AnonymBruker Skrevet 25. februar 2019 #1 Skrevet 25. februar 2019 Jeg leier leilighet og skal skrive ny kontrakt, siden den jeg skrev sist varte i tre år fra April 2016. Eieren skrev at endring av husleien er økt med 7,7% i forhold til konsumprisindeksen, og det er 700 kr mer. (Fra 9000 kr til 9700 kr.) Jeg finner ingen steder jeg kan regne dette ut selv. Alle internettsider man kan regne ut dette, står det bare hvordan man regner ut fra et år siden. Tror jeg iallfall, er helt ny på dette. Noen som kan hjelpe? Anonymkode: 6e79c...47f
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2019 #2 Skrevet 25. februar 2019 Scroll nedover denne siden, så finner du kalkulator der du kan skrive inn år og beløp: https://www.ssb.no/kpi Anonymkode: ab5a3...43a 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2019 #3 Skrevet 25. februar 2019 Har sett på den, men hvis jeg regner ut fra April 2016, som jeg skrev kontrakt, og til Januar i år, så blir endringen på 6,2%. Vet ikke om det er riktig måte å gjøre det på. Eieren skrev at endringen er 7,7% Anonymkode: 6e79c...47f
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2019 #4 Skrevet 25. februar 2019 Etter tre år kan utleier regulerer husleien etter gjengs leie, dvs hva andre tilsvarende boliger i samme område leies ut for, ofte mye mer enn det dere avtalte i 2016. Regulering på årlig basis kan gjøres etter konsumprisindeks, at han ikke har gjort det årlig har spart deg for penger. Så du kan krange på de 150 kr det blir mer i forskjellen deres på utregning i konsumprisindeks, eller være glad for at han ikke regulerer til gjengs leie som sannsynligvis hadde kostet deg mer. Uansett er det jo bare å flytte dersom du syns det er for dyrt. Anonymkode: a66cf...708
Ny Bruker Skrevet 25. februar 2019 #5 Skrevet 25. februar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har sett på den, men hvis jeg regner ut fra April 2016, som jeg skrev kontrakt, og til Januar i år, så blir endringen på 6,2%. Vet ikke om det er riktig måte å gjøre det på. Eieren skrev at endringen er 7,7% Anonymkode: 6e79c...47f Endringen skal jo gjelde til april 2019 og ikke januar 2019. Men tallene for februar-april er ikke kommet enda. Så man bør flytte begge datoene 3 mnd. tilbake i tid for å dekke 3 års perioden. Dvs. fra januar 2016 til januar 2019. Da blir det 7,7% 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2019 #6 Skrevet 25. februar 2019 jeg skal heve prisen(tjenesteytende næring) hos noen kunder. kan jeg bruke denne? har bare økt en hundrelapp innimellom tidligere🙈 er fornøyd med betalingen hos de fleste, men har et par jeg vil øke. må jeg henvise til priskonsumindeks? Anonymkode: 1cb7a...ca6
ekkoet Skrevet 25. februar 2019 #7 Skrevet 25. februar 2019 (endret) 1 time siden, Ny Bruker skrev: Endringen skal jo gjelde til april 2019 og ikke januar 2019. Men tallene for februar-april er ikke kommet enda. Så man bør flytte begge datoene 3 mnd. tilbake i tid for å dekke 3 års perioden. Dvs. fra januar 2016 til januar 2019. Da blir det 7,7% At det er det huseier har gjort er nok ikke usannsynlig, men er ikke enig i at det er det man bør gjøre. Hvis man ikke har et gyldig 3-års-område å gjøre målingen på så må man enten bruke grunnlaget man har eller vente til det er gått 3 år før økning (man kan gjøre denne KPI-økningen uten å måtte inngå ny kontrakt). Jeg hadde ikke trodd at KPI vil stige med 1.5% fra januar til april, man kan ikke velge de månedene man liker best. Hadde han "valgt" Januar 2016-Desember 2018 hadde økningen vært 8.2%, altså enda mer til tross for kortere periode. Ellers er en detalj at KPI-justering kan gjøres med 1-mnd varsel, justering til gjengs leie må gis 6mnd varsel på. Endret 25. februar 2019 av ekkoet
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2019 #8 Skrevet 25. februar 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg leier leilighet og skal skrive ny kontrakt, siden den jeg skrev sist varte i tre år fra April 2016. Eieren skrev at endring av husleien er økt med 7,7% i forhold til konsumprisindeksen, og det er 700 kr mer. (Fra 9000 kr til 9700 kr.) Jeg finner ingen steder jeg kan regne dette ut selv. Alle internettsider man kan regne ut dette, står det bare hvordan man regner ut fra et år siden. Tror jeg iallfall, er helt ny på dette. Noen som kan hjelpe? Anonymkode: 6e79c...47f I og med at det er 3 år siden sist, gjelder gjengs leie. Men det skal varsles med minst 6 mnd i forveien https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17#KAPITTEL_3 § 4-2. Indeksregulering Hver av partene kan kreve leien endret uten oppsigelse av leieforholdet med følgende begrensninger: a) endringen må ikke tilsvare mer enn endringen i konsumprisindeksen i tiden etter siste leiefastsetting, b) endringen kan tidligst settes i verk ett år etter at siste leiefastsetting ble satt i verk, og c) den annen part må gis skriftlig varsel med minst én måneds frist før endringen kan settes i verk. 🔗 § 4-3. Tilpassing til gjengs leie Har leieforholdet vart i minst to år og seks måneder uten annen endring av leien enn den som kan kreves etter § 4-2, kan begge parter uten oppsigelse sette fram krav om at leien blir satt til gjengs leie på iverksettingstidspunktet ved utleie av liknende husrom på liknende avtalevilkår. Ved leiefastsetting etter første punktum skal det gjøres fradrag for den del av leieverdien som skyldes leierens forbedringer og innsats. Tilpassing av leien etter første ledd kan tidligst settes i verk seks måneder etter at det er framsatt skriftlig krav om det, og tidligst ett år etter at tidligere endring av leien ble satt i verk. Prissstigningen er 6,2% fra april 2016 til januar 2019 Anonymkode: 17846...c70
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå