AnonymBruker Skrevet 25. februar 2019 #1 Skrevet 25. februar 2019 Jeg er ei 22 år gammel jente som føler meg som verdens dårligste venn. Grunnen til dette er at jeg har 5 ordentlig gode venner som jeg gjerne kan møte når som helst, men så har jeg så mange andre venninner som jeg ikke har behov/ikke vil møte i det hele tatt. Så det ender alltid opp med at jeg avlyser avtaler, så maser de på nye avtaler også føler jeg jo for å prøve men orker liksom aaaldri. Er en blanding av at jeg ikke vil, men at jeg også ikke orker i det heletatt. Er veldig mange som blir sure for det og kaller meg for en dårlig venn, og det skjønner jeg, men hva skal jeg gjøre? Jeg er mye sliten og de 5 gode venninnene mine er sånn jeg kan gjøre alt med og spontant, og kan avlyse uten at de blir sure fordi de forstår meg, osv. Mens de andre venninnene er sånn «hei komme til meg lørdag klokka 8 så kan vi spise taco og se film?» og jeg er ikke den typen. Jeg vil kjøre bil og høre på musikk, gå turer og snakke om alt mulig, og kunne møtes i én time for å så kunne dra hjem hvis jeg føler for det. ble veldig rotete innlegg, men lurer på om noen flere føler det samme? Og har dere liksom «gitt opp» de vennene dere ikke orker å henge med og bare beholdt de gode venninnene?😅 Anonymkode: 94d96...bf5 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2019 #2 Skrevet 25. februar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ei 22 år gammel jente som føler meg som verdens dårligste venn. Grunnen til dette er at jeg har 5 ordentlig gode venner som jeg gjerne kan møte når som helst, men så har jeg så mange andre venninner som jeg ikke har behov/ikke vil møte i det hele tatt. Så det ender alltid opp med at jeg avlyser avtaler, så maser de på nye avtaler også føler jeg jo for å prøve men orker liksom aaaldri. Er en blanding av at jeg ikke vil, men at jeg også ikke orker i det heletatt. Er veldig mange som blir sure for det og kaller meg for en dårlig venn, og det skjønner jeg, men hva skal jeg gjøre? Jeg er mye sliten og de 5 gode venninnene mine er sånn jeg kan gjøre alt med og spontant, og kan avlyse uten at de blir sure fordi de forstår meg, osv. Mens de andre venninnene er sånn «hei komme til meg lørdag klokka 8 så kan vi spise taco og se film?» og jeg er ikke den typen. Jeg vil kjøre bil og høre på musikk, gå turer og snakke om alt mulig, og kunne møtes i én time for å så kunne dra hjem hvis jeg føler for det. ble veldig rotete innlegg, men lurer på om noen flere føler det samme? Og har dere liksom «gitt opp» de vennene dere ikke orker å henge med og bare beholdt de gode venninnene?😅 Anonymkode: 94d96...bf5 Forhold deg til disse 5 du, det andre du kaller for venninner er vel mere bekjentskap. Bruk tid på de menneskene som gir deg mest, som du føler mest for å omgås. Å være støttekontakt som man ofte kan bli med bekjente man ikke er så interessert i er ikke så lurt. Her må du ta egne valg, ikke bry deg om hva andre synes om valget ditt. Ikke bry deg om at du må være såkalt "sosial", mange missforstår det begrepet. For mange er det å bare henge sammen med noen, fordi man ikke har noen andre. Sosialt betyr å bruke tid på mennesker man får utbytte av mentalt. Så bruk tiden din nøye! Ta egne valg i livet, livet er så utrolig kort. Anonymkode: 07ece...f8c 2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2019 #3 Skrevet 25. februar 2019 Ja. Etterhvert lærer man at man må prioritere seg selv, og ikke gjøre ting av dårlig samvittighet ovenfor andre. Man lærer at man ikke skal bære ansvaret for andre folks følelser, men sette grenser for seg selv og være tydelig på egne behov. Jeg råder deg til å begynne å jobbe med dette med en gang. Ikke lag avtaler med folk du ikke vil møte. Det bare gnager deg. Riv av relasjonen med en gang, som du river av et plaster. Det er bedre å føle det litt kjipt en gang, enn å stasdig gå og føle på dette. Bedre med litt smerte der og da, enn å ha dette gnagende på deg hele tiden. Jobb med å være tydelig, sette dine egne behov først, sette grenser for deg selv og ikke ha dårlig samvittighet ovenfor andre. Anonymkode: 7bc1f...43b 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2019 #4 Skrevet 25. februar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja. Etterhvert lærer man at man må prioritere seg selv, og ikke gjøre ting av dårlig samvittighet ovenfor andre. Man lærer at man ikke skal bære ansvaret for andre folks følelser, men sette grenser for seg selv og være tydelig på egne behov. Jeg råder deg til å begynne å jobbe med dette med en gang. Ikke lag avtaler med folk du ikke vil møte. Det bare gnager deg. Riv av relasjonen med en gang, som du river av et plaster. Det er bedre å føle det litt kjipt en gang, enn å stasdig gå og føle på dette. Bedre med litt smerte der og da, enn å ha dette gnagende på deg hele tiden. Jobb med å være tydelig, sette dine egne behov først, sette grenser for deg selv og ikke ha dårlig samvittighet ovenfor andre. Anonymkode: 7bc1f...43b Helt riktig! 🙂 Med litt alder kan man forstå dette, men kvinnen er nok litt for opptatt av å følge strømmen og hva som er godtatt rundt seg dessverre. Anonymkode: 07ece...f8c 2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2019 #5 Skrevet 25. februar 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Helt riktig! 🙂 Med litt alder kan man forstå dette, men kvinnen er nok litt for opptatt av å følge strømmen og hva som er godtatt rundt seg dessverre. Anonymkode: 07ece...f8c Og desverre kommer det ikke alltid med alderen heller. Mange godt voksne kvinner går rundt med stadig dårlig samvittighet og har problemer med grensesetting og det å prioritere seg selv. Derfor må man begynne å øve på dette så tidlig som mulig. Anonymkode: 7bc1f...43b 2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2019 #6 Skrevet 25. februar 2019 Jeg har det sånn jeg også. Det var en på studiet (startet nå i høst) som jeg syns virka hyggelig i starten og snakket mye med mellom timene. Nå ha det tapt seg veldig, og jeg syns ikke hun er interessant i det hele tatt. Hun er også mye yngre enn meg. Jeg kan godt sitte ved siden av henne i timen og spise lunsj med henne på skolen, men jeg vil ikke sette av hele lørdagen til henne som hun forventer. Hun spør hver helg om vi skal finne på noe på fredag eller lørdag, eller begge dagene. Jeg syns hun fortjener å være med noen som virkelig være venn med henne, og jeg føler ikke at jeg strekker til. Jeg aner ikke hva jeg skal si. Så er det en annen jeg jobbet med før som også spør ofte om vi skal ta en øl eller kaffe. Hun er veldig opptatt av dyre klær, dyre vesker, sminke, mote og dyre merker. Jeg er ikke interessert i sånne ting i det hele tatt og sitter bare og sier "ja" når hun legger ut om hvor mye vesken eller mobilen kostet. Jeg skjønner egentlig ikke at hun syns det er så artig å være med meg når vi er så ulike. Men jeg bør vel bare bli flinkere til å si nei på en måte som ikke oppfordrer til å bli spurt igjen, men jeg syns det er vanskelig. Særlig hun jeg skal se hver dag på studiet i to og et halvt år til. Anonymkode: 2c418...23d 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2019 #7 Skrevet 25. februar 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har det sånn jeg også. Det var en på studiet (startet nå i høst) som jeg syns virka hyggelig i starten og snakket mye med mellom timene. Nå ha det tapt seg veldig, og jeg syns ikke hun er interessant i det hele tatt. Hun er også mye yngre enn meg. Jeg kan godt sitte ved siden av henne i timen og spise lunsj med henne på skolen, men jeg vil ikke sette av hele lørdagen til henne som hun forventer. Hun spør hver helg om vi skal finne på noe på fredag eller lørdag, eller begge dagene. Jeg syns hun fortjener å være med noen som virkelig være venn med henne, og jeg føler ikke at jeg strekker til. Jeg aner ikke hva jeg skal si. Så er det en annen jeg jobbet med før som også spør ofte om vi skal ta en øl eller kaffe. Hun er veldig opptatt av dyre klær, dyre vesker, sminke, mote og dyre merker. Jeg er ikke interessert i sånne ting i det hele tatt og sitter bare og sier "ja" når hun legger ut om hvor mye vesken eller mobilen kostet. Jeg skjønner egentlig ikke at hun syns det er så artig å være med meg når vi er så ulike. Men jeg bør vel bare bli flinkere til å si nei på en måte som ikke oppfordrer til å bli spurt igjen, men jeg syns det er vanskelig. Særlig hun jeg skal se hver dag på studiet i to og et halvt år til. Anonymkode: 2c418...23d Dette beviser jo bare at de ikke forstår at dere ikke går sammen, men du oppdager det selv. Så her må du bare sifra på en ordentlig måte. "Nei takk, vi møtes her hver uke. Synes det holder jeg 🙂 " Ikke bruk tiden din på mennesker som føles feil for deg, det er også måten man sier ifra på som er viktig. Det må jo gå ann å gjøre noe sammen uten at det må bli noe mer. Samme som på jobb, man møtes pga man jobber i samme firma. Da er det ikke ensbetydig at man skal gjøre noe sammen på fritiden. Dette har jeg lært mye om etter 20år i arbeidslivet. Nå er jeg over 40år, har vært gjennom fasene med høy champagneføring, dyre klær, vesker og mer. I dag, totalt motsatt, ingen glede av materialistiske ting lenger. Nå gleder jeg meg over enkelhet, leve så enkelt som mulig! Bruker heller penger på reise og mat. Du aner ikke hvor mange kvinner som lever i en falsk fasadeverden med "tingene" sine og falske "venninner". Anonymkode: 07ece...f8c 2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2019 #8 Skrevet 25. februar 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette beviser jo bare at de ikke forstår at dere ikke går sammen, men du oppdager det selv. Så her må du bare sifra på en ordentlig måte. "Nei takk, vi møtes her hver uke. Synes det holder jeg 🙂 " Ikke bruk tiden din på mennesker som føles feil for deg, det er også måten man sier ifra på som er viktig. Det må jo gå ann å gjøre noe sammen uten at det må bli noe mer. Samme som på jobb, man møtes pga man jobber i samme firma. Da er det ikke ensbetydig at man skal gjøre noe sammen på fritiden. Dette har jeg lært mye om etter 20år i arbeidslivet. Nå er jeg over 40år, har vært gjennom fasene med høy champagneføring, dyre klær, vesker og mer. I dag, totalt motsatt, ingen glede av materialistiske ting lenger. Nå gleder jeg meg over enkelhet, leve så enkelt som mulig! Bruker heller penger på reise og mat. Du aner ikke hvor mange kvinner som lever i en falsk fasadeverden med "tingene" sine og falske "venninner". Anonymkode: 07ece...f8c Takk for svar! Kloke ord fra en som har levd lengre enn meg. Jeg må nok bare si det som du sier, og ikke late som jeg ikke kan. Jeg syns det er så rart at disse menneskene ikke ser det selv. Anonymkode: 2c418...23d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå