Gå til innhold

Ny i klassen...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Vi har akkurat flyttet til ett nytt sted hvor 8 åringen har begynt i ny klasse. Hun blir ofte gående alene uten noen å leke med, får ofte nei når hun tar initiativ til lek og synes ting er vanskelig... Vi er i dialog med lærer, men jeg lurer på om noen har noen tips? Har en sånn klasse FB side, vurderer og kanskje skrive ett innlegg der hvor jeg hører om noen vil være med oss hjem etter skolen, eller iallefall en liten presentasjon? Jeg vet ikke... Synes dette er vanskelig og trist. 

Anonymkode: c240e...f8f

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Vi har akkurat flyttet til ett nytt sted hvor 8 åringen har begynt i ny klasse. Hun blir ofte gående alene uten noen å leke med, får ofte nei når hun tar initiativ til lek og synes ting er vanskelig... Vi er i dialog med lærer, men jeg lurer på om noen har noen tips? Har en sånn klasse FB side, vurderer og kanskje skrive ett innlegg der hvor jeg hører om noen vil være med oss hjem etter skolen, eller iallefall en liten presentasjon? Jeg vet ikke... Synes dette er vanskelig og trist. 

Jeg vet at om jeg hadde sett et slikt innlegg så hadde jeg absolutt bidratt til kontakt. Påvirket mitt barn til kontakt. Det er ikke alltid man tenker over det selv, så det er supert om du legger til et innlegg. 

Anonymkode: a9420...c85

• Liker 11
Skrevet

Er jo det som er dumt når dere flytter på barnet i en slik alder, vanskelig å komme inn i en etablert gjeng.

Dere for spør lærer om råd, hun vet kanskje om noen barnet deres kan passe sammen med.

Anonymkode: f009e...ab9

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er jo det som er dumt når dere flytter på barnet i en slik alder, vanskelig å komme inn i en etablert gjeng.

Dere for spør lærer om råd, hun vet kanskje om noen barnet deres kan passe sammen med.

Anonymkode: f009e..

Jo, takk for det. 

• Liker 2
Skrevet

Det er vel ikke tilfeldigvis i Trøndelag? Sikkert ikke, er bare at jeg vet at det nettopp har startet en ny på skolen her vi bor.

Synes det å skrive et innlegg på facebook-gruppen var en god idé! Det kan ta litt tid før man blir kjent med noen, det går seg nok til etterhvert.

Anonymkode: 9d7a9...3c9

Skrevet

Jeg er lærer, og det er vanligvis ikke noe problem å komme inn i gruppen når man er så ung. Gi det tid. Det går fortere om dere inviterer barn hjem. Helst én og én. 

Anonymkode: 2c672...af0

• Liker 1
Skrevet

Har du noen mulighet til å bli kjent med foreldrene til noen i klassen? Jeg ville sendt melding til noen aktuelle og forklart situasjonen, og spurt om å finne på noe sammen med barna. 

Anonymkode: 42572...797

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er lærer, og det er vanligvis ikke noe problem å komme inn i gruppen når man er så ung. Gi det tid. Det går fortere om dere inviterer barn hjem. Helst én og én. 

Anonymkode: 2c672...af0

Ja, vi smører oss med tålmodighet. Hun har også bedt med hjem, men får høre at det ikke passer og at de ikke vil... 😏

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du noen mulighet til å bli kjent med foreldrene til noen i klassen? Jeg ville sendt melding til noen aktuelle og forklart situasjonen, og spurt om å finne på noe sammen med barna. 

Anonymkode: 42572...797

Tenker at det er derfor det kunne vært en idé å skrive ett innlegg på FB 😊

• Liker 1
Skrevet

Vi flyttet da hun var 8 pga. jobb, og kom til en plass der barna var veldig sammensveiset i små klikker basert på bosted. 

I nabolaget vårt var alle barna 2-3 år eldre, og hun slet med å bli kjent med de i klassen. Vi bestemte oss for å være litt proaktive, så vi lånte skolens kinosal, og laget en event på Facebook, der vi inviterte samtlige elever i klassen + foreldrene på kinodag. Serverte popcorn og brus. Det funket som ei kule - vi ble kjent med foreldrene, og hun fikk bedre kontakt med klassekameratene.  Endte med at vi og noen av de foreldrene laget en månedlig kinoklubb, og den gruppen hun lekte med der ble den nære vennegjengen hun nå begynte på ungdomsskolen sammen med.

Kanskje dere kan legge opp til noe lignende, der dere inviterer alle? Da får dere presentert dere for både foreldre og barn.

Anonymkode: 40277...842

• Liker 5
Skrevet

Jeg var den jenta som ble spurt om jeg ville ha besøk av «den nye jenta». Jeg visste ikke helt hva som foregikk, men min mor sa at jeg fikk besøk fra en ny jente. Det gikk kjempefint og mamma kjørte meg på besøk til henne senere. Det er nok du og de andre foreldrene som må planlegge besøkene.

Anonymkode: 7b97d...c21

• Liker 4
Skrevet

Også lurt å finne ut hvilke fritidsaktiviteter de andre driver med og kanskje bli med på noe av det samme. 

Anonymkode: 67ee2...452

• Liker 4
Skrevet

Jeg synes du kan skrive et innlegg på FB-siden. Det gjorde moren til en ny jente i eldstes klasse og det hjalp veldig. Det som skjedde var jo at de andre hadde etablerte vennskap og faste bli med hjem-avtaler og hun ble rett og slett bare litt glemt, ikke vondt ment og ikke med vilje. Ved å skrive innlegget fikk de andre foreldrene øynene opp for at her hadde de oversett noe og ble mer bevisst på å være inkluderende og tenke at det å få en ny elev inn i klassen og miljøet er noe alle må ta ansvar for (og ikke bare lærer, slik noen skriver lenger opp). Jeg tenker at du også kan invitere jentene i klassen hjem til noe uformelt og hyggelig? Det har vi gjort med stort hell. Det kan være alt fra filmkveld (rydd vekk stuebord og legg fram madrasser og puter, server uendelige mengder popcorn) til at dere samles hos dere for å bake og pynte cupcakes eller noe annet gøy.  

• Liker 2
Skrevet
17 minutter siden, Arkana skrev:

Jeg synes du kan skrive et innlegg på FB-siden. Det gjorde moren til en ny jente i eldstes klasse og det hjalp veldig. Det som skjedde var jo at de andre hadde etablerte vennskap og faste bli med hjem-avtaler og hun ble rett og slett bare litt glemt, ikke vondt ment og ikke med vilje. Ved å skrive innlegget fikk de andre foreldrene øynene opp for at her hadde de oversett noe og ble mer bevisst på å være inkluderende og tenke at det å få en ny elev inn i klassen og miljøet er noe alle må ta ansvar for (og ikke bare lærer, slik noen skriver lenger opp). Jeg tenker at du også kan invitere jentene i klassen hjem til noe uformelt og hyggelig? Det har vi gjort med stort hell. Det kan være alt fra filmkveld (rydd vekk stuebord og legg fram madrasser og puter, server uendelige mengder popcorn) til at dere samles hos dere for å bake og pynte cupcakes eller noe annet gøy.  

Takk for god tilbakemelding! Jeg skrev ett innlegg jeg, også tar vi det derfra. Kommer snart bursdag også, så jeg hadde håpet vi kunne bli litt bedre kjent med iallefall jentene før det. 💕

• Liker 1
Skrevet

Veldig lurt å skrive innlegg på Facebook, det har jeg sett flere gjøre på «vår» skole også. Foreldrene spiller en viktig rolle når det kommer nye barn inn i miljøet.

Jeg oppmuntrer alltid mitt skolebarn til å ta kontakt med nye elever på skolen og hjelpe til å inkludere dem. Inviterer dem også hjem, hvis det virker som de har god kjemi med mitt barn. Opplever at andre foreldre setter veldig pris på dette!

Skrevet

Jeg tror absolutt det er en god ide å skrive et innlegg på fb-sida. Det er nok ikke vond vilje som gjør at hun ikke har blitt helt inkludert, men de fleste har en hektisk hverdag og går seg inn i et spor med faste aktiviteter og venneavtaler, og da trengs det kanskje en «vekker» for å huske å inkludere den nye. Jeg tror også dere som foreldre må ta ansvar for å invitere hjem, ikke overlate dette til jenta selv. Spør henne hvem hun kan tenke seg å ha besøk av eller hør med læreren hvem han tror kan være en god match og send ei mld til foreldrene. I tillegg er det viktig å finne ut hvilke aktiviteter de andre jentene driver med. Her er f.eks alle jentene med på håndball, og det er mye sosialt forbundet med det, både for voksne og barn.  Et annet tips som flere har kommet med, er å ta initiativ til en uformell sammenkomst for alle jentene. Send f.eks invitasjon på fb-sida og si at dere gjerne vil bli kjent med både jentene og foreldrene og inviter til en enkel greie hvor også foreldrene kan være med inn og ta en kaffekopp. Kanskje kan dere legge inn noen leker for ungene, f.x Kahoot eller Just Dance sånn at man unngår at de klikker seg veldig. Og til slutt: Gi det litt tid. Vi var i en lignende situasjon, og selv om hun kom inn i miljøet raskt på skolen og fritidsaktivitetene, tok det litt tid før invitasjonene begynte å komme, men i løpet av det første året gikk det seg veldig til.

Anonymkode: 76b0d...bb0

Skrevet
On 2/25/2019 at 2:12 PM, AnonymBruker said:

Anonymkode: f009e...ab9

Det er betydelig vanskeligere å flytte på et 12 år gammelt barn enn et 8 år gammelt barn! Erfaring fra meg og min søster

On 2/25/2019 at 4:03 PM, AnonymBruker said:

Takk for god tilbakemelding! Jeg skrev ett innlegg jeg, også tar vi det derfra. Kommer snart bursdag også, så jeg hadde håpet vi kunne bli litt bedre kjent med iallefall jentene før det. 💕

Perfekt :) Inviter til jentefest. Ha jentene på besøk hjemme hos dere og finn på noe gøy! Legg opp til morsomme selskapsleker, film og popcorn :) Inviter evt. foreldrene også. Kanskje det går an å leie/låne et større lokale for å få plass til hele klassen, og legg vekt på at det skal være sosialt. Selskapsleker, trampoline, e.l. Bare det er noe alle er med på hvis det er i gymsalen. Ellers er det, som det nevnes over, en god idé med f.eks. en kinokveld. Det går også an å gå på pizza-restaurant eller burger-restaurant, men husk å spør om noen av barna er allergiske først ;) Er det mulig at alle foreldrene blir med så er jo det positivt, og kan ikke alle så kan iallfall noen :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...