Gå til innhold

Boligstylist

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som har benyttet seg av boligstylist før salg av hus/leilighet? Hva betalte dere, hva ble gjort og var det verdt pengene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke selv, men kjenner en som gjorde det. Leiligheten ble superfin, men han fikk ikke mer enn prisantydning, og oppmøte på visningen var ikke spesielt bra. Han fikk ett bud, og det måtte han godta. Hva han betalte vet jeg ikke, men han sa i etterkant at han ikke ville gjort det igjen.

Personlig syns jeg det er altfor tydelig på bildene når boligstyling er brukt, og da blir det for upersonlig. Noe annet om man for eksempel selger en tom bolig. Da kan det kanskje være lurt. Men jeg tror man kan komme like langt med å følge de rådene som både fotograf og megler gir i forkant av fotografering, kikke litt på finn.no for inspirasjon, og rett og slett prøve å skape en god, lys og velkommende stemning. De aller fleste er jo i stand til det når de skal ha besøk, så hvorfor ikke når boligen skal fotograferes for salg ?

Anonymkode: f4628...852

• Liker 1
Skrevet

Hvis du spør på forumet, vil de fleste svare at det ikke lønner seg, og at man kan gjøre like bra jobb selv. Folk flest har litt overdrevent selvtillit om sin egen smak. :) Jeg har av min erfaring derimot sett at det nesten alltid lønner seg - og er verdt sjansen - for i budrunder går prisen fort opp. Men svaret jeg vil gi det er "det kommer an på".
Først, det kommer an på beliggenhet. Oslo og andre storbyer er plass hvor du burde definitivt vurdere boligstyling. Det er mange boliger til salgs, alltid, og det gjelder å skille seg ut. Om du selger helt vanlig leilighet, i et helt vanlig blokk, men den er bittelitt bedre enn naboens - la oss si det er litt høyre opp i etasjene, så det er litt mer sol og litt bedre utsikt - så kan boligstyling gjøre at du får flere i budrunden og de ender opp til å betale mer enn de ville ellers. Og de betaler først og fremst for utsikt, men de så annonsen og kom på visning pga boligstylingen.

Som regel, nyere hus, og da mener jeg alle hus som er under 20 år gammel, vil lønne seg å style. Boligmarkedet som vi har nå er preget av boligbyggebommen på 60-70 tallet, bebodd av generasjonen "flekkoppusserne". Det er altså veldig mange totalrenoveringsobjekter fra den epoke, og <20 gammelt hus kan fremstå som nybolig med litt maling og styling i forhold, det er tross alt ganske bra boligstandard. Og det ønsker mange å betale ekstra for.

Om du har helt grei bolig i alle forstand, men som er fylt med Ikea Lack møbler og du har null interesse for pynteputer og den slags, for all del, kjøp styling og slipp den delen.

Nå, når jeg tror ikke det lønner seg. 1)Oppussingsobjekt. Tror ikke det hjelper å pynte på en gris. Om du har alle vegger med strie, eller gammel panel, hjelper det ikke med fine møbler. Derimot kan det hjelpe med ny matt maling i mørkere farger. For strie vises mindre både på bilder og i virkeligheten med Jotun wonderwall i St.Pauls Blue, på mirakuløs måte nesten.
2)På en liten plass, med få boliger til salgs men også lite etterspørssel.. Ja, det sier vel selv.
3)Veldig liten leilighet i Oslo, <20 kvm. Altså, de er helt syke i priser fra før av, med 100 tusen pr kvm, det er begrenset hvor mye mer kan du presse ut. Om leiligheten er derimot 40 kvm, og dermed kan passe for et par, kan du presse litt mer.

Anonymkode: 8e510...fc1

Skrevet

En annen ting, husk nye reglene til finn. Det er ikke lengre lov for meglere å beskrive boligen opp og ned, teksten på finn-annonsen skal være kort og presis, bare fakta. Og resten av informasjonen skal kjøperen finne i salgsrapport. 

https://e24.no/privat/bolig/boligannonser-endres-om-faa-dager/24452154

Reglene kom for å få folk til å lese salgsrapporter mer nøye, før kjøp. Men som bevirking betyr bilder nå ennå mer enn før. For nå må man få kjøpere til å ha nok interesse til å laste ned en pdf. 

Anonymkode: 8e510...fc1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...