Gå til innhold

Har dere servert svin/ikke-halal til muslimske barn i bursdag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er noen tråder for tiden med mat som serveres til barn i bursdager.

Jeg har selv ikke barn, men begynte å tenke på om noen serverer svin eller ikke-halal kjøtt til muslimske barn? De kan jo ikke vite, og det er jo ikke skadelig på noen måte. Som ikke-religiøs synes jeg jo det er helt tullete med sånne krav. 

Anonymkode: bbc90...dd4

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, selvsagt ikke, det er skikkelig respektløst. Jeg synes forøvrig også at det er tullete med matrestriksjoner basert på religion, men ser ikke at å unngå svin er noe verre enn de som er veganere eller vegetarianere, eller ikke spiser enkelte timg av alle andre grunner enn allergi/intoleranse.

Anonymkode: 5df9d...768

• Liker 24
Skrevet

Jeg har servert pizza med kalkunskinke, aner ikke om den var halal, ikke bryr jeg meg heller.

Anonymkode: eb69b...0fd

• Liker 8
Skrevet

Nei, det hadde jeg aldri gjort. Kjøper søyapølsene til de som skal ha hallal da det er lettere å få tak i. Barna selv var beredt til å spise bare pølsebrød. Kommer til å kjøpe ferdig gele neste bursdag siden den ikke har gelatin. 

Anonymkode: 1b17c...371

• Liker 1
Skrevet

Nei. De jeg kjenner spiser vanlig storfe osv da så de må ikke ha halal-merket kjøtt så lenge det ikke er svin. Forstår ikke hvorfor noen synes det er greit å være stygg mot folk med vilje. Man lurer jo ikke i veganere animalsk mat heller. 

Anonymkode: 623dc...da7

• Liker 20
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, selvsagt ikke, det er skikkelig respektløst. Jeg synes forøvrig også at det er tullete med matrestriksjoner basert på religion, men ser ikke at å unngå svin er noe verre enn de som er veganere eller vegetarianere, eller ikke spiser enkelte timg av alle andre grunner enn allergi/intoleranse.

Nordmenn begrenser hva de spiser basert på kultur. Nordmenn spiser for eksempel ikke katter eller hunder. Alle mennesker begrenser hva de spiser, og de fleste gjør det grunnet kultur, følelser og verdier, ikke etter logikk. 

Anonymkode: f730d...a9b

• Liker 22
Gjest 007_008_007
Skrevet (endret)

For en barnslig diskusjon! Det er vel nok å ringe foreldrene til barnet og diskutere hvordan et slikt problem kan løses. Denne diskusjonen er kun i gang fordi vi har et møkkaparti i regjering som kun ser problemer med innvandrere. Her er TS ute med en brannfakkel kun for å skape dårlig stemning.

Endret av 007_008_007
Skrevet
10 minutter siden, 007_008_007 skrev:

For en barnslig diskusjon! Det er vel nok å ringe foreldrene til barnet og diskutere hvordan et slikt problem kan løses. Denne diskusjonen er kun i gang fordi vi har et møkkaparti i regjering som kun ser problemer med innvandrere.

Møkkaparti ?

• Liker 4
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette! 

• Liker 5
Skrevet

Kjøpte kalkunpølser pga et barn med muslimsk bakgrunn. 

Det som egentlig er mest synd, er at foreldrene sier til henne at hun er allergisk og kan derfor ikke spise svin... 

Anonymkode: 61973...d86

• Liker 1
Skrevet

Akkurat det med halal eller ikke hadde jeg nok kanskje sett gjennom fingrene på, men jeg ville ikke servert svin for har man ikke spist det flr risikerer man reaksjoner fra kroppen. Venninne som var vegsner ble dårlig når hun begynte med kjøtt igjen.

Anonymkode: 0562e...dc2

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjøpte kalkunpølser pga et barn med muslimsk bakgrunn. 

Det som egentlig er mest synd, er at foreldrene sier til henne at hun er allergisk og kan derfor ikke spise svin... 

Anonymkode: 61973...d86

Det kan vel være bedre at hun tror det er allergi. 

Anonymkode: a00cd...836

Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nordmenn begrenser hva de spiser basert på kultur. Nordmenn spiser for eksempel ikke katter eller hunder. Alle mennesker begrenser hva de spiser, og de fleste gjør det grunnet kultur, følelser og verdier, ikke etter logikk. 

Dette er et veldig godt poeng.

Anonymkode: a3e92...f1a

• Liker 1
Skrevet

Sønnen min har en ny kamerat som heter Ali. Jeg aner faktisk ikke om han er muslim, men forventet at foreldrene eller han selv sier fra om evt svin/gelatin hvis jeg ber inn til bursdag. Hører jeg ikke noe regner jeg vel med han spiser alt..? 🤔

Anonymkode: ffda8...86b

• Liker 5
Gjest 007_008_007
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Møkkaparti ?

Ja, Frp er et drittparti.

Gjest 007_008_007
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Sønnen min har en ny kamerat som heter Ali. Jeg aner faktisk ikke om han er muslim, men forventet at foreldrene eller han selv sier fra om evt svin/gelatin hvis jeg ber inn til bursdag. Hører jeg ikke noe regner jeg vel med han spiser alt..? 🤔

Anonymkode: ffda8...86b

Ja, jeg er enig med deg. Ali kan ha en kristen bakgrunn selv om han heter Ali. Eller det kan være at foreldrene ikke er religiøse.

Skrevet

Jeg ga en brødskive med leverpostei til en muslimsk gutt engang (nabogutt som var innom ofte) uten at jeg var klar over at leverpostei er fremstilt av griselever. Jeg sa fra til foreldrene at jeg hadde gjort en glipp og de tok det ikke så tungt. Men jeg prøver å være obs på slikt, hva folk velger å spise og ikke spise legger jeg meg ikke så mye borti. 

Anonymkode: 82594...fe1

• Liker 7
Skrevet

Islam er en religion jeg ikke har noe til overs for, men jeg respekterer muslimer som mennesker. Jeg ville aldri ha nedlatt meg selv til å servere en muslim svin uten deres viten. Det er nedrig, og ekstremt respektløst. 

• Liker 13
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi spiser ikke katt og hund fordi de er kjøttetere, og det er mange grunner til å ikke spise dem. De smaker ikke særlig godt, og jo høyere opp i næringskjeden, jo større opphoping av miljøgifter etc.

Og ellers hadde det ikke plaget meg nevneverdig om jeg hadde spist en god middag og det viste seg etterpå å være et annet kjøtt enn jeg trodde, mens en troende muslim som har fått i seg svin nok ville tatt det svært ille opp, så jeg ser ikke helt sammenligningen...

• Liker 3
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Vi spiser ikke katt og hund fordi de er kjøttetere, og det er mange grunner til å ikke spise dem. 

Nei, dette er en type unnskyldninger folk kommer på etter de har allerede bestemt seg for at de ikke vil spise katter og hunder. Hadde du hatt lyst å spise hund og katt, så hadde du gjort det selv om det var rovdyr. Hadde du vært bekymret for miljøgifter hadde du ikke spist fisk og du hadde bare kjøpt det dyreste kjøttet fordi du var redd for hva det dyret hadde spist, om det hadde vært sykt osv. Dette er en type rasjonaliseringer mennesker finner på etter de allerede har bestemt seg for hva de mener/ hva de velger å gjøre, slik at de kan lure seg selv til å tro at de er logiske eller rasjonelle, når det strengt tatt dreier seg om et emosjonelt valg, hva man føler seg komfortabel med. 

De fleste nordmenn hadde blitt sinte om de fikk i seg katt eller hund uten å vite om det, om du ikke hadde blitt det er du et unntak. Skal sies at jeg er ganske sikker på at du hadde blitt provosert om du visste at personen gav deg hundekjøtt fordi han mente det var irrasjonelt av deg å ikke spise det, at han påtvang deg noe som du selv valgte å ikke spise.

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...