Gå til innhold

Intervju spørsmål. Hvordan svarer på disse?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva svarer dere på spørsmål som hva er dine sterke og svake sider? 

Hvorfor bør vi velge deg? 

Syns det er håpløst å svare skikkelig på. 

Anonymkode: 13f88...f91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mine sterke sider er at jeg er selvgående, jeg ser hva som må gjøres og setter igang på eget initiativ. Jeg er god på kommunikasjon, avvæpner meg selv (som intervjueren allerede merker) og får folk til å slappe av rundt meg. Jeg ser folk og er oppriktig interresert. Jeg er stort sett alltid hyggelig og setter folkeskikk og høflighet høyt. Derfor fungerer jeg bra i de fleste arbeidsmiljøer også. Jeg tar all kritikk som konstruktiv kritikk, og jobber stadig mot å bli mer effektiv samt dyktigere i det jeg gjør. Jeg setter punktlighet like høyt som jeg setter god, gammeldags folkeskikk.

Mine sterke sider er også mine svake sider. I og med at jeg har en ekstrovert personlighet, er jeg også en person som tar mer plass enn en introvert person. Dette fører selvsagt til mye positivt i arbeidssammenheng, da jeg ikke gjemmer meg bort i et hjørne. Jeg kan fungere som en samlende og inkluderene person på arbeidsplassen. Samtidig merker du at jeg har kommet på jobb. Du hører meg, og du ser meg. Siden jeg er klar over dette, prøver jeg å kanalisere dette ut på en konstruktiv måte, og dra nytte av det i jobbsammenheng, f eks i forbindelse med kundebehandling. Jeg tar konfrontasjoner direkte, noen ser dette som en positiv ting, andre syns det blir for direkte. I og med at jeg er klar over dette, er jeg villig til å jobbe aktivt med meg selv for å passe best mulig inn i deres arbeidsmiljø.

Jeg har fått alle jobbene jeg har søkt på😁

Anonymkode: c99a6...132

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo svar som vil være individuelt, da det nettopp handler om hvorfor du vil være bedre egnet til jobben enn andre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ps: Hvis dere velger meg, tar jeg med bakelse på alle jobbmøter og sammenkomster, slik som disse kanlebollene jeg har med i dag.😁😀

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Katten.2.0 skrev:

Dette er jo svar som vil være individuelt, da det nettopp handler om hvorfor du vil være bedre egnet til jobben enn andre.

Ts: Det vet jeg,men interessant å høre hva andre svarer da jeg tipper jeg driter meg loddrett ut med mine svar og er med på å ødelegge mine egne muligheter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ts: Det vet jeg,men interessant å høre hva andre svarer da jeg tipper jeg driter meg loddrett ut med mine svar og er med på å ødelegge mine egne muligheter. 

Hva svarer du da? Spørsmål om positive og negative sider blir stilt for at arbeidsgiver skal se hvor godt du kjenner deg selv, og hvor reflektert du er. Det går veldig på det om du passer inn i miljøet på arbeidsplassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarer med det som er sannheten om meg. F.eks under sterke sider ville jeg svart at jeg er blid, positiv, god arbeidsmoral og faglig sterk. Under svake sider ville jeg sagt at jeg kan bli fort lei meg av kritikk og tenker på ting lenge etterpå. 

Anonymkode: 13d59...663

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva svarer du da? Spørsmål om positive og negative sider blir stilt for at arbeidsgiver skal se hvor godt du kjenner deg selv, og hvor reflektert du er. Det går veldig på det om du passer inn i miljøet på arbeidsplassen.

Ts: Positive sider: Snill, omsorgsfull og lærer raskt. 

Negative: setter alltid andre først og meg selv i 2.rekke, ikke den ryddigste, men har orden i «rotet» og at jeg er litt stille til jeg føler meg varm i trøya. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg svarer med det som er sannheten om meg. F.eks under sterke sider ville jeg svart at jeg er blid, positiv, god arbeidsmoral og faglig sterk. Under svake sider ville jeg sagt at jeg kan bli fort lei meg av kritikk og tenker på ting lenge etterpå. 

Anonymkode: 13d59...663

Ja, det er jo greit. Jeg tror det viktigste her er å være ærlig. Men jeg tror kanskje du burde få med, etter at du har fortalt om negative sider, at du er villig til å jobbe med deg selv for å passe best mulig inn i arbeidsmiljøet. Si at du aktivt jobber med deg selv, og at du er klar over dine svakheter. Det er veldig viktig å få med.

Og så tror jeg det er viktig å fortelle litt rundt ting, istedenfor å liste opp stikkord. Fortell som om du forteller til ei venninne, med hele setninger og gjerne litt forklaring med eksempler. Uten at det blir altfor mye, bruk akkurat passe tid på det. Ikke korte stikkord, ikke lange avhandlinger.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at jeg siterte feil person, det var ment som et råd til Ts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan f.eks trekke frem at jeg er lojal, jeg tenker på hele teamet og ikke bare på meg selv. Jeg er en som liker å drive prosesser fremover, og er godt organisert i hverdagen.

Hvis jeg trekker det frem som positivt, vil jeg som negative egenskaper trekke frem at jeg kan være for opptatt av fremdrift, og hoppe over steg. Ikke at det er feil, men det kan være andre i teamet som har behov for å gjøre alt nøye. En annen negativ egenskap er at siden jeg er lojal forventer jeg det samme av andre, og ikke alle er folk som ofrer seg. Jeg kan også bli utålmodig med de som ikke er like organisasjonert, som kanskje trenger en hel dag på å sjekke status på noe. 

Så må jeg jo si hvorfor jeg mener dette er dumt, og hva jeg gjør for å rette på disse tingene.

Jeg har hatt suksess med å forklare hva som er negativt med mine positive sider. Det viser at man er reflektert. Det er lov å skryte av seg selv når man klarer å se at ingenting er udelt positivt.

Så det negative er avhengig av det positive, og det positive er avhengig av hvilken stilling jeg har søkt på.

Jeg har forresten sagt en gang at jeg er kronisk 5 minutter for sent. Jeg lovte at jeg skulle legge energien min i å aldri være for sen til kunder, men da måtte arbeidsgiver bare leve med at jeg datt inn døra kvart over ni. Da lo de, og jeg fikk jobben. Viste seg at jeg ikke var så sen likevel når jeg faktisk likte jobben 😛 man endrer seg stadig. 

Anonymkode: 866cd...4e2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts: Dere er då flinke til å gi eksempler og vri det til noe positivt/negativt og alikevel få det til å høres bra ut. Jeg føler hjernen min fryser når jeg kommer på intervju og alt blir bare helt svart. Blir så stressa. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må snu litt på tankegangen din. Akkurat nå er du overfokusert på at du selv ikke er bra nok for dem. Du må heller tenke: "Er den bedriften bra nok for meg?"

De er bare vanlige folk, de som sitter der og intervjuer deg. Bare vanlige folk, med vanlige familier og vanlige trivielle problemer, akkurat som deg og meg. Kanskje en av dem har et problem med svigermoren sin. Kanskje en av dem har et tarmproblem. Du må ufarliggjøre dem ovenfor deg selv, gjøre dem til vanlige mennesker som du treffer i alle sammenhenger, inni hodet ditt. Du er ikke nervøs når du prater med kassadama på kiwi? Det blir litt det samme. Dette er bare vanlige folk, dette også.

Jeg pleier å intervjue litt selv, jeg, når jeg har vært i jobbintervju. Ikke ta over rollen, men sjekke litt om betingelsene er gode for meg også, og om det høres ut til å være et arbeidsmiljø som jeg trives i. Om det er variert sammensatt, forskjellige alder/kjønn på øvrige ansatte, og sånne ting.

Ikke gå inn i et intervju som om dette var den siste og eneste jobben i verden. De skal være bra nok for deg også. Det går begge veier.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva svarer dere på spørsmål som hva er dine sterke og svake sider? 

Hvorfor bør vi velge deg? 

Syns det er håpløst å svare skikkelig på. 

Da kan jeg svare: du får noen som gjør jobben gjort. Enkelt og greit. Er jo det alt handler om.

Anonymkode: 79bba...29c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ts: Positive sider: Snill, omsorgsfull og lærer raskt. 

Negative: setter alltid andre først og meg selv i 2.rekke, ikke den ryddigste, men har orden i «rotet» og at jeg er litt stille til jeg føler meg varm i trøya. 

Er dette negativt? Det er jo positivt. Du tenker vel ikke at det er positivt å være en egoist som alltid setter seg selv først? Dermed blir det sett på som "snikskryt". Når man skal fortelle om negative egenskaper må man for all del unngå å snikskryte. Fortell noe som faktisk er negativt.

Og dine positive sider bør være noe som er positivt for jobben. Å være snill og omsorgsfull er flott i privatlivet, men det er ikke nødvendigvis det arbeidsgiver ser etter i en arbeidstaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det viktigste er at du sier noe, viser at du er reflektert også videre. Da jeg fikk min jobb, ingeniørjobb, så sa jeg på sterke sider at jeg liker å planlegge og dro opp eksempler med at jeg tenker langt frem i tid og liker å være strukturert når jeg skal planlegge ferier, hjemreiser eller hva enn det er. Nevnte noen flere sterke sider også, og la inn eksempler der også. På svake sider så sa jeg at jeg ikke liker å la ting ligge ugjort, og dro frem eksempel med at jeg alltid må dra frem telefonen når jeg skal sove fordi jeg kommer på ting akkurat i det jeg skal sovne inn. En annen svak side jeg nevnte var at jeg har en veldig fleksibel personlighet, nevnte at jeg alltid prøver å være bli og hyggelig og lytte, men kan også være den som er spørrende og konfronterende, og prøvde å gjøre denne "gode egenskapen" som egentlig er god, til en dårlig, ved å si at det kan gjøre at kolleger rundt meg som ikke kjenner meg så godt kan bli litt usikre på hvor de har meg. 

Verre er det ikke. Spørsmålet om svake og sterke sider ble trukket inn mot konkrete eksempler og situasjoner, der bedriften ville til bunns i å vite hvordan jeg reagerte i disse situasjonene. Hvis det er et "seriøst" jobbintervju, så har bedriften alltid noe de ser etter. Dette finner du blant annet i jobbannonsen, men ved å vite veldig mye om stillingen du søker deg til så greier du å tenke deg frem til situasjoner som kan oppstå på jobb, og du må prøve å se intervjusituasjonen fra arbeidsgiver sin side. 

Jeg fikk jobben, forresten.

Anonymkode: 51d23...c40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...