Gå til innhold

Leker dere med barna?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og i så fall, hva? Lurer på om dette er veldig vanlig. Jeg hater å leke med ungene. Det er noe av det kjedeligste jeg gjør. Men samtidig sliter jeg med å finne på noen fine aktiviteter vi kan gjøre sammen, som ikke er lek. Barna er 2 og 7 år gamle. 

Anonymkode: 7e288...713

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Leker med de ja. Gjemsel er populært. Mine er 6 og 2

Anonymkode: 44182...d75

• Liker 2
Skrevet

Ja, eg leikar med mine på 2,5 og 6 år! Tegnar, malar, bakar, er ute å leikar i sandkasse, syklar, leikar med lego, tog osv. I tillegg tenker eg at det er viktig at dei lærer å leike sjølvstendig også 😊

• Liker 3
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og i så fall, hva? Lurer på om dette er veldig vanlig. Jeg hater å leke med ungene. Det er noe av det kjedeligste jeg gjør. Men samtidig sliter jeg med å finne på noen fine aktiviteter vi kan gjøre sammen, som ikke er lek. Barna er 2 og 7 år gamle. 

Lær dem å ta husarbeid 😁 Jenta mi på 4 kommer løpende med en gang når badet skal vaskes, eller når det skal legges på nytt sengetøy. Stor stas å få være med, da er hun stor. 

Anonymkode: cefd1...f3e

• Liker 3
Skrevet

Sikkert ikke så mye som en burde. Vi perler, maler, tegner og leser bøker sånn typisk. Far er mer den som herjer med dem. Jeg er vokst opp med foreldre som aldri lekte med oss, det var slik det var før. En mellomting er å foretrekke. 

Anonymkode: df7e3...dcd

• Liker 1
Skrevet

Leker med treåringen. Bygger togbane, leker med duplo, aker, tegner, maler, leker med play doh, lekekjøkken, puslespill, perler. Hva enn hun føler i øyeblikket. 

Skrevet

Ja, elsker å leke med barna 😄 Morsomt utendørs, men vi finner på mye gøy inne. Herjer, tuller, løper etter hverandre, tegner, har vannleik på badet, danser, bygger lego, bruker bilbanen, tuller med kosedyrene og babydukkene.. 

Skrevet

Jeg har aldri vært fan av typisk rollelek, så har holdt meg borte fra det. Men har sittet en del timer og lagd hus til Barbiene, putlet med Playmo og Lego uten å måtte krampeaktig utfordre min manglende fantasi og innlevelse. :ler:  

Men hva mener du med aktiviteter som ikke er lek? Ser du på tegning som lek? Klistremerker? Plastalina? Brettspill? Det aller meste man gjør sammen med barna er jo lek i én eller annen form. :vetikke: Til og med baking, som jeg har gjort veldig mye med mine to, er jo lek for dem. 

• Liker 1
Skrevet

Åh, ja.... han er enebarn, så uendelig med timer i oppveksten hans, der vi lekte sammen, alle mulige ting. Eller leste bøker. Det var en favorittsyssel.

Han elsket Thomas toget, så vi så Thomas toget på video, lekte med Brio togbanen med Thomas tog, leste i favorittboken hans om Thomas toget, om og om igjen. Hadde vi ikke noe å gjøre en dag, tok jeg han med til nærmeste større togstasjon, og så satt han der i vognen på perrongen sammen med meg, og så kikket vi på togene som kom og gikk. Han hadde store øyne og kunne glo leeeenge på tog.

Husker ikke alt vi drev og puslet med når vi lekte, men det var om å gjøre å lage noe artig ut av lite.

Husker heller ikke hvor gammel han var da vi voksne kunne runde av all lekingen, når andre (lekekamerater) begynte å komme på besøk og kunne overta det meste. Vi tok med oss hjem en venn etter barnehagen osv.

• Liker 1
Skrevet

Ja, det gjør vi. Vi bygger Lego, perler, tegner, maler, yngste elsker å sitte tett sammen med en Let & Finn-bok, vi spiller brettspill, baker sammen, spiller TV-/PC-spill med dem, leser for dem, sykkelturer, drar på stranden osv. Da de var yngre ble det jo en del Duplo, togbane og sånt. Man trenger jo ikke sitte og leke med dem hele dagen hver dag, men en stund nå og da mener jeg er viktig. Barn elsker at voksne er sammen med dem og med på leken og selv er det er også noe av det jeg har satt mest pris på med mine foreldre og jeg husker jeg alltid undret meg over venners foreldre som aldri lekte med barna.

• Liker 2
Skrevet

Jupp, med dattera mi på to leker vi med dukker og kosedyr, kler av og på, bygger med duplo, danser, plastelina, løper litt etter hverandre, danser og hopper i senga. Hun liker å tegne, perle, men ikke veldig glad i bøker. Sitte stille går veldig bra, men tror ikke hun orker at mamma leser 😂

Anonymkode: c3253...396

Skrevet

Har lekt minimalt på gulvet med ungen. Det er så forbanna kjedelig. Men spill er mye gøyere og det har vi gjort en hel del av. Det og lesing.

Hun er enebarn og klarer fint å aktivere seg selv og leker godt.

Anonymkode: fed05...311

• Liker 1
Skrevet

Jeg deltar så godt som ikke i rollelek, men bruker mye tid på pusling, perling, spill, tegning, bygge lego/togbane, brette papir, gjemsel, synge sanger fra sangbok, husvask, matlaging, oppvask, klesvask, snømåking, vedstabling, luking og andre aktiviteter vi kan gjøre sammen. 

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har lekt minimalt på gulvet med ungen. Det er så forbanna kjedelig. Men spill er mye gøyere og det har vi gjort en hel del av. Det og lesing.

Hun er enebarn og klarer fint å aktivere seg selv og leker godt.

Anonymkode: fed05...311

Godt å høre at det ikke bare er meg. Spiller gjerne med han men sitte å leke på golvet er gørrkjedelig å unngår det.

Anonymkode: aaf4d...760

Skrevet

Jeg lekte mye med barna da de var små. Det var mye aktiv lek som gjemsel og "troll" og ballspill og biler og bilbane. Da jeg selv var liten var det mye rollespill med dukker og figurer, men det har guttene mine aldri vært interessert i.

Husker også jeg synes det kunne bli litt langtekkelig av og til, men forsøkte å gjøre gode miner til slett spill ;) 

Skrevet

Nei, syns det er vanvittig kjedelig. De har en helt annen tilnærming og fantasi enn meg - de vil leke hund og katt. Mamma og pappa. Hest. Elsa og Anna. Deeeeer er ikke jeg...

Derimot gjør vi mye annet sammen. Ser film, lager mat, pusler, spiller, tegner, går tur.

Å LEKE kan de få gjøre med andre barn 🤪 

• Liker 1
Skrevet

Jeg takker for alle tips her. Jeg sliter med barn som ikke leker seg selv. Det er ikke så rart med toåringen, som forsåvidt er lett å underholde. Men 7åringen er utfordrende. Har konsentrasjon som en gullfisk, og går lei etter fem minutter uansett hva vi finner på. Siden jeg synes det er kjedelig å leke, prøver jeg å finne på andre ting. Har prøvd baking, perling, lego, lydbok, lesing, vannlek, og så videre. Det eneste som fenger mer enn maks et kvarter, er TV-spill og film. Det vil jeg helst unngå. Eller ikke bruke så mye av. Men merker jeg sliter med  å komme på ting som kan underholde to unger på forskjellig alder. Og som ikke er ulidelig kjedelig. 

Ts

Skrevet

Du trenger jo ikke å være underholdningsmaskin, du kan be henne om å finne på noe selv. Hun er sju år, det bør hun greie.

Med toåringen min leker jeg på det viset at vi leker gjemsel, herjer litt, jeg oppfordrer henne til å "lage mat" på lekekjøkkenet sitt og "spiser" det hun serverer. Vi pusler og perler sammen, jeg er med og leker med doktorveska og jeg leser bok. Men jeg er ikke sååå mye med på rollespill, det faller meg ikke naturlig. 

• Liker 2
Skrevet

Lek er det beste virkemiddelet for god psykisk helse hos barn. Synes det er provoserende at noen skriver at de ikke leker med barnet sitt fordi de selv ikke liker det. Hva med å sette barnets behov før sitt eget? 

Anonymkode: 62930...44a

• Liker 3
Skrevet

Har to barn som er tett i alder, så de har lekt/leker mye selv. Men har jo bygd en god del lego oppigjennom årene. Fint med en mellomting - foreldre kan gjerne leke med barna, men ikke hele tiden, de må lære seg å leke selv også, og dessuten lære at foreldrene ikke er til for å underholde dem.

Anonymkode: e58f6...eed

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...