jobben selv om jeg flyttet ut av Norge, fordi ellers så er det ingen som kan utvikle appen.

Men en del folk overvurderer hvor viktig de er for arbeidsplassen. Jeg jobbet tidligere som teknisk support, og fra kundenes synspunkt så var ansatte med mye erfaring verdifult. Men bedriften fikk betalt for hver telefon de svarte, så de brydde seg bare om hvor fort man kunne svare.

Antall henvendelser gikk i syklus, de ansettet masse mot sommeren og sparket de som svarte for tregt mot vinteren. De var vant til at mange ansatte sluttet.

Anonymkode: fcfe1...fec

Nettopp, de med erfaring får ofte sparken fordi bedriften tenker kortsiktig. Når man kun får betalt per telefon man svarer, så er det kun kortsiktig tenkning der man ikke tenker på kundeopplevelse og at den som betaler bedriften for supportoppdraget faktisk vil forlenge avtalen. Gudene skal vite at vi har brukt mye ræva support, som kun kommer med god dag mann økseskaft svar, og at det er tydelig de bare vil ha deg vekk så kjapt som mulig. 

For øvrig kan teknisk support innenfor visse segmenter også utgjøre kritisk kunnskap. Det er ikke bare utviklere innen IT som har den kritiske kunnskapen, men alt fra tyngre supportpersonell, til driftere, utviklere, sikkerhetsfolkene etc. 

Og de med trynefaktor greier ofte å snakke seg til en slags posisjon av viktighet. Men kan i en del tilfeller si meg enig at tekniske ansatte ofte ikke er de som spiller på trynefaktor; det har de ikke tid til siden de må bruke tiden fornuftig på jobb. 

Anonymkode: 4dc29...f98

  • Liker 1
Skrevet

Det er naturlig at de som gjør best jobb blir prioritert, både med tanke på opprykk, lønn og spennende oppgaver. 

Selvfølgelig har jeg en handfull erfarne folk jeg alltid vil prioritere, da de presterer veldig bra. Men må si at de yngre og nye med maks driv og innsatsvilje prioriteres foran en god del av de erfarne som forventer å leve på "gammelt rykte". 

Jeg er så vanvittig lei av de som tror at alder og ansiennitet skal sikre dem stilling og lønn. Nei, det er ene og alene arbeidsinnsats og stå-på-vilje som betyr noe. Ellers må jeg jo stadig drive brannslukking og redde situasjonen (med mange overtidstimer) selv... 

Og en annen erfaring etter mange år i arbeidslivet: Flinke folk får alltid jobb. Så at du sliter også her sier vel sitt... 

Anonymkode: 523f5...065

  • Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er naturlig at de som gjør best jobb blir prioritert, både med tanke på opprykk, lønn og spennende oppgaver. 

Selvfølgelig har jeg en handfull erfarne folk jeg alltid vil prioritere, da de presterer veldig bra. Men må si at de yngre og nye med maks driv og innsatsvilje prioriteres foran en god del av de erfarne som forventer å leve på "gammelt rykte". 

Jeg er så vanvittig lei av de som tror at alder og ansiennitet skal sikre dem stilling og lønn. Nei, det er ene og alene arbeidsinnsats og stå-på-vilje som betyr noe. Ellers må jeg jo stadig drive brannslukking og redde situasjonen (med mange overtidstimer) selv... 

Og en annen erfaring etter mange år i arbeidslivet: Flinke folk får alltid jobb. Så at du sliter også her sier vel sitt... 

Anonymkode: 523f5...065

Ja, dette er typisk ledersvada...Som det ikke finnes erfarnge ansatte som også presterer bra og bidrar mye, men som likevel går i glemmeboka. Jeg kan forstå at bedriftene ønsker å kvitte seg med "gamle" ansatte som bare offer seg og ikke bidrar, men det gjelder da slett ikke alle.

Men det er egentlig flott, for som sagt så starter stadig flere av oss egne foretak. Og vi skal ta med oss kunder og gi dere en form for konkurranse dere sent kommer til å glemme :)

Anonymkode: 4dc29...f98

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Nettopp, de med erfaring får ofte sparken fordi bedriften tenker kortsiktig. Når man kun får betalt per telefon man svarer, så er det kun kortsiktig tenkning der man ikke tenker på kundeopplevelse og at den som betaler bedriften for supportoppdraget faktisk vil forlenge avtalen. Gudene skal vite at vi har brukt mye ræva support, som kun kommer med god dag mann økseskaft svar, og at det er tydelig de bare vil ha deg vekk så kjapt som mulig. 

 For øvrig kan teknisk support innenfor visse segmenter også utgjøre kritisk kunnskap. Det er ikke bare utviklere innen IT som har den kritiske kunnskapen, men alt fra tyngre supportpersonell, til driftere, utviklere, sikkerhetsfolkene etc. 

 Og de med trynefaktor greier ofte å snakke seg til en slags posisjon av viktighet. Men kan i en del tilfeller si meg enig at tekniske ansatte ofte ikke er de som spiller på trynefaktor; det har de ikke tid til siden de må bruke tiden fornuftig på jobb. 

Anonymkode: 4dc29...f98

Jeg jobbet for Ln Eurocom, som jobber for Garmin. Garmin betalte dem per telefon man svarte, og det førte til at de fokuserte på hvor fort de svarte. Å gi elendig support var ingen sjakktrekk, fordi da vil du få dårlig survey og kundene vil nekte å henge opp. Det jeg gjorde var at jeg sendte en instruksjon for hvordan man skal gjøre noe på epost og ba dem ringe tilbake når de er ferdig. På den måten satt jeg ikke i telefonen og ventet på at de skulle bli ferdig.

Økonomisk ga det mening, 1000 kunder kjøper et produkt, 100 ringer support, 80 er fornøyde (enkle spørsmål) 10 er misfornøyde og 10 er svært misfornøyde. De få misfornøyde kundene vil kanskje boikotte Garmin, men de vil ikke klare å overbevise mange fordi det er vanskelig å finne alternativer.  

Trynefaktor er definitivt en faktor, fordi bedrifter liker ansatte som er enkelt å jobbe med. Men å få sjefen til å like deg er ikke noe problem. Om du gjør arbeidsoppgavene dine, unngår konflikt, gir positiv tilbakemelding til sjefen og dine kolleger og og gir gode råd som sjefen liker, så skal det mye til for at sjefen ikke liker deg.

Anonymkode: fcfe1...fec

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, dette er typisk ledersvada...Som det ikke finnes erfarnge ansatte som også presterer bra og bidrar mye, men som likevel går i glemmeboka. Jeg kan forstå at bedriftene ønsker å kvitte seg med "gamle" ansatte som bare offer seg og ikke bidrar, men det gjelder da slett ikke alle.

Men det er egentlig flott, for som sagt så starter stadig flere av oss egne foretak. Og vi skal ta med oss kunder og gi dere en form for konkurranse dere sent kommer til å glemme :)

Anonymkode: 4dc29...f98

Da har du to valg. 

Kontakte fagforeningen og kreve ditt, basert på ansiennitet. 

Starte for deg selv, og bevise for alle at de har tatt feil. 

Lykke til :)

Anonymkode: 523f5...065

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...