Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, lurer på om jeg kan bestille varer fra svergie, godteri og slikt å selge det videre i kiosken. Måten jeg har tenkt å gå fram på er ved å bestille hver enkelt bestilling under 350kr slik at jeg slipper unna toll. På denne måten er det mye billigere å bestille fra svergie :)

Er det lov i det hele tatt?

Anonymkode: 84b80...ea4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Svergie? Det skrives Sverige.

Anonymkode: ae669...775

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei, lurer på om jeg kan bestille varer fra svergie, godteri og slikt å selge det videre i kiosken. Måten jeg har tenkt å gå fram på er ved å bestille hver enkelt bestilling under 350kr slik at jeg slipper unna toll. På denne måten er det mye billigere å bestille fra svergie :)

Høres slitsomt ut. Du ville nok spare mer på å bestille store volumer (over 350,-) hver gang. :) 
Denne fritaksgrensen forsvinner dessuten 1.1 neste år.

• Liker 1
Skrevet

Hvis du skal ha noe inntekt av den kiosken din må du jo selge varer for en hel del kroner. Da nytter det ikke å bestille for 349 kroner i slengen. Bestiller du mange små enkeltbestillinger blir det selvsagt gjennomskuet som et forsøk på å unngå toll. Folk er ikke dumme, heller. 

Anonymkode: 34c3f...fc2

• Liker 2
Skrevet

Vil anta skattevesen vil reagere når det ligger en dullion bilag fra Sverige. Ikke får du trekke av noe mva osv heller. 

Vet ikke innkjøpspris på en eske smågodt i løsvekt jeg, men antar at bensinstasjoner ol tjener grovt på det. 

Anonymkode: 01702...3eb

• Liker 3
Skrevet (endret)

Original poster her.

Er relativt liten kiosk men er vel slitsomt ja. Men er det en lov mot det? Kanskje akuratt dette er grunnen til at grensen fjernes

Endret av Mamma med spørsmål
Skrevet

Du er som selger ansvarlig for at avgiftene og toll blir betalt som del av handel.

Så i praksis er det lov mot det.   

Anonymkode: 9adea...7dc

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du er som selger ansvarlig for at avgiftene og toll blir betalt som del av handel.

Så i praksis er det lov mot det.   

Anonymkode: 9adea...7dc

Så det er ikke lov å selge varer som ikke er betalt toll på, selv om de går under toll grensen?

Skrevet
23 minutter siden, Mamma med spørsmål said:

Så det er ikke lov å selge varer som ikke er betalt toll på, selv om de går under toll grensen?

Det er vel forskjell på varer tilegnet med hensikt til privat bruk, og varer tilegnet med hensikt videresalg.

• Liker 5
Skrevet
Akkurat nå, Aires skrev:

Det er vel forskjell på varer tilegnet med hensikt til privat bruk, og varer tilegnet med hensikt videresalg.

Men kan jeg straffes for det? Vet jeg stiller masse spørsmål her nå.

Liksom er det ikke mer ett smutthull enn et lovbrudd

Skrevet

Er det ikke noe sånt som at hvis man importerer varer for videre salg, så kan man som selger få fradrag på den merverdiavgiften man selv betalte?

Anonymkode: 60547...b27

Skrevet

Det er lov ja. Man kan kjøpe omtrent hva man vil hvor man vil, av lovlige artikler såklart, og selge videre. 

Anonymkode: 206ae...913

Skrevet
1 time siden, Mamma med spørsmål skrev:

Original poster her.

Er relativt liten kiosk men er vel slitsomt ja. Men er det en lov mot det? Kanskje akuratt dette er grunnen til at grensen fjernes

Kanskje det er grunnen ja.... :P Haha.

Anonymkode: f57fb...256

Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er lov ja. Man kan kjøpe omtrent hva man vil hvor man vil, av lovlige artikler såklart, og selge videre. 

Som privatperson, ja.

Som bedrift, NEI NEI NEI NEI.

Anonymkode: 86ab0...41b

Skrevet

Tviler på at er lønnsomt, kiosker i Norge kjøper jo goderie til billigere prisen enn utsolgt prisen. Rekner med det er importer regler for bedrifter, både i Norge og Sverige.. 

Anonymkode: 01507...848

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som privatperson, ja.

Som bedrift, NEI NEI NEI NEI.

Står at det er en liten kiosk... Regner heller ikke med at en bedrift gjør det på det den måten. 

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal du drive butikk, så må du nesten sette deg inn i lover og regler før du lager et luftslott av en handlemåte. 

Dette er nemlig galskap!

Anonymkode: 290a6...a0f

• Liker 8
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Står at det er en liten kiosk... Regner heller ikke med at en bedrift gjør det på det den måten. 

Det har ingenting å si hvor stor kiosken er. Bedrift er bedrift.

Anonymkode: 874d1...8de

• Liker 3
Skrevet
5 hours ago, Mamma med spørsmål said:

Men kan jeg straffes for det? Vet jeg stiller masse spørsmål her nå.

Liksom er det ikke mer ett smutthull enn et lovbrudd

Det er et lovbrudd. 

4 hours ago, AnonymBruker said:

Så da tenker du at det er et lite lovbrudd? :klo:

Det er jo ikke størrelsen på kiosken som avgjør, det er en bedrift som må levere regnskap og ellers følge spillereglene for butikkdrift.

• Liker 3
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Altså, en liten kiosk er en bedrift...

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...