AnonymBruker Skrevet 25. februar 2019 #1 Skrevet 25. februar 2019 Jeg skal flytte ut for første gang, har kjøpt leilighet, har lagt til alt av kjøkken ting osb på IKEA. Men vil gjerne ha tips til hva man virkelig trenger første gang, gjerne sånne ting man faktisk ikke tenker over at man må ha. For det er kun kjøkkenting og dobørste, og tannbørste glass jeg har på lista til nå. Er det noen ting dere tenker man bare må ha? Eller når du selv flyttet ut, var det noe som manglet som du virkelig trengte. Vil gjerne kjøpe inn alt av småting før vi flytter, da det nok ikke er så mye til overs i mnd med alt av utgifter da. Anonymkode: 3ed30...924
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2019 #2 Skrevet 25. februar 2019 Tallerkensett (frokost, middag, suppe) glass. Kopper. Bestikk Gryter, ildfaste former Sleiv, stekespade, ostehøvel, visp, gryteklut, gryteunderlag. Kluter, kjøkkenhåndkle Anonymkode: 37071...144 3
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2019 #3 Skrevet 25. februar 2019 Støvklut, vaskebøtte, mopp, støvsuger, vindusnal, diverse kluter til å vaske bad og kjøkken med. Skittentøykurv, tørkestativ, klesklyper. Anonymkode: e7afb...764 4
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2019 #4 Skrevet 25. februar 2019 Jeg flyttet inn i en ny leilighet i fjor, det gikk nesten en halvannen måned før jeg oppdaget at jeg ikke hadde brannvarslere eller slokkeutstyr! Endte opp med å kjøpe flere brannvarslere, brannteppe og pulverapparat en time etter at jeg kom på det. :P Men av andre ting som ikke er nevnt, gardiner og skjøteledninger med flere uttak. Anonymkode: d125e...b0a 2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2019 #5 Skrevet 25. februar 2019 Vil anbefale å kjøpe endel brukt i stedet for å gå gal på ikea for du kommer nok til å ville bytte ut til finere ting etterhvert. Anonymkode: 62148...7fe 2
dillyduzit Skrevet 25. februar 2019 #6 Skrevet 25. februar 2019 Da vi flyttet; - Brannvaslere (sjekk at disse er ok, om ikke kjøp nye batterier) - Brannslukker/teppe - Førstehjelpsskrin (her har vi alt fra paracet til plaster til gasbind til vitaminer) - Skjøteledning(er) - Ostehøvel - En god stekepanne, kasseroller i flere strl. Om du bare er en; 1.5 + 3l, da har du liten nok til å koke saus, og en stor nok til suppe. - Servise, kjøp et par gode skåler som er brede nok til å ha pasta i, men også frokostblanding/havregrøt. 6 asjetter og 4 skåler kommer du langt med i første omgang. pluss på to om dere er to. - Rengjøringssaker, bøtte, mopp, salmiakk, klorin, zalo, universalspray - Bestikk - Lyskilder. Vi fikk oss en overraskelse når det viste seg at stuen ikke hadde en eneste lyskilde. - Oppvaskkost, et par kjøkkenhåndklær, mikrofiberkluter. Det er vel det jeg kommer på. 1
Marimba Skrevet 25. februar 2019 #7 Skrevet 25. februar 2019 Søppelbøtter til både kjøkken og bad, drill og skrutrekkere, tommestokk, hammer og vater (rett og slett et lite verktøysett). Saks, tapetkniv. Gardinstenger om det ikke er der allerede, og gardiner. Husker jeg fikk sjokk når jeg innså hvor mange vinduer det egentlig var i det nye huset og hvor dyrt det ble med alle garnene. 2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2019 #8 Skrevet 25. februar 2019 Flytter du ut fra dine foreldre ? Da har de kanskje noe du kan ta med av fat , kopper og glass. Vet ihvertfall at jeg var glad for å kunne sende med sønnen min en del kjøkkenutstyr som jeg ikke brukte lengre/ønsket å bytte ut. Så kan han bruke det så lenge han ønsker, og kjøpe nytt etterhvert som han har råd til det. Ellers tenker jeg at man ofte kan ta det litt med ro med innkjøp. Ta det litt etterhvert. Du klarer deg helt fint med et par av Ikea sine rimeligste fat, kopper og glass til å begynne med. Litt oftere håndoppvask, men det går greit. Verktøy til ulike gjøremål i starten finner du rimelig på Jula og Biltema. Clas Ohlson, som mange går til, er dyre. Skal du ha gardiner, har jeg funnet at Ikea har rimelige, men fine gardiner. Har du en gjenbrukshall i nærområdet, ta en kikk der. Mye bra folk hiver, som plasseres der. Når det gjelder lamper, begynn med noe som gir generell god belysning, f eks https://www.ikea.com/no/no/catalog/products/60324676/ . Da får du godt med lys i hele rommet, og kan velge andre lamper etterhvert som dere bor dere inn. Lag søk på finn.no på det dere trenger etterhvert, f eks TV benk, stuebord osv. Det er veldig mye fint folk gir vekk eller selger rimelig. Husk at noe av det kjekke med å flytte for seg selv, er å bruke tid på å få det slik dere ønsker. Nå som våren nærmer seg, begynner elektrokjedene å selge ut varmeovner til redusert pris. Så da kan det være lurt å kjøpe noe slikt, hvis dette mangler. Det blir gjerne enkelt i begynnelsen, men jeg kan love deg, at du klarer deg helt fint med banankasser både som midlertidig bord og sitteplass. Bruk tiden, og kos dere med å få det første hjemmet slik dere ønsker. Lykke til. Anonymkode: 89008...bb7
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2019 #9 Skrevet 25. februar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Flytter du ut fra dine foreldre ? Da har de kanskje noe du kan ta med av fat , kopper og glass. Vet ihvertfall at jeg var glad for å kunne sende med sønnen min en del kjøkkenutstyr som jeg ikke brukte lengre/ønsket å bytte ut. Så kan han bruke det så lenge han ønsker, og kjøpe nytt etterhvert som han har råd til det. Ellers tenker jeg at man ofte kan ta det litt med ro med innkjøp. Ta det litt etterhvert. Du klarer deg helt fint med et par av Ikea sine rimeligste fat, kopper og glass til å begynne med. Litt oftere håndoppvask, men det går greit. Verktøy til ulike gjøremål i starten finner du rimelig på Jula og Biltema. Clas Ohlson, som mange går til, er dyre. Skal du ha gardiner, har jeg funnet at Ikea har rimelige, men fine gardiner. Har du en gjenbrukshall i nærområdet, ta en kikk der. Mye bra folk hiver, som plasseres der. Når det gjelder lamper, begynn med noe som gir generell god belysning, f eks https://www.ikea.com/no/no/catalog/products/60324676/ . Da får du godt med lys i hele rommet, og kan velge andre lamper etterhvert som dere bor dere inn. Lag søk på finn.no på det dere trenger etterhvert, f eks TV benk, stuebord osv. Det er veldig mye fint folk gir vekk eller selger rimelig. Husk at noe av det kjekke med å flytte for seg selv, er å bruke tid på å få det slik dere ønsker. Nå som våren nærmer seg, begynner elektrokjedene å selge ut varmeovner til redusert pris. Så da kan det være lurt å kjøpe noe slikt, hvis dette mangler. Det blir gjerne enkelt i begynnelsen, men jeg kan love deg, at du klarer deg helt fint med banankasser både som midlertidig bord og sitteplass. Bruk tiden, og kos dere med å få det første hjemmet slik dere ønsker. Lykke til. Anonymkode: 89008...bb7 Takk for utfyllende svar, vi har bord, stoler, sofa, tv-benk, ny seng, en kommode, et skap, (følger også med to), det er en tredelt stue løsning, ett stort hjørne til spisegruppe, et til en stor sofa og et til TV hjørne med mindre sofa. Så vi har sett på jysk at de selger en fin sofa som kan bli sovesofa til det store hjørnet til 7999. Det er det billigste jeg har funnet av store sofaer. Mangler småting som stue bord til den nye sofaen evt. Utenom det er det kjøkkenutstyr osv, hva mener du med at det blir mye håndoppvask? Kan det ikke vaskes i maskin? Anonymkode: 3ed30...924
solmåneogstjerner Skrevet 25. februar 2019 #10 Skrevet 25. februar 2019 Verktøy! Drill, hammer, spiker og skruer ihvertfall. Du kan selvsagt låne også, men du får alltids bruk for det fremover. Og så blir det hundre ting det første året som du ikke har tenkt på at du trenger. En del av det er unødvendig. Så tenk litt igjennom om du faktisk trenger det, før du handler. Gratulerer med ny leilighet!
Million Skrevet 25. februar 2019 #11 Skrevet 25. februar 2019 (endret) Boksåpner. Vinåpner (hvis du drikker vin eller får gjester som trenger å åpne en vinflaske av og til). Grytekluter til å ta ut varme pizza-stekebrett osv. Ser noen nevnte over her; brannslukkingsapparat og røykvarsler. Men dette SKAL følge leiligheten, det sier loven, så det skal du ikke behøve å kjøpe selv. Vaskebøtte og vaskemidler til gulv, kjøkkenbenker og bad (klorin, Zalo og Ajax f.eks.) Så kan du ta en tur i matvarebutikken og handle inn basisvarer. Det ble det en del av da jeg flyttet fra eksen. Kryddere av alle mulige slag, for eksempel. Hvitløkspepper, salt og pepper, paprikapulver, timian, avhengig av hva slags mat du bruker å lage og hva du tror du kan komme til å trenge. Makaroni, spaghetti, mel, bønner, sånne ting man har i skapene Frossenvarer du bruker mye av? Grønnsaker for eksempel, eller diverse fisk, kylling? Dopapir! Det må du ha fra første dag. Jeg var en tur på Clas Ohlson og Jernia og kjøpte opphengskroker, verktøy og verktøykasse (drill og hammer, diverse skrutrekkere, teip osv) Endret 25. februar 2019 av Million 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2019 #12 Skrevet 25. februar 2019 Alle de vanlige tingene man vet man trenger er lett å huske og ha oversikt over. Men jeg merket da jeg flyttet for meg selv at det var alle de tingene man egentlig aldri bruker men som er godt å ha, som man burde kjøpe inn, ellers står man der å mangler det når man plutselig trenger det! Ting som sil, vaffeljern, rør-rens, vaser, boller, vinglass, verktøy, drill, målebånd, ducktape, ekstra duker, slikkepott, potetskreller, skojern, binders og sikkerhetsnåler Anonymkode: 6fe90...d38 1
SoWhat? Skrevet 25. februar 2019 #13 Skrevet 25. februar 2019 Verktøy er viktig har jeg funnet ut. Vaskemidler av alle slag. En kjele og stekepanne. Kaffemaskin/trakter og håndklær og kluter til vask. Da har du det du trenger til du finner ut hva du har glemt 🙂 regner med at dere husker på klær. Det vil alltids dukke opp noe etterhvert, men jeg bruker å prioritere nevnte pluss vinduene. Få på plass gardiner/ rullegardiner og planter og lamper. Blir alltid fort hjemmekoselig når vinduene er i orden 🙂 kjenner jeg misunner dere litt den følelsen av ny leilighet og innredning osv! Nyt følelsen og håper dere vil trives 🙂
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2019 #14 Skrevet 25. februar 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for utfyllende svar, vi har bord, stoler, sofa, tv-benk, ny seng, en kommode, et skap, (følger også med to), det er en tredelt stue løsning, ett stort hjørne til spisegruppe, et til en stor sofa og et til TV hjørne med mindre sofa. Så vi har sett på jysk at de selger en fin sofa som kan bli sovesofa til det store hjørnet til 7999. Det er det billigste jeg har funnet av store sofaer. Mangler småting som stue bord til den nye sofaen evt. Utenom det er det kjøkkenutstyr osv, hva mener du med at det blir mye håndoppvask? Kan det ikke vaskes i maskin? Anonymkode: 3ed30...924 For å være helt ærlig, så jeg for meg at dere hadde betraktelig mindre enn det dere har. Sammenlignet vel med min sønn, som begynte med mye mindre og jobber seg fortsatt fremover i innkjøpene av det han trengte. Til å begynne med hadde ikke han så mye fat, kopper og glass, og det ble naturlig å vaske opp for hånd. Han kunne jo ikke godt sette på en maskin med 2 - 3 glass og ditto fat og skåler. Så han vasket for hånd. Dere virker til å ha bedre økonomi enn han, og kommer nok til å klare dere fint. Anonymkode: 89008...bb7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå