Gjest Anonymous Skrevet 13. april 2005 #1 Del Skrevet 13. april 2005 Vi tenker på å pusse opp et lite bad på ca. 4 kvm med fliser, dusjkabinett og enkel vask med skap under. Dessuten vil vi gjerne gjøre om et vaskerom til bad, med dusj, vask og utslagsvask. (ikke toalett) Dette rommet er 5 kvm. Begge rommene skal ha varmekabler i gulvene. Jeg vet at man må innhente anbud ol., og at priser avhenger av bosted, hvilke løsninger man velger mm. Men er det noen som har gjort dette nylig og kan si hva de betalte? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. K Skrevet 13. april 2005 #2 Del Skrevet 13. april 2005 Vi har nettop pusset opp badet på 4,3 kvm for 50.000 kr. Vi har gjort alt selv untatt rørlegging og varme i gulvet. Vi har vel brukt materialer i mellomprisklassen utenom gulvflisene. Der valgte vi små fine glassmosaikkfliser. Vi fikk tilbud på arbeidet fra 2 forskjellige rørleggere og fra 2 elektrikere og sparte litt der. M.h.t. innkjøp av toalett, servant, bad og dusj har vi surfet enndel på nettet og funnet det vi ville ha og de lokale forhandlere har skaffet inn til oss. Mange fine tilbud som du ikke ser i butikken. F.eks ville vi gjerne ha dusjpanel (litt luksus å få i et lite rom) og vi sparte 8.000 kr ved å lete få minutter på nettet. Jeg må kanskje tilføye at vi har hugget opp hele gulvet p.g.a. tidligere lekkasjer, fått lagt inn nye vannrør og støpt nytt gulv. Jeg vet ikke hvor mye av de 50.000 kr det har kostet. Hilsen Trille Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 13. april 2005 #3 Del Skrevet 13. april 2005 Har nettopp pusset opp bad på 3m2, og det har kostet oss følgende: Snekker (platet rommet på nytt): 6000,- Rørlegger (han har flyttet blandebatteriet høyere opp på veggen + montert baderomsmøblene): 12250,- Murer (lagt membran, flislagt gulv+vegger): 13000,- Elektriker (varmekabler + spotter i tak): 4000,- Fliser (gulv+vegg): 6500,- Baderomsmøbler (Dusjløsning: Dushostar fra Dusholux, vask med underskap, speilskap til å ha over vasken): 15250,- Totalt: 57000,- Kan ellers legge til at vi gjorde alt forarbeidet selv med å fjerne gamle plater, gulvbelegg + la takpanel selv. Blandebatteri til vask og dusj hadde vi fra før av. Alle håndverkerene var folk vi kjente, så vi fikk det nok en god del rimeligere enn om vi hadde lagt det ut på anbud. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sixx Skrevet 13. april 2005 #4 Del Skrevet 13. april 2005 Har nettopp pusset opp bad på 3m2, og det har kostet oss følgende: Totalt: 57000,- Jøye meg for en pris. :o Hadde alt arbeidet blitt satt bort så hadde det nærmet seg kr. 100.000,- for 3 m2! Det ligger kjempefortjeneste i baderomsrenovering, det er rett og slett priser ut av en annen verden. :evil: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
picasso Skrevet 13. april 2005 #5 Del Skrevet 13. april 2005 I sentrale strøk er det vel nesten et under om man får utført en totalrenovering av baderom til under 100-120.000.-. Alt selvsagt avhengig av standard, fra rimeligste løsninger til mer kostbare løsninger. Vanlig pris for et baderom på 4-5 m2 ligger kommer fort opp i 120-150.000.-, MEN - det er selvsagt mange forhold som kommer inn. Denne prisen er basert på full nedstripping, og gjenoppbygging utført av anerkjente og kvalifiserte håndverkere. Ved å rive selv, og gjøre enkelte forberedende arbeider, samt annen egeninnsats - er det selvsagt mulig å få dette rimeligere. Legger du fliser selv, og membran og gjenbruker utstyr, klart du da kan få det vesentlig rimeligere. Men vil du egentlig ha et utett våtrom ? Bytter du deler i motoren på bilen selv ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. K Skrevet 13. april 2005 #6 Del Skrevet 13. april 2005 Legger du fliser selv, og membran og gjenbruker utstyr, klart du da kan få det vesentlig rimeligere. Men vil du egentlig ha et utett våtrom ? Bytter du deler i motoren på bilen selv ? Hvis man følger alle anvisninger nøye så får man et tett våtrom. Det finns utallige bøker om emnet. Ja, det også er fullt mulig å bytte noen deler på bilmotoren selv. Våtrom og bilmotor - det avhenger vel litt av de interesser man har. Er man litt handyman så klarer man fint et våtrom. Liker man å mekke så så er det vel noen deler man klarer å bytte på bilen selv. Hilsen Trille, Handywoman Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sixx Skrevet 13. april 2005 #7 Del Skrevet 13. april 2005 Trille har helt rett. Forresten er ikke det å bruke fagfolk noen garanti for at jobben blir riktig utført...er så mye slurv i bransjen i dag, at det for mange er mye smartere å gjøre jobben selv. Vi skal gjøre absolutt alt på badene selv, med unntak av membranen på badet i 2. etg....det får vi et spesialfirma til å legge. Jeg har en mann i byggebransjen så jeg er nok rimelig godt informert om dekningsbidrag og priser generelt. Jeg står for min påstand om at renovasjon av bad er overpriset. :evil: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 14. april 2005 #8 Del Skrevet 14. april 2005 Jeg er med på at det er overpriset. Vi brukte bare godkjente fagfolk på badet vårt. Med unntak av rørleggeren fikk vi gode rabatter. Ingen av dem jobbet gratis, men de tok en vesentlig mindre profitt en de vanligvis gjør. Vi kjøpte dyre fliser (fant ut at det blir tullete å spare på slikt, om flisene koster 200 eller 500 kr pr m2. gjør ikke den helt store forskjellen på et så lite bad), og kunne også valgt billigere løsninger med tanke på møbler. (nå er det ikke veldig mye møbler på badet vårt, men de vi har var ikke av de billigste. Vi var innom veldig mange steder som solgte baderomsmøbler og klarte å prute ned prisene ganske mye. Det lønnes seg å sjekke litt rundt, prisforskjellene på de samme produktene kan være store.) Ut fra den prisen vi ble forespeilet når vi vurderte å sette hele jobben bort til ett firma har vi fått badet til ca. halv pris. De ca. 60.000 vi har spart på badet er jo rett og slett litt egeninnsats + gode rabatter fra håndverkerene. Jeg ville aldri ha lagt membran+flisene selv. Ikke noe av rørleggerjobben heller. Godt mulig at det blir bra og at en ikke får noen problemer med det. Men om noe galt skulle skje er det veldig greit å kunne si til forsikringsselskapet at alt er gjort av fagfolk. Hvis en har hold på selv er det ikke like lett å få eventuelle skader dekket. Vannskader er skumle - og dyre - ting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sixx Skrevet 14. april 2005 #9 Del Skrevet 14. april 2005 Jeg ville aldri ha lagt membran+flisene selv. Ikke noe av rørleggerjobben heller. Godt mulig at det blir bra og at en ikke får noen problemer med det. Men om noe galt skulle skje er det veldig greit å kunne si til forsikringsselskapet at alt er gjort av fagfolk. Hvis en har hold på selv er det ikke like lett å få eventuelle skader dekket. Vannskader er skumle - og dyre - ting. Det er membranen som er det aller viktigste på et bad. Flisleggingen er det ikke noe problem å gjøre selv. Hvis flisleggingsjobben ikke gjøres godt nok, er konsekvensen enten at det ser stygt ut eller at flisene faller av. Flisene stopper ikke vann....det er derfor man må ha membran på badet. Rørleggerjobben tror jeg ikke det er lov å gjøre selv. Det er like "lett" (les: vanskelig) å få dekket vannskade via forsikring om en har gjort jobben selv eller om man har hatt et firma til å gjøre den. Forsikringsselskapet ser kun på utførelsen...ikke hvem som har gjort jobben. Det som imidlertid kan være "fordelen" hvis det skjer skade og det er et firma som har gjort jobben er at man kan kreve firmaet for økonomisk kompensasjon. Det forutsetter imidlertid at firmaet fortsatt eksisterer. ("Fordelen" er skrevet i anførselstegn fordi et slikt krav gjerne krever en tur innom rettssystemet...og det er det mange som ikke orker). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 14. april 2005 #10 Del Skrevet 14. april 2005 Problemet hvis en har gjort det selv er vel nettopp at det blir vanskelig å bevise at ting er gjort forskriftsmessig. Har en fagmann gjort det kan en dokumentere at alt er gjort som det skal. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sixx Skrevet 14. april 2005 #11 Del Skrevet 14. april 2005 Problemet hvis en har gjort det selv er vel nettopp at det blir vanskelig å bevise at ting er gjort forskriftsmessig. Har en fagmann gjort det kan en dokumentere at alt er gjort som det skal. Titta...er akkurat det fagfolkene er så flinke til å påstå. Hvis det blir vannskade så finner forsikringsselskapets takstmann ut om det er gjort forskriftsmessig uansett. Om du har aldri så mange kvitteringer på at jobben er gjort forskriftsmessig, så hjelper ikke det hvis det ikke stemmer. En jobb som er gjort forskriftsmessig skal forøvrig ikke gi vannskade...så hvis man gjør det ordentlig så er det ikke noe problem. Et eksempel: Som membran på veggene brukes det gjerne smøremembran (ja, jeg vet litexplatene finnes)...denne membranen må påføres mange ganger for å få tykt nok sjikt. Her er det veldig mange fagfolk som fusker...det er en skikkelig møkkajobb som tar lang tid....ofte så blir sjiktet de påfører kun en tredjedel av hva forskriftene sier. Dette går gjerne greit i flere år....men etter f.eks. 10 så sitter kunden med skjegget fullt av postkasser (eller hva det heter ). En som smører membran på sitt eget bad gjør det vel gjerne riktig.....pga. at konsekvensene er så store? Uansett hvem som gjør jobben så er det smart å ta mange bilder underveis i prosessen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 14. april 2005 #12 Del Skrevet 14. april 2005 Skjønner hva du vil frem til. Men om en har brukt en seriøs fagmann som ved endt jobb gir deg ett papir på at jobben er utført etter våtromsnormene så må en kunne stole på det. Hvis noe går galt da kan en gå etter han som har utført arbeidet. Men for all del, en må gjerne pusse opp badet sitt selv for min del. Jeg bare sier at jeg ikke ville ha gjort det. Flislegging er et fag som jeg ikke synes bør undervurderes. Jeg er ingen fagmann, så selv om jeg hadde fulgt bruksanvisningen ville jeg ikke stolt helt på at jeg har gjort det 100% forskriftsmessig. En ting er jo at det skal være tett, en skal også få til en bra fall mot sluket og vel - hvis jeg skal bruke mye penger på å pusser opp badet mitt vil jeg også at selve flisleggingen skal se bra ut. Derfor velger jeg å la fagfolk gjøre jobben. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sixx Skrevet 14. april 2005 #13 Del Skrevet 14. april 2005 Skjønner hva du vil frem til. Men om en har brukt en seriøs fagmann som ved endt jobb gir deg ett papir på at jobben er utført etter våtromsnormene så må en kunne stole på det. Hvis noe går galt da kan en gå etter han som har utført arbeidet. Men for all del, en må gjerne pusse opp badet sitt selv for min del. Jeg bare sier at jeg ikke ville ha gjort det. Flislegging er et fag som jeg ikke synes bør undervurderes. Jeg er ingen fagmann, så selv om jeg hadde fulgt bruksanvisningen ville jeg ikke stolt helt på at jeg har gjort det 100% forskriftsmessig. En ting er jo at det skal være tett, en skal også få til en bra fall mot sluket og vel - hvis jeg skal bruke mye penger på å pusser opp badet mitt vil jeg også at selve flisleggingen skal se bra ut. Derfor velger jeg å la fagfolk gjøre jobben. Litt av det jeg vil frem til er at man ikke vet hvor lenge firmaet eksisterer. Det hjelper ikke å rette noe økonomisk krav til et firma som her gått konkurs. Jeg ser du skriver at man må kunne stole på en seriøs fagmann, men vet man hvem som er seriøse når man slår opp på gule sider og ringer? I forrige uke snakket jeg med en takstmann som sa at han ennå hadde til gode å se at fagfolk hadde lagt på tilstrekkelig (iflg. forskriftene) mange sjikt smøremembran på bad. Er mange jobber som ikke bør undervurderes (er det forresten noen som bør det?), men det betyr ikke at man ikke enkelt kan gjøre den samme jobben selv. Hva gjelder fall mot sluk så er det "membranjobb"...og den jobben er så viktig og krever en del spesialverktøy som de færreste har...så den mener jeg man uansett bør sette bort til spesialfirmaer. I dag er gjerne platene de legger på gulvet ferdig tilskåret med fall mot sluk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå