Gjest Madeline Skrevet 13. april 2005 #1 Skrevet 13. april 2005 Fant dette i Aftenposten i dag. Nå må ungdommen (og andre også for den saks skyld) få opp øynene. Nå blir det jo ropt varsko gang på gang uten at det hjelper. Det er for sent å angre når du har fått kreft. Det er jeg et eksempel på. Jeg brukte mye solarium. Det var in å være brun og jeg holdt brunfargen vedlike hele året. Dette var i siste halvdel av `80 tallet og det var før noen advarte mot det. For 2 mnd siden fikk jeg vite at jeg hadde hudkreft. Og for 5,5 år siden fikk jeg fjernet en ondartet føflekk. Det har gått bra med meg men det er nok i hovedsak for at jeg har vært veldig forsiktig med sol de siste 14 årene og har ikke brukt solarium i det hele tatt. Nå håper jeg virkelig at noen snart får opp øynene og tar noen forholdsregler. Hudkreft er ikke noe bare alle andre får, det er stor sansynlighet for at det kan ramme nettopp deg. Og jeg kan fortelle at det er ikke noen kjekk beskjed å få.
sixx Skrevet 13. april 2005 #2 Skrevet 13. april 2005 Det at man av og til tenker "at folk ikke lærer" er nok at man selv har gjort erfraringer og lært av dem. Men andre mennesker har ikke nødvendigvis gjort samme erfaringer, så de har ikke noe grunnlag for å lære akkurat det du har lært. Riktignok så kan de lese om det i avisene, men det står det så mangt som ikke alltid er like etterrettelig. At ungdom "ikke lærer" skyldes nok at det hele tiden kommer ny ungdom til. Erfaringer og forståelsen blant ungdom er derfor ikke konstant, den skifter hele tiden. Solarium er sikkert ok det, for de som orker å ligge i en hermetikkboks, men alt med måte. Vår nordiske hud er ikke "lagd" for å tåle en voldsom endring i brunfargen over kort tid, som man får etter noen gangers opphold i solarium. Ellers så er det fint du deler av din erfaring, så man får en liten påminnelse om å være litt forsiktig i solen.
Gjest Madeline Skrevet 13. april 2005 #3 Skrevet 13. april 2005 At ungdom "ikke lærer" skyldes nok at det hele tiden kommer ny ungdom til. Erfaringer og forståelsen blant ungdom er derfor ikke konstant, den skifter hele tiden. Er ikke helt enig i dette. Det har i mange år blitt advart mot overdreven soling og solariumsbruk. Ny ungdom har fått disse opplysningene men alikevel så bryr de seg ikke. De setter på skylapper og sier at det hender ikke meg.
sixx Skrevet 13. april 2005 #4 Skrevet 13. april 2005 De har iallefall hatt muligheten til å få den informasjonen i årevis. Men hvorfor skal de f.eks. tro på den informasjonen hvis de ikke kjenner noen som har fått skader pga. soling? Hvorfor skal de tro på den informasjonen hvis f.eks. mor ligger under solariumet "daglig"? Hvorfor skal de tro på den informasjonen hvis de bare opplever den som skremselspropaganda? Selv om en lærer av sine (og andres) feil, er det ingen automatikk i at andre gjør det samme. Se. f.eks. på røyking....det fremstilles jo også som veldig farlig, men hvorfor røyker folk da? Hva skal ungdommen tro når de møter så mange "selvmotsigelser"? Og hvorfor er ikke alle små barn tildekt på stranden...i vår opplyste tid så vet vi jo at småbarnshud ikke skal eksponeres så mye for solstrålene. Men fint hannen...at du forteller at du har hatt hudkreft...for det kan gjøre at noen kanskje tenker tanken at det kan skje dem også. Men ikke vær for streng mot ungdommen....de er på opplæring til å bli voksne som er negative til ny ungdom.
Gjest Madeline Skrevet 13. april 2005 #5 Skrevet 13. april 2005 Men ikke vær for streng mot ungdommen....de er på opplæring til å bli voksne som er negative til ny ungdom. Jeg mente vel ikke å komme med pekefingeren og moralisere (selv om det ble hørende slik ut). Men det er jo skremmende med den utviklingen vi ser da. Den voksne generasjonen er ikke noe særlig bedre den heller og burde nok gå foran som et godt eksempel. Men jeg ser jo at det er veldig enkelt å heller lukke øynene. Selv min bror lukker øynene og fortsetter med overdreven soling. Kommer med komentarer som: "Jeg har jo ikke fått noe til nå." ,"det får jeg ta når den tid kommer".
sixx Skrevet 13. april 2005 #6 Skrevet 13. april 2005 Jeg er ikke uenig med deg jeg hannen. Jeg vet bare at det er de færreste som lærer av andres feil, enda så smart det er om de hadde gjort det. Det å lære av egne feil, betyr som oftest at man selv har opplevd noe negativt som har gitt ny erkjennelse. Å lære av andres feil betyr at andre har hatt den negative opplevelsen....og man hadde selv "kun" fått lærdommen helt "gratis". Men det er nå sånn vi mennesker er skapt...vi skal gjøre våre egne feil. Men når det gjelder solingen så tror jeg faktisk mange av oss har lært. Uansett så er det fint at du setter fokus på det.
flowerpower Skrevet 13. april 2005 #7 Skrevet 13. april 2005 Er enig i at det er trist at "vi" ikke lærer :-( Særlig når vi vet at Norge ligger på 3.plass i antall hudkreft-tilfeller etter Australia og New Zealand Jeg har også hatt ondartet føflekk-kreft + at moren min døde av det da jeg var 14 år,- så jeg kan love at jeg både smører meg og forteller venner om farene. Jeg har ikke fått det fra solarium, men høyst sannsynlig fra soling som barn (da vi kun brukte Spenol, fantes ikke faktor). Det er det legene mener ihvertfall. De sier at den hudkreften som dukker opp i 40-årene veldig ofte kommer fra uvettig soling som barn/ungdom. Men, det er som dere sier, vi mennesker har vondt for å lære når det ikke er oss selv eller noen nær som rammes :-( (Og broren din er sikkert typisk Hannen, for de "får" jo ikke kreft...... Selvom jeg var på Montebello-senteret med en mann som hadde hudkreft med spredning ) Vi som er rammet får bare fortsette og fortelle folk hva vi har hatt og f.eks hvor raskt det går mot slutten hvis hudkreft begynner å spre seg :evil:
sixx Skrevet 13. april 2005 #8 Skrevet 13. april 2005 Kunne dere lagt litt info om dette på helsesidene? Både føflekkreft og hudkreft skal det jo gå an å oppdage...problemet er vel bare at vi som ikke har vært borti det ikke alltid vet hva vi skal reagere på.
Usikker Skrevet 13. april 2005 #9 Skrevet 13. april 2005 Er det ikke noe som heter at man ikke lærer av andres feil - man må begå dem sjøl for å skjønne. Vi er rare slik vi mennsker, vi tror det liksom ikke før vi får se det. Merkelig fenomen. Den skjer andre - men ikke meg! Nei gutter og jenter - SE OG LÆR, "lytt til erfarne fjellfolk" for å bruke en kjent fjellvettregel!
Gjest Madeline Skrevet 13. april 2005 #10 Skrevet 13. april 2005 Kunne dere lagt litt info om dette på helsesidene? Både føflekkreft og hudkreft skal det jo gå an å oppdage...problemet er vel bare at vi som ikke har vært borti det ikke alltid vet hva vi skal reagere på. :oops: Sikkert et forferdelig dumt spørsmål, men hvor finner jeg helsesidene? (Jeg har tydeligvis ikke vært der)
sixx Skrevet 13. april 2005 #11 Skrevet 13. april 2005 :oops: Sikkert et forferdelig dumt spørsmål, men hvor finner jeg helsesidene? (Jeg har tydeligvis ikke vært der) Her hannen http://forum.kvinneguiden.no/viewforum.php...ca241780d9d6247
Gjest Madeline Skrevet 13. april 2005 #12 Skrevet 13. april 2005 Her hannen http://forum.kvinneguiden.no/viewforum.php?f=10&sid=5ed2093c1fd732e4fca241780d9d6247 :oops: Selvfølgelig. Visste at det var et dumt spørsmål :oops: . Trodde det var snakk om noen andre sider. Har faktisk laget innlegg om dette der før.
Gjest mcsquare Skrevet 13. april 2005 #13 Skrevet 13. april 2005 Ungdommen lærer aldri. Sånn har det alltid vært. Det verste er at nå er folk ungdom til de er over 30. Den eneste måten å få ungdom til å slutte å sole seg er å ha bleke mennesker som ideal. Unge mennesker går i flokk og de går etter det som er mest trendy.
Gjest Madeline Skrevet 13. april 2005 #14 Skrevet 13. april 2005 Ungdommen lærer aldri. Sånn har det alltid vært. Det verste er at nå er folk ungdom til de er over 30. Den eneste måten å få ungdom til å slutte å sole seg er å ha bleke mennesker som ideal. Unge mennesker går i flokk og de går etter det som er mest trendy. Hadde vært greit om det var in å være bleik, ja. Men ellers er det ikke om å gjøre å få folk til å slutte å sole seg. Sol i moderate mengder er faktisk noe vi trenger. Men det er viktig at de innser at de må bli flinkere til å smøre seg med solfaktor. Og ikke ligge pal i timevis i sola/solariumet. Vi får faktisk fin farge som varer ved å smøre med høy faktor og være i bevegelse. De skadene vi ser nå kommer av overdreven soling og lav eller ingen solfaktor. I tilegg benytter mange seg av solarium for å holde seg brune hele året.
flowerpower Skrevet 13. april 2005 #15 Skrevet 13. april 2005 Enig med deg, hannen i at det er klart ingen skal slutte å sole seg I dette landet hvor vi har en lang vinter trenger kroppen det lageret av d-vitaminer som dannes på sommeren. Da jeg var på Radiumhospitalet ble jeg anbefalt i tillegg til å bruke faktor på krem, og bruke klær i naturmaterialer (de slipper ikke alle de farlige strålene igjennom!), helst lange ermer og bein, og noe på hodet. Må vel innrømme at de første årene da angsten for spredning var verst fulgte jeg disse rådene, og turte nesten ikke sitte i sola. Nå passer jeg på faktor, men kan godt gå med korte ermer/bein, og har sjelden noe på hodet. Men, så har jeg en god hudlege som jeg stoler på og som jeg kan komme til om jeg lurer på noe. Og jeg sitter gjerne i skyggen og vennene mine i sola om vi er på kafè f.eks, ikke nødvendig men mitt valg.
Gjest mcsquare Skrevet 13. april 2005 #16 Skrevet 13. april 2005 Kjære Hannen du har helt rett, det varskikkelig godt sagt eller sagt på en annen måte: for mye eller for lite skader alt og det er best å holde seg til den gyldne middelvei.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå