Kontorotta Skrevet 25. februar 2019 #1 Skrevet 25. februar 2019 Med tanke på spørsmålet i en annen tråd her, satt jeg igjen med et spørsmål? Når deres barn skal i barnebursdag, "forlanger" dere at det skal serveres mat som ditt barn tåler? Eller sender dere med noe barnet ditt kan spise? Jeg kjenner jeg blir matt når jeg leser enkelte "krav" foreldre har. Vi er heldige, da det eneste i klassen til minsten er et barn som er muslim. Det er lett å finne noe uten svin, samtidig tenker jeg at om det hadde vært mange andre ting i tillegg, så hadde mye av gleden ved å arrangere forsvunnet. Husker at det i klassen til et av de eldste barna var en elev som ikke kunne tålte gluten eller sjokolade. Mora der sendte alltid med ei kake som barnet kunne spise. Tenker at jeg også ville valgt å gå den veien om det hadde vært mine barn som ikke tålte visse typer mat.
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2019 #2 Skrevet 25. februar 2019 Jenta mi har cøliaki. Vi tilbyr oss å sende med noe, og spør foreldrene på forhånd om hva de skal servere, så jenta vår kan få med seg det samme. Anonymkode: 37d6b...bb0 5
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2019 #3 Skrevet 25. februar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jenta mi har cøliaki. Vi tilbyr oss å sende med noe, og spør foreldrene på forhånd om hva de skal servere, så jenta vår kan få med seg det samme. Anonymkode: 37d6b...bb0 Det samme gjorde vi da det var aktuelt. Anonymkode: ace1b...f06 1
Alvario Skrevet 25. februar 2019 #4 Skrevet 25. februar 2019 Vi sender en melding til de som skal ha selskapet for å spørre hva de serverer, slik at vi kan sende med allergitilpasset mat. Av og til får vi beskjed om at de ordner det selv, noen ganger er det mat han uansett kan spise, og ellers sender vi med noe. Har alltid liggene pizzaruller, pølser og ett par typer kaker i fryseren som barnet vårt kan ta med seg. 3
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2019 #5 Skrevet 25. februar 2019 Vi har nettopp hatt klassefest og ingen, ingen krevde særbehandling. Helt utrolig at i en hel klasse så var det ingen matintoleranser eller krav om halal/ikke svin ol. Jeg bare ventet på at det skulle renne inn, men nei. Hadde jeg hatt et barn med intoleranse så hadde jeg sent med barnet mat og/eller kake, jeg hadde ikke spurt om de kunne lage uten. Jeg har selv laktoseintoleranse og ber aldri om at de skal lage uten melk eller med laktosefritt, jeg tar med selv eller spiser det som er uten melk. Anonymkode: 7bda0...96d 3
JuneR Skrevet 25. februar 2019 #6 Skrevet 25. februar 2019 Jeg var svært allergisk som barn, og mine foreldre sendte alltid med meg noe i barnebursdager. Som forelder selv opplever jeg begge deler når jeg arrangerer barnebursdager. Allergi mot egg, mel, melk. Ikke svin. Halal. Blir lett oppgitt av og til, men må jo bare å prøve å ordne så alle barna får noe i bursdagen. Personlig hadde jeg nok i allefall spurt den som arrangerte om jeg skulle tatt med noe selv. 2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2019 #7 Skrevet 25. februar 2019 Barnet mitt tåler ikke melk eller gluten. Vi ringer/melder bursdagsbarnets foreldre på forhånd, og får beskjed om hva som skal serveres, f.eks "pølse, sjokoladekake, is og godtepose med Xxx". Så sender jeg med liknende mat som ungen min tåler. Jeg begriper ikke hvorfor ikke alle gjør det sånn. Det tar meg kanskje et kvarter å smekke sammen en liten sekk med mat og godteri, og da har vi full kontroll. Istedet for at foreldrene til det altetende bursdagsbarnet skal måtte fundere i dagesvis for å prøve å lage noe som tåles. Som regel smaker de ferdigerstatningene pyton også, og den maten jeg sender med vet jeg at hn liker. I tillegg risikerer vi ikke sånne episoder der kaka er "melkefri" og så viser det seg at de ikke hadde tenkt på at smør er et melkeprodukt. Nå er hn fortsatt tidlig i barneskolealder, og har spist annerledes hele livet da. Så det blir aldri noe drama over at hn ikke fått det samme som de andre. Sender alltid med favorittene, det er jo bursdag. Anonymkode: 0f8ae...8fc 3
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2019 #8 Skrevet 25. februar 2019 Jenta mi er melkeintolerant. Jeg sender melding med beskjed om dette og om de vil at jeg skal ta med mat til henne. Oftest spør de om hjelp til hvordan de kan tilrettelegge maten de har planlagt, og det er jo ganske enkelt da de fleste pølser er melkefri, pizza kan spise uten ost, og Toro posekake er melkefri. To ganger har det hendt at jeg har tatt med kake til henne. Til arrangement baker jeg alltid kaker slik at jeg er sikkert at mitt barn får noe de tåler. Anonymkode: 282c7...64c
Kontorotta Skrevet 25. februar 2019 Forfatter #9 Skrevet 25. februar 2019 Så utrolig mange flotte svar. :-) En flott kontrast til de mange skrekkeksemplene man hører om. 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2019 #10 Skrevet 25. februar 2019 Jeg sender alltid med. Har en med melkeallergi. Har også med egen kake etc i familiebursdager, tross for at alle rundt oss i familien lager en av kakene melkefri. F.eks langpanne sjokoladekake 123 er melkefri så lenge en bruker melkefritt smør.. Foretrekker å lage maten / kakene selv fordi jeg ikke stoler på alle andre. Slapper av når guttungen er hos familie, men stoler ikke på at andre foreldre skal forstå forskjell på laktosefritt og fritt for melkeprotein. Vår sønn tåler ikke spor av melk, så da føles dette tryggere. Aner ikke hvor mange ganger vi har fått hørt; denne er laktosefri, så den kan **** spise🙄 Så flott at den er fri for laktose da, men det er fremdeles melk i den, og da kan guttungen på allergisk sjokk. Anonymkode: c8d44...33d 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2019 #11 Skrevet 25. februar 2019 Jeg har ikke barn ennå, men står vel i fare for å få barn med allergi. Dårlige gener på det feltet dessverre 😞 Jeg vil i så fall gjøre som mange over her i tråden, spørre foreldrene hva som serveres, og tilby å sende med noe barnet kan spise. Faktisk mer bekymret for å få et barn som er hyperallergisk mot pelsdyr, for «alle» har jo hund eller katt liksom. Da kan jo ikke barnet dra i bursdager i det hele tatt... Anonymkode: 9d250...c10
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2019 #12 Skrevet 25. februar 2019 Guten her allergusk mot hvetegluten.. ikke cøliaki, mrn må holdr seg unna gluten til dette går over. Vi harnp vært i 6 bursdag i barnehagen og i 5 av tilfellene spurte foreldrene som arrangerer bursdag om allergier. Det førte til at alle disse 5 var glutenfri feiring 😁. Vi forventer selvsagt ikke dette, mrn synnes det er kjempehyggelig at folj tar hensyn. Det samne gjør vi. I den 6. Bursdagrn var det ingen som spurte, så vi ringte og spurte om vi kunne ta med egen kake. Vi har også muslimer i barnehagen, og da blir det evt kyllingpølser..enkelt og greit. Da blir det hyggelig for alle og ingen trenger å bekymre seg. Anonymkode: f7846...9cf
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2019 #13 Skrevet 25. februar 2019 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke barn ennå, men står vel i fare for å få barn med allergi. Dårlige gener på det feltet dessverre 😞 Jeg vil i så fall gjøre som mange over her i tråden, spørre foreldrene hva som serveres, og tilby å sende med noe barnet kan spise. Faktisk mer bekymret for å få et barn som er hyperallergisk mot pelsdyr, for «alle» har jo hund eller katt liksom. Da kan jo ikke barnet dra i bursdager i det hele tatt... Anonymkode: 9d250...c10 Da kan jeg fortelle deg at det har blitt svært vanlig å ha bursdag på ulike steder som kino, bowling, lekeland, trampolinepark ol. Mine barn har vært i to hjemmebursdager, på 6 år. Og de fleste av disse stedene så er det relativt allergifritt. Anonymkode: 7bda0...96d
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2019 #14 Skrevet 25. februar 2019 1 hour ago, AnonymBruker said: Vi har nettopp hatt klassefest og ingen, ingen krevde særbehandling. Helt utrolig at i en hel klasse så var det ingen matintoleranser eller krav om halal/ikke svin ol. Jeg bare ventet på at det skulle renne inn, men nei. Anonymkode: 7bda0...96d Er det virkelig så utrolig? Hva får deg til å tro at det er så utbredt med allergier overalt? Bor på landet med 3 barn og har enda ikke opplevd at noe skal tilpasses, eller fått en telefon fra noen som tar med. Elelrs er problemstillingen enkel å løse, det finnes mange retter som er kjøtfri, melkefri, glutenfri, nøttefri som man kan lære seg og lage som standard når det er bursdager. Lærer man seg 1 matoppskrift og 2 kakeoppskrifter som er enkle, så har man aldri det problemet igjen Anonymkode: cf999...056
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2019 #15 Skrevet 25. februar 2019 Jeg spør hva som skal serveres og får til svar feks: sjokoladekake, pølser og gele. Spør så om de kan sjekke om pølser/pølsebrød er uten melk (siden de aller fleste er uten) og sender med kake og vaniljesaus. Anonymkode: 8b710...68c
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2019 #16 Skrevet 25. februar 2019 Har ikke barn selv, men hadde en jente med cøliaki i klassen min da jeg var liten. Hun hadde alltid med seg egen kake/mat Anonymkode: 37934...be0 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2019 #17 Skrevet 25. februar 2019 Vi hadde en i klassen hvor foreldrene er svært ekstremister og barna var oppdratt som vegetarianer. Alltid noe styr når de skulle bli bedt i barnebursdager da de ikke spiser pølser, taco eller pizza med skinke på. Jeg pleide å lage en liten pai til disse (begge barna var i samme bhg/klasse som mine) når de skulle til bursdager hos oss, men jeg vet det var skikkelig hubalooba når de var invitert hos andre og bedt å ha med egen mat. Så ja, disse selv opptatte kjerringer finnes! Anonymkode: 9da9a...01f 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2019 #18 Skrevet 25. februar 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi hadde en i klassen hvor foreldrene er svært ekstremister og barna var oppdratt som vegetarianer. Alltid noe styr når de skulle bli bedt i barnebursdager da de ikke spiser pølser, taco eller pizza med skinke på. Jeg pleide å lage en liten pai til disse (begge barna var i samme bhg/klasse som mine) når de skulle til bursdager hos oss, men jeg vet det var skikkelig hubalooba når de var invitert hos andre og bedt å ha med egen mat. Så ja, disse selv opptatte kjerringer finnes! Anonymkode: 9da9a...01f Det er ikke ekstremt å bli oppdratt som vegetarianer Anonymkode: 8b710...68c 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2019 #19 Skrevet 25. februar 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi hadde en i klassen hvor foreldrene er svært ekstremister og barna var oppdratt som vegetarianer. Alltid noe styr når de skulle bli bedt i barnebursdager da de ikke spiser pølser, taco eller pizza med skinke på. Jeg pleide å lage en liten pai til disse (begge barna var i samme bhg/klasse som mine) når de skulle til bursdager hos oss, men jeg vet det var skikkelig hubalooba når de var invitert hos andre og bedt å ha med egen mat. Så ja, disse selv opptatte kjerringer finnes! Anonymkode: 9da9a...01f Har ikke barn med egne dietter fedre? Anonymkode: 91eaa...d50
Gjest BabyBlue Skrevet 25. februar 2019 #20 Skrevet 25. februar 2019 (endret) Om det så gjelder liv eller komfort, så burde foreldrene faktisk gjøre det til en vane å ordne egen mat til sine allergiske barn og gjøre det klart hvorfor det er sånn. Hvis ikke så tar barna det gjerne som en selvfølge at ting blir tilrettelagt uansett, og spiser noe de tror er glutenfritt, melkefritt eller fri for nøtter i bursdager, "fordi det alltid er sånn" også blir det i verste fall behov for epipenn og ambulanse. Og tro meg, veganere kan få tidenes mageknip om de for eksempel får i seg rødt kjøtt eller ost. Tarmsystemet er vant til lettfordøyelig plantekost og man kan fort spy eller få diare om man har vært veganer eller vegetarianer i flere år og spiser en pølse eller pizza. Det er å ta på alvor, men det er ikke noe foreldrene til bursdagsbarnet skal stresse seg ihjel over heller. Har man et barn med spesielle behov innen kosthold eller livsstil skal det være foreldrenes ansvar. Ikke F om jeg hadde ordnet glutenfri eller vegansk pizza for et barn, da kan de som produserte personen være våken noen timer ekstra kvelden før for å forberede det selv. For de vet jo hva som skal være i maten og hva som ikke skal være i den og da vet barnet hva som skal spises i løpet av dagen. Syns det er frekt å være kravstor på vegne av en gjest når det er bursdagsbarnet som skal være i sentrum, med mindre det er snakk om anafylaktisk sjokk bare man innhalerer etter en nøttepose åpnes. Endret 25. februar 2019 av BabyBlue
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå